Профессионально-ориентированного текста с английского на русский язык

Лабораторная работа № 1.

Изучение и сравнительный анализ он-лайн словарей при переводе

Профессионально-ориентированного текста с английского на русский язык

Задание:

1. Открыть в интернете 3 он-лайн словаря (Multitran, Abby Lingvo, один найти самостоятельно).

2. Перевести с помощью трех словарей 20 подчеркнутых слов из предложенного текста в Приложении 1 (номер варианта сообщает преподаватель) с английского языка на русский. Обратить внимание на тематику текста, от нее зависит вид подсловаря (в частности, при использовании словаря Multitran). Если в тексте глагол встречается не в начальной форме, в отчете нужно написать его в начальной форме. Множественное число существительных необходимо в отчете заменить на единственное число.

3. Занести слова и их перевод в таблицу, проанализировать результаты.

4. Сделать сравнительный анализ словарей и вывод. В выводе нужно обратить внимание на достоинства и недостатки работы с вышеперечисленными он-лайн словарями, выявленные студентом при работе с ними; указать наиболее удобный в использовании он-лайн словарь и т.д.

5. Отчет в электронном виде выслать преподавателю в обозначенные сроки, а также подготовить устное сообщение на 2-3 минуты по результатам работы.

Варианты заданий к Лабораторной работе № 1 «Изучение и сравнительный анализ он-лайн словарей при переводе профессионально-ориентированного текста с английского на русский язык»

Вариант 1

Тематика текста: Математика

http://www.iejme.com/

Current interest in children’s mathematics skills has led to research into the association between mathematical performance and reading skill. Many studies have focused on children with learning disabilities, such as Jordan, Kaplan, and Hanich (2002), which found in a twoyear longitudinal study that reading disabilities predicted children’s progress in mathematics; however mathematics disabilities did not affect children’s progress in reading.

Also of internationalconcern, a study was conducted by Vilenius-Tuohimaa, Aunola, and Nurmi (2008) to investigate the association between mathematical performance and reading skills. Participants, children aged 9-10, were categorized as good or poor readers based on a norm-referenced, group-administered device for diagnosing reading difficulties. The results showed that performance on mathematical word problems was strongly related to performance in reading comprehension. The research suggested that both reading and mathematics skills required overall reasoning abilities. The reasoning strategies behind reading word problems have been related to the way in which the word problems are structured (Fuchs, Fuchs, & Prentice, 2004).

Вариант 2

Тематика текста: Экономика

http://studyingeconomics.ac.uk/industrial-economics/

One of the key issues in industrial economics is assessing whether a market is competitive. Competitive markets are normally good for consumers (although they might not always be feasible) so most industrial economics courses include analysis of how to measure the extent of competition in markets. It then considers whether regulation is needed, and if so the form it should take. There is again an international dimension to this, as firms that operate in more than one country will face different regulatory regimes.

Industrial Economics uses theoretical models to understand firm and regulatory decision making, and so students should expect to use diagrams and maybe some basic mathematical models, including game theory. In addition, researchers often develop empirical statistical models to identify relationships between variables of interest: for example to understand the relationship between product price, advertising and profits. While most courses will not require students to conduct their own empirical analysis (that is left to the econometrics courses) understanding and interpreting empirical results is an important skill.

Вариант 3

Вариант 4

Вариант 5

Вариант 6

Вариант 7

Вариант 8

Вариант 9

Вариант 10

Лабораторная работа № 1.

Изучение и сравнительный анализ он-лайн словарей при переводе

Лабораторная работа № 1.

Изучение и сравнительный анализ он-лайн словарей при переводе

профессионально-ориентированного текста с английского на русский язык

Задание:

1. Открыть в интернете 3 он-лайн словаря (Multitran, Abby Lingvo, один найти самостоятельно).

2. Перевести с помощью трех словарей 20 подчеркнутых слов из предложенного текста в Приложении 1 (номер варианта сообщает преподаватель) с английского языка на русский. Обратить внимание на тематику текста, от нее зависит вид подсловаря (в частности, при использовании словаря Multitran). Если в тексте глагол встречается не в начальной форме, в отчете нужно написать его в начальной форме. Множественное число существительных необходимо в отчете заменить на единственное число.

3. Занести слова и их перевод в таблицу, проанализировать результаты.

4. Сделать сравнительный анализ словарей и вывод. В выводе нужно обратить внимание на достоинства и недостатки работы с вышеперечисленными он-лайн словарями, выявленные студентом при работе с ними; указать наиболее удобный в использовании он-лайн словарь и т.д.

5. Отчет в электронном виде выслать преподавателю в обозначенные сроки, а также подготовить устное сообщение на 2-3 минуты по результатам работы.

Варианты заданий к Лабораторной работе № 1 «Изучение и сравнительный анализ он-лайн словарей при переводе профессионально-ориентированного текста с английского на русский язык»

Вариант 1

Тематика текста: Математика

http://www.iejme.com/

Current interest in children’s mathematics skills has led to research into the association between mathematical performance and reading skill. Many studies have focused on children with learning disabilities, such as Jordan, Kaplan, and Hanich (2002), which found in a twoyear longitudinal study that reading disabilities predicted children’s progress in mathematics; however mathematics disabilities did not affect children’s progress in reading.

Also of internationalconcern, a study was conducted by Vilenius-Tuohimaa, Aunola, and Nurmi (2008) to investigate the association between mathematical performance and reading skills. Participants, children aged 9-10, were categorized as good or poor readers based on a norm-referenced, group-administered device for diagnosing reading difficulties. The results showed that performance on mathematical word problems was strongly related to performance in reading comprehension. The research suggested that both reading and mathematics skills required overall reasoning abilities. The reasoning strategies behind reading word problems have been related to the way in which the word problems are structured (Fuchs, Fuchs, & Prentice, 2004).

Вариант 2

Тематика текста: Экономика

http://studyingeconomics.ac.uk/industrial-economics/

One of the key issues in industrial economics is assessing whether a market is competitive. Competitive markets are normally good for consumers (although they might not always be feasible) so most industrial economics courses include analysis of how to measure the extent of competition in markets. It then considers whether regulation is needed, and if so the form it should take. There is again an international dimension to this, as firms that operate in more than one country will face different regulatory regimes.

Industrial Economics uses theoretical models to understand firm and regulatory decision making, and so students should expect to use diagrams and maybe some basic mathematical models, including game theory. In addition, researchers often develop empirical statistical models to identify relationships between variables of interest: for example to understand the relationship between product price, advertising and profits. While most courses will not require students to conduct their own empirical analysis (that is left to the econometrics courses) understanding and interpreting empirical results is an important skill.

Вариант 3

Наши рекомендации