Составьте предложения по образцу, используя слова из обеих колонок.
Образец: Conglomerateis formed from gravel.
Sandstone
Rock salt Mineral oil Shale
Peat and coal Igneous rocks
Sedimentary rocks Metamorphic rocks
through the sedimentation
of mineral substances, from sand, from clay minerals, from organic remains, from particles of pre-existing rocks, by the accumulation of plant
remains, from magma, from either igneous or sedimentary
rocks.
20. Употребите данные в скобках глаголы в соответствующей времен
ной форме:
1. There (to be) three main groups of rocks, namely, sedimen
tary, igneous and metamorphic rocks.
2. These rocks (to make up) the crust of the Earth.
3. Sedimentary rocks (to be divided) into: mechanical sediments —
gravel, sand, sandstone, shale, etc; chemical sediments — rock salt,
gypsum, ironstones, etc; organic sediments — peat, coal, etc.
4. The particles of consolidated rocks (to be cemented) firmly to
one another.
5. Gypsum (to be formed) through sedimentation of mineral
substances that (to be dissolved) in water.
6. It is quite obvious that the textures of igneous rocks (to vary) accord
ing to the depth at which rocks (to be formed) many years ago.
7. Exposed igneous rocks (to be formed) at various depths.
21. Переведите предложения, обращая внимание на значение
местоимения either я союза either ... or.
Местоимение | Парный союз |
either тот или другой; и тот, и другой | either ... or либо ... либо; или ... или |
1. Metamorphic rocks have been derived either from igneous or
from sedimentary rocks.
2. Sediments are formed either at the surface or near the sur
face of the Earth by the action of heat, water and the remains of
organisms.
Unit 4_______________________________________________ 97
3. Mechanical sediments can be either consolidated or uncon-
solidated.
4. Igneous rocks are formed as extrusive or as intrusive masses
solidified either at the surface of the Earth's crust or deep under
ground.
5. Either of these rocks are very important because they are of
ten rich in mineral deposits.
22. Переведите предложения, используя следующие слом и сочетания
слов. (Обратите внимание на время и залог глагола-сказуемого.)
To consist (of), to be used as fuel, to be dissolved, substance, fuel, as is known, by the action of, to be formed, the Earth's crust, sedimentation
1. Земная кора состоит из осадочных, изверженных и ме
таморфических пород.
2. Осадочные породы образуются под действием воды,
тепла, холода и органических веществ.
3. Как известно, каменная соль образуется путем осажде
ния минеральных веществ. Эти вещества растворяются в воде.
4. Уголь используется в качестве топлива.
23. а) Найдите в тексте А предложения, в которых сказуемые выражены
глаголами в страдательном залоге. Переведите эти предложения.
б) Найдите в тексте А предложения, в которых сказуемые выражены модальными глаголами с инфинитивом в страдательном залоге. Переведите эти предложения.
24. Представьте себе, что вы лектор. Расскажите об осадочных
породах, используя следующую схему:
Sedimentary Rocks
mechanical chemical organic
sediments sediments sediments
the destructive the destructive the action
mechanical chemical action of the decay
action of water, of water of the remains
wind, etc. |
of organisms
unconsolidated consolidated rock salt, coal, peat,
(uncemcnted) (firmly cemented) gypsum mineral oil
particles particles
sand, clay, sandstones
gravel
98_________________________________________ Unit 4
25. Подготовьте сообщение аа тему "Sedimentary Rocks", используя следующий план:
1. The characteristic feature of sedimentary rocks.
2. Sediments (mechanical, chemical, organic) and their formation.
3. The practical value of sedimentary rocks.
ГРАММАТИКА
Особенности употребления и способы перевода страдательного
Залога
В английском языке, в отличие от русского, не только прямое, но и косвенное (предложное и беспредложное) дополнение иногда может служить подлежащим пассивной конструкции.
Active Voice Passive Voice
The miners showedus We were shown a new
a new combine. combine.
Шахтеры показали нам A new combine was shown
новый комбайн. to us.
Нам показали новый комбайн.
Беспредложное косвенное дополнение может стать подлежащим страдательного оборота с такими глаголами, как: to give давать, to offerпредлагать, to showпоказывать, to tellрассказывать, to teachпреподавать и др.
We were offeredНам предложили новую
a new job. работу.
На русский язык такие пассивные конструкции часто переводятся неопределенно-личными предложениями.
Предложное косвенное дополнение может стать подлежащим страдательного оборота с такими глаголами, как: to account for объяснять что-л., to deal withиметь дело, рассматривать (вопрос), to depend on (upon)зависеть от, to look atсмотреть на, to provide forпредусматривать, to refer toссылаться (на), to speak of (about)говорить о, to send forпосылать за, а также с фразеологическими сочетаниями типа to make mention ofупоминать, to make provision forпреду-
Unit 4
сматривать, to make use ofиспользовать, to pay attention toобращать внимание на, to take advantage ofвоспользоваться, to take care ofзаботиться о и др.
The doctor was sent for.A new method was much spoken about.
За доктором поспали. О новом методе много говорили. '
Конструкции такого типа переводятся на русский язык неопределенно-личными предложениями, причем предложение начинается с предлога.
Некоторым английским переходным глаголам в русском языке соответствуют непереходные глаголы: to affectвлиять (на кого-л., что-л.), to answerотвечать (на что-л.), to attendприсутствовать (на чём-л.), to followследовать (за кем-л., чём-л.) и др. Соответствующие русские глаголы не употребляются в страдательном залоге:
The experiment was followedby a test (of the device).
The lecture was attendedby a great number of students.
За экспериментом последовало испытание (прибора).
На лекции присутствовало большое количество студентов.
Модальные глаголы can, may, mustв сочетании с инфинитивом в страдательном залоге переводятся на русский язык словами можно, должен, следует, необходимо, нужно:
The shop must beЦех должен быть
reconstructed.реконструирован.
It must be saidthat... Нужно сказать, что...
2. Количественные местоимения many, much, few, little
Исчисляемые существительные Неисчисляемые существительные |
many few | много мало |
many workers | many mines | |||
много рабочих | много шахт | |||
few miners | few buildings | |||
мало шахтеров | мало зданий | |||
much little | много мало |
l | ||
названия веществ | абстрактные понятия | |
much coal -много угля little coal мало угля | much time много времени little time мало времени |
100______________________________________________ Unit 4
ПРИМЕЧАНИЕ: a little— немного и a few — несколько употребляются • смысле некоторое (хотя и небольшое) количество. Вместо muchмогут употребляться следующие выражения: a lot (of), a great deal(oO, а вместо •оду— a great таву, lots of,a lot of,которые обозначают масса, множество, много.
Примеры:
We didn't spent muchМы истратили не много
money. денег.
Have you got manyУ вас много друзей?
friends?
We spent a lot ofmoney. Мы истратили массу денег.
There's too muchsugar Мой чай слишком сладкий.
in my tea.
Hurry up! We've got Поторопись! У нас мало
littletime. времени.
He has very fewfriends. У него очень мало друзей.
I've got a littlemoney. У меня есть немного денег.
There were only a few В деревне было всего
houses in the village. несколько домов.
ПРЕДТЕКСТОВЫЕ УПРАЖНЕНИЯ
26. а) Прочитайте вслух следующие слова:
[ее] — ex'pand, con'tract, crack, 'gravel, 'fracture
[л] — des'tructive, des'traction, 'substance, 'colour, re'suit
[i:] — 'equal, 'reason, heat, peak, ma'rine
[e] — 'desert, ac'celerate, sue'cession, 'weathering,
subjected
[э] — 'soluble, 'moderate, phe'nomenon [ju:] — 'uniform, 'uniformly, pure, 'purely
б) Прочитайте следующие слова и запомните их пвошзиовкние:
disintegration [dis,mti'greif(3)n], climate ['klaimit], fissure I'fifa], equal ['i:kwal], unequal [An'i:kwal], marine [ma'ri:n], mountain ['mauntm], mountainous ['mauntmas), phenomenon [ffnomman]
27. Прочитайте следующие слова и сочетания слов 1-2 раза про себя,
затем вслух и постарайтесь запомнить их.
contain [kan'tem] v содержать (в crack [krek] я трещина; щель; v
себе), вмещать давать трещину; трескаться, рас-
contract [kan'traekt] v сжиматься; калываться
сокращаться dust [dAst] я пыль
Unit 4
expand[iks'psend] v расширяться); увеличивать(ся) в объеме; expansionп расширение; ant contract
fissure['ft/a] л трещина (в породе, угле); расщелина; щель
fracture['fnektja] л трещина; излом; разрыв; v ломать(ся); раздроблять (породу)
freeze[frirz] v замерзать; замораживать; застывать
gradual['graedjual] а постепенный; graduallyadv постепенно
bard[had] а твердый, жесткий; ant soft;тяжелый (о работе); adv сильно, упорно; hardlyadv едва, с трудом
hole[houl] л отверстие; скважина; шпур; шурф
influence['influans] л влияние; v (on, upon)влиять (не что-л.)
lateral['lateral] а боковой
occur[э'кэ:] v залегать; случаться; происходить; syn take place, happen; occurrence[э'клгэпз] п залегание; mode of occurrenceусловия залегания
penetrate['penitreit] v проникать (внутрь), проходить через (что-л.)
phenomenon[fi'nomman] л явление; pi phenomena
to be subjected toподвергаться
pressure['prejaj л давление; lateral pressureбоковое (горизонтальное) давление; rock pressureгорное давление, давление породы
rate[reit] л степень, темп; скорость, норма; производительность; сорт; syn speed, velocity
refer[rffa:] v (to) ссылаться (на что-л.); относиться (к периоду, классу)
resist[n'zist] v сопротивляться; противостоять; противодействовать; resistance[n'zistans] л сопротивление; resistant[n'zistant] а стойкий; прочный; сопротивляющийся
size[saiz] л размер; величина; класс (угля)
solution[sa'lu:J(a)n] л раствор; soluble['soljubl] а растворимый; solvent['solvent] л растворитель; а растворяющий
succession[sak'se/(a)n] л последовательность, непрерывный ряд; in successionпоследовательно
undergo[.Anda'gou] (underwent, undergone) v испытывать (что-л.), подвергаться (чему-л.)
uniform['jurnifaim] а однородный; одинаковый
weathering['wefianrj] л выветривание; эрозия (воздействию, влиянию и т.д.)
28. а) Переведите на русский язык существительные с суффиксом -nesr.
hardness, thickness, softness, effectiveness, darkness
б) Заполните пропуски в предложениях существительными, образовав-от выделенных прилагательных:
1. Soft rocks (mudstone, clay) are easily penetrated with a tool
and do not greatly resist the separation of a part from the mass. The
main property of such rocks is ... .
2. Hard rocks may be strong (sandstone, granite, magnetite) and
very strong (quartzite, diabase, etc.). These rocks have the highest
resistance to penetration with a tool. Their main property is ....
3. The coal seam is thick and its ... is more than three metres.
4.The modern equipment is effective.Its ...is greater than that of the old one.
Unit 4
29. Прочтите следующие сочетания слов. Переведите их:
the contraction and expansion of rocks
the destructive action of water
the solvent action of water
under the influence of heat
fine-grained sand
at an equal rate
external and internal forces
hard conditions
the Earth's surface
mode of occurrence
the layers of oil
the destruction of rocks
lateral pressure
physical and chemical weathering
the consolidation of sediments
to be of unequal hardness
natural waters
considerable transformations
hard rocks
hardly noticeable cracks
bedded deposits
30. Определите значения выделенных слов по сходству их корней с
корнями соответствующих слов в русском языке:
active processes; physical or mechanicalweathering; the change in temperature;different minerals;varied forms; chemical agents; complexchanges; the disintegrationof rocks; cold climate;high mountain peaks;living organisms; to acceleratethe destruction of rocks
31. я) По заголовку ц выделенным словам определите, о чем говорится
в тексте Б.
6) Прочитайте текст Б и скажите, какое действие оказывает вода на горные породы при выветривании. Приведите примеры из текста.
ТЕКСТ Б
Weathering of Rocks
All rocks which are exposed on the Earth's surface (high mountain peaks, deserts) are decomposed to a certain degree. The process of rock disintegration by the direct influence of local atmospheric conditions on the Earth's surface is called weathering. This phenomenon is often referred to in geology because weathering is an active process. It takes place in the upper layers of the Earth's crust.
The main cause of physical weathering is the change in temperature that takes place with the succession of day and night. This phenomenon can best be observed in the deserts and high mountains where the changes in temperature are common.
During the day under the influence of heat, rocks expand whereas at night they begin to contract. As rocks are generally composed of different minerals, their expansion and contraction do not occur uniformly. As a result of this rocks crack. At the beginning
Unit 4_____________________________________________ 103
these cracks or fissures are hardly noticeable but gradually they become wider and deeper until the whole surface of rock is finally transformed into gravel, sand or dust.
In the regions of a moderate or cold climate, where the temperature in winter goes down to below 0 (zero), the decomposition of rocks is greatly facilitated by the action of water. When water freezes it increases in volume and develops enormous lateral pressure. Under the action of water, rocks decompose to pieces of varied forms and sizes.
The decomposition of rocks under the direct influence of heat and cold is called physical weathering.
Rocks are subjected not only to physical decomposition but also to chemical weathering, i.e. to the action of chemical agents, such as water, carbon dioxide and oxygen. In a general way, chemical weathering is an acid attack on the rocks of the Earth's crust, in particular an attack on the most abundant minerals — quartz (sand) and aluminosilicates (clays). Only few minerals and rocks are resistant to the action of natural waters. The solvent action of water is stronger when it contains carbon dioxide. Water causes more complex and varied changes. With the participation of oxygen and carbon dioxide up to 90 per cent of rocks is transformed into soluble minerals, which are carried away by the waters.
Organisms and plants also take part in the disintegration of rocks. Certain marine organisms accelerate the destruction of rocks by making holes in them to live in. The action of plants can often be even more destructive. Their roots penetrate into the fissures of rocks and develop the lateral pressure which fractures and destroys rocks.
32. Укажите, жжкме предложены соответствуют содержанию текста. Подтвердите свои ответы фактами из текста.
1. The process of sedimentation is called weathering.
2. The change in temperature causes physical weathering.
3. As a rule during the night rocks expand.
4. When freezing water decreases in volume and develops enor
mous lateral pressure.
5. The decomposition of rocks is due to the influence of heat and
cold.
6. As a rule water contains_dissolved mineral substances.
7. The solvent action of water is stronger when it does not con
tain carbon dioxide.
Unit 4
8. It should be noticed that the action of organisms and plants is
destructive.
9. Certain marine organisms accelerate the destruction of rocks.
33. Ответьте на следующие вопросы:
1. What process ia called weathering?
2. What process is called physical weathering?
3. Where can the phenomenon of physical weathering be best
observed?
4. What process is called chemical weathering?
5. What substances can act as solvents?
6. Are all minerals and rocks resistant to the action of natural
waters or only few minerals and rocks can resist the action of water?
7. How do organisms act on the destruction of rocks?
34. а) Найдите в правой колонке русские эквиваленты следующих слов
и сочетаний слов:
1. the Earth's surface
2. to be composed of
different minerals
3. the expansion of rocks
4. changes in temperature
5. under the influence
of heat
6. weathering
7. destructive forces
8. a great number of
fractures
9. to penetrate into fissures
а) под влиянием тепла
б) разрушительные силы
в) выветривание
г) большое количество
трещин
д) состоять из различных
минералов с) расширение пород
ж) проникать в трещины
з) изменения температуры
и) поверхность земли
б) Найдите в правой колонке английские эквиваленты следующих слов и сочетаний слов:
1. увеличиваться в объеме
2. развивать боковое
давление
3. способствовать разруше-
нию пород
4. подвергаться гниению
5. растворять вещества
6. сопротивляться (чему-л.)
7. некоторые органические
вещества
8. ускорять процесс
выветривания
9. куски породы различных
размеров
а) to facilitate the decomposition
of rocks
б) to increase in volume
в) to resist (smth)
r) rock pieces of varied (different) sizes
д) to accelerate the process of
weathering
е) to be subjected to decay
ж) to dissolve substances
з) to develop lateral pressure
и) certain organic substances
Unit 4
35. а) Внимательно прочитайте материал в рамке и назовите признаки приведенных ниже существительных:
Определители существительных Артикли — a, an, the.
Указательные местоимения — this — these, that — those.Притяжательные местоимения — my, his, her, its,our и т.д. Притяжательный падеж имени существительного —
Britain'sdeposits.
Неопределенные местоимения — some, any, each, every.Количественные местоимения — many, much, (a) little,
(a)few, a lot of и т.д. Количественные и порядковые числительные — two
countries, the thirdplace. Предлоги — after, at, before, in, on, with и т.д.
our country, the country, any country, each country, many countries, these countries, a small country, whose country, two big countries;
the discovery, after the discovery, each discovery, such discoveries, what discovery, few discoveries, a new discovery
б) Назовите признаки, позволяющие определить, какой частью речи являются приведенные слова:
their study — they study; the use — we use; the increase — they increase; coal output decrease — coal output decreases; the last lectures — the lectures last; this place — it places; the raw material bases — the country bases its economy on ...
36. Заполните пропуски в предложениях, выбрав из предлагаемых в скобках вариантов соответствующее слово:
1. There are ... causes of weathering, but ... depends on the
change in temperature, (many, much)
2. As is known, only ... minerals and rocks are resistant to the
action of natural waters, (little, few)
3. The roots of plants developed ... pressure which did not frac
ture overlaying rocks, (little, few)
4. A new geological map of the region will appear in a ... years.
(little, few)
5. ... minerals undergo changes. They have already undergone ...
transformation, (пищу, much)
6. Now there are ... sources of energy as important as atomic
energy, (little, few)
Unit 4