Choose the correct form quickly.
1. __ (her, hers) are the worst answers. ___ (her, hers) marks are the worst too. 2. They are looking for ___ (their, theirs) keys. 3. Put down ___ (my, mine) address and I’ll write down ___ (your, yours). 4. It’s nobody’s business but ___ (my, mine). 5. Give it back! It’s ___ (her, hers)! 6. From now on you’re an enemy of ___ (their, theirs). 7. ___ (my, mine) chip’s yellow, ___ (her, hers) – green, and ___ (your, yours) – pink. Don’t mix them up! 8. Most of ___ (her, hers) friends can’t drive at all. And what about ___ (your, yours)? 9. I’m going to grow ___ (my, mine) own lemon tree. The problem is – where I could do it. I have no flat of ___ (my, mine) own yet. 10. I know where ___ (their, theirs) documents are. Try to find ___ (our, ours).
Указательные местоимения выбираем, исходя из: 1) расстояния– близкоили далеко. I’ll take this apple, you’ll have to get that one. рядомна дальней ветке 2) числа– единственногоилимножественного. That was good advice. Those were strange people. |
В тексте that обычно отсылает нас к предыдущему контексту. They failed. – That’s a pity. |
Translate the underlined word.
1. Чьи это деньги? 2. Чья это одежда? 3. Это плохие яблоки. 4. Чьи это были деньги? 5. Чья это была одежда? 6. Это был странный случай. 7. Это были плохие яблоки. 8. Кто там? – Откройте, это я. 9. Это самые красивые розы, которые я когда-либо видел. 10. Это были самые красивые розы, которые я когда-либо видел. 11. Ты знаком с теми девушками? 12. Вон то платье мне нравится больше, но это дешевле.
Возвратные местоимения не употребляются в значении частицы “ся” после wash, dress, shave I washed and dressed. Men shave every day. |
Если после этих глаголов употребляется возвратные местоимения, они передают совсем другие значения. He washed himself for the first time after his long illness. (до этого, во время болезни, его мыли другие) |
Частица “ся”, а также сам, себя, собой и т.п. далеко не всегда передаются в английском. Например, Не могу позволить себе лениться. – I can’t afford to be lazy. Возьми с собой дневник. – Take your daybook with you. |
Complete the sentences, using reflexive pronouns.
1. Don’t blame ___ 2. A child may hurt ___ 3. Some people never blame ___ 4. We don’t always enjoy ___ 5. A puppy often tries to bite ___ 6. Using knives, children may cut ___ 7. Pull ___ together! 8. Help ___ to the cake, children. 9. Sit in this armchair and make ___ comfortable. 10. When my brother and I were children, we often locked ___ in the attic.
11. Dad wasn’t ___ when he said it. Now he is kicking ___. 12. Look in the mirror! Can you recognize ___? 13. Teenagers amuse ___ by playing the guitar and singing songs. 14. I’d like to introduce ___. 15. Can’t you busy ___ while I’m cooking the supper? 16. If he doesn’t study properly, he must prepare ___ for a shock at the exam. 17. Open the books and read to ___ 18. She is kindness ___ 19. Can we build a house by ___? 20. Gown-ups take care of ___.
Еще раз обратите внимание на разницу: I baked it myself (сама, а не купила готовый, не другие сделали это за меня) I baked it by myself (самостоятельно, одна, без посторонней помощи) |
Translate into English.
1. Младенцы сами не одеваются. 2. Ребенок трех лет не может одеваться самостоятельно. 3. Я покупаю готовые вещи, сама я не вяжу. 4. Работай самостоятельно. 5. Работайте самостоятельно 6. Не уходи, я сама торт не испеку. 7. Ты можешь испечь торт сама? Мне не хочется больше готовых. 8. Я у бабушки учусь вязать, но сама пока свитер не свяжу. 9. Читай про себя. 10. Читайте про себя.
11. Не забудь представиться. 12. Не забудьте представиться. 13. Я быстро одеваюсь и иду в институт. 14. Помойся и вытрись. 15. Вытрись полотенцем. 16. Веди себя прилично! 17. Я обычно тихо напеваю про себя. 18. Я в детстве одевалась сама. 19. Как часто мужчины бреются? 20. Я сама-то не курю.
21. Я себе этого позволить не могу, денег не хватит. 22. Я не могу купить себе машину. 23. После болезни пациент еще не может одеваться сам, ему придется помогать. 24. Полагайся только на себя. 25. Посмотри на себя в зеркало! – У меня нет с собой зеркала. 26. Они жили там совсем одни 27. Они могут сами о себе позаботиться? 28. Возьми с собой зонтик. 29. Возьми себя в руки! 30. Веди себя естественно, как будто ничего не произошло.
31. Не волнуйся. Угощайся и чувствуй себя, как дома. 32. Угощайтесь. 33. Будь осторожен. Ты можешь ушибиться. 34. Закрой за собой дверь. 35. Некоторые продавцы – сама вежливость. 36. Сама по себе еда не вредна. 37. Позвольте представиться. 38. Защищайся! 39. Сами мы с этим упражнением не справимся. 40. Мы-то сами не списываем.
Одна из основных проблем с неопределенными местоимениями – это разграничение some и any. В современных аутентичных учебниках some называют «assertive» (утверждающим, положительным, настойчивым), any – «unassertive»(неутверждающим, ненастойчивым). Неверно говорить, что some используется только в утвердительных предложениях. Просто это местоимение даже в отрицательных и вопросительных предложениях пытается что-то утверждать, и потому используется в них крайне редко. Сравните:
I know some rules. (Есть правила, которые знаю)
I don’tknow some rules. (Есть правила, которых я не знаю)
I don’t know anyrules. (Нет правил, которые я знаю)
(Нет правил, какие бы я знал, о каких бы правилах ни шла речь)
Have you given them anything to eat?
(Я не уверена, не утверждаю, что дал)
Have you given them something to eat?
(Уверена, что дал, только уточняю)
Если в отрицательных предложениях употребляется any, я отрицаювсе целиком. I don’t like any sweets. Вообще не люблю никаких конфет. (I don’t like some sweets. Не люблю только некоторых) |
В просьбах и предложениях чаще употребляется some. Could I have some coffee, please? Would you like some chocolates? |
10. Use some or any. Be ready to translate.
1. __ students miss classes. 2. ___ student can make a mistake. 3. I’ve made ___ mistakes. 4. Have you got ___ problems? 5. ___ students of our department study French as a second language. 6. Take __ CD you like. 7. Ask the teacher for __ paper. I don’t have __ left. 8. We’ll meet again __ day. 9. You can come ___ day you like. 10. You’ve take __ false steps.
11. There isn’t __ explanation for this. __ pages are missing. – I didn’t take __ . 12. Luckily, we understand each other without __ words. 13. I’m thirsty. Do you have ___thing to drink? - Will you have __ tea? 14. Has __body taken my bag? 15. I haven’t learned ___ poems yet. 16. __one will have to water the flowers while we’re away. 17. Can I have __ cheese? 18. Put __ spices into the soup. – I can’t stand __ spices, you know. 19. I don’t think there is __ milk left. Could you buy ___? 20. Very few people, if __, still tell the truth.
21. What’s up? Have you forgotten __ words? 22. In __ case you are to be here by 11 p.m. 23. Have you got __ additional information? 24. Why are you smiling like that? Have you learned __thing? 25. I hardly made __ mistakes in the final test. 26. Would you like __ more juice? – I still have __ in my glass. 27. I can’t wait __ longer. So, I’ll have to go without saying good-bye to __people here. 28. __ of you can take part in the concert. __ help is always welcome. 29. I seldom see __ of my relatives. 30. Hardly __ water here is suitable for drinking without boiling.
No используется как определитель существительного (no + N). I’ve got no money today. There are no easy questions at exams. |
Отрицательная частица not относится к глаголу (к оператору), после нее перед существительным требуется any или артикль. I don’t have any currency. There’s not achance, I’m afraid. |
Not any, not a создают впечатление усиления по сравнению с no. I have no friends. I don’t have any friends. I don’t have a friend! |
Hardly, seldom, few, little, etc. вносят в предложение отрицательное значение. Ì Few people understand that, do they? |
В английском предложении два отрицания употребляются, только если они относятся к разным глаголам. Nobody ever told me not to unlock that door. There are few things she doesn’t know. |
Обычно после любого отрицательного слова используются неопределенные местоимения any, anything, anybody, anyone. Nobody ever tells me anything important. |
11. Choose between no and not (or n’t).
1. There is ___ a coin in my purse. 2. There’s ___ money in my pocket. 3. ___ everything is ready, or perhaps ___thing is. 4. ___ teacher approves of cribbing. 5. There are ___ students who do ___ crib. 6. I have ___ idea why there will be ___ party. 7. There was ___ a single star in the sky and ___ moon. 8. The question is ___ at all easy to answer. Possibly ___ one can answer it. 9. I’m ___ fool. You will ___ cheat me this way! 10. How much did it cost? - ___ a penny! - ___thing at all?! 11. He’s ___ coming. There’s ___ room for him, ___ even on top. 12. I see that ___ all the students are here. – Why?! ___one is missing.