Explain the use of credits in ECTS.
Identify three levels of acquisition of knowledge and skills according to Lerner. Explain why creative experience can be acquired only on the third level.
In principle, with any organization of teaching new teaching material, the student goes through three stages of his mastering. Accordingly, we can talk about three levels of assimilation.
The first stage consists in the conscious perception of information about the object of assimilation and memorization of it. At the same time, the perception of information can be organized in any way - by observing the object, acting with it, verbally, by means of symbols, etc. In all cases, it is about the perception of information, its awareness and fixation in memory. Outwardly, this level of assimilation is manifested in the immediate recognition of the perceived object or the reproduction of knowledge about it.
Another stage, or level, of assimilation is the assimilation of ways of applying knowledge on the sample, including easily identifiable variations of this pattern.
And, finally, the third stage, or level, of assimilation consists in the willingness of the learner to creatively apply the learned information in a new situation unfamiliar to him.
The third stage, or level, of assimilation suggests that knowledge is applied in an unfamiliar situation, creatively. The teacher gives the assignment: "We use words in the speech - military, familiar, familiar house, dining room, pantry, frozen fish, adjective, ice cream. Determine what parts of speech these words are. " Students have to take their mind off the form of words, realize their specificity and attribute similar words to different parts of speech.
For pedagogy, knowledge at the first level of assimilation can be defined as consciously perceived and fixed in memory objective information about certain objects of reality. At the final stage, knowledge can be defined as objective information about an object, assimilated to the level of awareness of its external and internal connections, ways of obtaining information and readiness to apply it in similar and unfamiliar situations.
В принципе, при любой организации обучения новому учебному материалу, учащийся проходит три этапа его усвоения. Соответственно можно говорить о трех уровнях усвоения.
Первый этап состоит в осознанном восприятии информации об объекте усвоения и запоминании ее. При этом восприятие информации может быть организовано каким угодно способом — посредством наблюдения предмета, действий с ним, вербально, посредством символов и т. д. Во всех случаях речь идет о восприятии информации, ее осознании и фиксации в памяти. Вовне этот уровень усвоения проявляется в непосредственном опознании воспринятого объекта или воспроизведении знания о нем.
Другой этап, или уровень, усвоения представляет собой усвоение способов применения знания по образцу, включая легко опознаваемые вариации этого образца.
И, наконец, третий этап, или уровень, усвоения состоит в готовности обучающегося творчески применить усвоенную информацию в новой, незнакомой ему ситуации.
Третий этап, или уровень, усвоения предполагает, что знание применяется в незнакомой ситуации, творчески. Учитель дает задание: «Мы употребляем в речи слова — военный, знакомый, знакомый дом, столовая, кладовая, мороженая рыба, прилагательное, мороженое. Определите, какими частями речи являются эти слова». Учащимся приходится отвлечься от формы слов, осознать их своеобразие и отнести сходные слова к разным частям речи.
Для педагогики знания на первом уровне усвоения можно определить как осознанно воспринятую и зафиксированную в памяти объективную информацию о тех или иных объектах действительности. На конечном этапе знание может быть определено как объективная информация об объекте, усвоенная до уровня осознания его внешних и внутренних связен, путей получения информации и готовности применить ее в сходных и незнакомых ситуациях.
Explain the use of credits in ECTS.
The concept of development of the education system of the Republic of Kazakhstan has defined a new model of school, pre-university, university and postgraduate education. Practice shows that the credit system of education, common in universities in the US and most European countries, is the most flexible and effective It provides academic mobility and the demand for graduates in a rapidly changing labor market conditions. This is largely due to the flexible planning of academic programs focused on the needs of the labor market, the electivity of 50% of the subjects of the curriculum, the improvement of the quality of teaching, as competition arises, the intensification of the educational process, the introduction of information systems, and the increased role of the student's independent work. Credit technology training is aimed at increasing the level of self-education and creative mastering of knowledge on the basis of individualization of student training. The education system in Kazakhstan should become dynamically developing and able to respond adequately to the accelerating global processes of globalization and informatization. In this regard, the education system should aim at the formation of a new type of expert who would be able to independently produce, process, analyze the information and use it effectively at the right time. This can be achieved with the transition to multilevel training of specialists of higher qualification (bachelor - master - doctor).
Credit education technology - is a complex system that requires for successful operation of the agreed set of factors, including certain conditions, including the training and material support. Under the credit system of education, it is very important that the university provide the educational process in full with all the necessary information sources: educational and methodological tools, electronic textbooks, access to network educational resources, active handouts, etc. In accordance with the State Program for the Development of Education in the Republic of Kazakhstan for 2005-2010 approved by the Decree of the President of the Republic of Kazakhstan, the conditions for Kazakhstan's accession to the Bologna process will be created in the system of higher and postgraduate education and instead of the traditional system of organizing the educational process, Which stimulates the active independent work of students, ensures the selectivity of the individual educational trajectory, mobility, great steppe s academic freedom of bachelors, masters and doctoral students, contributes to the recognition of documents on education in the world educational space. One loan, and this academic hour, equal to 50 minutes, takes place in interactive forms and is followed during a week by the student's independent work (CDS) and work under the guidance of the teacher (SRSP), during which the given topic is submitted. By the end of the week, each teacher sums up the results of the classes, and the students get acquainted with their weekly ratings. Thus, we can see the dynamics of their success: to prepare weakly once, twice - got lower scores and hence, srednevzveshannaya assessment of achievements (GPI) is smaller than the other. Transition to the credit system of education requires a qualitative restructuring of the teacher's work with students, changes in methods and methods of teaching.
In the conditions of the credit system, when teaching students, the main tasks are: unification of the volume of knowledge; Creation of conditions for maximum individualization of training; Strengthening the role and effectiveness of independent work of students.
Characteristic features of credit technology:
1) the introduction of a system of credits for assessing the workload of students and teachers for each discipline, and 2) the freedom to choose the disciplines from among the elective disciplines that are included in the curriculum when forming an individual curriculum; 3) direct participation in the formation of their individual curriculum; 4) involvement in the educational process of the advisers, 5) use of a rating system for evaluating academic achievements for each academic discipline, 6) providing the educational process with all the necessary educational and methodological materials; 7) the freedom to choose the teacher student provided a sufficient amount of the faculty of a university or the locality.
Advantages of the credit system of education: 1) expansion of academic freedom of faculties, departments and teachers; 2) to achieve the intensification of the educational process through the introduction of modern information technologies, the upgrading of the teaching staff and the quality of teaching.
Distinctions of the credit system of training from the traditional: the personal participation of each student in the formation of his individual curriculum, i.e. The definition of the educational trajectory for the entire period of study; Freedom to choose the student part of the disciplines listed in the curriculum; The introduction of the position of an adviser and a tutor (consultant) for the selection of disciplines; The use of a point system for assessing current and international progress.
The positive aspects of the introduction of credit technology training in higher education institutions of Kazakhstan include: unification of knowledge in general and basic disciplines; Granting the student the opportunity to independently form his educational trajectory; Elimination of subjectivity in the assessment of students' knowledge; Creation of a competitive environment for teachers, allowing to strengthen their work in the direction of the constant growth of the scientific and pedagogical level; The need for constant improvement of the quality of educational services based on the development and strengthening of the material and technical base of the university, the introduction of innovative teaching technologies; The allocation of more time for individual studies, which allows students to develop a creative approach to the study of disciplines and skills of research work.
The task of the higher school is to orient students towards the future, to activate their cogitative, cognitive activity, to form the mental characteristics of a person, the spiritual and moral replenishment of education, to shape, cultivate new cultural values among student youth.
Концепция развития системы образования республики Казахстан определила новую модель школьного, довузовского, вузовского и послевузовского образования. Как показывает практика, кредитная система обучения, распространенная в университетах США и большинства стран Европы, является наиболее гибкой и эффективной Она обеспечивает академическую мобильность и востребованность выпускников в стремительно меняющихся условиях рынка труда. Во многом это обеспечивается за счет гибкого планирования академических программ, ориентированных на запросы рынка труда, элективностью 50 % дисциплин учебного плана, повышением качества преподавания, так как возникает конкуренция, интенсификацией учебного процесса, внедрением информационных систем, повышением роли самостоятельной работы студента. Кредитная технология обучения направлена на повышение уровня самообразования и творческого освоения знаний на основе индивидуализации подготовки студентов. Система образования в Казахстане должна стать динамично развивающейся и способной адекватно реагировать на ускоряющиеся мировые процессы глобализации и информатизации. В связи с этим система образования должна нацеливаться на формирование нового типа специалиста, который умел бы самостоятельно добывать, обрабатывать, анализировать необходимую информацию и эффективно использовать ее в нужный момент. Этого можно добиться с переходом на многоуровневую подготовку специалистов высшей квалификации (бакалавр — магистр — доктор).
Кредитная технология обучения — это сложная система, требующая для успешного функционирования множества согласованных факторов, в том числе определенных условий, включающих учебно-материальное обеспечение. При кредитной системе обучения очень важно, чтобы вуз обеспечивал учебный процесс в полном объеме всеми необходимыми информационными источниками: учебными и методическими пособиями, электронными учебниками, доступом к сетевым образовательным ресурсам, активными раздаточными материалами и т.п. В соответствии с Государственной программой развития образования в Республике Казахстан на 2005-2010 гг., утвержденной Указом Президента Республики Казахстан, в системе высшего и послевузовского образования будут создаваться условия по присоединению Казахстана к Болонскому процессу и вместо традиционной системы организации учебного процесса вводится кредитная система обучения, которая стимулирует активную самостоятельную работу студентов, обеспечивает выборность индивидуальной образовательной траектории, мобильность, большую степень академической свободы бакалавров, магистрантов и докторантов, способствует признанию документов об образовании в мировом образовательном пространстве.
Один кредит, а это академический час, равный 50 минутам, проходит в интерактивных формах и сопровождается в течение недели самостоятельной работой студента (СРС) и работой под руководством преподавателя (СРСП), во время которых сдается заданная тема. К концу недели каждый преподаватель подводит результаты занятий, и студенты знакомятся со своим еженедельным рейтингом. Таким образом, можно видеть динамику своих успехов: подготовился слабо раз, другой — получил меньше баллов, а значит, средневзвешанная оценка уровня достижений (GPI) будет меньше, чем у других. Переход на кредитную систему обучения требует качественной перестройки работы преподавателя со студентами, изменения методов и методики преподавания.
В условиях кредитной системы при обучении студентов главными задачами являются: унификация объема знаний; создание условий для максимальной индивидуализации обучения; усиление роли и эффективности самостоятельной работы обучающихся.
Характерные черты кредитной технологии:
1) введение системы кредитов для оценки трудозатрат обучающихся и преподавателей по каждой дисциплине;2) свобода выбора обучающимися дисциплин из числа дисциплин по выбору, включенных в рабочий учебный план при формировании индивидуального учебного плана; 3) непосредственное участие в формировании своего индивидуального учебного плана; 4) вовлечение в учебный процесс эдвайзеров, 5) использование балльно-рейтинговой системы оценки учебных достижений по каждой учебной дисциплине;6) обеспечение учебного процесса всеми необходимыми учебными и методическими материалам; 7) свобода выбора студентами преподавателя при условии достаточного количества профессорско-преподавательского состава в вузе или данном населенном пункте.
Преимущества кредитной системы обучения:1) расширение академической свободы факультетов, кафедр и преподавателей; 2) достижение интенсификации учебного процесса через внедрение современных информационных технологий, повышение квалификации профессорско-преподавательского состава и качества преподавания.
Отличия кредитной системы обучения от традиционной: личное участие каждого студента в формировании своего индивидуального учебного плана, т.е. определение образовательной траектории на весь период обучения; свобода выбора студентом части дисциплин, приведенных в учебном плане; введение должности эдвайзера и тьютора (консультанта) для выбора дисциплин; использование балльной системы для оценки текущей и рубежной успеваемости.
К положительным моментам по внедрению кредитной технологии обучения в высших учебных заведениях Казахстана относятся: унификация знаний по общеобразовательным и базовым дисциплинам; предоставление студенту возможности самостоятельно формировать свою образовательную траекторию; устранение субъективизма при оценке знаний студентов; создание конкурентной среды для преподавателей, позволяющей усилить их работу в направлении постоянного роста научно-педагогического уровня; необходимость в постоянном улучшении качества образовательных услуг на основе развития и укрепления материально-технической базы вуза, внедрения инновационных технологий обучения; выделение большего времени для индивидуальных занятий, что позволяет развивать в студентах творческий подход к изучению дисциплин и навыки исследовательской работы.
Задача высшей школы — ориентировать студентов на будущее, активизировать их мыслительную, познавательную деятельность, формировать ментальные характеристики человека, духовнонравственное пополнение образования, формировать, культивировать новые культурные ценности у студенческой молодежи.