Add possible direct objects.

Model: Parents give their children good advice

(some education, etc.)

1. We send our relatives __ 2. Parents show their children __ 3. My mother has bought me __ 4. We give our pets __ 5. Grannies tell their grandchildren __ 6. My parents book me __ 7. I’ll give you __ 8. We’ll save you __ 9. My pupils ask me __ 10. My granny often gives me __ 11. We lend our neighbours __ 12. Liars never tell anybody __

Translate.

1. Задай учителю вопрос. 2. Не спрашивай меня ничего. 3. Дай ему книгу. 4. Дай конфеты все этим детям. 5. Одолжи мне твою машину. 6. Не давай свою машину плохому водителю. 7. Пошли открытки всем родственникам. 8. Скажи нам правду. 9. Говори правду только хорошим людям. 10. Купи нам всем мороженое.

После некоторых глаголов и прилагательных используются предложные дополнения (pr N) с разными предлогами (look at, for, after, etc) или с одним, вполне определенным (depend on, wait for, etc)

8. Complete the sentences using a prepositional object.

V pr N or v A pr N

Wait for me, please! Are you independent of your parents?

1. Never lie to __. 2. Granny looks after __. 3. Girls look for __. 4. Every day cars bump into __. 5. I can’t agree with __. 6. Children often quarrel with __. 7. You can help yourself to __. 8. Students are bored with __. 9. Few people are sorry for __. 10. Few people are sorry about __. 11. Great Britain consists of __. 12. I’m good at __. 13. Policemen never smile at __. 14. Bosses shout at __. 15. We should take care __.

16. Few people listen __. 17. Will you wait __? 18. Children are fond __. 19. My brother’s crazy __. 20. Russian people are keen __. 21. Don’t look __! 22. We all depend __. 23. Men are sometimes jealous __. 24. We’re often unaware __. 25. Few students are interested __.

9. Translate into English.

1. Свиньи едят все. 2. Женщины боятся мышей. 3. Мужчины любят свободу. 4. Дети ленятся. 5. Мухи переносят грязь. 6. Родители воспитывают детей. 7. Кондукторы часто сердятся. 8. Пчелы делают мед. 9. Цены растут. 10. Время летит. 11. Я хорошо говорю по-английски. 12. Я редко говорю по-английски. 13. Вегетарианцы не едят мяса. 14. Люди всё время смотрят телевизор. 15. Собаки не слушают музыку. 16. Снег тает. 17. Ангелы помогают добрым людям. 18. Вода кипит при 100 Сº. 19. Полиция ловит преступников. 20. Мясник продает мясо.

Обстоятельства, если они следуют одно за другим после сказуемого, обычно располагаются в следующем порядке: 1) КУДА 2) КАК 3) КОГДА We moved to Voronezh (1) two years ago (2). I come home (1) late (2) in summer (3).

10. Match the sentence and different types of adverbials.

1. I pass exams in autumn in class rudely
2. Father сomes at any time in break unwillingly
3. We drink medicine in winter in hospital heavily
4. Pupils behave at once here unexpectedly
5. Put your things now in bed badly
6. It rains on Monday in this college freely
7. Don’t let kids talk in break everywhere easily
8. People die all the time home carelessly
9. Women gossip in the morning at work late
10. We speak English at dinner time in their place obediently
В английском языке два формальных (пустых) подлежащих: 1) it (соотносимое с ситуацией в целом): It v (=be) A It’s windy today. 2) there (используемое, когда в определенном пространстве мы обнаруживаем что-то новое): There v (=be) N There’s a cat in the fridge, so there’s no sausage there. There are kind people. (in the world)


11. Characterize the situation using the formal subject it.

Model: ___ in the park.

It’s damp in the park.

1. __ in break. 2. __ outside. 3. __ in class. 4. __ in town. 5. __ in space. 6. _ on the skating-rink. 7. __ at home. 8. __ in our kitchen. 9. __ at the bus-stop. 10. __ in the forest. 11. __ in London. 12. ___ in a taxi.

Translate very fast.

1. Темно. 2. Светло. 3. Холодно. 4. Ветрено. 5. Скользко. 6. Солнечно. 7. Дождливо. 8. Туманно. 9. Шумно здесь. 10. Зимой холодно. 11. Здесь тепло и спокойно. 12. Похоже на дождь.

13. Make your small discoveries, using there as a formal subject.

1. __ in the fridge. 2. __ in the sea. 3. __ in my heart. 4. __ in the sky. 5. __ in my bag. 6. __ on Page 6. 7. __ in my pocket. 8. __ on the ground floor. 9. __ in the canteen. 10. __ in my granny’s room. 11. __ in the classroom. 12. __ in my hand. 13. __ in Hollywood. 14. __ in the Voronezh sea. 15. __ on my right. 16. __ near my house. 17. __ far away. 18. __ across the road. 19. __ in my dreams. 20. __ around us.

14. Translate very fast:

1 На стене картина. 2. В поле овцы. 3. В пакете молоко. 4. В супе нет мяса. 5. В программе ошибка. 6. В голосе нет радости. 7. В сумке деньги. 8. Есть в соке витамины? 9. В нем есть что-то странное. 10. На стене фотографии.

11. В Интернете информация. 12. На автобусной остановке люди. 13. В лесу есть ландыши. 14. В городе полиция. 15. В кране нет воды. 16. В кошельке нет денег. 17. В холодильнике сыр и яблоки. 18. На крышах снег. 19. На тарелке тосты. 20. В магазине продукты.

В русском предложении достаточно изменить порядок слов, чтобы по-новому расставить акценты. В кармане деньги. (что?) Деньги в кармане. (где?) В английском для этого существуют две разные структуры: There’s some money in the pocket. (what?) The money is in the pocket. (where?)

15. Translate into English:

1. На стене картина. 2. Молоко в кружке. 3. На столе нет книги. 4. Картина на стене. 5. Книга не на столе. 6. На улице автомобиль. 7. Груши на дереве. 8. Фрукты в холодильнике. 9. В кофе сливки. 10. Лимон в чае. 11. В голове мысли. 12. В банке нет денег. 13. Масло на тарелке. 14. В саду цветы. 15. В пустыне нет воды. 16. В реке рыба. 17. В парке карусели. 18. Книги не на полке. 19. В гараже мопед. 20. Машина на стоянке.

16. Restore, using there is/there are:

1. рыба/ пруд 2. новости/ письмо 3. деньги/ сейф 4. что-нибудь/ холодильник 5. машины/ стоянка 6. память/ голова 7. море/ корабли 8. пицца/ коробка 9. овощи/ кухня 10. чай/ кружка 11. очки/ сумка 12. порядок/ город 13. песок/ пляж 14. мыши/ дом 15. шум/ коридор

17. Restore, using it or there.

1. slippery/ today 2. ice/ everywhere 3. storm/ tonight 4. light/ in the room 5. no/ buses 6. rainy/ in the street 7. not/ bus/ on the road 8. nobody/ at home 9. no place/ like home 10. students/ next door 11. your bag/ under the chair 12. few mistakes/ my test 13. a mistake/ at the end 14. big party/ next door 15. a puppy/ on the lawn 16. frosty/ today 17. frost/ on the trees 18. fridge/ in the kitchen 19. freezing/ outside 20. tears/ eyes

18. Say what there is/there are in your:

1. room 2. fridge 3. bag 4. yard 5. class 6. wardrobe 7. cupboard 8. kitchen 9. bedroom 10. street 11. pocket 12. garden 13. shop 14. park 15. college

19. Imagine that once you found yourself in a very unusual place. Say what you saw, using there is/ are.

Model: There was little air and a lot of smoke.

20. Translate.

1. Сегодня холодно? 2. Есть ли в комнате стул? 3. Есть ли в комнате стулья? 4. Стулья в комнате? 5. Морозно? 6. Есть ли на деревьях иней? 7. Это молоко? 8. Молоко в холодильнике? 9. Есть ли молоко в холодильнике? 10. В холодильнике холодно?

Сложноподчиненноепредложение состоит из двух частей: главного предложения и придаточного. ò ò I stay at home when it’s raining.
Порядок словвпридаточном предложениипрямой, даже если оно оченьпохоже на вопрос. ò Always asks me when I’ll come home.

Наши рекомендации