English for Professional Communication
English for Professional Communication
Содержание | ||
Введение | ||
Part 1. | Grammar tips and exercises | |
Part 2. | Reading on professional issues. Level 1 | |
Part 2. | Reading on professional issues. Level 2 | |
Part 3. | Texts | |
Appendix 1. Tips on writing summaries | ||
Appendix 2. Glossary on political terms |
PART 1
GRAMMAR TIPS AND EXERCISES
1. Страдательный (пассивный) залог (Passive Voice)
Страдательный залог употребляется в том случае, если в центре внимания говорящего находятся лицо или предмет, подвергающийся воздействию со стороны другого лица.
Страдательный залог образуется при помощи вспомогательного глагола to be в соответствующей форме и причастия прошедшего времени (past participle) смыслового глагола.
Active Voice | Passive Voice | |
Present Simple | He paints the house. | The house is painted. |
Past Simple | He painted the house. | The house was painted. |
Future Simple | He will paint the house. | The house will be painted. |
Present | He is painting the house. | The house is being painted. |
Continuous | ||
Past Continuous | He was painting the house. | The house was being painted. |
Present Perfect | He has painted the house. | The house has been painted. |
Past Perfect | He had painted the house. | The house had been painted. |
Future Perfect | He will have painted the | The house will have been |
house. | painted. |
В вопросительной форме вспомогательный глагол ставится перед подлежащим. В отрицательной форме отрицательная частица not ставится после вспомогательного глагола:
Was my application accepted?–Your application was not accepted.
Если указано лицо, производящее действие, то оно вводится предлогом by. Если указывается предмет, при помощи которого было совершено действие, он вводится предлогом with.
A new law has been passed by the government.–Новый закон был принятправительством.
Fish is cut with a special knife. –Рыбу режут специальным ножом.
Задание 1.1. Поставьте глаголы в нужную форму, используя пассивный залог:
1) Bread ___ every day (eat).
2) The letter ___ yesterday (receive).
3) A very interesting book ___ at the library next Friday (take).
4) Many houses ___ in our town every year (to build).
5) These trees ___ next spring (plant).
6) I ___ at the lesson yesterday (ask).
7) The clock ___ now (repair).
8) The trucks ___ at twelve o’clock yesterday (load).
9) The new children’s book ___ in that shop when I entered it yesterday (sell).
10) The new bridge over the river ___ now (build).
11) The sweets ___ already ___ when I came home (eat).
12) The text __ recently (translate).
13) All the trees ___ by the middle of last autumn (plant).
14) The work ___ by 5 o’clock tomorrow (finish).
15) The novel ___ already ___ (discuss).
16) The letter ___ by 10 o’clock tomorrow (write).
Задание 1.2. Переведите предложения из активного залога в пассивный:
1) People chop down a lot of trees every year.
2) They chose him as the best actor of the year.
3) Steven Spielberg has directed a lot of successful films.
4) A number of reporters will meet the professor at the airport.
5) Astronauts are exploring space.
6) The Romans founded Bath in the first century AD.
7) The traffic warden had already given him a ticket for illegal parking.
8) Homer wrote the “Iliad”.
9) People must obey the law.
10) A nightmare woke Mary up.
11) Someone’s has stolen Mike’s bicycle.
12) The judge has fined him $ 300.
13) Van Gogh painted “Sunflowers”.
14) Someone had broken our door down.
15) The government will introduce new measures against crime.
16) Someone has burgled Ann’s house.
Сложное предложение
Сложное предложение – это предложение, состоящее из двух и более простых предложений, которые выражают сложную мысль. Выделяют два типа сложных предложений: сложносочиненные (the Compound Sentences)
и сложноподчиненные (the Complex Sentences).
Сложносочиненное предложение состоит из равноправных простых предложений, не зависящих друг от друга. Простые предложения, которые входят в состав сложносочиненного, соединяются сочинительными союзами: and (рус. и, а), but (рус. но), or (рус. или) и др .:
He plays the violin and his sister plays the piano.–Он играет на скрипке,аего сестра играет на фортепиано.
Mark came to the cinema but the show didn't take place.–Марк пришёл вкинотеатр, но сеанс не состоялся.
Два или несколько простых предложений, как и в русском языке, могут соединяться в сложносочиненное предложение без союзов. В данном случае между простыми предложениями можно по смыслу вставить союз and (рус. и, а).
The signal was given, the pilot started the engine.–Прозвучал сигнал,пилотзавел двигатель.
Сложноподчиненное предложение состоит из неравноправных предложений, то есть одно предложение является зависимым от другого.
Предложение, которое поясняет другое предложение, называется придаточным (the Subordinate Clause). Предложение, которое поясняется придаточным предложением, называется главным (the Principal Clause).Придаточные предложения присоединяются к главномупосредством подчинительных союзов, союзных слов или бессоюзно.
I was writing a letter when he came.–Я писала письмо,когда он пришел.
I don’t know what you have done.–Я знаю,что ты сделал.
The film I saw yesterday is very interesting.–Фильм,который я вчерапосмотрел, очень интересный.
Придаточное предложение выполняет в сложном предложении функцию какого-либо члена предложения: подлежащего, именной части составного сказуемого, дополнения, определения и обстоятельства. Существует столько же видов придаточных предложений, сколько и членов предложения: придаточные-подлежащие; придаточные-сказуемые (предика-тивные); придаточные дополнительные; придаточные обстоятель-ственные; придаточные определительные.
Придаточные предложения-подлежащие(Subject Clauses)выполняют в сложном предложении функцию подлежащего и отвечают на вопросы who? (кто?), what? (что?). Они соединяются с главным предложением союзами that (рус. что), whether / if (рус. ли), which (рус. который), how (рус. как), why (рус. почему).
Who will become the next president is still unclear.–По-прежнему неясно,ктостанет следующим президентом.
Придаточные предложения-сказуемые(Predicative Clauses)выполняют функцию именной части сказуемого и отвечают на вопрос what isthe subject? Они соединяются с главным предложением теми же союзами,что и придаточные предложения-подлежащие.
The question is whether they will be able to get to the airport on time.-Вопросзаключается в том, смогут ли они обраться до аэропорта вовремя.
Дополнительныепридаточные предложения(Object Clauses)выполняют в сложном предложении функцию прямого или предложного косвенного дополнения. Они отвечают на вопрос what? (что?) и не отделяются запятой от главного предложения.
Shе told us that she was taking part in a new project.–Она сказала нам,чтоучаствует в новом проекте.
Обстоятельственныепридаточные предложения(Adverbial Clauses)выполняют в предложении функции различных обстоятельств и делятся на обстоятельственные предложения: а) времени, б) места, в) причины, г) следствия, д) образа действия, е) уступительные, ж) цели, з) условия.
Придаточные времени отвечают на вопрос when? (когда?), since when? (с каких пор?), how long? (как долго?)и соединяются с главнымследующими союзами и союзными словами: when (рус. когда), whenever (рус. всякий раз, когда), while (рус. в то время, как), as (рус. когда), as long as (рус. пока), after (рус. после того, как), before (рус. прежде чем), as soon as (рус. как только), until (рус. пока, ... не).
When I was driving home, I saw an accident.–Когда я возвращался намашине домой, я стал свидетелем аварии.
Необходимо помнить, что в придаточных предложениях времени сказуемое не ставится ни в одно из будущих времен, даже если сказуемое в главном предложении стоит в будущем времени.
He will call you back as soon as he comes.–Он перезвонит Вам,как тольковернется.
Your dad will be furious when he finds out that you broke his car yesterday.–Твой отец будет в ярости, когда узнает, что ты разбил его машину вчера.
Придаточные предложения места отвечают на вопросы where? (где?куда?), from where? (откуда?)и соединяются с главным предложениемсоюзными словами where (рус. где, куда), wherever (рус. где бы ни, куда бы ни).
Wherever he went, he was welcome.-Куда бы он ни ходил,его везде радушнопринимали.
Придаточные предложения причины отвечают на вопрос why? (почему?) и соединяются с главным предложением союзами because (рус. потому что), as (рус. так как), since (рус. так как), now that (рус. теперь когда, поскольку).
Since you are tired, we will not go out tonight.–Так как ты устал,мы сегодняникуда не пойдем.
Придаточные предложения следствия выражают следствие,вытекающее из всего содержания главного предложения, и соединяются с главным предложением союзом so that (рус. так что).
Не went to the concert hall early so that he got a ticket.–Он пошел вконцертный зал рано, так чтобы купить билет.
Придаточные предложения образа действия отвечают на вопрос how? (как?каким образом?)и соединяются с главным союзами as (рус.как), as if (as though) (рус.как будто,как если бы), that (рус.что).
You ought to do as he does.–Вам следует поступить так,как онпоступает.
Уступительные придаточные предлож ения указывают наобстоятельство, вопреки которому совершается действие главного предложения, и соединяются с главным предложением союзами though (although) (рус. хотя), in spite of the fact that (рус. несмотря на то что).
Не went out in spite of the fact that he had a bad cold.–Он вышел несмотря нато, что был очень простужен.
Придаточные предложения цели указывают,с какой цельюсовершается действие главного предложения и отвечают на вопросы whatfor? (зачем?для чего?), for what purpose? (с какой целью?).Они соединяются
с главным предложением союзами so that, so, in order that (рус. чтобы, для того чтобы).Сказуемое этих предложений выражается глаголами may (might) и should в сочетании с инфинитивом без to.
Mark gave him the text-book so that he might learn his lesson.–Марк дал емуучебник, чтобы он выучил урок.
Сложноподчиненным предложением с придаточнымпредложением условия является такое сложное предложение,в которомвозможность выполнения действия, выраженного в главном предложении, зависит от определенных условий, выраженных в придаточном предложении. Придаточные предложения условия соединяются с главным предложением следующими союзами: if – (рус.
если), in case -(рус. в случае), supposing (that) / suppose (that) – (рус.
если, предположим (что)), unless – (рус. если... не), provided
(that),providing (that),on condition (that)– (рус.при условии если,приусловии что).
If I finish work early today, I will go to the cinema with my friends.–Еслия сегодня рано закончу работать, то пойду с друзьями в кино.
They will not go to the party unless they are invited.–Они не пойдут навечеринку, если их не пригласят.
В придаточных условных предложениях (также как и в придаточных времени) сказуемое употребляется в настоящем времени, если в главном предложении употреблено будущее время.
If the weather is fine, we will go to the country.–Если погода будетхорошей, мы поедем за город.
Определительныепридаточные предложения(Attributive Clauses /Relative Clauses)выполняют в предложении функцию определения иотвечают на вопросы what? which? (какой?). Они следуют непосредственно за тем существительным в главном предложении, которое они определяют, и соединяются с главным предложением союзными словами, местоимениями who (рус.который), whose (рус.чей,которого), which /that(рус.который)инаречиями when (рус. когда), where (рус. где / куда), why (рус. почему). Если
в конце придаточного предложения находится предлог, то он относится к союзному слову. Определительные придаточные предложения разделяются на три типа: индивидуализирующие, классифицирующие и описательные.
Индивидуализирующие придаточные предложения передаютиндивидуальный признак, который приписывается только данному лицу или предмету и отличающий его от всех других лиц или предметов того же класса. В этом случае определяемое существительное употребляется с определенным артиклем.
Here is the CD that you have been looking for.–Вот диск,который ты искал.
Если относительные местоимения which, that, who не являются подлежащим в придаточном определительном предложении, они могут быть опущены, и придаточное предложение присоединяется бессоюзно, что характерно для разговорного языка. При переводе на русский язык обязательно вставляется подходящее по смыслу соединительное слово, чаще
–который (-ая, ую, ...).
Here is the CD you have been looking for.–Вот диск,который ты искал.
Классифицирующие придаточные предложения выража-ют признак,который позволяет причислить данное лицо или предмет к какому-то классу лиц или предметов. Если определяемое существительное стоит в единственном числе, то оно употребляет-ся с неопределенным артиклем.
Children who live by the sea usually begin to swim at an early age. -Дети,которые живут у моря, обычно начинают плавать в раннем возрасте.
Описательные придаточные предложения служат для описа-ния лицаили предмета или для передачи дополнительных сведений о нем.
His brother, whom we met yesterday, works for our company.–Его брат,которого мы встретили вчера, работает на нашу компанию.
Описательные определения не служат цели выделить предмет из класса однородных, так как собеседникам ясно, о каком предмете идет речь; в данном случае просто сообщаются дополнительные сведения о предмете.
В описательных определительных предложениях соединитель-ные
местоимения не могут быть опущены, а местоиме-ние that вместо who, whom и which не употребляется.
Индивидуализирующие и классифицирующие определитель-ныепредложения от главного предложения запятой не отделяются. Описательные определительные предложения обычно отделяются запятойот главного предложения.
Задание 5.1. Определите тип сложного предложения и вид придаточного предложения в сложноподчиненных предложениях:
1. He arrived at the office before the others so that he could start work early.
2. I don’t know where you live.
3. It's a long way, and he wouldn't be at home at this time.
4. I’ll give you my phone number in case you need any information.
5. Today our instructor told us how one should write an effective CV.
6. They’ll leave as soon as they’re ready.
7. This is Mrs. Smith, whose daughter studies at our group.
8. When he will arrive is not yet known.
9. By the time we got to the party, nearly everyone had left.
10. Don’t forget to lock up before you go to bed.
11. They stopped where the road turned to the river.
12. There was the noise of a bolt shot back, and the door opened a few inches.
13. It's quite out of the question, because he lives in the middle of nowhere.
14. We can buy tickets when we get on the boat.
15. As I was cooking, the oven caught on fire.
16. I don’t know whether he will come.
17. As it is wet, we shall stay at home.
18. If I knew his address, I would write to him.
19. Although it was snowing, the road was clear.
20. Since you feel tired, you should have a nap.
21. There is the boy who started the fight.
22. In spite of the fact that I didn’t study, I passed the exam.
23. She wanted to live where she was born.
24. I can’t stand jazz, whereas my sister loves it.
25. Tom loves playing football, while Paul prefers basketball.
Задание 5.2. Соедините следующие предложения так, чтобы получилось сложноподчиненное предложение:
1. Ted can’t play hockey today. He has broken his leg.
2. Christmas is the time. People buy each other presents.
3. I couldn’t go to the restaurant. I had spent all my money.
4. We left late. We still got there in time.
5. This is the company. My brother used to work for it.
6. I love tea. Most of my friends prefer coffee.
7. She returned from Paris. She went to Madrid.
8. We’ve packed. We can leave.
9. I can see. You are tired of the arrangement.
10. I was walking along the street. I saw a lovely dress in a shop-window.
Infinitive and –ing forms
В системе английского глагола принято выделять две группы форм – личные и неличные. К личным формам относят формы прошедшего и не прошедшего времени, которые функционируют в предложении в качестве сказуемого.
В английском языке существуют три неличные формы глагола: инфинитив, причастие (причастие I и причастие II) и герундий. Неличные формы глагола не изменяются по лицам и числам и не употребляются самостоятельно в роли сказуемого. Важной особенностью неличных форм глагола является отсутствие у них категории времени. Это значит, что они не могут помещать действие на определенный отрезок времени и лишь указывают на соотношение обозначаемого ими действия с действием, которое названо глаголом сказуемым.
Мы не будем подробно останавливаться на анализе отдельных свойств неличных форм и остановимся только на особенностях их употребления.
Infinitive
Инфинитив в английском языке имеет следующие формы:
Active | Passive | |
Indefinite | (to) send | (to) be sent |
Continuous | (to) be sending | ------------------------ |
Perfect | (to) have sent | (to) have been sent |
Perfect Continuous | (to) have been sending | ------------------------- |
Инфинитив (с частицей to) употребляется в следующих случаях:
- для выражения цели:
She went out to buy some milk. –Она вышла,чтобы купить молоко.
- после определенных глаголов (advise, agree, appear, decide, expect, hope, promise, refuseи т.д.):
He promised to be back at 10 o’clock. -Он обещал вернуться к10часам.
- после определенных прилагательных (angry, happy, glad и т.д.):
She was glad to see him. –Она была рада встретиться с ним.
- после вопросительных слов (where, how, what, who, which, исключение составляет только вопросительное слово why):
Has she told you where to meet them? –Она сказала вам,где их встречать?
- после would like/ would love/ would prefer:
I’d love to go for a walk. –Я бы с удовольствием прогулялась.
- после существительных:
It’s a pleasure to work with you. –Работать с Вами–одно удовольствие.
- после конструкций со словами too и enough:
He’s too short to reach the top shelf. –Он слишком мал,чтобы дотянутьсядо верхней полки.
Инфинитив (без частицы to) употребляется в следующих случаях:
- после модальных глаголов (must, can, will и т.д.):
You must be back at 12 o’clock. –Вы должны вернуться в12часов.
- после had better/would rather:
I’d rather have stayed in last night. –Лучше бы я остался дома вчера.
- после make/let/see/hear/feel + дополнение:
Mum let me watch TV. –Мама разрешила мне посмотреть телевизор.
–ing forms
Употребляя термин –ing forms герундий (в данном разделе мы не Приведем эти формы:
, мы имеем в виду причастие I и даем характеристику причастию II).
Active | Passive | |
Non-perfect | sending | being sent |
Perfect | having sent | having been sent |
–ing formsупотребляются в следующих случаях:
- после определенных глаголов (admit, avoid, consider, continue, delay, deny, enjoy, escape, excuse, fancy, finish, forgive, imagine, involve, keep, look forward to, mention, mind, miss, object to, postpone, practice, prevent, report, resist, risk, save, stand, suggest, understandи т.д.):
He admitted (to) stealing the painting. –Он признался в краже картины.
- после love, like, dislike, hate, enjoy, prefer:
He likes cooking. –Он любит готовить.
- после I’m busy, It’s no use, It’s (no) good, It’s (not) worth, what’s the use of, can’t help, there’s no point (in), be/get used to, be/get accustomed to, have difficulty (in):
It’s no use complaining. –Бесполезно жаловаться.
- после “go” для обозначения физических упражнений:
They go skiing every winter. –Зимой они катаются на лыжах.
- после предлогов:
He entered without knocking at the door. –Он вошел,не постучавшись.
- после see, hear, listen, watch для выражения незаконченных и длительных действий:
I saw Kate painting the kitchen. –Я видел,как Кейт красила кухню.
Задание 6.1. Поставьте глагол в скобках в нужную форму (-ing-form или инфинитив)
1) They denied _____ the money (steal).
2) I don’t want _____ out tonight. I’m too tired (go).
3) The baby began ____ in the middle of the night (cry).
4) Why do you keep ____ me questions? Can’t you leave me alone (ask)?
5) I don’t enjoy ___ very much (drive).
6) Can you remind me ____ some coffee when we go out (buy)?
7) One of the boys admitted _____ the window (break).
8) The boy’s father promised _____ for the window to be repaired (pay).
9) I refuse ____ any more questions (answer).
10) I can’t afford ____ out tonight. I haven’t got enough money (go).
Задание 6.2. Вставьте указанные глаголы в следующие предложения:
answer | use | Be | make | try | work |
apply | be | Listen | see | wash | write |
1) Could you please stop ____ so much noise?
2) He tried to avoid ____ my question.
3) I considered ____ for the job but in the end I decided against it.
4) I enjoyed ____ to music.
5) Have you finished ____ your hair yet?
6) I’ve put off ___ the letter so many times. I really must do it today.
7) I don’t mind you ___ the phone as long as you pay for all your calls.
8) If you walk into the road without looking, you risk ___ knocked down.
9) Sarah gave up ____ to find a job in this country and decided to go abroad.
10) Jim is 65 but he is not going to retire yet. He wants to carry on ____.
11) What a stupid thing to do! Can you imagine anybody ____ so stupid?
12)Hello! Fancy ____ you here! What a surprise!
I. Вопросы в косвенной речи
Общий вопросв косвенной речи вводится союзамиifилиwhether,после которых следует прямой порядок слов.
Общий вопрос в косвенной речи обычно вводится глаголами to ask, to wonder,to want to know:
He said to me: “Do you speak English well?” – He asked me if I spoke English well.–Он сказал мне: «Ты хорошо говоришь по-английски?»-Онспросил меня, хорошо ли я говорю по-английски.
He said to me: “Did you come here at two o’clock?” – He asked me if I had come there at two o’clock.–Он с казал мне: «Ты приходил сюда в двачаса?» - Он спросил меня, приходил ли я туда в два часа.
Специальный вопросв косвенной речи вводится тем жевопросительным словом, что и в прямой речи. Порядок слов становится прямым. Специальный вопрос в косвенной речи вводится теми же глаголами, что и общий вопрос:
He said to me: “When did you enter the University?” – He asked me when I entered the University.–Он сказал мне: «Когда ты поступил вуниверситет?» - Он спросил меня, когда я поступил в университет.
He said to me: “What hotel are you going to stay at?” – He asked me what hotel I was going to stay at.–Он сказал мне: «В какой гостинице тысобираетесь остановиться?» - Он спросил меня, в какой гостинице я собираюсь остановиться.
Задание 9.2. Составьте предложения с модальными глаголами can / can’t
/ could / couldn’t, используя следующие глаголы:
come eat hear run sleep wait
1) I’m afraid I ___ to your party next week.
2) When Tin was 16, he was a fast runner. He ___ 100 metres in 11 seconds.
3) “Are you in a hurry?” – “No, I’ve got plenty of time. I ___.”
4) I was feeling sick yesterday. I ___ anything.
5) Can you speak up a bit? I ___ you very well.
6) “You look tired.” – “Yes, I ___ last night.”
Задание 9.3. Вставьте could, couldn’t или was/were able to:
1) My grandfather was a very clever man. He ___ speak five languages.
2) I looked everywhere for the book but I ___ find it.
3) They didn’t want to come with us at first but we ___ persuade them.
4) Laura had hurt leg and ___ walk very well.
5) Sue wasn’t at home when I phoned but I ___ contact her at her office.
6) I looked very carefully and I ___ see a figure in the distance.
7) I wanted to buy some tomatoes. The first shop I went to didn’t have any but
I ___ get some in the next shop.
8) My grandmother loved music. She ___ play the piano very well.
9) A girl fell into river but fortunately we ___ rescue her.
10) I had forgotten to bring my camera so I ___ take any photographs.
Задание 9.4. Вставьте must или can’t:
1) You’ve been travelling all day. You ___ be very tired.
2) That restaurant ___ be very good. It’s always full of people.
3) That restaurant ___ be very good. It’s always empty.
4) You’re going on holiday next week. You ___ be lo oking forward to it.
5) It rained every day during their holiday, so they ___ have had a very nice
time.
6) Congratulations on passing your exam. You ___ be very pleased.
7) You got here very quickly. You ___ have walked very fast.
8) Bill and Sue go away on holiday very often, so they ___ be short of
money.
Задание 9.5. Составьте предложения со словами в скобках, используя may или might:
1) I can’t find George anywhere. I wonder where he is.
2) I’m looking for Helen. Do you know where she is?
3) I can’t find my umbrella. Have you seen it?
A (it / be / in the car) B (you / leave / in the restaurant last night)
4) Why didn’t Tom answer the doorbell? I’m sure he was in the house at the
time.
A (he / be / in the bath) B (he / not / hear / the bell)
Задание 9.6. Напишите предложения, используя may или might:
1) Where are you going for your holidays? (to Ireland???) – I haven’t decided yet. I ___ .
2) What sort of car are you going to buy? ( a Mercedes???) – I’m not sure yet.
I ___ .
3) What are you going to do this weekend? (go to London???) – I haven’t decided yet. _______
4) Where are you going to hang that picture? (in the dining room???) – I haven’t made up my mind yet. _______
5) When is Tom coming to see us? (on Saturday???) – I don’t know yet.
_______
6) What is Julia going to do when she leaves school? (go to university???) –
She hasn’t decided yet. _____
Задание 9.7. Вставьте must или have to:
1) It’s later than I thought. I ___ go now.
2) Jack left before the end of the meeting. He ___ go home early.
3) In Britain many children ___ wear uniform when they go to school.
4) When you come to London again, you ___ come and see us.
5) Last night Don became ill suddenly. We ___ call a doctor.
6) You really ___ work harder if you want to pass the examination.
7) I’m afraid I can’t come tomorrow. I ___ work late.
8) I’m sorry I couldn’t come yesterday. I ___ work late
9) Paul doesn’t like his new job. Sometimes he ___ work at weekends.
10) Caroline may ___ go away next week.
11) We couldn’t repair the car ourselves. We ___ take it to a garage.
12)Julia wears glasses. She ___ wear glasses since she was very young.
Список рекомендуемой литературы
1. Арбекова Т.И., Власова Н.Н., Макарова Г.А. Я хочу и буду знать английский: Учебник. – М.: ЧеРо, 1998. – 560 с.
2. Бонк Н.А., Котий Г.А., Лукьянова Н.А. Учебник английского языка. В 2-х ч.. Часть 2 – М.: Товарищество «ДеКонт», 1994. – 637 с.
3. Голицынский Ю.Б. Грамматика. Сборник упражнений. - СПб.: Каро,
1998. – 475 с.
4. Britannica Student Library. Encyclopædia Britannica. Chicago:
Encyclopædia Britannica, 2007.
5. Britannica Student Library. Encyclopædia Britannica. Chicago: Encyclopædia Britannica, 2008.
6. Evans V. Round up – 5. Pearson Education Limited, 2005. – 209 p.
7. Hartley B. Viney P. Streamline English. Destinations. Oxford University Press. – 83 p.
8. Murphy R. English grammar in use. A self-study reference and practice book for intermediate students of English. Cambridge University Press. – 350 p.
9.Murphy R. Essential grammar in use. A self-study reference and practice book for elementary students of English. Cambridge University Press. – 300 p.
PART 2
Level 1
Text 1
Прочитайте текст
Government
A government is a system of people and rules for managing a community or country. Governments set the laws and make sure the laws are followed. A government can cover a community of many different sizes, including small towns, large cities, counties, states, and nations. There are even organizations that serve as governing bodies over many countries. The United Nations represents the entire world.
The word government comes from a Greek word meaning “to pilot a ship.” The idea of a ship has often been used to represent the state or community. A ship's crew steers a ship toward a destination and tries to avoid storms at sea. Similarly, a government may try to steer its people toward better lives while avoiding war, crime, economic troubles, and other problems that can harm the population.
What a government does
The role of government differs from place to place. Early governments mostly focused on defending the borders of a location. In the case of monarchies, or countries ruled by kings or military rulers, the main goal of government was often to expand the wealth and power of its ruler. In these cases, there was very little interest in creating laws for the benefit of all the people.
Modern governments are very different. The role of government has been expanded to cover many issues that benefit all of society. The breakdown of government in the United States provides a useful outline for the various functions of government. The United States has three main branches: legislative, executive, and judicial. The legislative branch creates laws. The executive branch approves those laws and then enforces them. The judicial branch judges the laws in courts. In other countries, some of these functions are combined.
There are many other functions of modern governments besides making, enforcing, and judging laws. Today, most governments manage at least part of a local or national economy. A government may try to keep unemployment low, or it may lower the cost of borrowing money in order for people to start new businesses. Many governments also concern themselves with civil rights, or ensuring that all people remain free from discrimination and have the right to vote.
2. Ответьте на вопросы к тексту:
1. What do governments do?
2. What community can government cover?
3. What does the word «government» mean?
4. Does the role of governments differ from place to place?
5. What was the role of governments in the case of monarchies?
6. How many branches of government does the USA have?
7. What are the main functions of government?
8. What are the modern functions of governments?
3. Выберите правильный вариант:
1. A government is a system of people and rules for … a community or
country.
A. creating | B. managing | C. developing | |||
2. | The idea of a … has often been used to represent the state or community. | ||||
A. ship | B. peace | C. king | |||
3. | … governments mostly focused on defending the borders of a location. | ||||
A. Early | B. Modern | C. New | |||
4. | The … branch creates laws. | ||||
A. executive | B. legislative | C. judicial | |||
5. | The … branch approves those laws and then enforces them. | ||||
A judicial | B executive C legislative | ||||
6. | The … branch judges the laws in courts. | ||||
A. judicial | B. legislative | C. executive | |||
7. There are … functions of modern governments besides making, enforcing, and judging laws.
8. …, most governments manage at least part of a local or national economy.
A. Today B. Many years ago C. Some years ago
4. Подберите к определениям соответствующие термины:
Focus monarchy
1. the people who control a country, region, or town and make decisions about its laws and taxes
2. the people who live in an area
3. an official rule that people must do
4. to concentrate on something and pay particular attention to it
5. the place or position where someone or something is or where something
happens
6. a type of government in which a country is ruled by a king or queen
7. to become larger in size
8. a part of the government with a particular responsibility
Text 2
Прочитайте текст
Institutions of government
Every government has institutions and processes for carrying out the functions of government. Many countries have documents called constitutions that spell out the rules that govern the country. The three main branches of the United States government represent the main institutions of many modern countries. Most have a leader, or ruler, a legislature of some kind to make the laws, and courts of law to help enforce the laws.
In many nations these institutions are separate, and they have equal amounts of power. In some governments, however, all functions of the government exist in one person or one small group.
The nations of the modern world are not all governed in the same way. Some have kings or queens and are called monarchies while others are constitutional states, or democracies. Still others are ruled by dictators. They are distinguished by the different ways in which they make use of the institutions of government.
The concept of what a government should be and how it should be formed has changed much throughout history. New ideas and important events have led to new forms of government. The various types of government can be explained by tracking their progress through history.
In the earliest types of government, the people had little or no real freedom. There was a clear dividing line between the rulers and the people they ruled. In those nations, the government was organized to benefit the wealth and power of very few people. Most of these rulers were monarchs, another name for kings and queens. Some monarchs acquired power through military might, while others inherited power from their father or mother. Examples of monarchy can be found in the history of many countries. Ancient Egypt was led by monarchs known as pharaohs, who ruled from as far back as 2600 BC until Egypt became part of the Roman Empire in 30 BC. In Egypt and other empires, including China, power stayed in one family for a long time as one member after another became the monarch. These periods were known as dynasties.
In about the 4th century BC, the ancient Greek philosopher Plato conceived of another type of government. He thought that rulers should be people who were worthy, instead of people who inherited power or won it through military means. This type of government was called an aristocracy. In theory, a small group of the wisest people would govern a country in an aristocracy. However, the examples of aristocracy throughout history have usually seen power in the hands of a few wealthy people or religious leaders. When a government is composed of a few rulers who seek to benefit only themselves, the type of government is called an oligarchy.
2. Скажите, соответствуют ли данные утверждения прочитанному тексту:
1. The concept of what a government should be and how it should be formed has not changed much throughout history.
2. In the earliest types of government, the people had much freedom.
3. Many years ago most of the rulers were monarchs.
4. Monarchs acquired their power by elections.
5. In Egypt and other empires power didn’t stay in one family for a long
time.
6. Plato thought that rulers should be rich people.
7. The examples of aristocracy throughout history have usually seen power in the hands of a few wealthy people or religious leaders.
8. Oligarchy is the type of government composed of a few rulers who seek to benefit only themselves.
3. Найдите в тексте английские эквиваленты:
1. свобода
2. правитель
3. власть
4. военная мощь
5. наследовать
6. вместо
7. мудрый
8. получать выгоду
4. Заполните пропуски в предложениях следующими словами:
Inherited benefit
Dynasty ruler
Wealthy
In theory
Concept
Freedom
1. The first years introduces the basic … of management.
2. My parents gave me total … to do whatever I liked.
3. He had more power than any … of Spain until Franco.
4. He …the business from his father.
5. A period of time during which members of the same family rule a country or region is called … .
6. …, a small group of the wisest people that govern a country in an aristocracy.
7. Only very … people can travel abroad.
8. I’m sure they’ll … from this deal.
Text 3
Прочитайте текст
Constitutional monarchy
With its combination of kings and knights, feudalism was a mixture of monarchy and aristocracy. The government did not represent most of the people. Instead, it benefited the wealth of a very few. In addition, many kings were very greedy, and they were not concerned about the well-being of their subjects. In 1215, a group of landowners in England forced King John to sign a document promising certain rights. This document, known as the Magna Carta, put a limit on taxes, allowed people to travel freely, and protected the people from unjust imprisonment. The Magna Carta was the first modern example of a constitution, a document that spells out the rights of a country's citizens and the powers of their government.
Europe soon gave rise to a mixed form of government known as a constitutional monarchy. People demanded to be represented by their leader