The Saint Petersburg State University of Telecommunications
The Saint Petersburg State University of Telecommunications (abbreviation: SPbSUT) is one of the major research and educational centers of Russia as well as a leading technical university located in Saint-Petersburg. The University developed on the basis of the Leningrad Institute of Communication Engineers founded in 1930. In 1993 it became a university and was named after Professor Mikhail Aleksandrovich Bonch-Bruevich.
Mikhail Aleksandrovich Bonch-Bruevichwas a great engineer, scientist, and professor. He greatly influenced the pre-radar development of radio-location in Russia. He became the national proponent of radio broadcasting, building 27 stations in various cities. Mikhail Aleksandrovich Bonch-Bruevich was a doctor of technical sciences, one of the originators of Spark Discharge Theory as well as Theory of Radio wave Transmission in the Upper Atmosphere, and the creator of
the first electronic tubes, the radio-telephone transmitter, radio-telephone tube stations, etc.
The University is of complex structure. There are 9 faculties at the University. They are: the Faculty of Telecommunication Networks, Switching Systems and Computer Technology (TN, SS & CT), the Faculty of Multi Channel Telecommunication Systems (MTS), the Faculty of Radio Communication, Television and Multimedia Technology (RC, TV & MT), the Faculty of Economics and Management (FEM), The Faculty of Telecommunication Technology and Biomedical Technical Devices (TT), The Faculty of Information Systems and Technologies (FIS & T), the Faculty of Humanities, the Faculty of Evening and Extra-mural Education and the Faculty of Further Staff Training. There is also the Institute of Military Education and the Department of Fundamental Training.
The University has a preparatory department and post-graduate courses. There are about 15000 students now (including the branches in Arkhangelsk and Smolensk). The University offers excellent facilities and resources for learning in its laboratories, lecture-rooms, study-rooms, libraries and gym. The laboratories are provided with the most up-to-date equipment. The students carry out different experiments there. From the library the students can borrow any book, journal, periodical which they need for their studies.
Today, the university is the region’s biggest training and scientific complex specialized in information technologies and communications.
Способы словообразования в английском языке
В английском языке используются несколько способов словообразования: аффиксация (при помощи префиксов и суффиксов), конверсия и словосложение.
micro – process – or |
Рассмотрим значения наиболее распространенных в научно-технической литературе английских префиксов (приставок).
Отрицательное значение:
anti [´ænti] - | antivirus | антивирус |
in -, im-, il-, ir- | illogical, invisible | нелогичный, невидимый |
mis - | misunderstand | неправильно понять |
non [nɔn] - | non-volatile | энергонезависимый |
un [Ʌn] - | unformatted | неформатированный |
Местоположение:
extra – (вне, дополнительно) | extranet | сеть «Экстранет» (корпоративная сеть, для взаимодействия с внешними партнерами, и т.п.) |
inter – (между) | interaction, Internet | взаимодействие, сеть «Интернет» |
intra – (внутри) | intranet | сеть «Интранет» (корпоративная внутренняя компьютерная сеть) |
tele – (на расстоянии) | teleconferenсe | телеконференция (конференцсвязь) |
trans [træn]/ [trɑːn-] - (через) | transatlantic | трансатлантический |
sub [sʌb] - (под, ниже) | submarine | подводный |
Размер, мера:
micro [`maikrou] - | microbrowser | микробраузер (для мобильных устройств) |
semi - [`semi] | semiconductor | полупроводник |
super - | supercomputer | суперкомпьютер (сверхмощный, быстрый) |
over – (пере-, сверх-) | overuse | злоупотреблять |
under – (недо-, ниже нормы) | underestimate | недооценивать, занижать |
Другие значения:
cyber - [`saibə] | cyberspace | киберпространство |
de – (противоположное действие) | decrypt | расшифровывать |
dis- (раз-, рас-, дез-) | disconnect | разъединять |
e – (электронный) | e-commerce | электронная коммерция |
en- (em-) | embedded encrypt | встроенный шифровать |
re- (снова, вновь) | recharge | перезаряжать |
up - | update | обновлять |
Упр. 6. Подберите к словам перевод.
1. enable (v) | a) устранять ошибки |
2. debug (v) | b) магистрант или аспирант |
3. undergraduate (n) | c) активировать |
4. disable (v) | d) недоставка |
5. postgraduate (n) | e) студент вуза |
6. reassemble (v) | f) дезактивировать |
7. non-delivery | g) удаленная работа |
8. teleworking | h) собрать заново |
Упр. 7. Переведите слова на английский язык, используя подсказки.
Междугородный (city), повторно обрабатывать (process), зарядить не полностью (charge), противовоздушный (aircraft), зашифровывать/расшифровывать (code), повышать качество (scale), усовершенствовать (grade), перегрев (heat), внутриклеточный (cellular), полуавтоматический (automatic).
Words and phrases for learning.
To found, to be named after, to develop, a wave, transmission, a transmitter, an electronic tube, a network, a switching system, radio communication, a device, extra-mural education, a post-graduate course, to carry out, to borrow, an extranet, an intranet, a semiconductor, to decrypt/encrypt, to recharge, to update.
Занятие 3 “ Scientists and inventors”
Фонетика
Чтение гласных букв.
Гласные в английском языке читаются по-разному в зависимости от положения в слове. Если гласная буква стоит под ударением и не вступает в сочетание с другой гласной буквой, то она, чаще всего читается в соответствии с типом слога.
Выделяют 4 типа слога:
I тип – открытый слог1) заканчивается на гласную – me,go;
2) после гласной стоит одна согласная, а затем гласная, чаще всего – непроизносимая «e» –la-ke, no-se, vi-ne.
(Гласная читается так, как она называется в алфавите).
II тип – закрытый слог1) после гласной стоит одна согласная, а далее нет гласного – pot;
2) после гласной стоят две или более согласных, за которыми может следовать гласная – little.
(Все гласные обозначают краткие звуки).
III тип – гласная + «r»1) после гласной стоит «r», на которую слово заканчивается car;
2) после группы «гласная + r» стоит согласная – girl.
(Все гласные обозначают долгие звуки).
IV тип – гласная + «r» + гласная.После группы «гласная +r» 1) всегда стоит гласная, не читаемая гласная «е»- care, here;
2) или читаемая гласная – Mary.
(Гласные (кроме «о») обозначают дифтонги, «i» - трифтонг).
Определив тип слога, Вы сможете прочитать большинство одиночных ударных гласных даже в незнакомых словах.
Чтение гласных в 4-х типах слога:
I тип – открытый слог | II тип – закр. слог | III тип – гласная + «r» | IV тип – гласная + «r» + гласная | |
a | [ei]take, skate, brave | [æ] lamp, that, hand | [a:]car, charge, march | [ɛə]/ [eə] square, care |
e | [i:]these, Swede, cede | [e]desk, spend, text | [ə:]/[ɜ:] her, term, nerve | [iə] here, sphere |
u | [ju:]huge, cube, dupe | [ʌ] but, bulb, bus | [ə:]/[ɜ:] purl, hurt, burn | [juə] cure, lure |
i/y | [ai ]drive, wide, size | [i]sit, little, gyp | [ə:]/[ɜ:] girl, first, bird | [aiə] fire, tire, hire |
o | [ou]/[əu]/[əʊ] stone, slope, woke | [ɒ]/ [ɔ] stop, spot, box | [ɔ:] form, storm, north | [ɔ:]more, store, core |
Упр. 1. Пользуясь таблицей «Чтение гласных в 4-хтипахслога», прочтите следующие слова и обратите внимание на чтение гласной в соответствующих типах слога.
A: plate, flag, spark, fare. O: close, job, short, spore. E: scene, pen, serve, here. U: use, must, curve, pure. Y/ I: type, hint, Byrd, wire.
Далеко не всегда на чтение гласной влияет только тип слога. В этом занятии/ блоке рассмотрены основные случаи изменения чтения ударных гласных в зависимости от окружения.
Чтение гласной «а» в зависимости от сочетания с согласными:
Перед «l»+ согл. | [ɔ:] | also, fall, talk |
перед нечитаемой «l» + согл. m, f, v | [a:] | half, calm |
перед нечитаемой «l» + др. согл. | [ɔ:] | chalk, walk, talk, always |
перед «n» + согл | [a:] | answer, can't. But!hand |
перед «s» + согл. | [a:] | class, last, task |
Перед «th» | [a:] | bath, father |
перед «f» + согл. | [a:] | staff, craft |
после «w» | [ɔ:][ɒ] | want, wall |
Упр. 2. Пользуясь таблицей «Чтение гласной «а» в ударном слоге», прочтите следующие слова.
Tall, plant, ask, was, call, father, all, small, fast, pass, install, shaft, warm, path, rather.
Чтение гласной «a» в сочетаниях с гласными и «w»:
aw | au | ai | ay |
[ɔ:] | [ɔ:] | [ei] | [ei] |
law, saw, | auto, autumn | plain, pain | may, say |
Упр. 3. Пользуясь таблицей «Чтение гласной «a» в различных сочетаниях», прочтите следующие слова.
Flaw, fault, audio, launch, author, main, domain, draw, mail, play, way.
Чтение гласной «е» в различных сочетаниях:
eаперед d, l (th) | earперед согласной | ei перед gh | eu, ew | ey |
[e] | [ə:] | [ei] | [(j)u:] | [ei] |
bread health weather | earth learn heard | eight weight weigh | few new neutral | convey they But! key [i:] |
Упр. 4. Пользуясь таблицей «Чтение гласной «e» в различных сочетаниях», прочтите следующие слова.
Head, spread, death, earn, search, heard, grew, few, grey, news, thread, steady.
Чтение гласной «i» в различных сочетаниях:
ie | igh, ign | i + ld | i+ nd |
[i:] | [ai] | [ai] | [ai] |
brief, chief, field | light, might, sign | child, wild, mild | kind, find, mind |
Упр. 5. Пользуясь таблицей «Чтение гласной «i» в различных сочетаниях», прочтите следующие слова.
Design, believe, assign, high, piece, bright, resign, right, highlight, remind.
Чтение гласной «о» в различных сочетаниях:
oi, oy | [ɔi] | boil, oil, toil, boy, joy, toy |
o + ld | [ou] | bold, gold, hold |
оо +к | [u] | book, look, hook |
oo | [u:] | moon, soon, too |
ооr | [ɔ:] | door, floor. But! poor |
ou | [au] | found, pound, round |
ough +t | [ɔ:] | ought, brought, fought |
ough | [ʌf] | enough |
our | [ɔ:] | course, source, resource |
o+m, n, th, v | [ʌ] | some, none, mother/cover |
ow | [ou] | blow, slow, below |
ow | [au] | down, cow, how |
w + or | [ə:] | work, word, world |
Упр. 6. Пользуясь таблицей «Чтение гласной «o» в различных сочетаниях», прочтите следующие слова.
Load, flow, grow, road, round, sound, down, about, mouse, loop, cool, worm, worse, mountain, son, show, how, company, bought, founder, tool, coin, sought, rough, tough, other, reboot.
Упр. 7. Прочтите и переведите текст.
Steve Jobs
Steven Paul Jobs, an inventor, computer programmer and businessman, was born in California, USA, on 24 February, 1955. His biological parents were university graduate students and gave him up for adoption. The infant was adopted by Clara and Paul Jobs and named Steven Paul Jobs.
The family lived in Mountain View within California's Silicon Valley. As a boy, Jobs and his father would work on electronics in the family garage. Paul would show his son how to take apart and reconstruct electronics. When Steve Jobs was 13 he met computer club guru Steve Wozniak. Wozniak was a brilliant computer engineer, and the two developed great respect for one another.
In 1976, when Jobs was just 21, he and Wozniak started Apple Computers. Jobs and Wozniak are credited with revolutionizing the computer industry by democratizing the technology and making the machines smaller, cheaper, intuitive, and accessible to everyday consumers.
There is a story that Steve Jobs had the idea for a home computer when he was picking apples in an orchard in Oregon. He looked at the apple in his hand and decided to call his future company Apple.
The company grew very fast. Seven years later, Jobs introduced the Macintosh computer in a brilliant demonstration that he gave himself. However the sales of the first Macs were disappointing. This led to tensions in the company, and in 1985 he resigned.
In 1986, Jobs bought Pixar Animation Studios. This corporation produced the first full-length completely computer-animated film Toy Story, in 1995. After trying a few different presidents, the Apple management realized that they needed Steve Jobs and asked him to come back. He accepted and started adding colour to the company. Until 1998, all computers were grey or beige. Steve changed all that with brightly coloured iMacs, egg-shaped computers that offered high-speed processing at a reasonable price. Then came iTunes, the iPod, the iPhone and the iPad. Apple became a popular company once again.
On October 5, 2011, Apple Inc. announced that co-founder Steve Jobs had died. He was 56 years old at the time of his death.
Упр. 8. Ответьте на вопросы.
a) Who was Steve Jobs?
b) What did his father teach Steve?
c) What was Steve Wozniak’s occupation then?
d) When did the two men start their company?
e) Why was Steve Jobs pushed out of Apple?
f) What did Jobs do when he returned to Apple?
g) How did Jobs and Wozniak influence the computer industry?
Упр. 9. Закончите предложения, используя слова в рамке.
held resigned put forward was honoured started best known came became involved deeply attracted |
1. In 1933 Norbert Wiener was elected to the National Academy of Science (USA), from which he ____________________ in 1941.
2. In 1940, Norbert Wiener ___________ to work on a research project on anti-aircraft (противовоздушная оборона) devices.
3. The idea of cybernetics __________ to Norbert Wiener when he began to consider the ways in which machines and human minds work.
4. Norbert Wiener was ________________ to mathematical physics.
5. Niels Bohr is _________________for the development of the Bohr model of the atom.
6. Just before World War II, Bohr ________________ a theory of nuclear fission.
7. In America Niels Bohr __________________ in the Atomic Energy Project which aimed to build the first atomic bomb.
8. Niels Bohr ___________ many important positions and ____________ by many important scientific institutions.
Упр. 10. Скажите другими словами.
Пример: Jobs and Wozniak are credited with revolutionizing the computer industry by democratizing the technology - Jobs and Wozniak are best known for revolutionizing the computer industry by democratizing the technology.
1. Steve Jobs had the idea for a home computer when he was picking apples in an orchard in Oregon.
2. Jobs introduced the Macintosh computer in a brilliant demonstration that he gave himself.
3. Norbert Wiener’s first important position was that of Instructor of Mathematics at Massachusetts Institute of Technology.
4. Norbert Wiener was greatly interested in many different disciplines.
5. Ernest Rutherford proposed the concept of a nucleus within the atom.
Способы словообразования в английском языке
Рассмотрим основные значения суффиксовпо частям речи.
Основные суффиксы существительных (nouns):
-er/-or | профессия, действующее лицо, устройство | programmer visitor scanner | программист посетитель сканер |
-ant | профессия | assistant | ассистент |
-ian | профессия | technician | техник |
-ist | профессия | scientist | ученый |
-age | действие, состояние | shortage | нехватка |
-ance/-ence | действие, состояние | assistance | помощь |
-ing | процесс, действие, состояние | pharming | фарминг — метод интернет-мошенничества |
-ion/-tion/-ation | процесс, действие, состояние | compression connection | сжатие связь |
-ment | действие, его результат | management | управление |
-ty | качество или состояние | density | плотность |
-ness | качество или состояние | effectiveness | эффективность |
-ship | качество или состояние | partnership | партнерство |
-ics | название науки, отрасли | physics | физика |
-ware | изделия одного вида | software | программное обеспечение |
Основные суффиксы прилагательных (adjectives):
-able, -ible | возможность действия | portable accessible | портативный доступный |
-al | наличие качества | electrical | электрический |
-ant, -ent | наличие качества | resistant different | сопротивляющийся различный |
-ful | наличие качества | colourful | красочный |
-ive | наличие качества, свойства | active | активный |
-less | отсутствие качества | wireless | беспроводной |
-ous | наличие качества | famous | известный |
Основные суффиксы наречий (adverbs):
-ly | greatly | очень, значительно |
-wards | backwards | назад, обратно |
Основные суффиксы глаголов (verbs):
-ate [-'eit] | graduate | окончить вуз |
-en [-(ə)n] | harden | закаливать |
-fy [-'fai] | intensify | усиливать |
-ize, -ise [-'aiz] | specialize | специализироваться |
Обратите внимание: при добавлении суффикса может измениться ударение!
photograph photographer photographic photographically
Упр. 11. Прочтите и переведите слова.
Nouns | Verbs | Adjectives | Adverbs |
activity | activate | active | actively |
magnet, magnetism | magnetize | magnetic | magnetically |
digit, digitizer, digitizing | digitize | digital | digitally |
electricity | electrify | electrical | electrically |
computer, computation | compute, computerize | computable, computational | computationally |
Упр. 12. What are these professions?
1. A person qualified in a branch of engineering.
2. A person making connection of lines in a telephone exchange.
3. A person who installs electrical equipment.
4. A person who gives professional advice.
5. A person who conducts analysis.
Упр. 13. Закончите предложения, используя слова в скобках с нужными суффиксами.
1. I’ll email my report to you as an ________________ (attach).
2. The growth of the Internet has increased the need for effective data ___________ (secure).
3. Aircraft flight ______________ is used to train pilots (simulate).
4. The field of ____________ studies the ways people and machines process information (cybernetic).
5. Niels Bohr was one of the most distinguished _________________ of all time (physics).
6. Today we can see the _______________ of telecommunications, IT and Media at device level (converge).
Упр.14. Переведите на английский язык, используя слова в скобках.
Производить, производитель, производство, продукция, продуктивный (produce); потреблять, потребитель, потребление, потребляемый (consume); обмениваться информацией, коммуникационное устройство, передача (связь) (communicate); управлять, устройство управления, управление (администрирование), легко управляемый (manage), обрабатывать, устройство для обработки, обработка (process).
Words and phrases for learning.
To take apart, to be credited with, accessible, a consumer, to have an idea, to introduce, to resign, to realize, to hold a position of, to put forward, to become involved, to be deeply attracted to, to graduate from, to specialize in.
Для самостоятельного изучения.
Список слов, при чтении которых чаще всего допускаются ошибки.
верно | неверно | Список слов |
[æ] [a] | сhat, spam, scanner, hacker, camera, antivirus, android, macro-, nano-, avatar, add-on, atom, gadget, radio, as | |
[ei] [a] | data, calculator, operator, generator, navigator, modulator | |
[ʌ] [у] | function, instruction, result, publish, structure, illustrate, public, multi-, sub- | |
[ʌ] [o] | company, front, other, cover, some | |
[ai] [и] | virus, client, diagram, satellite, via, binary, cyber-, hyper-, bio-, micro-, supply, apply, reply, identify, amplify | |
[ou] [o] | control, protocol, process, photo, program, radio, video | |
[ɔ:] [aу] | author, authorization, audio, audible, automatic, launch, fault | |
[ɔ:] [a] | call, alternative, install | |
[dʒ] [г] | general, generate, logic, register, digital, intelligent | |
[ s ] [ ц] | centre, medicine, process, access, cell | |
ударение | ecommerce, arithmetic, command, engine, register, control, content |
Занятие 4 “ City”
Фонетика