B.Preparation and delivery
1. mastering the topic
2. preparing notes
3. practicing or rehearsing
4. recording oneself
5. getting feedback from others
6. making sure you can be seen
7. speaking in a clear and well-modulated voice
8. maintaining eye contact
9. using natural and communicative gestures
C.Providing input
1. stating the objectives and/or focus of the topic
2. using visuals and other aids appropriately
3. using handouts appropriately
4. using appropriate language (not too technical)
5. including only essential information
6. presenting points in a logical order
7. giving examples to concretize ideas
8. using humor, anecdotes an analogies to clarify and liven up the ideas
9. linking ideas constantly
10. repeating and reinforcing the main points
11. closing clearly with a re-iteration of the focus of the topic
F.Processing group presentation
1. making sure that presenters can be seen and heard
2. listening attentively to the presentation
3. taking down notes about the group output
4. planning the discussion strategy as the group presents
5. keeping to the chosen structure for discussion during the feedback session
6. using notes only as a guide during the discussion
7. asking questions to elicit the peers’ comments
8. getting the peers to make the evaluation
9. making the peers give reasons and details to support their views
7. Рекомендации следовательской работе обучающихся:
- Примерные темы проектов / докладов: Academic Speaking
Занятие № 15
Тема: «Scientific Conference: Application, Registration,
Speaking in a Debate»
2. Форма организации занятия: практическое занятие.
3. Значение изучения темы: данная тема способствует выработке умений и навыков, необходимых для использования английского языка, как средства общения с носителями английского языка в процессе участия и проведения конференции.
4. Цели обучения:
- общая: обучающийся должен обладать ОК-5, ПК-9;
- учебная: вести диалог, принимать участие в дискуссии, применять методы и средства познания для интеллектуального развития, повышения культурного уровня, профессиональной компетентности, а также уметь составлять деловые письма, отвечать на них, вести переписку по Интернету; извлекать из англоязычного текста, понимать, описывать, анализировать, обобщать и критически оценивать результаты исследований, представлять результаты проведенного исследования в виде научного отчета, презентации, статьи или доклада. Писать научные статьи и резюме к ним на английском языке.
5. План изучения темы:
Контроль исходного уровня знаний
- проверка знания лексики и грамматики, навыков монологической и диалогической речи по ранее изученным темам.
Основные понятия и положения темы
Тема «Scientific Conference: Application, Registration,
Speaking in a Debate» предполагает ознакомление с понятием научный стиль, его функциями, а также грамматическими и лексическими нормами. Чтение текста «Conferences, Invitation».
Освоение грамматики предполагает изучение инфинитива и герундия в английском языке.
Герундий (Herund)— одна из имеющихся в английском языке безличных форм глагола. Герундий иногда еще называют отглагольным существительным, поскольку имеет с существительными много общего. В английском языке герундий образуется посредством добавления к глаголу суффикса –ing.
Инфинитив – другая безличная форма глагола в английском языке. Стандартная форма английского инфинитива образуется при помощи базовой формы глагола, которой предшествует частица to. В ряде случаев глагол употребляется без частицы to.
После некоторых глаголов используется только инфинитив, после других – только герундий, а после некоторых можно употребить и то и другое. Кроме того, есть глаголы, которые будут иметь разный смысл в зависимости от того, употреблён ли после глагола герундий или инфинитив.
Заучивать наизусть эти списки не стоит, обычно некоторого опыта обращения с английским языком бывает достаточно, чтобы интуитивно понимать, какую из безличных форм глагола следует употребить в конкретном случае. Если этого опыта вам пока не хватает, то проработайте эти случаи сейчас, придумав по примеру для каждого глагола. Запишите их в свою тетрадь и повторите послезавтра.
1. Глагол + Герундий.
В таких случаях объектом действия является другое действие.
I enjoy playing football.
Герундий употребляется после следующих глаголов:
stop
finish
delay
go on
put off
keep
give up
enjoy
mind
suggest
dislike
imagine
regret
admit
deny
avoid
consider
involve
practice
miss
postpone
После слов deny, suggest, regret, admit может употребляться не герундий, а придаточное предложение с союзом "что".
Герундий после предлогов.
Герундий образуется от глагола и используется с предлогами как любое существительное.
I’m not very good at learning languages.
I’m fed up with studying.
Are you interested in working for us?
The children are excited about going on vacation.
What are the advantages of having a car?
The knife is only for cutting bread.
John went to work in spite of feeling sick.
I bought a new bicycle instead of going away on vacation.
I don’t feel like going out tonight.
Are you thinking of buying a house?
She doesn’t approve of smoking.
I’m looking forward to meeting her.
She insisted on buying me a cup of coffee.
We decided against moving to California.
He apologized for keeping me waiting.
Before going out I called Ann.
What did you do after leaving school?
При переводе этих предложений на русский, герундий обычно переводится отглагольным существительным. В дальнейших примерах, где между глаголом и предлогом присутствует объект действия, дословно перевести герундий будет сложнее, но всё равно всё понятно.
Did they suspect the man of being a spy?
/Они подозревали, что тот мужик шпион?/
They accused me of telling lies.
I congratulate Ann on passing the exam.
What prevented him from coming to the wedding?
I thanked her for being so helpful.
Please forgive me for not writing to you.
They warned us against buying the car.
Герундий с предлогом by означает средство достижения цели.
They got into the house by breaking a kitchen window.
/Они забрались в дом, разбив окно кухни./
Герундий с предлогом without употребляется в качестве оборота "не делая того-то".
Jim left without finishing his dinner.
/Джим ушёл, не закончив обед./
He suggested that we should run away.
/Он предложил бежать./
5.3. Самостоятельная работа по теме:
1. Выберите мероприятие:
2. Расскажите, что происходит там? Какие особенности каждого научного мероприятия? Что Вы могли сделать там?
3. Изучите базовую лексику
Colloquium | Коллоквиум |
Assembly | Accaмблея |
Symposium (pl.-ia) | Cuмпозиум |
Congress | Koнгресс |
A poster session | 3aceданиe c npeдcmaвлением Пocmepных докладов |
A workshop | Ceминар по специальному вonpocy |
Conference | Kонференция |
Special | Специальная |
World | Bceмирная |
Annual | Eжегодная |
Research | Haучная |
Regular | Oчередная |
Study the basic vocabulary to understand the invitation you may possibly receive. | |
To be responsible for a con- | Быть ответственным за |
ference | npoведениеe |
To host a conference/ to be | Быть устроителем |
a host country | конференции |
To hold/ to run a conference | Проводить конференцию |
To conclude/ to complete | Закырвать конференцию |
Solemn closing, final | Торжественное закрытие |
Solemn opening of/opening | Торжественное открытие |
To devote a conference to | Посвящать конференцию |
To sit in conference | Присутствие на конференции |
To postpone | Отложить |
To direct the course of | Руководить ходом |
To sponsor | Спонсировать |
To fix the date of the | Установить дату |
conference | |
In advance | Забалаговременно |
Programme/program | |
Current program | Текущая программа |
Expanded program | Расширенная программа |
Long-term | Долговременная |
Draft program | Проект программы |
Final program программа | Окончательная |
To develop | Разработать программу |
To review | Пересмотреть |
To offer | Предложить |
To present | Представить |
To approve | Одобрить |
To draw up/To arrange/to elaborate | Составить |
To incorporate | Включить |
To invite | Приглашать |
Inviting country | Приглашающая страна |
To decline/to refuse an invitation | Отклонить приглашение |
To acknowledge the receipt of an invitation | Подтвердить получение приглашения |
To accept an invitation | Принять приглашение |
To send out invitations | Выслать приглашение |
At/by the invitation of | По приглашению |
Итоговый контроль знаний
Выберите правильный предлог и заполните промежутки с -ingформой глагола в скобках.
1. Adam complained of/about/for having (have) a sore throat.
2. Sheila’s friends congratulated her on/for/about …… (pass) her exams.
3. Marcus went out instead for/of…… (do) his homework.
4. I hope you have a good excuse of/for …… (be) so late.
5. Sam is interested in/for …… (take up) French lessons.
6. Thank you to/for …… (help) me with the homework.
7. She felt tired because she wasn’t used to/with …… (work) so hard.
8. Sandra apologisedfor/about …… (ruin) the performance.
9. We are thinking of/from …… (buy) a new car next month.
10. I’m really looking forward to/about/- …… (go) to the theatre on Saturday.
ТЕСТОВЫЕ ЗАДАНИЯ ПО ТЕМЕ:
Поставьте глаголы в скобках в правильный инфинитив или герундий.
1. A: Have you decided where to spend (spend) your holiday,
B: Yes. I would like …… (go) to a Greek island.
2. A: I hate …… (clean) the house.
B: Me too. I wish I could afford …… (employ) a cleaner.
3. A: Jane seems …… (sleep) for hours.
B: Yes. She must …… (be) very tired.
4. A: What are you doing this weekend?
B: Well, Tom suggested …… (drive) to the seaside.
5. A: Steve claims …… (travel) around the world.
B: Yes. He seems …… (go) to a lot of places.
6. A: It was nice of John …… (visit) us yesterday.
B: Yes. I was happy …… (see) him.
7. A: I’m sure I’ve failed my exam.
B: Well, there’s no point in …… (worry) until you get your results.
8. A: We should …… (tell) Sue about the party.
B: Yes. We had better …… (invite) Tony, too.
9. A: Did the police arrest that man?
B: Yes. He admitted to …… (steal) a car.
10. A: Did you have a nice evening?
B: Not really. I arrived home only …… (find) that I’d left my keys at work.
6. Домашнее задание для уяснения темы занятия:
1. Ознакомьтесь с текстом в приложении № 2.
2. Ответьте на вопросы:
1. Who is this letter addressed to? (Who is the addressee?)
2. What is the theme of the meeting?
3. What's the aim of the meeting?
4. What are the participants/ delegates invited to do?
5. Where will the symposium be held?
6. What are the participants/delegates asked to fill in?
7. Who is the author/ sender/ addresser of the letter?
ТЕСТОВЫЕ ЗАДАНИЯ ПО ТЕМЕ:
Расставьте глаголы в правильной форме герундия или инфинитива.
THE RIGHT JOB FOR YOU – MATCH YOUR PERSONALITY TO THE JOB
1. I am good at listening to people. listen 2. I enjoy _____ people with their problems. help 3. I don’t mind ___ a very large salary. not earn 4. I’d like _____ as part of a team. work | If you have most ticks in 1-4, the best job for you would be in the ‘caring professions’. If you are good at science, you could think of medicine, for example a doctor or nurse. Alternatively, teaching or social work are areas which would suit your personality. |
5. I am good at _____ quick decisions. make 6. _____ risks doesn’t stress me. take 7. I don’t find it difficult _____ by myself. work 8. I’m not afraid of _____ large manage amounts of money. | If you have most tick in 5-8, you should consider a job in the world of business, for example sales or marketing. Other possibilities include accountancy or working in the stock market. |
9. I am good at _____ express 10. I always try _____ my instincts. follow 11. It’s important for me _____ creative. be 12. I enjoy ______. improvise | If you have most ticks in 9-12, you need a creative job. Depending on your specific talents you might enjoy your job in the world of music, art, or literature. Areas that would suit you include publishing, journalism, graphic design, fashion, or the music industry. |
13. _____ complex calculations is not do difficult for me. 14. I enjoy _____ logical problems. solve 15. I find it easy _____ theoretical understand principles. 16. I am able _____ space and distance. calculate | If you have most ticks in 13-16, you have an analytical mind. A job in computer science or engineering would suit you. You also have good special sense which would make architecture and related jobs another possibility. |
Ситуационные задачи по теме:
Изучите ответ на приглашение, представленный в примере, приведенном ниже, и попытайтесь написать ответ на любое приглашение:
Dear Mr. Smith,
Thank you so much for your kind invitation to take part in the International Congress to be held next month.
It gives me pleasure to accept your invitation and I look forward to seeing you and other friends of mine.
Sincerely yours,
S. Borg, Director
ПРИЛОЖЕНИЕ № 1
Conferences, invitation
Conferencesare the occasions for exchanging information both formally and informally.
Science is a mixture of competition and collaboration. And at conferences and meetings you have the opportunity to present your ideas to your peers or to listen to the people whose work you have read.