Дайте существительные, соответствующие следующим глаголам

to change to shape to use to remain to result to affect to stop to start to advance to originate to move to develop to occur to record to increase to retreat   to widen to heighten to broaden to deepen to grow to form

Ex.6.

Образуйте различные словосочетания, объединив существительные из двух колонок. Переведите на русский язык.

  1. earth
  2. surface
  3. mountain
  4. stream
  5. glacier
  6. valley
  7. rock
  8. land
  9. water
  10. river
  1. systems
  2. valley
  3. formation
  4. glacier
  5. landscape
  6. activity
  7. bed
  8. masses
  9. features
  10. strata

Ex.7.

Приведите глаголы, от которых образовались следующие существительные.

reaction; movement; formation; occurrence; relation; constituent; accumulation.

Ex.8.

Образуйте слова противоположные по смыслу данным, добавив соответствующие частицы.

common useful complete existing regularly composed in ir un less de non

Ex.9.

Сгруппируйте данные существительные (a) и глаголы (b) по темам:

сходство различия состав/строение движение
       

a) similarity; difference; resembles; composition; movement; constitution; advance; retreat; sinking; rising; constituent

b) to resemble; to include; to rise; to comprise; to differ; to contain; to advance; to be similar; to retreat; to move foreward (backward); to sink; to be made up of; to constitute.

Ex.10.

Приведите три формы следующих неправильных глаголов:

to build up —

to bring —

to deal with —

to fall —

to find —

to lay down —

to lie —

to make —

to mean —

to rise —

to sink —

to wear away —

Ex.11.

Дайте степени сравнения следующих прилагательных и наречий.

large –

small –

good –

bad –

important –

progressive –

inner –

outer –

many –

much –

little –

few –

far –

Ex.12.

Переведите на английский язык следующие словосочетания и предложения:

  • старые горы – более старые горы – самые старые горы
  • важные проблемы – более важные проблемы – менее важные проблемы – самые важные проблемы – наименее важные проблемы
  • верхние слои земной коры – более верхние слои земной коры – самые верхние слои земной коры
  • трудный вопрос – более трудный вопрос – гораздо более трудный вопрос
  • Ледники в Европе намного меньше ледников в Азии.
  • Из двух типов выветривания химическое выветривание является гораздо более важным.

Ex.13.

Определите, в каких случаях “that” является частью усилительной конструкции («именно»), а в каких – союзом, присоединяющим придаточное предложение.



  1. It is evident that glaciers differ greatly from rivers in the mechanism of their flow.
  2. It is the crystalline nature of rocks that largely determines their classification.
  3. It is found that the temperature within the earth steadily rises with increasing depth.
  4. It is by local conditions that the circulation of the air is greatly modified.
  5. It is the process of deposition that produces sedimentary rocks.
  6. It is known that it is by the process of undercutting that the sea cuts its way horizontally into the land.

Ex.14.

Перефразируйте следующие словосочетания в предложения по модели:

  • partly weathered rock fragments —> rock fragments that are weathered partly
  • deeply buried rock strata —> ………
  • fossil remains preserved in rocks —> ………
  • a rock composed entirely of crystals —> ………
  • rapidly eroded loose rock strata —> ………
  • profoundly altered original qualities —> ………
  • closely related phenomena —> ………
  • the effects normally caused by high-temperature solutions —> ………
  • water-transported rock particles —> ………
  • water-laid mineral deposits —> ………

Ex. 15.

Перефразируйте высказывания, продолжив предложения.

a)

· Old formations are generally harder than the younger ones.

· The older the formations, ______.

b)

· Rich organic material is usually darker than poor organic matter.

· The darker the organic matter, ______.

c)

· Large sand grains are less subjected to friction than small particles.

· The larger the sand grains, ______.

d)

· Old formations are normally more difficult to study than the younger structures.

· The younger the formations, ______.

Ex. 16.

Определите, какой частью речи, глаголом или существительным, являются подчёркнутые слова.

  1. Glacial deposits have almost no relation to the character of the underlying rocks.
  2. Glaciers deposit their loads on land or in the sea.
  3. The change in fossil forms results from the change in conditions.
  4. The formation of clay minerals is the direct result of weathering.
  5. An earthquake is any vibration of the earth’s surface due to natural causes.
  6. Some natural causescause the vibration of the earth’ surface.
  7. Gravity causes weathered rocks to move downhill.

Ex. 17.

Закончите предложения, используя информацию исходного высказывания.

a)

· Glaciers deposited their loads on land, in fresh water or in the sea.

· Glacial loads ______.

b)

· The remains of plants and animals are usually contained in sedimentary rocks.

· Sedimentary rocks ______.

c)

· The history of the geologic periods is recorded in rock deposits.

· Rock deposits ______.

d)

· The remains of plants form some rocks.

· Some rocks ______.

Ex. 18.

Выделите значение подчёркнутого существительного (группы существительных), используя усилительную конструкцию “It is … that …”. Переведите предложения на русский язык.

  1. During this period sedimentations became the leading process in the formation of the geological record.
  2. Sedimentation became the leading process in the formation of the geological record.
  3. Metamorphism changes the original characteristics of rocks.
  4. Geological process shape the lands.
  5. Plants and animals cause great changes in the chemical composition of rocks.
  6. Many of the islands were formed by volcanic activity.

Ex. 19.

Наши рекомендации