IV. Выберите нужную форму прилагательного
Lions are (clever, cleverer, the cleverest) than tigers. 2.Health and happiness are (important, more important, most important) than money. 3.The (clever, cleverer, cleverest) wild animals are monkeys. 4.The (big, bigger, biggest) animal is an elephant. 5.The giraffe's neck is (long, longer, the longest ) than the tiger's. 6.There are many (big, bigger, the biggest) shops in London. 7.Peter is (good, better, the best) pupil in his class. 8.Mr. Smith is (old, older, the oldest) than Mr. Grey. 9.I think that the monkey is (clever, cleverer, the cleverest) animal. 10.The elephant's nose is (long, longer, the longest) than the giraffe’s nose. 11.I know that Mary is (young, younger, the youngest) than Jane. 12.This white puppy is (beautiful, more beautiful, the most beautiful) than that black one. 13.I am sure that the parrot is a (clever, cleverer, the cleverest) pet.
V.Образуйте от прилагательных, стоящих в скобках, сравнительную или превосходную степень, в зависимости от смысла.
1.The Trans-Siberian railway is… (long) in the world. 2. The twenty-second of December is the …(short) day of the year. 3. Iron is …(useful) of all metals. 4. The Neva is… (wide) and …(deep) than the Moskva River. 5. Elbrus is the… (high) peak in the Caucasian mountains. 6.His plan is …(practical) than yours. 7.His plan is … (practical) of all. 8.This room is … (small) than all the house. 9.London is the … (large) city in England. 10.Silver is … (heavy) than copper. 11.Our house is … (low) than yours. 12.This exercise is … (good) than the last one. 13.My pictures are … (bad) than yours. 14.Yesterday was the… (hot) day we have had this summer. 15 .When the war ended, the reconstruction of Moscow was resumed on a …(large) scale than before. 16.The Battle of Stalingrad was the … (great) battle of all times.
VI.Заполните пропуски словами as…as, so…as.
1. The temperature today is … high … it was yesterday. 2. He is not … old … he looks. 3. He is … strong … his brother. 4. This street is … wide … the next one. 5. The trunk is not … heavy … I expected it to be. 6. His radio set is not … powerful … mine. 7. She is … tall … her sister. 8. In Kislovodsk it is not … hot … in Sochi. 9.Elbrus is not …high… Everest. 10.Minsk is … large … Kiev. 11.The day on the 22 of June is not … short … it is on the 22 of December. 12.The Kama is not … wide… the Volga. 13.Red Square is … famous… Trafalgar Square.
VII. Переведите на английский язык.
1.Россия – самая большая страна в мире. 2.Новое здание Московского университета – одно из самых высоких зданий Москвы. 3.Этот текст – самый трудный из всех текстов, которые мы когда-либо переводили. 4. Земля больше Луны. 5.Ваш брат старше вас? Нет, он моложе меня. 6. Сегодня ветер не такой сильный, как вчера. 7.Февраль самый короткий месяц в году. 8. Сегодня мы писали более трудный диктант, чем вчера. 9.Сегодня так же жарко, как и вчера. 10.В прошлом году я тратил на английский язык меньше времени, чем в этом году. 11.Эта аудитория меньше нашей. 12.Это самая интересная книга, которую я когда-либо читал. 13.Эта книга гораздо интересней вашей. 14.Сегодня не намного холоднее, чем вчера. 15. Этот мальчик самый младший в своем классе. 16. Вы должны теперь тратить на английский язык больше времени, чем в прошлом семестре. 17. Моя комната больше вашей. 18. Ваш чемодан гораздо тяжелее моего. 19.Ваш доклад был гораздо интереснее его доклада. 20.Мое пальто не такое теплое, как ваше. 21.Мое перо гораздо хуже вашего. 22.Это крайне важный вопрос. 23.Мы должны обсудить сегодня крайне важные вопросы. 24.Большинство моих приятелей студенты. 25.Большинство людей любит фрукты. 26.Он истратил большую часть своих денег на книги.
VI.ИМЯ ЧИСЛИТЕЛЬНОЕ (THE NUMERAL)
ОБРАЗОВАНИЕ КОЛИЧЕСТВЕННЫХ И ПОРЯДКОВЫХ ЧИСЛИТЕЛЬНЫХ
Именем числительным называется часть речи, которая обозначает количество или числовой порядок предметов. Имена числительные делятся на количественные (Cardinal Numerals) и порядковые (Ordinal Numerals).
Количественные числительные обозначают количество предметов и отвечают на вопрос how many? сколько? Например: one один, two два, three три и т. д.
Порядковые числительные обозначают порядок предметов и отвечают на вопрос which? который? Например: first первый, second второй, third третий и т. д.
Cardinal Numerals Количественные числительные (сколько?) | Ordinal Numerals Порядковые числительные(который?) | |
one | (the) first | |
two | (the) second | |
three | (the) third | |
four | (the) fourth | |
five | (the) fifth | |
six | (the) sixth | |
seven | (the) seventh | |
eight | (the) eighth | |
nine | (the) ninth | |
ten | (the) tenth | |
eleven | (the) eleventh | |
twelve | (the) twelvth | |
13- 19 | числительное из первого десятка +-teen thirteen, fourteen | числительное из первого десятка +-teen +-th (the) thirteenth, (the) fourteenth |
20, 30, 40… 90 | числительное из первого десятка + - ty (twenty, thirty, forty, fifty) | числительное из первого десятка +-th ((the) twentieth, (the) thirtieth, (the) fortieth, (the) fiftieth) |
a (one) hundred | a (one) hundredth | |
1,000 | a (one) thousand | a (one) thousandth |
100,000 | a (one) hundred thousand | a (one) hundred thousandth |
1,000,000 | a (one) million | a (one) millionth |
zero |
Числительные hundred, thousand, million не приобретают окончание s как показатель множественного числа, однако если эти слова выполняют функцию существительных, т. е. перед ними нет числительного (а после них обычно стоит предлог of), то во множественном числе добавляется s: hundreds of people сотни людей, thousands of words тысячи слов.