Промежуточных тестовых заданий
Вариант 1.
Продумайте резюме, учитывая следующие обязательные пункты:
Objective summary;
Experience;
Education (Background);
Personal;
References.
Напишите собственную биографию (cv), пользуясь образцами.
Вариант 2.
Составьте факс-сообщение своей коллеге из Австралии с просьбой помочь вам в планировании вашего визита, используя следующую информацию:
You are going on a business trip to Australia. Send a fax to your Australian colleague, Sally Jones, to tell her about the arrangements. Ask her to make hotel bookings, hire a car for you and do all the necessary preparations. Use the note below:
Trip to Melbourne – November 7th 2006
Arrangements:
*flight – BA 135T heathrow, London 1300; arrive Melbourne 0800 November 8th
*Hotel Ramada Inn – November 8th – 11th
*Visit regional offices – November 9th
*Visit Head office in Victoria – November 12th
*Flight BA 136F Victoria – November 13th
To book:
*Transport from airport – Ramada Inn
*Hire car to go to regional offices – November 9th
*Hotel for night of November 12th – Victoria
Вариант 3.
Представьте, что Вы в Нью-Йорке хотите остановиться в отеле. Сформулируйте свои ответы на реплики служащего (помните о американо-британских соответствиях):
Clerk: Good morning, sir. Can I help you?
You: __________________________________________________________________
Clerk: I’m sorry, sir. I’m afraid we have no single rooms available at the moment.
You: __________________________________________________________________
Clerk: Let me see… Yes, there are some double rooms.
You: __________________________________________________________________
Clerk: 20 dollars a night.
You: __________________________________________________________________
Clerk: I’m afraid not. It’s the cheapest available.
You: __________________________________________________________________
Clerk: You may try Europe Hotel. It’s two blocks down this street.
You: __________________________________________________________________
Вариант 4.
Составьте следующие письма-запросы:
a) A letter to Professor K.J. Hackett, a lecturer of Columbia University and a well-known specialist on American economy asking him to speak before a group of students. Describe the kind of group you have, how many students are in it and how long you wish him to speak. Be sure to give the exact time and place.
b) A short letter to Information Service, Post Office Department, Washington D.C. for one of these pamphlets: “Natural Economy in the United States stamps” or “Postal Service for Businessmen”.
ПРИМЕРНЫЙ ПЕРЕЧЕНЬ ВОПРОСОВ К ЗАЧЕТУ
ПО КУРСУ «ДЕЛОВОЙ ИНОСТРАННЫЙ (АНГЛИЙСКИЙ) ЯЗЫК»
1. Business English as a special language aspect.
2. The visit of a foreign partner.
3. Guests, clients and customers.
4. At the airport, at the office, at the hotel.
5. Job hunting. Recruiting. Talking about your job.
6. Resume and Curriculum vitae.
7. What should one do while job seeking.
8. Interview.
9. Making arrangements for a business trip. Travel.
10. Passport and customs control.
11. City transport. Schedules.
12. Everyday life and service. At the restaurant. Hairdresser’s and barber’s. Shops and shopping.
13. Companies. Presenting Information about companies.
14. Giving presentations on company history.
15. Business environment.
16. Organizational culture.
17. Forms of business organization.
18. Business meetings.
19. Trade. Wholesaling.
20. Trade. Retailing. Market research. Direct sales. Home shopping.
21. Finance. Deposits. Credit cards. Currency exchange.
22. Telephone conversations.
23. Business letters. Enquiry-letters.
24. Business letters. Letters of offer.
25. Business letters. Letters of orders.
26. Business letters. Claims and Adjustments.
27. Business Letters. Social Letters.
28. Contracts. Force Majeure.
29. Negotiating.
30.Troubleshooting.
ФОРМА КОНТРОЛЯ
Текущий контроль знаний студентов осуществляется на занятиях при оценке степени непосредственного восприятия изучаемого материала в ходе выполнения практических заданий, ответов на вопросы, выполнений мини-тестов.
Промежуточная форма контроля – тестовые задания, собеседование.
Итоговая форма контроля – зачет по курсу.
ЛИТЕРАТУРА
Основная литература.
1. Любимцева С.Н., Тарковская Б.М., Памухина Л.Г. Деловой английский для начинающих.: Учебник. – М.: ГИС, 2003.
2. Андрюшкин А.П. Деловой английский. Бизнес-курс.
Дополнительная литература
1. Богацкий И.С., Дюканова Н.М. Бизнес-курс английского языка. Словарь-справочник. – Киев: Логос, 2001.
2. Толковый юридический словарь: Право и бизнес (Русско-английский, англо-русский). – М.: Финансы и статистика, 2000.
3. Leo Jones, Richard Alexander. New International Business English.- Cambridge, 2004.
4. Simon Sweeney. English for Business Communication. – Cambridge, 2003.
Вспомогательная литература
1. Мелех И.Я. Как писать письма на английском языке: Справ.-учеб. пособие. – М.: ООО «Издательство АСТ»: ООО «Издательство Астрель», 2003.
2. Черенкова Н.И., Черенков В.И. Pocket English-Russian explanatory dictionary on international business. – СПб: О-во «Знание», СПбИВЭСЭП, 1998.
3. Кумарова М.Г. Новый бизнес-английский. Курс деловой лексики английского языка. – М., 1998.
4. Толстоухова В.Ф., Сидоренко Г.И. Английский язык. Бизнес курс (Business English): Учеб. Пособие для студентов вузов – Минск: Тетра- Системс, 2004.
5. Leo Jones, Richard Alexander. New International Business English. – Cambridge, 2006.
Приложение
СОДЕРЖАНИЕ
1. Пояснительная записка ………………………………………….….… 3
2. Методические рекомендации ……………………………………..….5
3. Учебно-тематический план .....……………………………………..…. 7
4. Содержание курса ............................................................... ……….….. 8
5. Примерные варианты промежуточных тестовых заданий ………..…11
7. Примерный перечень вопросов к зачету по курсу «Деловой
иностранный (английский) язык» ……………….....................................13
8. Форма контроля .......................................................................................14
9. Список литературы для подготовки к практическим занятиям и
самостоятельной работе ………………………………………………… 15
10. Приложение ........................................................................................... 16
[1] В разработке данного сценария самостоятельной работы студентов мы опирались на концепцию, разработанную к.филол.наук, профессором кафедры лексики английского языка МПГУ Т.С. Самохиной
[2] Количество аудиторных часов (практических знятий) указано для очной формы обучения; количество аудиторных часов по каждой теме для вечерней и заочной форм обучения определяется преподавателем с учетом подготовленности группы