Public debt and sources of its formation.

Государственный долг – это сумма накопленных бюджетных дефицитов за минусом бюджетных избытков.

Государственный долг подразделяется на:

· внутренний– задолженность государства гражданам, фирмам и учреждениям данной страны, которые являются держателями ценных бумаг, выпущенных ее правительством;

· внешний – задолженность государства иностранным гражданам, фирмам и учреждениям.

В странах с твердой и свободно конвертируемой валютой нет деления на внешние и внутренние долги. В этих странах существует понятие национальный долг.

Обычно в государственном долге видят две опасности:

· возможность банкротства нации;

· переложение долгового бремени на другие поколения.

Первая опасность нереальна, поскольку никто не может запретить правительству выполнять свои должностные обязательства по обслуживанию государственного долга. Эти обязательства складываются из:

а) рефинансирования (при наступлении срока погашения ГО правительство продает новые ГО и использует выручку для выплаты стоимости погашаемых облигаций);

б) взимания налогов (для выплаты процента по долгу и его суммы);

в) выпуска новых денег в обращение.

Задолженность правительственных органов накапливается и превращается в государственный долг. Его приходится выплачивать с процентами. Говорят, что сегодняшние государственные займы – это завтрашние налоги.

Государственный долг представляет собой общий размер задолженности правительства страны владельцам государственных ценных бумаг, равный сумме прошлых бюджетных дефицитов.

Методы управления государственным долгом являются:

· Конверсия - это изменение доходности займов. Она осуществляется в случае изменения ситуации на финансовом рынке (например, уровня учетной ставки центрального банка) или ухудшения финансового положения государства, когда оно не в состоянии выплачивать предусмотренный доход.

· Консолидация - это передача обязательств по ранее выпущенному займу новому займу с целью удлинения срока займа. Она проводится в форме обмена облигаций предыдущего займа на новые. В отдельных случаях может применяться и сокращение сроков займа.

· Унификация займов - это объединение нескольких займов в один, когда облигации ранее выпущенных нескольких займов обмениваются на облигации нового займа. Она упрощает управление государственным долгом. Унификация может проводиться как отдельно, так и совместно с консолидацией.

· Обмен по регрессивному соотношению облигаций предыдущих займов на новые проводится с целью сокращения государственного долга. Это нежелательно, так как он представляет собой частичный отказ государства от своих долгов.

· Отсрочка погашения - это перенос сроков выплаты задолженности. При этом за период переноса сроков погашения долга выплата доходов не производится.

· Реструктуризация - это применение в комплексе полностью или частично вышеназванных методов

Federal budget of the Russian Federation: revenues, expenditures, modern peculiarities.

There are 2 levels of the government authority in Russia: federal level and level of subjects of RF. Part of functions of government is performed by federal authorities and part – independently by subjects (there are 89 subjects in RF).

Budget is a form of revenues and spending of the money resources which are used as financial support for achieving of goals and maintaining of functions of the state.

The budget system (BS) of the RF is a component of financial system of the state and represents the set of the interconnected budgets of various levels based on the legislation. It is the main part of a financial system of the state.

It consists of 3 levels:

1. Federal budget of RF and budgets of state non-budgetary funds

2. budgets of subjects of the Russian Federation (89 budgets - 21 republican budget, 55 regional budgets, 11 district budgets of autonomous regions, city budgets of Moscow and St.-Petersburg)

3. Local budgets (about 29000 of different budgets)

Федеральный бюджет РФ — основной финансовый план правительства России на текущий финансовый год, имеющий силу закона.

Бюджетный процесс

В соответствии с Бюджетным кодексом, правительство России вносит на рассмотрение Государственной Думы проект федерального бюджета на очередной финансовый год не позднее 26 августа. Федеральный бюджет разрабатывается в соответствии с положениями ежегодного Бюджетного послания Президента РФ.

Федеральный бюджет рассматривается Госдумой в трёх чтениях (внесены изменения в Кодекс). В первом чтении принимаются основные параметры бюджета.

После принятия федерального бюджета Госдумой он утверждается Советом Федерации и подписывается Президентом РФ.

This division of state funds is because different levels of government have different functions and objectives. Federal functions are more broad ones, for example: Protection of the rights and freedom of citizens; economic, social, cultural and national development; maintenance of national defense system and army; production of public goods; international activities, whereas functions of Subjects of RF have more local character.

The budget reflects what amount of financial resources is necessary for the State and therefore defines the tax policy in the country.

The budget set particular directions of spending budget funds, distributing of the national income and GDP.

The budget fulfils regulative role for economy and has following functions:

· Redistribution of GDP

· State regulation and stimulation of economy

· Budgetary sphere financial maintenance and realization of social policy

· Control over formation and use of the centralized monetary funds.

Revenues of the budget - resources acting in the gratuitous and irrevocable order for the state. Formation of revenues is connected with compulsory withdrawal of parts of GDP created during a social production in favor of the state. Non-tax revenues are formed as a result of economic activities of the state.

There are 5 groups of revenue sources:

1. Tax revenues

2. Non-tax revenues

3. Gratuitous transfers from budges of other levels

4. Revenues from financial activities

5. Revenues from entrepreneurial activities

To fulfill the function of the state the government spends money. There are 2 types of expenditures: current and capital.

· Current - provides current functioning of bodies of the government, local self-management, budgetary establishments, rendering of the state support to other budgets and branches of economy in the form of grants of subventions, grants..

· Capital - connected with realization of investments, the organizations, establishments. Construction, reconstruction, purchase of the equipment. Capital charges lead to creation of new property.

Expenditures provide realization of social and economic policy. The priorities of these policy is provided by corresponding distribution of funds.

15. International financial organizations: role, activities.

IMF – International Monetary Fund – responsible stability of ex-rates.

IBRD – International Bank of Construction and Development – financing of projects using financial instruments.

EBRD – European Bank for Reconstruction and Development – creation of common transportation nets, small businesses, medium business.

BIS – Bank for International Settlements (BASEL) – Creates Standards – for development of an overall market economy.

IMF- The International Monetary Fund was created in 1945 in Bretton Woods to help promote the health of the world economy. Headquartered in Washington DC, it is governed by and accountable to the governments of the 185 countries.

Responsibilities:

• promoting international monetary cooperation;

• facilitating the expansion and balanced growth of international trade;

• promoting exchange stability;

• assisting in the establishment of a multilateral system of payments; and

• making its resources available (under adequate safeguards) to members experiencing balance of payments difficulties.

IMF is responsible for ensuring the stability of the international monetary and financial system—the system of international payments and exchange rates among national currencies that enables trade to take place between countries. The Fund seeks to promote economic stability and prevent crises; to help resolve crises when they do occur; and to promote growth and alleviate poverty. It employs three main functions—surveillance, technical assistance, and lending—to meet these objectives.

Main Sources of financing:

• Quotas. Quota subscriptions generate most of the IMF's financial resources. Each member country of the IMF is assigned a quota, based broadly on its relative size in the world economy.

• Gold holdings. The IMF's gold holdings are worth about $103 billion as of end-March 2008 – 3rd largest holder.

• Lending and borrowing

IBRD - Founded in 1944 to help Europe recover from World War II, IBRD is one of five institutions that make up the World Bank Group. It works with middle-income and creditworthy poorer countries to promote job-creating growth, reduce poverty. 185 member countries. Work closely with IMF and other international institutions.

• supports long-term human and social development needs that private creditors do not finance;

• provides financial support (in the form of grants) in normal and crisis periods, which is when poor people are most adversely affected;

• uses the leverage of financing to promote key policy and institutional reforms (such as safety net or anticorruption reforms);

• creates a favorable investment climate

EBRD - The European Bank for Reconstruction and Development was established in 1991. Today the EBRD uses the tools of investment to help build market economies and democracies in countries from central Europe to central Asia. It is owned by 61 countries and two intergovernmental institutions. it invests mainly in private enterprises, usually together with commercial partners. It provides project financing for banks, industries and businesses, both new ventures and investments in existing companies.

Through its investments, the EBRD promotes

• Structural and sectoral reforms

• Competition, privatization and entrepreneurship

• Stronger financial institutions and legal systems

• Infrastructure development needed to support the private sector

• Adoption of strong corporate governance, including environmental sensitivity

BIS is an international organization which fosters international monetary and financial cooperation and serves as a bank for central banks. Established on 17 May 1930, the BIS is the world's oldest international financial organization. Its customers are central banks and international organizations. The BIS acts as:

• a forum to promote discussion and policy analysis among central banks and within the international financial community

• a centre for economic and monetary research

• a prime counterparty for central banks in their financial transactions

• agent or trustee in connection with international financial operations

16. Forms of state and municipal borrowings.

Government Debt Securities:

· Treasury Bills - are treasury securities having a maturity period of one year or less and sold in the primary market by auction at a discount from face value. Upon maturity the face value will be paid to the holder.

· Government Bonds - are debt securities issued by the government, having a maturity period of one year or longer. The primarily objectives are to finance the budget deficit in each fiscal year or when the expenditures exceed the revenue, to support social and economic development and to restructure public debt. Interest payments of government bonds are made at regular intervals throughout the life of the bonds, normally twice a year. Upon maturity, the principal of face value will be paid along with the last interest payment.

· Government Savings Bonds - are debt securities sold, as an investment or savings alternative, to individuals and non-profit institutions such as foundations, the Thai Red Cross Society, and the National Council on Social Welfare of Thailand.

Municipal bond (or muni) is a bond issued by a state, city or other local government, or their agencies. Potential issuers of municipal bonds include cities, counties, redevelopment agencies, school districts, publicly owned airports and seaports, and any other governmental entity (or group of governments) below the state level. Municipal bonds may begeneral obligations of the issuer or secured by specified revenues. Interest income received by holders of municipal bonds is often exempt from the federal income tax and from the income tax of the state in which they are issued, although municipal bonds issued for certain purposes may not be tax exempt.Bonds bear interest at either a fixed or variable rate of interest.

TYPES:

• General obligation bonds promise to repay based on the full faith and credit of the issuer; these bonds are typically considered the most secure type of municipal bond, and therefore carry the lowest interest rate.

• Revenue bonds promise repayment from a specified stream of future income, such as income generated by a water utility from payments by customers.

• Assessment bonds promise repayment based on property tax assessments of properties located within the issuer's boundaries.

17. Inter-budgetary relations in the Russian Federation.

Межбюджетные отношения — это отношения между органами государственной власти РФ, субъектов РФ и местного самоуправления. Они строятся на следующих принципах:

· сбалансированность интересов всех участников межбюджетных отношений;

· самостоятельность бюджетов всех уровней;

· объективное перераспределение средств между бюджетами для выравнивания уровня бюджетной обеспеченности регионов и муниципальных образований;

· единство бюджетной системы;

· равенство всех бюджетов РФ.

Межбюджетные отношения регулируются. Бюджетное регулирование — это процесс распределения доходов и перераспределения средств между бюджетами разных уровней в целях выравнивания доходной части бюджетов, осуществляемый с учетом государственных минимальных социальных стандартов.

Бюджетный кодекс РФ четко разграничил доходы и расходы по бюджетам различных уровней.

Доходы бюджетов можно разделить на две группы:

• собственные доходы бюджетов — доходы, закрепленные на постоянной основе полностью или частично за соответствующими бюджетами;

• регулирующие доход — федеральные и региональные налоги и платежи, по которым устанавливаются нормативы отчислений в процентах в бюджеты субъектов РФ или местные бюджеты на очередной финансовый год.

Одним из методов бюджетного регулирования является оказание прямой финансовой помощи из вышестоящего бюджета нижестоящему. Формы оказания прямой финансовой поддержки: субвенции, дотации, субсидии, кредиты, ссуды.

Субвенция — фиксированный объем государственных средств, выделяемых на безвозмездной и безвозвратной основе для целевого финансирования расходов бюджетов. Субвенция имеет две особенности. Во-первых, она используется в течение оговоренного срока, при просрочке субвенция подлежит возврату предоставившему ее органу. Во-вторых, ее используют для выполнения конкретных целей.

Дотация выдается, когда регулирующих доходов недостаточно для покрытия текущих расходов.

Субсидия — бюджетные средства, предоставляемые бюджету другого уровня, физическому или юридическому лицу.

Бюджетный кредит — форма финансирования бюджетных расходов, которая предусматривает предоставление средств юридическим лицам на возвратной и возмездной основе.

Бюджетная ссуда — бюджетные средства, предоставляемые другому бюджету на возвратной, безвозмездной или возмездной основе на срок не более 6 месяцев в пределах финансового года.

В 1994 г. в России был введен новый механизм межбюджетных отношений. Был создан Федеральный фонд поддержки регионов (ФФПР) за счет отчислений части НДС, поступающей в федеральный бюджет. Регионы получают из этого фонда трансферты. Регионы делились на три группы, с выделением нуждающихся и особо нуждающихся регионов.

18. Derivative financial instruments.

Futures = standardized contracts (what assers, quantity, etc) => traded on stock exchange

Forwards = non-standardized future contract

SWAP = exchange of 2 possible cash flows

Options = (CALL, PUT). US Option – at any moment, European Option – at a particular date.

A derivative instrument (or simply derivative) is a financial instrument which derives its value from the value of some other financial instrument or variable.Derivatives can be based on different types of assets such as commodities, equities (stocks), bonds, interest rates, exchange rates, or indexes (such as a stock market index, consumer price index, etc.) Performance of these indices can determine both the amount and the timing of the pay-offs.

The main use of derivative contracts is to reduce risk for one party or for both parties entering a derivative contract. Derivatives are an efficient and universal means of risk-minimization and effective resource allocation. They help to reduce practically all kinds of financial risks:


  • inflation risks,
  • currency risks,
  • interest rate risks,
  • market risks,
  • risk of commodities supply, etc.

However, the practice shows that they are also widely used for speculative trading. Speculators may trade with other speculators as well as with hedgers. In most financial derivatives markets, the value of speculative trading is far higher than the value of hedge trading used for risk minimization purposes.

Наши рекомендации