III. Укажите, какое из данных утверждений соответствует содержанию текста. 1. Manchester Mark 1, one of the earliest computers, was built by Tim Berners-Lee
1. Manchester Mark 1, one of the earliest computers, was built by Tim Berners-Lee.
2. Tim Berners-Lee was awarded by the University for his success in hacking.
3. The Enquire was built by T. Berners-Lee in collaboration with other inventors.
IV. Выберите правильные ответы на вопросы.
1. What did Berners-Lee build when he was studying at Queen’s College?
a) He built his own computer.
b) He built a new TV-set.
2. What ideas did Berners-Lee use to create the World Wide Web?
a) He used his parents’ ideas on Mark I, one of the earliest computers.
b) He used his own ideas on the development of his Enquire System.
V. Прочитайте предложения. Выберите правильный вариант перевода.
1. His parents, who were both mathematicians, were employed together on the team that built the Manchester Mark I, one of the earliest computers.
a) Его родители, которые были математиками, нанялись в команду по созданию Марка I в Манчестере, который был одним из ранних компьютеров.
b) Его родители, которые оба были математиками, входили в состав команды, которая создала в Манчестере Марк I, один из первых компьютеров.
2. In 1980 Burners-Lee proposed a project based on the concept of hypertext, to facilitate sharing and updating information among researchers.
a) В 1980 году Бернерс-Ли предложил проект на основе концепции гипертекста для того, чтобы способствовать обмену информацией между исследователями и ее корректировке.
b) В 1980 году Бернерс-Ли предложил проект, позволяющий обмен информацией между исследователями и ее обновление.
3. The first Web-site provided an explanation about what the WWW was, how one could own a browser and how to set up a Web server.
a) Первый Web-сайт предоставлял объяснение, что такое WWW и как можно настроить браузер и установить Web сервер.
b) Первый Web-сайт разъяснял, что представляет собой WWW и как нужно установить браузер и Web сервер.
VI. Переведите письменно абзацы 1 – 4 текста.
Вариант 3
I. Перепишите предложения, выбрав подходящий модальный глагол. Переведите предложения на русский язык.
Example: These samples (may/ have to/ is to) be chosen deliberately. – Эти образцы могут быть отобраны (можно отобрать) произвольно.
1. Bell (can/ was able to/ must) make his prototype telephone work and attract financial backers, and his company grew.
2. Telegraph messages (should/ had to/ can) be deciphered by trained operators.
3. The quality of these metal parts (is to/ is able to / had better) be very high.
4. He (might not/ should / couldn’t) complete his research in time as he worked very slowly.
II. Перепишите предложения, подчеркните слова, которые выражены Participle I, Participle II или Gerund, указав, чем они являются (из вышеназванных). Переведите предложения на русский язык.
Example: There are several ways of obtainingthis substance. (Gerund) – Существует несколько способов получения этого вещества.
1. Reading English technical magazines is important for an engineer.
2. While being still young Lomonosov displayed great abilities for learning.
3. The first TV set produced in 1939 was a tiny nine-by-twelve inch box.
4. Logical connections are created by network protocols and allow data sharing between applications on different types of computers.