Summaries of events. Plots of stories, fims, etc

Министерство образования Республики Беларусь

Учреждение образования

«Гомельский государственный университет

Имени Франциска Скорины»

А. Е. ПРОТОПОПОВА, О. А. ЛИДЕНКОВА,

Т. Н. ПАРХОМОВИЧ

ПРАКТИЧЕСКАЯ ГРАММАТИКА

АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА

ПРАКТИЧЕСКОЕ ПОСОБИЕ по теме «Времена английского глагола» для студентов

Специальности 1-02 03 06 01 «Английский язык»

В 2 частях

Часть 1

Гомель

УО «ГГУ им. Ф. Скорины»

УДК _________

ББК _________

П

Рецензенты:

кафедра теории и практики английского языка учреждения

образования «Гомельский государственный университет

имени Франциска Скорины»

Рекомендовано к изданию научно-методическим советом

учреждения образования «Гомельский государственный университет

имени Франциска Скорины»

Протопопова, А. Е.

П Практическая грамматика английского языка : практическое

пособие по теме «Времена английского глагола» для студентов

специальности 1 - 02 03 06 01 «Английский язык». В 2 частях. Часть 1 / А. Е. Протопопова, О. А. Лиденкова, Т. Н. Пархомович; М-во образования РБ, Гомельский государственный университет им. Ф. Скорины. – Гомель: ГГУ им. Ф. Скорины, 2009. – 92 с.

Целью практического пособия является оказание помощи студентам в овладении грамматическими навыками устной речи. Лексическое наполнение всех упражнений представляет широкий спектр образцов современной английской разговорной речи.

Практическое пособие по теме «Времена английского глагола» адресовано студентам специальности 1 - 02 03 06 01 «Английский язык» как для использования на занятиях, так и для самостоятельной работы.

УДК ____________

ББК ___________

© Протопопова А. Е., Лиденкова О. А.,

Пархомович Т. Н., 2009

© УО «Гомельский государственный

университет им. Ф. Скорины», 2009

Содержание

Введение ………………………………………………………….. 4

1 The Present Indefinite (Simple) Tense ………………………….. 5

2 The Present Continuous (Progressive) Tense …………………… 9

3 The difference between the Present Simple and the Present

Continuous ………………………………………………………. 15

4 The Past Indefinite (Simple) Tense ……………………………… 32

5 The Past Continuous (Progressive) Tense ………………………. 36

6 The Past Continuous as an alternative to the Simple Past ………. 40

7 The Present Perfect Tense ………………………………………. 51

8 The Present Perfect Continuous Tense ………………………….. 59

9 The difference between the Present Perfect Continuous and

the Present Perfect ……………………………………………….. 65

10 The Present Perfect or the Past Simple ………………………… 72

Литература ………………………………………………………... 90

Введение

Целью подготовки практического пособия является оказание помощи студентам в овладении грамматическими навыками устной речи.

Упражнения располагаются по мере изучения грамматического материала и представляют собой тренировочные, языковые, условно-речевые и речевые упражнения, целью которых является многократная тренировка изучаемого грамматического явления. В конце пособия даются обзорные, повторительные упражнения, которые могут использоваться в качестве тестовых заданий для проверки сформированности навыка владения данным грамматическим явлением. В целях большей наглядности приводятся таблицы.

Лексическое наполнение всех упражнений представляет широкий спектр образцов современной английской разговорной речи.

При составлении различных видов упражнений были использованы, новые идеи и подходы, предложенные в учебных пособиях зарубежных авторов.

Практическое пособие по теме «Времена английского глагола» адресовано студентам специальности 1 - 02 03 06 01 «Английский язык» как для использования на занятиях, так и для самостоятельной работы.

Unit 1 The Present Indefinite (Simple) Tense

Formation

In the affirmative the simple present has the same form as the infinitive but adds an -s for the third person singular.

Table 1

Affirmative Negative Interrogative
I work I do not work do I work?
you work you do not work do you work?
he/she/it works he/she/it does not work does he/she/it work?
we work we do not work do we work?
you work you do not work do you work?
they work they do not work do they work?

Contractions: the verb do is normally contracted in the negative and negative interrogative: I don't work, he doesn't work, don't I work? doesn’t he work?

Spelling rules

1Verbs ending in ss, sh, ch, x, tch, zand oadd es, instead of s alone, to form the third person singular:

I miss, he misses I catch, he catches

I push, he pushes I do, he does

I watch, he watches I go, he goes

2 When y follows a consonant we change the y into i and add es:

I carry, he carries I copy, he copies I cry, he cries

But verbs ending in y following a vowel obey the usual rule:

I obey, he obeys I say, he says

Main uses

1 Habitual or regular actions. A frequency adverb or adverbial phrases are usually used: always, never, every day, every six months, sometimes, often, ever, hardly ever, from time to time, normally, occasionally, regularly, rarely, seldom, usually, twice a week, at weekends, on Mondays, etc.

I get upat 7.

John smokes a lot.

She visits her parents every day.

How often do you go to the dentist? - I go every six months.

Do you ever eat meat? – No, I never eat meat.

Permanent situations.

My dad works in Saudi Arabia.

My sister wears glasses.

He lives in the French Alps near the Swiss border.

3 General truths.Statements that are always true. Laws of nature.

Water boils at 100 degrees centigrade.

Love makes the world go round.

The bus takes longer than the train.

Summer follows spring.

Gases expand when heated.

4 Future reference.This use is often related to timetables and programmes or to events in the calendar.

The next train leaves at two fifteen in the morning.

It's Tuesday tomorrow.

The exhibition opens on January 1st and closes on January 31st.
The concert begins at 7.30 and ends at 9.30.
We use the Present Simple especially when we are talking about journey, travelling plans and itinerary.

We leave London at 10.00 next Tuesday and arrive in Paris at 13.00. We spend two hours in Paris and leave again at 15.00. We arrive in Rome at 19.30, spend four hours in Rome. (itinerary).

5 Observations and declarationsin the course of conversation. Mostly with the verbs describing opinion and feelings: hope/assume/suppose/promise/demand/ assure/ predict/ propose/ warn/ swear/ bet/ suggest/ admit/ say/ claim/agree

I promise everything will be all right.

I bet you were nervous just before your driving test.

It says here that the police expect more trouble in the city.

I declare this exhibition open.

We live in difficult times - I agree.

It is used, chiefly with the verb say, when we are asking about or quoting from books, notices or very recently received letters:

What does that notice say? - It says, 'No parking’.

What does the book say? - It says, 'Cook very slowly.'

I see you 've got a letter from Ann. What does she say? - She says she is coming to London next week.

Summaries of events. Plots of stories, fims, etc.

At last the boy meets his friends, they talk for some time and he agrees to go with them.

In narratives to express past actions more vividly.

It was so unexpected. You see, I came home late last night, turned on the light – and whom do you think I see? Jack, old Jack, sleeping in the chair. I give a cry, rush to him and shake him by the shoulder.

Наши рекомендации