Part I Tenses in the active voice

Part I Tenses in the active voice

Unit 1 Present Simple и Present Continuous

Present Simple

Образование Present Simple

Утвердительная форма Present Simple совпадает с формой инфинитива без частицы to во всех лицах, кроме 3-го лица единственного числа, которое принимает окончание -s: I/we/you/they work, he/she/it works. После звонких согласных и гласных окончание -s произносится - [z], после глухих согласных - [s]: he spends [spendz], she sees [si:z], he stops [stops], she looks [luks]. После шипящих и свистящих согласных (ss, ch, sh, x) глагол в 3-м лице единственного числа принимает окончание -es, которое произносится [iz]: he dresses [dresiz], she mixes [miksiz].

Глаголы, оканчивающиеся на -у с предшествующей согласной изменяют в 3-м лице единственного числа y на i и принимают окончание -es: We study - he studies [stʌdiz].

Глаголы, оканчивающиеся на -у с предшествующей гласной, образуют 3-е лицо
единственного числа по общему правилу: We lay - he lays [leiz].

Глаголы to do и to go в 3-м лице единственного числа принимают окончание -es: She

does [dʌz], she goes [gouz].

Вопросительная формаPresent Simple образуется с помощью вспомогательного глагола to do, который в 3-м лице единственного числа имеет форму does, и инфинитива смыслового глагола без частицы to: Do you know? Does he know?

Отрицательная формаобразуется также с помощью вспомогательного глагола to do (does) и отрицательной частицы not: I do not (don't) go, she does not (doesn't) go.

Повелительное наклонениесовпадает с формой инфинитива:

Meet my friend Fred.

Spell your name.

Познакомься с моим другом Фредом.

Скажите по буквам своё имя (фамилию).

Отрицательная формаповелительного наклонения образуется с помощью краткой

формы вспомогательного глагола don't:

Don't open the window.

Don't go there.

He открывайте окно.

He ходите туда.

Употребление Present Simple

Present Simple употребляется:

  1. Для выражения обычных, повторяющихся действий.

The postman always delivers the letters at 8.00 a.m.

I usually get up at 7 o'clock on week days.

She often travels abroad for her holidays.

He sometimes stays up till midnight.

  1. Для обозначения действий и состояний, характерных для данного лица или
    предмета.

They live in Brighton.

Her elder daughter studies at the University.

Marge works for the Royal Bank of Scotland.

He plays the piano very well.

  1. Для выражения общеизвестных истин.

Summer follows spring.

It rarely rains in the desert.

The sun rises in the east.

Our bodies contain five litres of blood.

  1. Для передачи будущих действий, которые произойдут согласно расписанию,
    графику, календарю или являются частью плана, который нельзя изменить.

The train leaves at 8 o'clock tomorrow.

The plane to London takes off at 5.25 p.m.

They open on Monday.

Tomorrow is a Saturday.

The term starts at the beginning of October.

He retires next month.

  1. Для передачи инструкций, сюжетов фильмов, краткого содержания литературных произведений или исторических событий, в спортивных комментариях.

First you weigh the ingredients.

The film ends with a dramatic car chase.

May 1945: The war in Europe comes to an end.

He passes the ball to Ronaldo who shoots and scores.

  1. Для выражения обычных, повторяющихся действий Present Simple часто употребляется с наречиями, передающими частотность:

100% 75% 50% 25% 10% 5% 0%

Always usually often sometimes seldom hardly ever never

Эти наречия имеют фиксированное место в предложении и стоят между подлежащим и сказуемым.

I usually go to college by bus.

She often plays tennis on Sundays.

He never watches horror films.

В предложениях с глаголом to be они обычно стоят после него. Наречие sometimesможет стоять как перед глаголом, так и в начале или в конце предложения.

Не is often late.

Sometimes it's so cold I don't want to leave the house.

I sometimes go to the country at weekends.

My dad cooks dinner sometimes.

Типы вопросов

1. Общие вопросы. Yes / No questions

Общие вопросы задаются с целью получить подтверждение или отрицание, высказанной в вопросе мысли, и требуют ответа «Да» или «Нет» (поэтому они называются Yes / No questions). Общий вопрос начинается с вспомогательного глагола do в соответствующем лице, за которым следует подлежащее и затем инфинитив смыслового глагола без частицы to.

Do you like detective stories?

Do you often visit them?

При подлежащем в 3-м лице единственного числа вспомогательный глагол имеет форму does, к которому переходит окончание –s смыслового глагола.

He lives in London.

Does he live in London?

She speaks English fluently.

Does she speak English fluently?

Если в состав сказуемого входит модальный глагол или глагол-связка be, они ставятся в начале вопросительного предложения перед подлежащим, за которым следует смысловой глагол или именная часть сказуемого.

Can I talk to you?

Must you go there now?

Are they your friends?

Is he a doctor?

Are you tired?

Ответы на общие вопросы.

Ответы на общие вопросы обычно даются в краткой форме. При этом после yes и noследует подлежащее, выраженное местоимением, и вспомогательный или модальный глагол, или глагол-связка в соответствующей форме.

Do you like dancing? Yes, I do (No, I don't).

Does he speak French? Yes, he does (No, he doesn't).

Does she have enough money? Yes, she does (No, she doesn't).

Can he play chess? Yes, he can (No, he can't).

Is it hot here? Yes, it is (No, it isn't).

Are you hungry? Yes, I am (No, I'm not).

Exercise 2. Make these sentences into questions.

Example:

Harry works in an office - Does Harry work in an office?

  1. This is the London train.
  2. Jane gives piano lessons.
  3. Your photos are ready.
  4. They live in the south.
  5. You are late.
  6. He runs a mile every morning.
  7. They often argue like that.
  8. She earns a lot of money
  9. He can drive a bus.
  10. It looks like rain.
  11. His plane leaves in an hour.
  12. John is good at maths.
  13. She still writes to him.
  14. They are on their way here.
  15. He is still at college.
  16. Chris has a driving license.
  17. He lives near here.
  18. She is in her last year at school.

Вопросы, относящиеся к сказуемому.

Если сказуемое выражено глаголом в личной форме, то вопрос к нему начинается с вопросительного слова what и всегда содержит смысловой глагол do:

What do you usually do at the weekend?

What can I do for you?

What does your father do (for a living)? - He is a lawyer.

Если в состав сказуемого входит глагол-связка to be, то вопросы к именной части сказуемого могут начинаться с who (когда речь идёт о лице), what (когда речь идёт о предмете) и ряда словосочетаний с вопросительными словами what и how – what colour, what kind (sort) of, how old, how big, how many (much) и т.д.

What is this (that)? - It is my new car.

What is he? - He is a mechanic / taxi driver.

What is she like? - She is very pretty.

What is the weather like today? - It's very cold.

What colour is your car? - It's black.

What nationality is Marie? - She's French.

Part I Tenses in the active voice - student2.ru

What make is your car?

- It's a Saab.

What make of car is that?

What kind (sort) of film is it? - It's an action film.

What's the price of this computer? - It is $2000.

What date is it? / What's the date? - It's September 12th.

How old is he? - He is thirty years old.

How deep is the water (here)? - The water is five feet deep here.

Вопросы, относящиеся к дополнению.

Такие вопросы начинаются с вопросительных слов what, who (whom) и which (of).

What can you tell us?

What does he want?

Whom do you know here?

What do you want to be when you leave school?

Когда речь идёт о выборе из ограниченного круга лиц или предметов, специальный вопрос начинается с which.

Сравните:

What languages do you know?

Which of them do you speak best?

What TV programs do you usually watch? Which of them is your favourite one?

Which films do you prefer? - Oh, I like action films best.

Which of these briefcases do you prefer? - I prefer the leather one.

Если вопрос относится к предложному дополнению, то предлог обычно ставится в конце вопросительного предложения.

Who does this jacket belong to?

What doesn't he agree with?

Who is she married to?

Вопросы, относящиеся к определению.

Вопросы к определению начинаются с вопросительных слов и словосочетаний what(какой), what kind of (какой, какого рода), which (какой, который), whose (чей), how many / how much (сколько), которые стоят перед существительным, которое они определяют.

What kind of TV programs do you watch?

Whose money is this?

How many cousins do you have?

What type of music do you like?

Вопросы, относящиеся к обстоятельству.

В зависимости от вида обстоятельства, вопросы к нему могут начинаться со следующих вопросительных слов и словосочетаний: how (как, каким образом), how well (насколько хорошо), how often (как часто), how long (как долго, сколько времени), how long ago (как давно), how many times (сколько раз), where (где, куда), when (когда), what time (во сколько), why (почему).

How do you get to the college?

How often do you go swimming?

How long does it take to get there?

What time do children start school in the morning?

Where do you usually go on holiday?

Where do you come from?

Why are you still here?

Вопросы к подлежащему.

В вопросах к подлежащему и к словам, определяющим подлежащее, сохраняется порядок слов утвердительного предложения, и вспомогательный глагол to do не употребляется. Глагол после вопросительных местоимений who/whose употребляется в форме 3-го лица единственного числа.

Who helps you with your English homework?

Whose brother studies at our college?

Who wants a lift?

Who can play the piano?

How many students want to take the test?

Exercise 6. Ask a question about the information underlined.

Roast chicken is his favourite food.

They never call her on week days.

You can always rely on John.

Nobody knows his real name.

They live in the old town.

He plays basketball best.

They go to the cinema at least once a week.

He keeps the key in that box.

The journey takes about six hours.

July is the hottest month in Italy.

They are my neighbours’ children.

He usually waits for his girlfriend here.

Very noisy people live in this house.

You are angry because you are hungry.

They like the green pullover best.

She's good-looking, but very unpleasant.

You can discuss it with your tutor.

Her work in the office usually starts at 9.

She really wants to go out tonight.

They make 2.000 cars a week at that factory.

He earns $ 800 a week.

The ring costs $ 200.000.

Judy’s husband works in Singapore.

My brother speaks French and Italian fluently.

Jane has a white MG sports car.

They play tennis at least three times a week.

He always has two boiled eggs for breakfast.

Peter's brother is a famous soccer player.

Cardiff is about forty miles from Swansee.

You can get to her house by bus.

He is Swedish.

A lobster has eight legs.

The word "sauna" originates from the Finnish language.

The tiger is the largest member of the cat family.

She drinks five or six cups of coffee every day.

Your blue tie goes best with this shirt.

We all want a day off.

It costs $ 1.500 to fly to Australia from here.

He spends all his pocket money on CDs.

You take size 9 shoes.

Exercise 7. Translate into English.

Чем занимается твой старший брат?

Кто хочет присоединиться к нам?

Я ведь не очень толстый?

Вы ведь не англичанин, не так ли?

Разве тебе не хочется пойти к ней на день рождения?

Чья это машина?

Мы ведь не можем остановиться у Майка, не так ли?

Как далеко аэропорт от города?

Неужели это твоя дочь?

Сколько стоит одна пачка «Мальборо»?

Как часто он тебя подвозит до института?

Где ты обычно останавливаешься в этом городе?

Почему ты никогда не рассказываешь о своей семье?

Сколько времени у вас уходит на то, чтобы добраться до института?

Билет до Лондона стоит недорого, не так ли?

Exercise 8. Read the story, translate the questions given below into English and answer them.

A Useless Old Man.

Every morning, Bruno’s daughter-in-law pushes his wheelchair to the window. The daughter-in-law’s name is Eva. She is married to Bruno’s son, Tony. Before she goes to work, Eva gives Bruno breakfast. She puts his binoculars near him. She makes him a sandwich for lunch.

Eva does these things because Tony goes to work too early to do them. Eva likes Bruno. She is sad that he does not like himself. Because he cannot walk and cannot work, Bruno thinks he is a useless old man.

Just before she goes to work, Eva puts the telephone near Bruno.

In Italian, she says, “Papa, if you have a problem, call me. It’s okay to call me at the office. Let me show you again how to dial the number.”

Eva knows Bruno does not want to use the telephone. He speaks very little English and he is ashamed.

After Eva goes, Bruno picks up his binoculars. He begins to look for his only friends, the birds. From his window, Bruno can see the park. Every day he looks for birds near the trees. He is interested in birds.

At twelve o’clock, Bruno eats his sandwich. He is lonely. He loves birds, but they talk only to each other. Sometimes, Bruno wants somebody to talk to him.

With his binoculars, Bruno looks at people in the park. Some very small children are playing in the sandbox. A little boy throws sand at a girl. She cries.

“Maybe she has sand in her eyes,” Bruno thinks. Then he tells himself, “It’s not your business, old man. Her mother is there.”

Bruno moves his binoculars. Two fourteen year old boys are smoking cigarettes on a park bench.

“Those two bad boys belong in school,” Bruno thinks. Then he tells himself, “It’s not your business, old man.”

He moves his binoculars again. A young man and a pretty girl are kissing under a tree. Bruno thinks, “Ah, love is beautiful, but it is not your business, old man.”

Bruno moves his binoculars again. He sees a man running. A woman is running after him, but she can’t run fast. The man is holding something. Bruno follows him with the binoculars. Now he can see that the man is running with a woman’s purse.

“Oh, my god, he is a robber,” Bruno says. “He is taking that woman’s purse! Yes, yes, I know this is my business. But what can I do? I am a useless old man!”

The robber jumps into a car and begins to drive away. Bruno can read the license number with his binoculars. He has a pen but no paper. He writes the license number on the palm of his hand. When he looks up, the robber and his car are gone.

“Now what can I do?” Bruno asks himself. He knows what to do, but it is difficult for him to do it.

“You must do it, old man,” Bruno tells himself. He picks up the phone. Slowly and carefully he dials the number of Eva’s office. He hopes Eva answers the phone.

“Hello?” Eva says.

Bruno tells her, “Eva, call the police ….”

At four o’clock when Tony comes from work the house is full of police, TV cameras and reporters. Eva is helping Bruno tell the reporters about the robber. Bruno still has the robber’s license number on the palm of his hand. Because of Bruno’s quick thinking, the robber is now in jail.

Bruno is on the 9 o’clock news. All the neighbors come to visit and admire the hero.

“Do you still think you’re useless? Tony asks.

Bruno smiles. “Maybe not”

He feels happy. One of the neighbors speaks Italian. He is coming tomorrow to play cards.

1. Что делает Ева перед тем, как она уходит на работу?

______________________________________________________________________________

2. Почему Бруно думает, что он никому не нужный старик?

______________________________________________________________________________

3. Почему он не хочет пользоваться телефоном?

______________________________________________________________________________

4. Что видит Бруно в свой бинокль?

______________________________________________________________________________

5. Где он записывает номер машины грабителя?

6. Что Бруно говорит Еве, когда он звонит ей по телефону,

_______________________________________________________________________________

7. Что видит Тони, когда приходит домой с работы?

_______________________________________________________________________________

8. Почему Бруно чувствует себя счастливым?

Present Continuous

Образование Present Continuous.

Present Continuous образуется при помощи вспомогательного глагола to be в соответствующем лице настоящего времени (am, is, are) и причастия I (ing-form) смыслового глагола. В разговорном языке используется краткая форма вспомогательного глагола:

I’m learning English.

He’s watching television.

They’re taking a test.

Причастие I образуется прибавлением суффикса –ing к основе глагола. При этом соблюдаются следующие правила:

a) Если глагол оканчивается на немое e,то при прибавлении суффикса оно опускается:

make – making

give – giving

b) Если глагол оканчивается на согласный, которому предшествует краткий ударный гласный, то при прибавлении суффикса –ing конечный согласный удваивается:

sit – sitting

run – running

permit – permitting

forget – forgetting

Конечный согласный также удваивается, если глагол оканчивается на –er (-ur) и ударение падает на последний слог:

prefer – preferring

occur – occurring

c) Если глагол оканчивается на букву l, то она удваивается независимо от того, предшествует ли ей краткий ударный гласный или безударный:

compel - compelling

cancel – cancelling

В американском варианте английского языка конечная буква l удваивается только в том случае, когда ей предшествует краткий ударный гласный:

expel – expelling

travel – traveling

d) Если глагол оканчивается на – ic, то при прибавлении суффикса - ingк основе глаголаконечное - ic приобретает форму -ick:

picnic- picnicking

panic-panicking

e) Причастие I от глаголов die, lie и tie имеет форму dying, lying, tying.

Вопросительная форма Present Continuous начинается с вспомогательного глагола to be в соответствующем лице и числе (am, is, are), за которым следует подлежащее, а затем причастия Iсмыслового глагола и остальные члены предложения:

Am I speaking too fast?

Is the bus coming?

Are you waiting for a bus?

В специальных вопросах на первое место ставится вопросительное слово, а далее также как и в общем вопросе: вспомогательный глагол to be, подлежащее и смысловой глагол в форме причастия I:

What is she doing?

Where are they going?

Если специальный вопрос относиться к предложному дополнению, то предлог ставится после смыслового глагола в форме причастия I:

What Who are you looking at? talking about? listening to?

Отрицательная формаобразуется при помощи отрицательной частицы not, которая ставится после вспомогательного глагола:

I’m not listening to you.

He isn’t watching television.

You are not disturbing me.

Exercise 8. Make questions using verbs in brackets.

Example:

I / too fast? (drive) - Am I driving too fast?

I / your sit? (take)

you / a good time? (have)

Frank / a football match? (watch)

Julia / lunch now? (have)

we / too much noise? (make)

you / the news? (listen to)

those people / about me? (talk)

he / up? (get)

we / you? (disturb)

you / the exam? (read for)

that woman / a cigar? (smoke)

I / my time? (waste)

Exercise 9. Translate into English using one of the verbs from the list.

look for wait for laugh at explain to get/drive at talk about complain about look up look through complain to shout at speak to dream about

Кого вы ищете?

На что ты намекаешь?

О чем вы говорите?

Кого мы ждем?

Над чем вы смеётесь?

На что вы жалуетесь?

С кем она разговаривает по телефону?

Кому ты все это объясняешь?

На кого она кричит?

Кому ты жалуешься?

О чем вы мечтаете?

Какой журнал ты просматриваешь?

Какое слово ты ищешь в словаре?

Past Simple

Образование Past Simple

Past Simple правильных глаголов образуется путем прибавления к инфинитиву окончания –ed. У неправильных глаголов вторая основная форма образуется другими способами (см. таблицу неправильных глаголов). Окончание –ed произносится по-разному, в зависимости от характера предшествующего звука.

Окончание –ed произносится:

A)после всех гласных и звонких согласных (кроме d) как [d]:
played [pleid], dived [daivd]

после глухих согласных (кроме t) как [t]:
asked[a:skt], liked [laikt]

после d и tкак [id]:
decided [di’saidid], lifted [‘liftid]

При образовании Past Simple правильных глаголов необходимо соблюдать следующие правила:

Глаголы, которые в инфинитиве оканчиваются на –y с предшествующей согласной, меняют y на i:

to try– tried, to fry – fried, to marry – married

Если перед y стоит гласная, то изменений не происходит: to play – played, to stay – stayed, to obey - obeyed

Односложные глаголы, оканчивающиеся в инфинитиве на согласный с предшествующим гласным звуком, удваивают конечный согласный:

to stop – stopped, to spot – spotted, to nag – nagged

Двусложные или многосложные глаголы, оканчивающиеся в инфинитиве на согласный с предшествующим кратким гласным, удваивают этот согласный только в том случае, когда ударение падает на последний слог:

to com'mit – com'mitted, to pre'fer – pre'ferred, to sub'mit – sub'mitted

Но: to de'velop – de'veloped, to 'border – 'bordered

Если глагол оканчивается на l, то она удваивается независимо от того, падает ударение на последний слог или нет:

to 'travel – 'travelled, to 'cancel– 'cancelled, to 'signal– 'signalled

В американском варианте английского языка конечная lудваивается только в том случае, когда ударение падает на последний слог:

ex'pel – ex'pelled

Но: 'signal – 'signaled

Вопросительная форма Past Simple как правильных, так и неправильных глаголов образуется при помощи вспомогательного глагола to do (в Past Simple did) и смыслового глагола без частицы to:

He asked.

Part I Tenses in the active voice - student2.ru

Did he ask?

He spoke.

Part I Tenses in the active voice - student2.ru

Did he speak?

Отрицательная формаобразуется также с помощью вспомогательного глагола did и отрицательной частицы not:

I did not (didn’t) ask.

I did not (didn’t) speak.

Употребление Past Simple

Past Simple передает действия, полностью отрезанные от момента речи и никак с ним не связанные. На время совершения действия часто указывают обстоятельства времени: yesterday, a week ago, last year, when I was at school:

I first visited London 5 years ago.

We didn’t go out last night. We stayed at home and watched TV.

То, что действие произошло в прошлом, может подразумеваться или следовать из контекста при упоминании места совершения действия:

I slept very badly.

I saw him in the office (when I was there this morning).

Did the postman bring any letters? (the postman calls at a given time in the day)

Как и Present Simple передает действия или состояния, характерные для данного лица или предмета, но в прошлом:

I smoked 40 cigarettes a day till I gave up.

When I lived in London, I walked through the park every day.

Для выражения ряда последовательных действий, происходивших одно за другим в прошлом:

I got up, switched off the radio and sat down again.

He found his lighter, lit a cigarette and began to read the letter.

Для передачи действия, которое происходило в течение какого-то периода времени в прошлом, но в отличии от Past Continuous, подчеркивается не период совершения действия, а факт его совершения:

We stayed in the garden for a long time.

She spoke for over an hour.

Для выражения повторных действий в прошлом:

You often mentioned her in your letters.

Every day I went to the seaside.

Обычный, повторяющийся характер действий в прошлом передается при помощи сочетаний used to + Infinitive и would + Infinitive (употребление would + Infinitive характерно для литературного стиля)

Сочетание used to переводится на русский язык словами: обычно, бывало, иметь обыкновение.

He used to come to us on Sundays.

He would come to us on Sundays.

Иногда used to + Infinitive может характеризовать лицо или предмет в прошлом (часто с глаголами to be, to live, to know). В этом случае сочетание переводится словами раньше, когда-тои т.д.

He used to be an army officer.

There used to be a cinema in this street.

Сочетание would + Infinitive в этом значении употребляться не может.

Used toупотребляется только в прошедшем времени. Вопросительная и отрицательная формы образуются при помощи вспомогательного глагола did: Did you use to smoke? I didn’t use to smoke. He used to live in Liverpool, didn’t he? Отрицательная форма может также образовываться при помощи наречия never: I never used to smoke.

Exercise 1. Use the prompts to make sentences:

Example:

Prompt: to Brighton last Saturday

Response: I went to Brighton last Saturday.

I didn’t go to Brighton last Saturday.

Did you go to Brighton last Saturday?

Prompts:

late yesterday morning

fish for breakfast yesterday

out for a walk last Sunday

a good time at the party last night

the news last night

tennis last Friday afternoon

2 bottles of champagne last night

my driving test last week

two first-class tickets to Paris yesterday

a ten pound note on the pavement this morning

Exercise 2. Ask a question about the words in bold type.

They finally got home last night at 11.30.

He met his girl-friend at an open-air pop concert.

They arrested him for shoplifting.

She bought threepairs of shoes in the sales.

He paid for the goods with a credit card.

This pen once belonged to Sir Winston Churchill.

My mother spoke Welsh fluently as a child.

This computer costs around $ 1.5000.

We waited for him for about 40 minutes.

She wrote her first novel at the age of nineteen.

Her daughter started college last October.

He walked as far as Trafalgar Square with me.

My teacher gave me a very good mark for my essay.

We went on an excursion five days ago.

Anna used to play tennis when she was at school.

I last saw her in 2002.

I used to have long hair when I was younger.

She invited 25 guests to her party.

My elder brother got married last year.

It took me forty minutes to get here.

Exercise 3. Put either “would” or “used to” in the spaces. In some cases both are possible.

John’s children ___________ be well-behaved but now they are quite naughty.

They ___________ live here. Now they live in Germany.

He ___________ be fat, but now he’s quite thin.

They ___________ come and visit on weekends.

When he needed extra money, he ___________ work overtime.

There ___________ be a building here, but now it’s just a park.

When I was younger I ___________ go for long walks in the country.

I never ___________ enjoy Sundays, but I do now.

She ___________ be very punctual, but she isn’t any more.

She always ___________ tell us a story before we went to bed.

Exercise 4. Translate into English.

1. Мы все получили большое удовольствие от прогулки.

2. У меня было много работы, но мне удалось все закончить вчера вечером.

3. Вы провели прошлые выходные на даче? К сожалению, на прошлой неделе мне пришлось уехать в командировку в Москву.

4. Когда билеты были дешевле, я обычно летал самолетом, а теперь мне приходится ездить на поезде.

5. Кто выиграл чемпионат мира по футболу в прошлом году?

6. Когда я учился в школе, я, бывало, ходил в бассейн два раза в неделю, но сейчас у меня нет времени.

7. Он задал мне несколько вопросов, но я ответил только на два из них.

8. Я позвонил в ваш офис и поговорил с вашим заместителем.

9. Председатель выступал почти сорок минут.

10. Когда ты в последний раз ходил в кино?

11. Мы приехали заранее, купили билеты и посидели немного в баре.

12. Сколько времени вы провели в Лондоне?

13. Мы позвонили им, как только узнали о происшествии.

14. Где и когда вы впервые встретились?

15. Кому вы отдали кошелек?

16. В конце июня мы сдали последний экзамен, а после этого у нас была практика.

17. Кто повлиял на твое решение стать юристом?

18. Ты ведь вчера никому не рассказал об аварии, не так ли?

19. Почему ты не связался со мной (to get in touch with), когда приезжал в командировку?

Exercise 5. Think of the title of the story and put fifteen questions to it.

A German company held negotiations in Moscow trying to sell some 100 million worth of manufacturing equipment to a Russian State corporation. Negotiations went smoothly but differences remained. So Martin Bayer himself, the CEO of the German Company, decided to come to Moscow to head the talks. Besides caring about his business, the CEO wanted to go to Russia to hunt bears.

Martin Bayer was one of the greatest hunters of our time (and the Russians knew about it). He went to safari more than one hundred times and hunted lions, rhinos and crocodiles. He hunted polar bears in the North Pole and tigers in the rain forests of India. But he never hunted Russian bears.

So the Russians decided to organize a bear hunt for Mr. Bayer to sweeten the talks. This wasn’t a simple task. Some people in the west still believe that one may find and see bears everywhere in Russian cities just like we may see squirrels in our back yards. This is not true. The closest place one may find bears in the wild is maybe 2,500 miles away from Moscow. Nonetheless, the Russians found a solution quickly. The businessmen went to Moscow Circus and for $2,000 bought a very old bear. This bear used to amuse and amaze audiences in many countries for 30 years, but got and looked too old, had bald spots, and was retired.

“Be careful, the Russian bears are very aggressive, ferocious and strong,” they told Mr. Bayer. “If compared to the Russian bears, your African lions are nothing more than harmless cats.”

They brought the bear to a conservation forest 50 miles from Moscow and left it there. They also told Mr. Bayer that bears were plentiful in that forest and that they attacked cattle and even people in the surrounding villages.

Meanwhile, an 18-year old female drove through the forest on a motorcycle and suddenly saw a bear (the last time people saw bears in those places was 200 years ago). She was frightened, fell, left her helmet and her motorcycle and ran away.

Mr. Bayer was excited and ready to hunt. This could become the pinnacle of his extraordinary hunting experience. The next moment he saw a bear in a helmet driving a motorcycle through the forest in front of him. The bear had a happy expression on his face as he was doing something he used to do before: circling on a motorcycle …

Mr. Bayer lives in a private institution near Hamburg happily ever after and the German company sold manufacturing equipment to Iraq instead of Russia.

Past Continuous

Образование Past Continuous

Past Continuous образуется при помощи вспомогательного глагола to be в Past Simple (was, were) и причастия Iсмыслового глагола.

I was driving

We were working

She was talking

They were leaving

Вопросительная формаPast Continuous начинается с вспомогательного глагола to be в соответствующем лице и числе (was, were), за которым следует подлежащее и причастие I смыслового глагола, а затем остальные члены предложения:

Was she talking?

Were they talking?

Отрицательная форма образуется при помощи частицы not, которая ставится после вспомогательного глагола:

I was not (wasn’t) driving.

They were not (weren’t) working.

Present Perfect

Образование Present Perfect

Present Perfect образуется при помощи вспомогательного глагола to have в Present Simple (have, has) и причастия II смыслового глагола (3 форма глагола). В разговорном языке используется краткая форма вспомогательного глагола:

I’ve nearly finished my work.

He’s just phoned from the airport.

It’s just started to rain.

Причастие II правильных глаголов совпадает с формой Past Simple (-ed). У неправильных глаголов третья основная форма образуется другими способами (см. таблицу неправильных глаголов).

Вопросительная формаPresent Perfect начинается с вспомогательного глагола to have, за которым следует подлежащие, а затем причастие II и остальные члены предложения. Если есть вопросительное слово, оно ставится перед вспомогательным глаголом.

Have you washed your hands?

Who has eaten all the grapes?

Отрицательная форма образуется при помощи частицы not, которая ставится после вспомогательного глагола. В отрицательной форме возможны два варианта сокращений:

1) отрицательная частица not остается без изменений, сокращается только вспомогательный глагол: I’ve not = I have not, he’s not = he has not

I’ve not translated the text yet.

2) отрицательная частица not сливается со вспомогательным глаголом: I haven’t =

= I have not, he hasn’t = he has not

The meeting hasn’t finished.

Time

This is the first time I’ve driven a car.

This is the first time we’ve visited Australia

Never

We ____________________ before.

She is the prettiest girl I’ve ever seen.

Never

I __________________ such a pretty girl before.

3. He has never done anything so silly before.

Time

This is the first __________________ anything so silly.

4. This is the first time I’ve tasted Chinese food.

Have

I __________________ Chinese food before.

5. The 4th of July was the last time I saw her.

Since

I __________________ the 4th of July.

6. I haven’t seen Jane since Tuesday

Time

The _________________ was on Tuesday.

7. When did you last visit the dentist?

Since

How long _________________ you last visited the dentist?

8. The last time I saw him was when I lived in London.

Since

I _________________ I lived in London.

9. The last time I went camping was years ago.

For

I _________________ years.

10. I’ve never eaten oysters before.

Time

It’s the _________________ oysters.

11. When did Sally get the puppy?

Since

How long _________________ her puppy?

12. I last went to London two years ago.

Not

I _________________ to London for two years.

Exercise 6.Put verbs in brackets into either the Past Simple or the Present Perfect.

Начало формы

Since computers were first introduced to the public in the early 1980's, technology (change) ………. a great deal. The first computers (be) ………. simple machines designed for basic tasks. They (have, not) ……….. much memory and they (be, not) ………. very powerful. Early computers were often quite expensive and customers often (pay) ………. thousands of dollars for machines which actually (do) ………. very little. Most computers (be) ……….separate, individual machines used mostly as expensive typewriters or for playing games.

Times (change) ………. . Computers (become) ………. powerful machines with very practical applications. Programmers (create) ………. a large selection of useful programs which do everything from teaching foreign languages to bookkeeping. We are still playing video games, but today's games (become) ………. faster, more exciting interactive adventures. Many computer users (get, also) ………. on the Internet and (begin) ………. communicating with other computer users around the world. We (start) ………. to create international communities online. In short, the simple, individual machines of the past (evolve) ………. into an international World Wide Web of knowledge.

Past Perfect

Образование Past Perfect

Past Perfect образуется при помощи вспомогательного глагола to have в Past Simple (had) и причастия II смыслового глагола.

By the end of the year he had learnt to speak French.

I realized that I had seen him somewhere before.

В разговорном языке используется краткая форма вспомогательного глагола.

I’d forgotten to tell you.

We’d never argued before.

Вопросительная форма Past Perfect начинается с вспомогательногоглагола had, закоторым следует подлежащее, а затем причастие II и остальные члены предложения.

Had you met her before you started college?

Before my eighteenth birthday I had not (hadn’t) been out of England.

Употребление Past Perfect.

Past Perfect употребляется:

Для выражения действия, которое произошло раньше другого действия в прошлом или завершилось к определенному моменту в прошлом (by 6 o'clock, by that time, by the 1st of September):

We had a fantastic holiday, but we had earned it.

Susan bought the house where her grandparents had once lived.

By 6 o’clock he had finished his work.

By the 20th of June we had passed all the exams.

В отрицательной форме Past Perfect может выражать действие, которое еще не закончилось к определенному моменту в прошлом.

I hadn’t gone a hundred yards from the corner when I noticed there was a car

behind us ( Не прошел я и ста ярдов, как ……).

2. В сочетании с Past Continuous, когда одно из двух прошедших действий находится в процессе совершения, а другое завершилось к началу первого.

Joe had come down into the hall and was waiting for his friend.

The wind had stopped, but it was still raining.

3. В придаточных предложениях времени, вводимых союзами after, when и before может употребляться как Past Perfect, так и Past Simple. Past Simple используется в тех случаях, когда действия происходят последовательно, одно за другим. Past Perfect употребляется тогда, когда говорящий подчеркивает завершенность действия (только после того, как).

She saw him every day after we arrived in New York.

He knew the poem by heart after he had heard it several times.

После союза when в придаточном предложении обычно употребляется Past Simple. Past Perfect используется в тех случаях, когда when приближается по смыслу к after (после того, как).

When he finished speaking, everyone clapped.

When they had gone I decided to look through my papers again.

В сложноподчиненном предложении, в котором придаточное вводится союзом before(прежде,чем; до того, как), Past Perfect употребляется в главном предложении, если необходимо подчеркнуть, что действие главного предложения предшествовало действию придаточного. В тех случаях, когда такой необходимости нет, в обоих предложениях употребляется Past Simple.

I had asked three times for the money before he paid me.

He decided to buy a present for his daughter before he left.

Иногда Past Perfect употребляется после союза before в придаточном предложении. В таких предложениях глагол передает незавершенное действие, а союз before переводится на русский язык при помощи сочетаний еще до того как (он успел), еще прежде чем, и т.п.

I knew the truth before I had been in the house for an hour.

He began apologizing before I had paid the driver.

4. В главном предложении с союзами hardly …. when, scarcely …. when, no sooner …. than(не успел …. как, едва …. как). В придаточном предложении употребляется Past Simple.

He had scarcely finished his work when somebody knocked at the door.

We had hardly settled down in our seats when the lights went out.

В таких предложениях иногда наблюдается обратный порядок слов (инверсия), когда для придания стилистического эффекта вспомогательный глагол hadпредшествует подлежащему.

Hardly had the train left the station when there was an explosion.

Scarcely had we arrived home when the police called.

No sooner had it stopped raining than the sun came out.

Примечание. В повествовании, при изложении последовательных действий, происходивших одно за другим, глаголы, выражающие эти действия, употребляются в Past Simple, несмотря на то, что одни действия совершались ранее других. Если при изложении последовательных действий упоминается другое действие, которое им предшествовало, т.е. произошло раньше событий, являющихся основной темой изложения, то это действие выражается глаголом в Past Perfect.

In October Andrew set out alone to London. Now that the exam was so close at hand, he felt that he knew nothing. Yet, on the following day when he began the written part of the examination, he found himself answering the papers with a blind automatism. He wrote and wrote, never looking at the clock, filling sheet after sheet. He had taken a room at the Museum Hotel. Here it was extremely cheap. But the food was bad. Between the exams he lived in a kind of a daze.

Если при изложении последовательных действий упоминается ряд других действий, которые им предшествовали и которые образуют новую последовате

Наши рекомендации