Грамматический материал к контрольной работе №4

1. Время Future Simple (Indefinite). Бонк Н.А., Котий Г.А., Лукьянова Н.А. Учебник английского языка. В 2-х ч. Часть 1. – М.: ДеКонт – ГИС., 1996. 637с. §55 стр.581-586.

2. Время Present Perfect. Там же, часть 1, §49, 50 стр. 570-575.

Контрольная работа №5

I. Поставьте глаголы в нужную временную форму, соблюдая правило согласования времен. Переведите предложения.

1. My friend did not know that I already (to pass) the exam in philosophy. 2. He said that he (can not) do it without my help. 3. I decided that next week I (to bring) my friend all the books he needs. 4. I said he (may) keep the books as long as he (to like). 5. My friend did not know that he already (to receive) a good mark.

II. Замените прямую речь косвенной. Произведите все необходимые замены. Переведите предложения в косвенной речи на русский язык.

1. The teacher told us: “The students will not be allowed to use dictionaries at the examination”. 2. The students said: “Our teacher explains all the rules of grammar at the lesson”. 3. The teacher asked us: “Which is the official language of Great Britain?” 4. The students asked the teacher: “When did you visit England?” 5. The young man asked her: “Will you go to the USA for holiday?”

III. Раскройте скобки, поставьте глаголы в нужные формы страдательного залога, переведите предложения на русский язык.

1. Those books (return) to the library yesterday. 2. The paintings (exhibit) till the end of the next month. 3. This room (use) only on special occasions. 4. This room (not use) for a long time. 5. A new house (to build) in our street at present. 6. All letters (to write) by the time we came to the office.

IV. Переведите на английский язык:

1. Этот документ будет переведен к 10 часам завтра. 2. Книга «Робинзон Крузо» (Robinson Crusoe) была написана Даниелем Дефо (Daniel Defo) в XIX веке. 3. Эти картины написаны русским художником Айвазовским (Aivasovsky). 4. На английском языке говорят во многих странах. 5. Письмо только что прочитали. В нем содержится много интересных фактов.

V. Определите, какие из указанных глаголов являются объективными и какие необъективными, подчеркните объективные глаголы и дайте после каждого из них дополнение.

To go, to take, to swim, to speak, to show, to live, to discuss, to stand, recognize, to leave.

VI. Выберите правильные притяжательные местоимения. Переведите предложения на русский язык.

1. Is this (your/yours) text-book? 2. It is (their/theirs) text-book, not (our/ours).

3. (My/mine) flat is large, but (her/hers) is very nice and light. 4. Are these pencils (her/hers)?

VII. Вставьте артикли a/the, где они необходимы. Переведите предложения.

Usually I get up at 7 o’clock in morning. I have cup of tea, bread and butter. Sometimes I have coffee for breakfast. I like coffee and tea without sugar.

_____________________

Грамматический материал к контрольной работе №5

1. Согласование времён. Бонк Н.А., Котий Г.А., Лукьянова Н.А. Учебник английского языка. В 2-х ч. Часть 1. – М.: ДеКонт – ГИС., 1996. 637с. §58 стр. 589-592, §62 стр. 597, §66 стр. 602 , §70 стр. 607.

2. Пассивный (страдательный) залог. Там же, часть 1, §65 стр.598-602.

3. Абсолютная форма притяжательных местоимений. Там же, часть 1, §67 стр. 603.

4. Артикль с именами собственными и вещественными. Там же, часть 1, §63 стр.597.

Контрольная работа №6

I. Образуйте сравнительную и превосходную степень от следующих прилагательных и наречий. Переведите их на русский язык.

а) large, tall, easy, big, good, little, much, far, hot, bad.

b) wonderful, necessary, popular, quickly, slowly, interesting, famous, active, clearly, beautiful.

II. Поставьте прилагательные или наречия в скобках в нужную форму. Переведите на русский язык.

1. Winter is (cold) season of the year. 2. Your English is (good) now. 3. Who knows your friend (well) than you? 4. Today the students worked (slowly) than usually. 5. This work is (important) than that work. 6. The English language is (difficult) than the Russian language. 7. This is (interesting) book I have ever read.

III. Заполните пропуски словами “as…as”, “not so (as)…as” и переведите предложения на русский язык.

1. His daughter is … young … mine. 2. This building is … high … our Institute. 3. “Is lesson sixteen … simple … lesson fifteen?” – “No, Lesson Fifteen is … simple … lesson sixteen, it is more difficult”. 4. This year you don’t work at your English … much … you did last year, do you? 5. I do … well … I did last year.

IV. Поставьте следующие предложения в вопросительную и отрицательную формы.

а) 1. It is always cold in January. 2. It was simple for him to translate that business letter. 3. It will be easy to find the way to the railway station.

b) 1. It often rains in autumn. 2. It rained all day yesterday. 3. It is raining now.

V. Замените выделенные слова соответствующими словами – заместителями, где это возможно. Переведите их на русский язык.

1. This English book is too easy for me. Please give me a more difficult book. 2. “Take my pen”. – “Thank you, I have got a pen”. 3. Nick has no dictionary. He must buy a dictionary. 4. “Why didn’t you speak to him?” – “But I spoke to him”. 5. - Did your friend learn English at school? - I think he learned it, but I am not quite sure.

_____________________

Грамматический материал к контрольной работе №6

Степени сравнения прилагательных и наречий. Бонк Н.А., Котий Г.А., Лукьянова Н.А. Учебник английского языка. В 2-х ч. Часть 1. – М.: ДеКонт – ГИС., 1996. 637с. §72 стр.609, §75 стр. 613-614.

Именные безличные предложения. Там же, часть 1, §73 стр. 612-613, §77 стр. 614-615.

Глагольные безличные предложения. Там же, часть 1, §78 стр. 615.

Слова-заместители. Там же, часть 1, §79 стр.616-617.

Контрольная работа №7

I. Вставьте артикли, где они необходимы. Переведите предложения.

There is more water than land on our planet. Largest and deepest ocean in world is Pacific, then comes Atlantic. Indian Ocean is only a little smaller. Smallest ocean is Arctic. Longest river in world is Mississipi, largest sea is Mediterranean, deepest lake is Lake Baikal.

II. Заполните пропуски неопределенными местоимениями и наречиями.

1. Can … help me with this work today? 2. … must be done to save the child’s life. 3. We got home late and … went to bed at once. 4. Can you get this book for me …? 5. Is … clear to you or shall I repeat the rule? 6. Ask … else. I know … about it, so I can’t tell you.

III. Переведите предложения на русский язык, обращая внимание на употребление причастий I и II и на их функцию в предложении.

1. All the engineers working at the Foreign Trade Ministry must know foreign languages. 2. When speaking at the meeting yesterday, I forgot this fact. 3. The problem discussed at the meeting was very important. 4. Not knowing his address, I couldn’t visit him. 5. He liked to sit in the armchair watching TV.

IV. Мысль, заключенную в придаточном предложении, выразите причастным оборотом, где это возможно.

1. Students who read a lot in English know the language better than those who don’t read at all. 2. Once when I was walking in the wood, I found a flower which I had never seen before. 3. I always read books which describe the lives of great people with interest. 4. When we discussed that book, we found a lot of interesting things. 5. As I was very busy, I couldn’t help him.

V. Ответьте на вопросы, обращая внимание на форму времени глагола – сказуемого.

1. How many English books have you read since you began to learn English? 2. We haven’t heard from you since you left school. Where have you been? 3. How long have you known you best friend? 4. Which museums have you visited since you lived in Kirov? 5. Have you seen your teachers since you left school?

_____________________

Наши рекомендации