The Concept and History of Constitution

Е. Н. Пушкина

LAW AND JUSTICE

ЗАКОН И ПРАВОСУДИЕ

учебно-методическое пособие

для студентов магистратуры

Нижний Новгород

ББК 81.2 Англ.

П 91

Рецензент: В. А. Першикова – кандидат филологических наук, доцент кафедры английского языка факультета английского языка Нижегородского лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова

  Пушкина Е. Н. Law and Justice = Закон и правосудие : учебно-методическое пособие по английскому языку для студентов магистратуры. – Нижний Новгород : Нижегородская правовая академия, 2011. – 65 с.

Данное учебное пособие является основным элементом комплекса учебно-методических материалов, предназначенных для обучения английскому языку студентов, изучающих право в магистратуре Нижегородской правовой академии.

Основная цель пособия - совершенствование умений чтения и перевода оригинальной литературы по специальности как основы для формирования навыков подготовленной и спонтанной речи. В задачи пособия входит также ознакомление студентов с лексико-грамматическими структурами языка научных текстов и специфическими особенностями перевода юридических и медийных текстов.

Пособие предназначено для самостоятельной подготовки к практическим занятиям по английскому языку.

Тексты пособия содержат материал, необходимый для работы над темами, включёнными в учебную программу курса английского языка для студентов магистратуры.

Печатается по решению учебно-методического совета Нижегородской правовой академии 26 апреля 2011 г ., Протокол №

Технический редактор

Корректор

Подписано в печать

Формат 60х84/16. Гарнитура Times New Roman

Усл. печ. л. 4. Заказ . Тираж экз.

Отпечатано ООП НОУ ВПО "Нижегородская правовая академия (институт)

603134, г. Н. Новгород, ул. Костина, 2 "Б"

ББК 81.2 Англ.

© Пушкина Е. Н., 2011

© Нижегородская правовая академия, 2011

СОДЕРЖАНИЕ

Предисловие……………………………………………………………..4

Unit 1. Constitution……………………………………………………...5

The Concept and History of Constitution. 5

British Constitution. 7

Unit 2. Constitution,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,9

Characteristics of Constitutions 9

The Constitution of the USA.. 11

Unit 3. Law-Making Process……………………………………………13

Why Bring Laws In?. 13

Types of Bills 14

Unit 4. Law-Making Process……………………………………………16

Preparatory Stages of a Government Bill 16

Принятие Нового Закона. 17

Making New Law.. 19

Unit 5. Courts and Law…………………………………………………20

Appealing to History... 20

Justice and Law.. 22

Kinds of Law in the United States 24

Unit 6. Courts and Law…………………………………………………26

English Courts Today. 26

Farewell to the Traditional System of Justice or
Just a New Supreme Court?............................................................30

What Is a Court?. 31

New Arrangements Require New Titles 32

Unit 7. Legal Profession…………………………………………………33

The Nature of Legal Profession. 33

Solicitors and Barristers – See the Difference. 34

Lawyers' Work. 35

Unit 8. Legal Profession…………………………………………………37

Barristers and Solicitors - Education and Career. 37

Business Lawyer. 41

Unit 9. Legal Profession…………………………………………………42

Merging of the Legal Profession. 42

Стирание граней между барристерами и солиситорами. 44

Law Office. 45

Unit 10. Legal Profession………………………………………………..47

Call to Merge 'Two-Tier' Legal System.. 47

Types of Lawyer Titles 48

Scientific vocabulary…………………………………………………….49

Specific features of legal texts…………………………………………...60

Media discourse…………………………………………………………..62

Предисловие

Данное учебное пособие содержит материалы на английском и русском языке по темам "Конституция", "Законодательство", "Суд и закон" и "Профессия юриста". В пособие включены тексты по истории и тенденции развития законодательной и судебной системы Великобритании и США, а также тексты, посвящённые современным аспектам профессиональной деятельности юриста в странах изучаемого языка.

Контроль понимания прочитанного осуществляется с помощью вопросов, ориентированных на основное содержание текста.

Наиболее целесообразной формой работы с текстами представляется реферирование на русском языке с максимально точным переводом тех мест оригинала, которые содержат основную информацию, и сравнительно вольной передачей содержания тех фрагментов текста, которые не несут существенной смысловой нагрузки.

Работа над текстами позволяет также развивать умение аннотировать, т.е. точно передавать основную информацию воспринимаемого читателем текста.

Реферирование и аннотирование могут проводиться в устной и письменной форме. Выделение основных мыслей текста является необходимой предпосылкой последующего комментария по поводу затронутых в тексте вопросов.

Содержащиеся в пособии упражнения языкового характера направлены на более внимательное повторное прочтение текста, глубокое проникновение в его содержание и, одновременно, пополнение запаса слов, относящихся к юридической терминологии.

Пособие состоит из двух частей. Первая часть представлена десятью главами, каждая из которых содержит тексты и задания для аудиторной и самостоятельной работы согласно тематическому плану курса. Тексты снабжены примечаниями, иллюстрациями и переводом специфических словарных единиц, представляющих определённую трудность для перевода. Особенно подробно рассматривается тема "Профессия юриста", в которой освещаются современные тенденции в развитии государственно-правовой системы Великобритании, претерпевающей значительные изменения в настоящее время.

Вторая часть пособия содержит материалы, которые могут быть полезными при работе со специальной литературой, текстами научного и медийного характера.

Несмотря на то, что основной целью пособия является совершенствование навыков чтения и перевода специальной литературы, работа над ним позволяет заложить основы для развития навыков подготовленной и спонтанной речи, овладеть основами языка научных текстов и систематизировать знания в области перевода юридических текстов и профессионально-ориентированных материалов периодической печати. Всё это поможет будущим юристам овладеть языком специальности на продвинутом уровне, расширить кругозор, получить новую страноведческую информацию, без чего трудно представить современного высокообразованного специалиста в области права.

Unit 1. Constitution

Task 1. Read the text and sum up the information about the historical aspect of Constitution.

The Concept and History of Constitution

The idea of a constitution was first elaborated by Aristotle in his classification of governments as monarchies, tyrannies, aristocracies, oligarchies, democracies, and so on. For Aristotle, the best form of government – the best constitution – was that which combined elements of monarchy, aristocracy, and democracy in such a way that the citizens of every class were enabled to enjoy their respective privileges and encouraged to exercise their respective responsibilities in the interest of the whole society.

In the Rome of the Stoic philosophers, government was viewed as organized and conducted under the rule of a universal reason and thus as reflecting a kind of universal constitution. This universalism was taken over by medieval Christian thinkers, who held that God's rule over the universe was the type of the justly constituted earthly state, a monarchy.

The modern idea of a constitution began to emerge after the Reformation, particularly in the works of Thomas Hobbes, John Locke, and Jean-Jacques Rousseau, who developed the notion of the social contract. In the social-contract view, people agree among themselves to give up a portion of the absolute freedom that characterizes the pre-social "state of nature" in return for the security that an acknowledged sovereign government can provide. Locke's major works were particularly devoted to the division of rights between those assigned to the government and those retained by individuals and to the division of powers within the government. These writings had a great impact on the late 18th-century authors of the American Declaration of Independence, the U.S. Constitution, and the French Declaration of the Rights of Man and the Citizen.

A constitution, to be worthy of the name, must contain provisions for certain political attributes: stability, both of form and of procedure; yet, on the other hand, adaptability to the social, economic, technological, and other changes that are inevitable in the life of a state; accountability of those in power to some other organ of the state, such as an electorate; representation of the governed within the government; openness in the conduct of government; and division of power among distinct branches of government. Constitutional government is thus limited government, and it is a chief function of a constitution to serve as the standard of legitimacy by which governments may be judged.

In its wider sense, the term constitution means the whole scheme whereby a country is governed; and this includes much else besides law. The constitutional lawyer must constantly keep glancing backward into constitutional history; he must also keep his eye on current political practice and the day-to-day working of political institutions. In its narrower sense, "constitution" means the leading legal rules, usually collected into some document that comes to be almost venerated as "The Constitution." But no country's constitution can ever be compressed within the compass of one document, and even where the attempt has been made, it is necessary to consider the extralegal rules, customs, and conventions that grow up around the formal document.

Task 2. Check your understanding of the text providing answers to the
following questions.

1. The name of what ancient philosopher is the idea of a constitution associated with?

2. What kind of government did Aristotle consider to be the best?

3. What vision of government was characteristic of the Stoic philosophers and medieval Christian thinkers?

4. What is the essence of the social-contract vision of government?

5. Which documents were influenced by John Locke's works?

6. What requirements should a true constitution satisfy?

Task 3. Match the following English expressions with their Russian
equivalents.

1) abstract concept 2) antiquated notions 3) barbaric notions 4) elastic notion 5) elusive concept 6) fundamental concept 7) general notion 8) indistinct notion 9) initial concept 10) legal notion 11) mistaken notion 12) perverted notions 13) preconceived notion 14) self-concept 15) to define a concept а) извращённые /неправильные представления b) начальный замысел с) неверное представление d) нечёткое представление е) общепринятое представление f) определить понятие g) основная концепция h) абстрактное понятие i) предвзятое мнение j) представление о самом себе; самооценка k) примитивные представления 1) расплывчатая концепция m) растяжимое понятие n) устарелые представления о) юридическое понятие

Task 4. Translate the following text into Russian.

British Constitution

In England there is no one document or fundamental body of law that can be described as a "constitution". The absence of any such document or of any distinction between public and private law has led to the suggestion (perhaps first made by Alexis de Tocqueville) that there is no constitution in England. Certainly the English constitution has no existence apart from the ordinary law; it is indeed part of that very law. The Magna Carta, the Petition of Right, the Habeas Corpus Act, the Bill of Rights, and the Act of Settlement are the leading enactments; but they are in no sense a constitutional code; and, without a host of judicial decisions, other statutes of much less importance, and a mass of custom and convention, these statutes would be unworkable.

The sources of English constitutional law are statutes, judicial precedent, textbooks, law books, the writings of historians and political theorists, the biographies and autobiographies of statesmen, the columns of every serious newspaper, the minutiae of every type of government record and publication. This is what is meant by saying the English constitution is "unwritten": it is not formally enacted; its rules have to be sought out in a dozen fields, not in any one code.

Similarly, it is flexible, and here the contrast is with a rigid constitution. There are no special safeguards for constitutional rules; constitutional law can be changed, amended, or abolished just like any rule of private law; there is no field in which Parliament is forbidden to legislate; there are no fundamental or unalterable ideologies and no procedures to prescribe delay or extra processes for constitutional change.

Task 5. See if you know the answers to the following questions on the text.

1. What is the characteristic feature of the British constitution?

2. What documents are the leading enactments of the British constitution?

3. What are the sources of the constitutional law in Great Britain?

4. What does the flexibility of the British constitution imply?

Task 6. Render the following text into English.

Наши рекомендации