Explain, why creative experience is identified by Lerner as a separate element of curriculum. Select teaching methods developing creative experience.
Experience of creative activity. This component of the content of general education and basic culture of the individual is designed to ensure the student's readiness to seek solutions to new problems, to a creative transformation of reality.
The concrete content of the experience of creative activity and its main features are manifested in the following:
- independent transfer of knowledge and skills to a new situation;
- a vision of a new problem in a familiar situation;
- a vision of the structure of the object and its new function;
- independent combination of known methods of activity into a new one;
- finding various ways to solve the problem and alternative evidence;
- the construction of a fundamentally new way of solving the problem, which is a combination of the known.
The features of creative activity are manifested not at the same time when solving a particular problem, but in various combinations and with different strengths. In the very nature of creative activity is the peculiarity of the content of this element of the basic culture of the individual, which consists in the fact that it is impossible to specify a system of actions for the implementation of its procedure. These systems are created by the individual himself.
What methodological conditions should be respected in order to direct the learning process to develop the experience of creative activity?
1) Reasoning exposition (analysis of the material, creation of problem situations, conversation)
2) Heuristic tasks
3) Research assignments
In turn, they perform the following functions:
1) Development of cognitive independence and creative ability of students
2) Formation of dialectical-materialistic thinking
3) Educating the skills of creative learning and changing knowledge
Activities of the trainee
1) Active creative activity
2) Self-study
3) Practical activities
4) Search activity
Pluses:
1) Teaches to think logically, scientifically, creatively, develops autonomy
2) Makes educational material more demonstrative and thorough
3) Causes an emotional relationship to knowledge
4) Development of will, attention, memory
Опыт творческой деятельности. Этот компонент содержания общего образования и базовой культуры личности призван обеспечить готовность школьника к поиску решений новых проблем, к творческому преобразованию действительности.
Конкретное содержание опыта творческой деятельности и ее основные черты проявляются в следующем:
- самостоятельный перенос знаний и умений в новую ситуацию;
- видение новой проблемы в знакомой ситуации;
- видение структуры объекта и его новой функции;
- самостоятельное комбинирование известных способов деятельности в новый;
- нахождение различных способов решения проблемы и альтернативных доказательств;
- построение принципиально нового способа решения проблемы, являющегося комбинацией известных.
Черты творческой деятельности проявляются не одновременно при решении той или иной проблемы, а в различном сочетании и с разной силой. В самом характере творческой деятельности заключена та особенность содержания данного элемента базовой культуры личности, которая состоит в том, что для осуществления ее процедуры нельзя указать систему действий. Эти системы создаются самим индивидом.
Какие методические условия целесообразно соблюдать, чтобы направить процесс обучения на развитие опыта творческой деятельности ?
1) Рассуждающее изложение (анализ материала, создание проблемных ситуации, беседа)
2) Эвристические задания
3) Исследовательские задания
В свою очередь они выполняют следующие функции:
1) Развитие познавательной самостоятельности и творческой способности учащихся
2) Формирование диалектико-материалестического мышления
3) Воспитание навыков творческого усвоения и изменения знаний
Деятельность обучаемого
1) Активная творческая деятельность
2)Самостоятельное добывание знаний
3) Практическая деятельность
4) Поисковая деятельность
Достоинства:
1) Учит мыслить логически, научно, творчески, развивает самостоятельность
2) Делает учебный материал более доказательным и основательным
3) Вызывает эмоциональное отношение к знаниям
4) Развитие воли, внимания, памяти