Basic data processing operations

ВАРИАНТЫ ДОМАШНЕЙ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ № 3

ПО ДИСЦИПЛИНЕ «АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК»

для студентов специальностей

Программирование в компьютерных системах

Информационные системы (по отраслям)

Разработали

преподаватели дисциплины

«Английский язык»

С.В. Коваленко

Н.Н. Немкова

Красноярск, 2016

Методические рекомендации к выполнению домашней контрольной работы № 3

Варианты домашней контрольной работы предназначены для студентов заочного отделения специальностей 09.02.03. Программирование в компьютерных системах, 09.02.04 Информационные системы (по отраслям), самостоятельно изучающим дисциплину Английский язык.

Цель курса – сформировать у будущего специалиста необходимые знания предмета профессиональной деятельности, совершенствования его иноязычной речи, а также овладение иностранным языком как средством профессионального общения и предметом изучения.

В результате изучения курса студент должен

знать:

- лексический минимум по каждой теме;

- грамматические правила по темам, предусмотренными рабочей программой;

уметь:

- читать и переводить (со словарем) тексты соответствующей тематики, пересказывать их, отвечать на вопросы к тексту и выражать свое отношение к нему;

- задавать вопросы по каждой теме и отвечать на них;

иметь навык в:

- использовании в речи лексики по изученным темам;

- чтении и понимании текстов соответствующей тематики.

Изучение курса предполагает промежуточную аттестацию в виде недифференцированного зачета.

Домашняя контрольная работа содержит 15 вариантов. При самостоятельной работе над темой рекомендуется внимательно изучить грамматические правила, пользуясь списком рекомендуемой литературы. Первым заданием является изучение новых слов, которые встретятся в тексте. Слова необходимо отчитать правильно фонетически. Второе задание предполагает чтение и устный перевод текста содержащего профессионально-направленную лексику, с целью понимания основного содержания. При переводе студент может пользоваться как словарями в печатном издании, так и он-лайн словарями в интернете. Не рекомендуется загружать в переводчик полностью предложение. Оно может быть переведено некорректно.

В третьем задании предлагается ответить на вопросы к тексту. Цель: нахождение необходимой информации в тексте. Отвечать следует полным ответом на английском языке.

После перевода текста, необходимо выполнить упражнения, указанные в задании 4, 5, 6.

Пишите аккуратным, разборчивым почерком, через строчку, соблюдая поля. Можно предоставить работу в печатном варианте. Упражнения выполняйте в том же порядке, в каком они даны в домашней контрольной работе.

После получения результатов выполнения работы сделайте работу над ошибками (если у вас есть недочеты). На защите контрольной работы студент должен ориентироваться в грамматическом материале, уметь фонетически правильно читать и переводить текст (своего варианта), высказывать свое отношение к прочитанному тексту.

Вариант 1

1. Ознакомьтесь с терминами текста 1, отчитайте их правильно фонетически:

data processing — обработка информа­ции (данных)

to convert — преобразовывать; переводить (в др. единицы)

to accomplish — завершать, заканчивать; осу­ществлять, выполнять.

to house — помещать, размещать

to improve — улучшать, совершенствовать

to control — управлять, регулировать; управ­ление, регулирование

to store — хранить, запоминать, заносить (разме­щать) в памяти

storage — запоминающее устройство, память; хранение

resource — ресурс; средство; возможность

facility — устройство; средство

facilities — приспособления; возможности

equipment — оборудование; аппаратура; приборы; устройства

available — доступный; имеющийся (в нали­чии); возможный

display — дисплей; устройство (визуального) отображения; показ

manner — способ, образ (действий)

sequence — последовательность, порядок (сле­дования)

successively — последовательно

data storage hierarchy — иерархия (последова­тельность) запоминания информации (данных)

enter— входить; вводить (данные); заносить, записывать

comprehensive groupings — полные, обширные, универ­сальные образования

meaningful — имеющий смысл; значащий (о данных)

item — элемент; составная часть

record — запись, регистрация; записывать, ре­гистрировать

file — файл; заносить (хранить) в файл

set — набор; множество; совокупность; серия; группа; система

data base — база данных

related — смежный; взаимосвязанный; относя­щийся (к ч.-л.)

2. Прочтите и устно переведите текст и скажите, как вы понимаете термины «обработка информации» и «иерархия запоминания ин­формации».

Text 1. DATA PROCESSING AND DATA PROCESSING SYSTEMS

The necessary data are processed by a computer to become useful information. In fact this is the definition of data process­ing. Data are a collection of facts — unorganized but able to be-organized into useful information. Processing is aseries of ac­tions or operations that convert inputs into outputs. When we speak of data processing, the input is data, and the output is useful information. So, we can define data processing as a se­ries of actions or operations that converts data into useful in­formation.

We use the term data processing system to include the resources that are used to accomplish the processing of data. There are four types of resources: people, materials, facilities, and equip­ment. People provide input to computers, operate them, and use their output. Materials, such as boxes of paper and printer ribbons, are consumed in great quantity. Facilities are required to house the computer equipment, people and materials. The need for converting facts into useful information is not phenomenon of modern life. Throughout history, and even prehistory, people have found it necessary to sort data into forms that were easier to understand. For example, the ancient Egyp­tians recorded the ebb and flow of the Nile River and used this information to predict yearly crop yields.*Today computers convert data about land and water into recommendations to farmers on crop planting. Mechanical aids to computation were developed and improved upon in Europe, Asia, and America throughout the seventeenth, eighteenth, and nineteenth centuries. Modern computers are marvels of an electronics technology that continues to produce smaller, cheaper, and more pow­erful components.

Basic data processing operations

Five basic operations are characteristic of all data processing systems: inputting, storing, processing, outputting, and controlling. They are defined as follows.

Inputting is the process of entering data, which are collected facts, into a data processing system. Storing is saving data or information so that they are available for initial or for additional processing. Processing represents performing arithmetic or log­ical operations on data in order to convert them into useful information. Outputting is the process of producing useful information, such as a printed report or visual display ontrolling is directing the manner and sequence in which all of the above operations are performed.

Data storage hierarchy

It is known that data, once entered, are organized and stored in successively more comprehensive groupings. Generally, these groupings are called a data storage hierarchy. The general groupings of any data storage hierarchy are as follows.

1) Characters, which are all written language symbols: letters, numbers, and special symbols. 2) Data elements, which are meaningful collections of related characters. Data elements are also called data items or fields. 3) Records, which are collections of related data elements. 4) Files, which are collections of re­lated records. A set of related files is called a data base or a data bank.

3. Просмотрите текст еще раз. Ответьте письменно, на английском языке на вопросы, используя информацию текста 1:

1. What is processing? 2. What is data processing? 3. What does the term of data processing system mean? 4. What basic operations does a data processing system include? 5. What is inputting / storing / outputting information? 6. What do you understand by resources? 7. How did ancient Egyptians convert facts into useful information? 8. When were mechanical aids for computation developed? 9. What does data storage hierarchy mean? 10. What are the general groupings of any data storage hierarchy?

4. Найдите в тексте и выпишите английские эквиваленты следующих словосочетаний:

Системы обработки информации; определение (термина) обработки данных; совокупность фактов; последовательность действий; преобразование входных данных в полезную информацию; включать ресурсы; завершить обработку данных; обеспечивать ввод информации в компьютер; ленты принтера; расходовать в большом количестве; размещать компьютерное оборудование; нуждаться (требовать) в приспособлениях; явление современной жизни; на протяжении доисторического периода; превращать ин­формацию в выражения; регистрировать отливы и приливы; прогнозировать урожай зерновых культур; механические средства вычисления; ввод данных; хранение данных; первоначальная обработка данных; дополнительная обработка; выдача полезной информации; напечатанное сообщение; зрительное отображение; последовательность запоминания информации; записанные символы языка; элементы информации; база данных; набор взаимосвязан­ных файлов.

5. Переведите письменно, на русский язык следующие цепочки существительных:

Data resource; storage resource; network resource; security resource; system resource.

Communication facilities; data base facilities; display facil­ities; management facilities.

Distance control; device control; keyboard control; position control; program control.

Computer storage; laser storage; file storage; disk storage; data storage hierarchy.

Character sequence; instruction sequence; message se­quence; pulse sequence.

Batch file; catalog file; data file; help file; input file; output file; menu file; user file.

Command input; data input; disk input; file input; keyboard input; program input.

6. Подберите к терминам, данным в левой колонке, опре­деления, представленные справа, запишите полученные пары цифр-букв:

1. Computer a) the set of instructions that direct

the operations of computers;

2. Computer literacy b) a part of a computer, entering

data into the device;

3. A program c) facts unorganized but able to be

organized;

4. Data d) the output of a data processing

system;

5. Data processing e) possessing sufficient knowledge

of how computers work and what they can do to use them as problem-solving tools;

6. Data processing f) a series of operations that results

in the conversion of data system into useful information

7. Input g) an electronic device performing calculations on numerical data;

8. Output h) an electronic device accepting

the data processing results from the computer and displaying them;

9. Useful information i) a set of related files;

10. Data bank j) the resources required to accomplish the processing of data. These resources are personnel, material, facilities and equip­ment.

Вариант 2

1. Ознакомьтесь с терминами текста 2, отчитайте их правильно фонетически:

Manual — ручной, выполняемый вручную

to take advantage of smth — воспользоваться ч.-л.

capability — способность; возможность; характеристика

accuracy — точность; правильность; четкость (изображения)

vulnerable — оставаться уяз­вимым, чувствительным

invalid data — неверные, неправильные, недо­пустимые данные

communications networks — сети передачи данных; сети связи

travel — перемещение; прохождение; путь; ход

instant response — мгновенный ответ (реакция)

to respond — отвечать; реагировать

access —доступ; обращение; обращаться, иметь доступ

capacity of storage — объем (емкость) памяти

to retrieve — извлекать, выбирать (данные); вос­станавливать (файл)

value — значение; величина; значимость; цен­ность; оценка; оценивать

objective — цель; требование; целевая фун­кция

cost-effective — экономичный; экономи­чески оправданный

challenge — трудность; препятствие; представ­лять трудность

2. Прочтите текст, устно переведите его и скажите, каковы основные достоин­ства компьютеров:

Text 2. ADVANTAGES OF COMPUTER DATA PROCESSING

Computer-oriented data processing systems or just computer data processing systems are not designed to imitate manual sys­tems. They should combine the capabilities of both humans and computers. Computer data processing systems can be designed to take advantage of four capabilities of computers.

1. Accuracy. Once data have been entered correctly into the computer component of a data processing system, the need for further manipulation by humans is eliminated, and the possibility of error is reduced. Computers, when properly pro­grammed, are also unlikely to make computational errors. Of course, computer systems remain vulnerable to the entry by humans of invalid data.

2. Ease of communications. Data, once entered, can be trans­mitted wherever needed by communications networks. These may be either earth or satellite-based systems. A travel reserva­tions system is an example of a data communications network. Reservation clerks throughout the world may make an enquiry about transportation or lodgings and receive an almost instant response. Another example is an office communications system that provides executives with access to a reservoir of date, called a corporate data base, from their personal microcomputer workstations.

3. Capacity of storage. Computers are able to store vast amounts of information, to organize it, and to retrieve it in ways that are far beyond the capabilities of humans. The amount of data that can be stored on devices such as magnetic discs is con­stantly increasing. All the while, the cost per character of data stored is decreasing.

4. Speed. The speed, at which computer data processing sys­tems can respond, adds to their value. For example, the travel reservations system mentioned above would not be useful if cli­ents had to wait more than a few seconds for a response. The response required might be a fraction of a second.

Thus, an important objective in the design of computer data processing systems is to allow computers to do what they do best and to free humans from routine, error-prone tasks. The most cost-effective computer data processing system is the one that does the job effectively and at the least cost. By using comput­ers in a cost-effective manner, we will be better able to respond to the challenges and opportunities of our post-industrial, in­formation-dependent society.

3. Ответьте на вопросы письменно, на английском языке, используя информацию из текста:

1. What capabilities should data-processing systems combine when designed?

2. What are the main advantages of comput­ers?

3. What do you know of computers accuracy?

4. What is the function of communication networks?

5. Give examples of a data communication network.

6. What do you understand by capacity storage?

7. What other values of computer data pro­cessing systems do you know?

8. What is an important objec­tive in the design of computer data processing systems?

9. What is the most effective computer data processing system?

10. What is the best way of responding to the challenges and opportuni­ties of our post-industrial society?

4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний, выпишите их:

Система обработки информации компьютером; систе­ма ориентирования на обработку данных компьютером; сочетать возможности человека и машины; ограничивать управление; вряд ли допустят ошибку; оставаться уязви­мым; недопустимые данные; легкость осуществления свя­зи; сеть передачи информации; системы, основанные на использовании спутников; служащие по резервированию жилья; получить мгновенный ответ; наводить справки; хранилище данных; корпоративная база данных; объем памяти; запоминать огромное количество информации; извлекать информацию; добавить значимости; упомяну­тый выше; доля секунды; подверженный ошибкам; эконо­мически оправданный,

5. Вспомните значение новых слов и догадайтесь о значении их производных, запишите их перевод:

То eliminate: elimination; eliminable; eliminator; unlimited.

To respond: respondent; response; responsible; irresponsible; responsibility.

Accuracy: inaccuracy; accurate; inaccurate; accurately.

Correctly: correct; incorrect; to correct; correction; correc­tional; corrective; corrector.

Vulnerable: invulnerable; vulnerability; invulnerability.

Invalid: valid; invalidity; validity;

Access: accessible; inaccessible; accessibility; inaccessibility.

6. Преобразуйте письменно предложения, содержащие модальные глаголы, в а) прошедшее время; б) будущее время.

1. Computers can replace people in dull routine work. 2. The program is a set of instructions that may also include data to be processed. 3. Computer-controlled robots must increase the pro­ductivity of industry. 4. They can help in making different de­cisions. 5. The pupils may work with computers at the lessons. 6. Electric pulses can move at the speed of light. 7. Storage de­vices must have capacities for the input, output data and pro­grams and for intermediate results. 8. Business minicomputers can perform to 100 million operations per second. 9. In order to solve scientific problems researchers must deal with the lan­guage of science — mathematics. 10. Programmers must write application programs in a way that computers can understand.

Вариант 3

1. Ознакомьтесь с терминами текста 3, отчитайте их правильно фонетически:

architecture - архитектура; структура

architect — разработчик архитектуры (систе­мы, структуры)

unit — устройство; модуль; блок; элемент; со­ставная часть

accessory equipment — вспомогательные уст­ройства

engineering background - техническая под­готовка, квалификация

analyst — аналитик; системный разработчик

product line — серия (компьютерных) продуктов

manufacturer — изготовитель; произво­дитель; разработчик

application programmer — при­кладной программист

to simulate — моделировать; имитировать

voltage — напряжение

pressure — давление, сжатие

digital computer — цифровой компь­ютер

hybrid computer — смешанного типа, аналого-цифровой компьютер

discrete — дискретный; отдельный

continuous quantity — непрерывная величина

on-going process —продолжающийся, постоянный, не­прерывный процесс

to rely — основываться на ч.-л.;

to install — устанавливать; размещать; монтиро­вать; настраивать

household appliances — домашние приборы / устройства

microwave oven — микроволновая печь

indoor climate control system — система регуляции тем­пературы в доме

2. Прочтите текст, устно переведите его и скажите, о каких типах компьютеров и сферах их применения вы узнали.

Text 3.COMPUTER SYSTEM ARCHITECTURE

As we know all computer systems perform the functions of inputting, storing, processing, controlling, and outputting. Now we'll get acquainted with the computer system units that per­form these functions. But to begin with let's examine computer systems from the perspective of the system designer, or architect.

It should be noted that computers and their accessory equip­ment are designed by a computer system architect, who usually has a strong engineering background. As contrasted with the analyst, who uses a computer to solve specific problems, the computer system architect usually designs computer that can be used for many different applications in many different business. For example, the product lines of major computer manufactur­ers such as IBM, Digital Equipment Corporation and many others are the result of the efforts of teams of computer system architects.

Unless you are studying engineering, you don't need to be­come a computer system architect. However, it is important that as a potential user, applications programmer or systems analyst you understand the functions of the major units of a computer system and how they work together.

Types of computers

The two basic types of computers are analog and digital. Analog computers simulate physical systems. They operate on the basis of an analogy to the process that is being studied. For example, a voltage may be used to represent other physical quan­tities such as speed, temperature, or pressure. The response of an analog computer is based upon the measurement of signals that vary continuously with time. Hence, analog computers are used in applications that require continuous measurement and control.

Digital computers, as contrasted with analog computers, deal with discrete rather than continuous quantities. They count rather than measure. They use numbers instead of analogous physical quantities to simulate on-going, or real-time processes. Because they are discrete events, commercial transactions are in a natural form for digital computation. This is one reason that digital computers are so widely used in business data processing.

Machines that combine both analog and digital capabilities are called hybrid computers. Many business, scientific, and in­dustrial computer applications rely on the combination of ana­log and digital devices. The use of combination analog devices will continue to increase with the growth in applications of mi­croprocessors and microcomputers. An example of this growth is the trend toward installing control systems in household ap­pliances such as microwave ovens and sewing machines. In the future we will have complete indoor climate control systems and robots to do our housecleaning. Analog sensors will provide in­puts to the control centres of these systems, which will be small digital computers.

3. Просмотрите текст еще раз. Ответьте письменно, на английском языке на вопросы, используя информацию текста.

1.Who designs computers and their accessory equipment? 2. What is the role of an analyst? 3. Is it necessary for a user to become a computer system architect? 4. What functions do computer systems perform? 5. What types of computers do you know? 6. What is the principle of operation of analog comput­ers? 7. How do digital computers differ from analog comput­ers? 8. Where are digital and analog computers used? 9. What are hybrid computers? 10. Where do they find application?

4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний, выпишите их:

Функции ввода, хранения, обработки, управления ивывода информации; познакомиться; системные блоки, для начала; вспомогательные устройства; разработчик ком­пьютерной системы; хорошая компьютерная подготовка; различные сферы применения; корпорация цифрового оборудования; прикладной программист; системный раз­работчик; главные устройства компьютерной системы; моделировать физические величины; измерение сигналов; в отличие от; иметь дело скорее с дискретными, чем не­прерывными величинами; в режиме реального времени; коммерческие операции; цифровое вычисление; аналого-цифровые компьютеры; тенденция к установке систем управления; домашние приборы.

5. Образуйте (и переведите) имена существительные от приведенных ниже глаголов с помощью суффиксов:

A. -er, -or

То control, to compute, to design, to use, to manufacture, to work, to simulate, to operate, to protect, to process, to deal, to perform, to examine, to program, to execute, to transmit, to convert, to print, to consume, to record.

B. -tion, -sion

To organize, to collect, to combine, to apply (ic), to repre­sent, to add, to corporate, to transact, to compute, to produce, to operate, to execute, to protect, to substitute, to prepare, to invent, to decide, to eliminate, to communicate, to correct, to inform.

С -ment

To require, to measure, to equip, to invest, to accomplish, to improve, to develop, to achieve, to displace, to govern, to move.

6. Переведите предложения, содержащие Participle I и Participle II, в функции обстоятельства:

1. When entering the Internet, I always find a lot of inter­esting information. 2. Though never built Babbage's analytical engine was the basis for designing today's computers. 3. When written in a symbolic language programs require the translation into the machine language. 4. While operating on the basis of analogy analog computers simulate physical systems. 5. When used voltage represents other physical quantities in analog com­puters. 6. Being discrete events commercial transactions are in a natural form for a digital computer. 7. As contrasted with the analyst, the computer system architect designs computers for many different applications. 8. While dealing with discrete quan­tities digital computers count rather than measure. 9. When using a microcomputer you are constantly making choice — to open a file, to close a file, and so on. 10. As known all comput­er systems perform the functions of inputting, storing, process­ing, controlling, and outputting.

Вариант 4

1. Ознакомьтесь с терминами текста 4, отчитайте их правильно фонетически:

hardware — аппаратное обеспечение; аппара­тура; оборудование

software — программное обеспечение; про­граммные средства

system software — системное программное обеспечение

application software — прикладное программное обеспе­чение

firmware — встроенное /микропроцессорное программное обеспечение

visible units — видимый блок, устройство

procedure — процедура, процесс; метод, ме­тодика; алгоритм

to associate — соединять; объединять; связы­вать

associated documentation — соответствующая докумен­тация

to execute applications programs — выполнять приклад­ные программы

payroll — платежная ведомость

inventory control — инвентаризация; переучет

investment analyses — анализ инвестиций (ка­питаловложений)

to protect — защищать

read-only memory (ROM) — постоянное запоминающее устройство (ПЗУ)

to refer to — относиться к; ссылаться на

to substitute — заменять; замещать

to cause — заставлять, вынуждать; причина, осно­вание

to accomplish — завершать, заканчивать; вы­полнять, осуществлять

performance — производительность; быстро­действие; рабочая характеристика

2. Прочтите текст, устно переведите его и объясните, как вы понимаете тер­мины «аппаратное обеспечение» и «программное обес­печение»:

Text 4. HARDWARE, SOFTWARE, AND FIRMWARE

The units that are visible in any computer are the physical components of a data processing system, or hardware. Thus, the input, storage, processing and control devices are hardware. Not visible is the software — the set of computer programs, proce­dures, and associated documentation that make possible the effective operation of the computer system. Software programs are of two types: systems software and applications software.

Systems software are the programs designed to control the operation of a computer system. They do not solve specific problems. They are written to assist people in the use of the computer system by performing tasks, such as controlling all of the operations required, to move data into and out of a com­puter and all of the steps in executing an application program. The person who prepares systems software is referred to as a systems programmer. Systems programmers are highly trained specialists and important members of the architectural team.

Applications software are the programs written to solve spe­cific problems (applications), such as payroll, inventory control, and investment analysis. The word program usually refers to an application program, and the word programmer is usually a person who prepares applications software.

Often programs, particularly systems software, are stored in an area of memory not used for applications software. These protected programs are stored in an area of memory called read­only memory (ROM), which can be read from but not written on. Firmware is a term that is commonly used to describe cer­tain programs that are stored in ROM. Firmware often refers to a sequence of instructions (software) that is substituted for hard­ware. For example, in an instance where cost is more impor­tant than performance, the computer system architect might decide not to use special electronic circuits (hardware) to mul­tiply two numbers, but instead write instructions (software) to cause the machine to accomplish the same function by repeat­ed use of circuits already designed to perform addition.

3. Ответьте письменно, на английском языке на вопросы, используя информацию текста:

1.What is hardware?

2.Give the definition of software.

3. What are the types of software?

4. What are systems software?

5. What kind of tasks do systems software perform?

6. Who pre­pares systems software?

7. What are applications software?

8. What problems do applications software solve?

9. What is firm­ware?

10. How can a computer system architect use firmware?

4.Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний, выпишите их:

Видимые устройства; система обработки данных; аппа­ратное обеспечение; набор компьютерных программ; со­ответствующая документация; эффективная работа; систем­ное программное обеспечение; прикладное программное обеспечение; системный программист; платежная ведо­мость; переучет; анализ инвестиций; прикладная програм­ма; работающий только в режиме чтения; постоянное за­поминающее устройство; последовательность команд; в случае; производительность; электронная цепь; умножать числа; заставить машину выполнять ту же функцию; вы­полнять сложение.

5. Вспомните значение новых слов переведите словосочетания, употребляемые с этими словами:

Architecture: communication architecture; computer archi­tecture; disk architecture; microprocessor architecture; network architecture; security architecture; system architecture; virtual architecture.

Software: system software; application software; database software; disk software; educational software; game software; management software; simulation software hard ware: computer hardware; device hardware; display hardware; memory hardware; mouse hardware; network hard­ware; system hardware; video hardware.

Procedure: accounting procedure; computational procedure; control procedure; data-processing procedure; decision proce­dure; error-correcting procedure; formatting procedure; instal­lation procedure; management procedure; solution procedure.

Protection: computer protection; data protection; device pro­tection; display protection; error protection; hardware protec­tion; software protection; resource protection; security protec­tion; system protection; virus protection.

6. Озаглавьте каждый компонент текста и составьте письменно, на английском языкене­большой пересказ к нему.

Вариант 5

1. Ознакомьтесь с терминами текста 5, отчитайте их правильно фонетически:

Operation — операция; работа; действие; сра­батывание

to relate — связывать; устанавливать отношения

a broad view — широкий взгляд, обзор

unit — устройство; модуль, блок; узел; элемент; ячейка

input — ввод; устройство ввода; вводить; подавать на вход

to insert — вставлять; вносить; включать

storage memory — память; запоминающее устройство

available — доступный; имеющийся в наличии

at the appropriate time — в нужное время

arithmetic-logical unit — арифметико-логическое устрой­ство

output — вывод; устройство вывода; выводить; подавать на выход

to remove — удалять; устранять; вынимать; ис­ключать

control unit — блок управления

cause — заставлять; вынуждать; быть причиной; причина; основание

to feed (fed, fed) — подавать; питать; вводить (данные)

to interpret — интерпретировать; истолковы­вать

to issue commands — выдавать команды

pulse — no-pulse — (есть) импульс — холостой импульс

2. Прочтите текст, устно переведите его и назовите основные функциональные блоки компьютера и их назначение:

Text 5.FUNCTIONAL UNITS OF DIGITAL COMPUTERS

As we know, all computer operations can be grouped into five functional categories. The method in which these five functional categories are related to one another represents the functional organization of a digital computer. By studying the functional organization, a broad view of the computer is received.

The five major functional units of a digital computer are:

1) Input— to insert outside information into the machine;

2) Storage or memory — to store information and make it avail­able at the appropriate time; 3) Arithmetic-logical unit — to perform the calculations; 4) Output — to remove data from the machine to the outside world and 5) Control unit — to cause all parts of a computer to act as a team.

A complete set of instructions and data are usu­ally fed through the input equipment to the memory where they are stored. Each instruction is then fed to the control unit. The control unit interprets the instructions and issues commands to the other functional units to cause operations to be performed on the data. Arithmetic operations are performed in the arith­metic-logical unit, and the results are then fed back to the memory. Information may be fed from either the arithmetic unit or the memory through the output equipment to the outside world. The five units of the computer must communicate with each other. They can do this by means of a machine language which uses a code composed of combinations of electric pulses. These pulse combinations are usually represented by zeros and ones, where the one may be a pulse and the zero — a no-pulse. Num­bers are communicated between one unit and another by means of these one-zero or pulse — no-pulse combinations. The in­put has the additional job of converting the information fed in by the operator into machine language. In other words, it translates from our language into the pulse — no-pulse combinations understandable to the computer. The output's additional job is converting the pulse — no-pulse combinations into a form un­derstandable to us, such as a printed report.

3. Просмотрите текст еще раз. Дайте письменные ответы на вопросы, на английском языке, используя информацию текста:

1. What represents the functional organization of a comput­er?

2. What can we get by studying the functional organization?

3. What is the function of the input device?

4. What does mem­ory serve for?

5. What is the task of the arithmetic-logical unit?

6. What is the function of the output?

7. What is the main pur­pose of the control unit?

8. How do all units of the computer communicate with each other?

9. What is the additional job of the input?

10. What is the additional function of the output?

4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний, выпишите их:

Функциональная организация; действия компьютера; связывать друг с другом; вводить информацию извне; де­лать информацию доступной; выполнять вычисления; выводить информацию; блок управления; выдавать коман­ды; заставлять выполнять команды; выходное устройство; внешний мир; связываться друг с другом; комбинация электрических импульсов; холостой импульс; импульсы, распознаваемые компьютером.

5. Разделите приведенные ниже слова на три группы, оп­ределяя по суффиксу часть речи — существительное, прилагательное или наречие. Переведите слова:

Organization, functional, available, equipment, processor, completely, architectural, converter, convertible, controller, re­movable, logical, addition, additional, usually, accomplishment, operator, operation, mainly, communication, insertion, elec­tronic, digital, instruction, generally, arithmetic, daily", develop­ment, central, lately, visible, substitution, understandable.

6. Вспомните значение новых слов и переведите словосочетания, употребляемые с этими словами:

Computer: analog computer; digital computer; hybrid com­puter; all-purpose computer; general-purpose computer; fifth-generation computer; game computer; handheld computer; mobile computer; multimedia computer; notebook computer; pocket computer; portable computer.

Unit: unit of memory; unit of data; unit of measurement; arithmetic unit; arithmetic-logical unit; central processing unit; computing unit; control unit; functional unit; input unit; out­put unit; network unit; system unit.

Function: arithmetic function; checking function; complex function; computer function; continuous function; conversion function; distribution function; encoding function; logical func­tion; numeric function; output function; program function; search function; software function; support function; utility function; variable function.

Control: access control; batch control; coding control; dis­tance / remote control; error control; execution control; hard­ware control; input/output control; memory control; power control; production control; program control; rate control; self-acting control; software control; system control.

Вариант 6

1. Ознакомьтесь с терминами текста 6, отчитайте их правильно фонетически:

large-scale — большой; крупномасштабный

flip-flop — триггер

circuit — цепь; контур; схема

employ — использовать; употреблять; приме­нять

logic gates — логический элемент; схема пропускания (сигналов); проход

feasible — возможный; выполнимый; осуществимый

interpret orders — интерпретировать, истолковывать ко­манды

operate switches — приводить в действие переключате­ли

convey — передавать; сообщать

in response to — в ответ на

correct operand — нужный операнд

original input data — исходная вводимая информация

proceed — продолжать(ся); возобновлять(ся); действовать

room — (свободное) место; свободная память

2. Прочтите текст 6, устно переведите его и скажите, какую дополнительную информацию вы узнали о действии основных устройств компьютера:

Text 6. SOME FEATURES OF A DIGITAL COMPUTER

It should be noticed that even in a large-scale digital system, such as in a computer, or in a data-processing, control or digi­tal-communication system, there are only a few basic operations which must be performed. These operations may be operated many times. The four circuits most commonly employed in such systems are known as the OR, AND, NOT and FLIP-FLOP.They are called logic gates or circuits.

An electronic digital computer is a system which processes and stores very large amount of data and which solves scientific problems of numerical computations of such complexity and with such speed that solution by human calculation is not fea­sible. So the computer as a system can perform numerical com­putations and follow instructions with extreme speed but it can­not program itself.

You know that the numbers and the instructions which form the program, the computer is to follow, are stored in an essen­tial part of the computer called the memory. The second im­portant unit of the computer is the control whose function is to interpret orders. The control must convert the command into an appropriate set of voltages to operate switches and carry out the instructions conveyed by the order. The third basic element of a computer is the arithmetic device, which contains the cir­cuits performing the arithmetic computations: addition, subtrac­tion, etc. The control and arithmetic components are called the central processor. Finally a computer requires appropriate in­put-output devices for inserting numbers and orders into the memory and for reading the final result.

Suppose a command to perform an addition or division has been transmitted to the central processor. In response to this order the control must select the correct operands from the memory, transmit them to the arithmetic unit and return to the memory the result of the computation. The memory serves for storing not only the original input data, but also the partial re­sults which will have to be used again as the computation pro­ceeds.

Lastly, if the computation doesn't stop with the execution of this instruction and the storage of the partial result, the control unit must automatically pass on to the next instruction. The connection of the control unit back to the input permits inser­tion of more data when there is room in the memory.

3. Просмотрите текст еще раз. Ответьте письменно, на английском языке на вопросы, ис­пользуя информацию текста:

1. What are the most commonly used circuits in any com­puter?

2. How are they called?

3. What kind of a system is a digital computer?

4. Is there anything that a computer cannot do itself? What is it?

5. Where are the instructions and digits stored?

6. What is the function of the control?

7. What does the arithmetic device serve for?

8. What components form the cen­tral processor?

9. What other devices in addition to the above-mentioned ones does a computer require?

10. How are com­putations performed in a computer?

4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих сочетаний, выпишите их:

Крупномасштабная цифровая система; система обра­ботки данных; система цифровой связи; наиболее широ­ко распространенные схемы; логические схемы; решать научные проблемы; выполнять числовые вычисления; ин­терпретировать команды; приводить в действие переклю­чатели; выполнять команды; нуждаться (требовать) в не­обходимом устройстве ввода-вывода; введение чисел и команд; считывание конечных результатов; передавать команду в центральный процессор; в ответ на; хранение частичных результатов; позволить введение новых данных; свободное место в памяти.

5. Подберите пары или группы близких по значению слов из предложенных ниже. Переведите слова на русский язык:

Verbs: relate, employ, insert, perform, remove, operate, show, interpret, select, issue, use, receive, perform, cause, print, make, compute, connect, execute, take away, require, act, convert, carry out, demand, permit, demonstrate, choose, transmit, type, store, get, calculate, proceed, continue, keep, allow.

Nouns:response, unit, component, computation, storage, gate, amount, digit, element, memory, instruction, device, equipment, connection, circuit, order, command, information, relation, quantity, answer, calculation, number, data.

Adjectives:broad, complete, each, appropriate, every, basic, essential, digital, original, full, wide, initial, major, large, nu­merical, common, necessary, usual, important, general, great.

6. Cогласуйте слова в левой колонке с их интерпретаци­ей, предложенной справа:

1. Functional organization of a computer a) processes and stores large amount of data and solves

problems of numerical com­putations;

2. Input b) circuits used in large-scale digital systems;

3. Memory c) method of interrelation of the main units of a computer

4. Control unit d) removing data from the de-vice to the outside world;

5. Output e) inserting information into the computer;

6. Arithmetic unit f) a code of combinations of electric pulses;

7. Machine language g) performs addition, subtration, multiplication, etc;

8. Logic gates h) stores original data as well as partial results;

9. Digital computer i) causes all parts of the computer to act as a team.

Вариант 7

1. Ознакомьтесь с терминами текста 7:

primary / secondary storage — первичное / вторичное за­поминающее устройство

main storage — основная память; оперативное запоми­нающее устройство

internal storage — внутреннее ЗУ

sequence — последовательность; порядок сле­дования

intermediate results — промежуточные результаты

ongoing process — продолжающие­ся), постоянный процесс

similarity — сходство; подобие

to retain — сохранять; удерживать

to locate — размещать(ся); располагать(ся)

value — значение, величина; значимость, цен­ность; оценка

binary digit — двоичная цифра; двоичный знак

adjacent— смежный; соседний; примыкаю­щий

strings of characters — последовательность символов

consecutive— последовательный; смеж­ный; соседний

2. Прочтите текст и скажите, что такое запоминающее устройство в компьютере и о каких его типах вы узнали из текста:

Text 7.STORAGE UNITS

Computer system architecture is organized around the pri­mary storage unit because all data and instructions used by the computer system must pass through primary storage. Our dis­cussion of computer system units will begin with the functions of the primary and secondary storage units. This leads to the examination of the central processing unit and from there to the consideration of the input and output units. Therefore, the se­quence in which we'll describe the functional units of a digital computer is: 1) storage units, primary and secondary; 2) cen­tral processing unit; 3) input and output units.

As you know, there are primary and secondary storage units. Both contain data and the instructions for processing the data. Data as well as instructions must flow into and out of primary storage.

Primary storage is also called main storage or internal stor­age. The specific functions of internal storage are to hold (store): 1) all data to be processed; 2) intermediate results of process­ing; 3) final results of processing; 4) all the instructions required for ongoing process. Another name for primary storage is mem­ory, because of its similarity to a function of the human brain. However, computer storage differs from human memory in im­portant respects. Computer memory must be able to retain very large numbers of symbol combinations, without forgetting or changing any details. It must be able to locate all its contents quickly upon demand. The combinations of characters, that is, the letters, numbers, and special symbols by which we usually comunicate, are coded. The codes used by computer design­ers are based upon a number system that has only two possible values, 0 and 1 .'A number system with only two digits, 0 and I, is called a binary number system. Each binary digit is called a bit, from Binary digit. As the information capacity of a single bit is limited to 2 alternatives, codes used by computer design­ers are based upon combinations of bits. These combinations are called binary codes. The most common binary codes are 8-bit codes because an 8-bit code provides for 2/8, or 256 unique combinations of l's and O's, and this is more than adequate to represent all of the characters by which we communicate.

Data in the form of coded characters are stored in adjacent storage locations in main memory in two principal ways : 1) as "strings" of characters — in bytes; and 2) within fixed-size "box­es" — in words. A fixed number of consecutive bits that repre­sent a character is called a byte. The most common byte size is 8-bit byte. Words are usually 1 or more bytes in length.

Secondary storage. Primary storage is expensive because each bit is represented by a high-speed device, such as a semicon­ductor. A million bytes (that is, 8 million bits) is a large amount of primary storage. Often it is necessary to store many millions, sometimes billions, of bytes of data. Therefore slower, less ex­pensive storage units are available for computer systems. These units are called secondary storage. Data are stored in them in the same binary codes as in main storage and are made avail­able to main storage as needed.

3. Просмотрите текст еще раз. Ответьте на вопросы, ис­пользуя информацию текста:

1. What are the functional units of a digital computer?

2. What units make up the central processing unit?

3. How is computer system organized?

4. What are the two main types of storage units?

5. What do they contain?

6. What is the function of a primary storage?

7. Why is primary storage often called memory?

8. In what respect does computer memory differ from human memory?

9. What are codes based on?

10. What is Sec­ondary storage and what is it used for?

4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих cловосочетаний:

Функциональный блок; цифровой компьютер; устрой­ство ввода; устройство управления; арифметико-логичес­кое устройство; центральный процессор; структура компь­ютерной системы; первичное запоминающее устройство; вторичное ЗУ; рассмотрение; поэтому последовательность; оперативное ЗУ; внутренняя память; промежуточные ре­зультаты; подобие функции человеческого мозга; разме­шать содержимое по требованию; система счисления; дво­ичная система счисления; возможные величины; объем информации; двоичный код; смежные ячейки памяти; последовательность символов; быстродействующее уст­ройство; полупроводник; доступный.

5. Вспомните значение новых слов и попытайтесь переве­сти словосочетания, употребляемые с этими словами:

Storage: available storage; buffer storage; computer storage; data storage; magnetic disk storage; magnetic tape storage; in­put storage; intermediate storage; internal storage; laser storage; main storage; primary storage; secondary storage; sequential-access storage; variable storage; virtual storage.

Value: absolute value; acceptable value; additional value; bi­nary value; byte value; character value; constant value; correct value; data value; digit value; discrete values; invalid value; neg­ative value; numerical value; output value; valid value.

Digit: binary digit; binary-coded digit; check digit; informa­tion digit; input digit; nonsignificant digit; significant digit; dig­it-by-digit.

Sequence: out of sequence; alphabetic sequence; arithmetic se­quence; binary sequence; character sequence; code sequence; in­struction sequence; data sequence; digital sequence; historical se­quence; increasing sequence; program sequence; string sequence.

6. Найдите в тексте слова, близкие по значению следующим:

Memory; element; information; command; examination; character; quantity; number; place; computer architect; likeness.

To apply; to form; to move; to hold; to demand; to connect; to supply; to place; to name; to start; to examine.

Continuous; significant; consecutive; usual; enough; main; initial; general

Вариант 8

1. Ознакомьтесь с терминами текста 8:

medium (pi. media) — носитель; среда

capacity — емкость; объем (памяти); пропускная спо­собность

media capacity — емкость носителя

data access time — время доступа к данным

per bit — на единицу информации

to transfer— передавать(ся); переносить(ся); пересылать(ся)

archival storage — архивное ЗУ; архивная память

to depend — зависеть от; полагаться, рассчитывать на

to rotate — вращать(ся); чередовать(ся); сменять(ся)

reason — причина; основание; довод; обосновывать; делать вывод

solid-state device — твердотельный прибор

magnetic core — магнитный сердечник

bipolar semiconductor — биполярный полупроводник

metal-oxide semiconductor (MOS) — структура металл-оксид-полупроводник

randomly — произвольно

random-access memory (RAM) — оперативное запомина­ющее устройство (ОЗУ)

sound recording — звукозапись

to arrange — размещать; располагать; устанавливать;

монтировать tape device — ЗУ на магнитной ленте

to range — классифицировать; располагать в порядке; лежать в диапазоне

magnetic disc storage — ЗУ на магнитном диске

moving-head device — устройство с двигающейся голов­кой

predominant — преобладающий; доминирующий

flexible —гибкий; настраиваемый; изменяемый

floppy (disk) — гибкий диск(ета); ЗУ на гибком диске

to meet the demands — удовлетворять потребности

2. Прочтите текст 8 и скажите, как вы понимаете термин «запоминающая среда» и какие компоненты ее состав­ляют:

Text 8. STORAGE DEVICES

Storage media are classified as primary storage or secondary storage on the basis of combinations of cost, capacity, and ac­cess time. The cost of storage devices is expressed as the cost per bit of data stored. The most common units of cost are cents, millicents (0.001 cents) and microcents (0.000001 cents). The time required for the computer to locate and transfer data to and from a storage medium is called the access time for that medi­um. Capacities range from a few hundred bytes of primary stor­age for very small computers to many billions of bytes of archi­val storage for very large computer systems.

Memories may be classified as electronic or electromechani­cal. Electronic memories have no moving mechanical parts, and data can be transferred into and out of them at very high speeds. Electromechanical memories depend upon moving mechanical parts for their operation, such as mechanisms for rotating mag­netic tapes and disks. Their data access time is longer than is that of electronic memories; however they cost less per bit stored and have larger capacities for data storage. For these reasons most computer systems use electronic memory for primary storage and electromechanical memory for secondary storage.

Primary storage has the least capacity and is the most expen­sive; however, it has the fastest access time. The principal pri­mary storage circuit elements are solid-state devices: magnetic cores and semiconductors. For many years magnetic cores were the principal elements used in digital computers for primary storage. The two principal types of semiconductors used for memory are bipolar and metal-oxide semiconductors (MOS). The former is faster, the latter is more commonly used at present. Because data can be accessed randomly, semiconduc­tor memories are referred to as random-access memory, or RAM.

There is a wide range of secondary storage devices. Typical hardware devices are rotating electromechanical devices. Mag­netic tapes, disks, and drums are the secondary storage hardware most often used in computer systems for sequential processing. Magnetic tape, which was invented by the Germans during World War II for sound recording, is the oldest secondary stor­age medium in common use. Data are recorded in the form of small magnetized "dots" that can be arranged to represent coded patterns of bits.

Tape devices range from large-capacity, high-data-rate units used with large data processing systems to cassettes and cartridges used with small systems. Magnetic disk storage, introduced in the early 1960s, has replaced magnetic tape as the main meth­od of secondary storage. As contrasted with magnetic tapes, magnetic discs can perform both sequential and random pro­cessing. They are classified as moving-head, fixed-head, or com­bination moving-head and fixed-head devices. Magnetic discs are the predominant secondary storage media. They include flexible, or floppy discs, called diskettes. The "floppies" were introduced by IBM in 1972 and are still a popular storage me­dium to meet the demands of the microcomputer market.

3. Ответьте на вопросы, используя информацию текста:

1. How are storage media classified?

2. How is the cost of storage devices expressed?

3. What is the access time for stor­age media?

4. How does the storage capacity range?

5. What are the two main types of storage devices?

6. What are electronic storage devices?

7. What are the principal primary storage cir­cuit elements?

8. What are the main secondary storage devic­es?

9. What is the oldest secondary medium and when was it invented?

10. What is a floppy?

4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:

Запоминающие устройства; носители памяти; первич­ные ЗУ; вторичные ЗУ; время доступа; стоимость ЗУ; диа­пазон емкости памяти; архивная память; движущиеся ме­ханические части; вращающиеся магнитные ленты и диски; по этим причинам; твердотельные устройства; маг­нитные сердечники; полупроводники; оперативное ЗУ; аппаратное обеспечение вторичной памяти; звукозапись; . намагниченные точки; представлять зашифрованную ком­бинацию единиц информации; в отличие от магнитных лент; последовательная и произвольная обработка; устрой­ства с движущейся и фиксированной головкой; удовлет­ворять потребности; гибкий диск.

5. Опишите схему:

Basic data processing operations - student2.ru

6. Переведите предложения, содержащие все возможные формы причастий: Participle I, Participle II, Perfect Participle Active и Perfect Participle Passive:

1.Electromechanical memories depend upon moving me­chanical parts for their operation. 2. The time required for the computer to locate and transfer data to and from a storage me­dium is called the access time. 3. Being not visible software makes possible the effective operation of computer system. 4. Having invented magnetic tapes the Germans used them as the secondary storage medium. 5. When properly programmed computers don't make computational errors. 6. Having been in­troduced in the early 1960s magnetic disc storage has replaced magnetic tape storage. 7. The control unit interpreting instruc­tions is one of the important parts of any computer system. 8. Data recorded in the form of magnetized dots can be arranged to represent coded patterns of bits. 9. As contrasted with mag­netic tapes magnetic discs can perform both sequential and ran­dom processing. 10. While having no moving mechanical parts electronic memories can transfer data at very high speed.

Вариант 9

1. Ознакомьтесь с терминами текста 9:

central processing unit (CPU) - центральный процессор (ЦП)

interchangeably – взаимозаменяемым образом

precisely — точно

internal memory - внутренняя память; внутреннее ЗУ

activity - деятельность; работа; действия опе­рации

to issue - посылать (сигнал); выводить, выдавать

(сообщение) response - ответ; отклик; реакция; отвечать; реагировать

to interprete - интерпретировать; истолковы­вать;

according - согласно; в соответствии с

level - уровень; степень; мера; выравнивать

input-output port - порт ввода-вывода

control unit (CU) - устройство управ­ления

arithmetic-logical unit (ALU) - арифметико-логическое устройство

switch - переключатель; коммутатор; переклю­чать; переходить

to direct - направлять; адресовать; указывать;

прямой; непосредственный

step-by-step operations - пошаговые операции

to select - выбирать; выделять (на экране)

on the other hand - с другой стороны

exponentiation – возведение в степень

call for — требовать; предусматривать

to load — загружать; выполнять загрузку

2. Прочтите текст 9 и скажите, какой компонент составля­ет сердце компьютерной системы и в чем заключается его функция:

Text 9. CENTRAL PROCESSING UNIT

It is well known in computer science that the words 'com­puter' and 'processor' are used interchangeably. Speaking more precisely, 'computer* refers to the central processing unit (CPU) together with an internal memory. The internal memory, con­trol and processing components make up the heart of the com­puter system. Manufactures design the CPU to control and carry out basic instructions for their particular computer.

The CPU coordinates all the activities of the various com­ponents of the computer. It determines which operations should be carried out and in what order. The CPU controls the opera­tion of the entire system by issuing commands to other parts of the system and by acting on responses. When required it reads information from the memory, interprets instructions, performs operations on the data according to the instructions, writes the results back into the memory and moves information between memory levels or through the input-output ports.

In digital computers the CPU can be divided into two func­tional units called the control unit (CU) and the arithmetic-log­ical unit (ALU). These two units are made up of electronic cir­cuits with millions of switches that can be in one of two states, either on or off.

Наши рекомендации