III. Имя существительное (Noun)
· Исчисляемые и неисчисляемые существительные (Countable and Uncountable Nouns)
исчисляемые существительные | неисчисляемые существительные |
Desk, dog, car, girl, house, city, idea, flower, cup, egg | Water, music, salt, plastic, tennis, money, friendship, honey, air, information |
Некоторые существительные в одном своем значении могут быть исчисляемыми, в другом – неисчисляемыми:
слово | значение, в котором существительное является исчисляемым и имеет форму множественного числа | значение, в котором существительное является неисчисляемым |
hair | волос (отдельный, один) | волосы |
glass | стакан | стекло (материал) |
life | жизнь (отдельного человека) | жизнь (общее понятие) |
noise | шум (отдельный звук) | шум (общее понятие) |
people | народ | люди (множеств. число) |
paper | документ | бумага (материал) |
room | комната | место, пространство |
time | раз | время |
work | произведение | занятие, работа |
Упражнение 21.
a)Разместите существительные в соответствующие столбцы таблицы
исчисляемые существительные | неисчисляемые существительные |
Bread, paper (газета), box, cheese, orange, jam, lemonade, egg, bottle, butter, tea, meat, cup, sugar, paper (бумага), lemon, woman, wine, glass (стекло), table, dog, girl, car, milk, money, sandwich, tomato, tail, class, cream, journey, salt, stamp, furniture.
b) Выделите неисчисляемое существительное в каждой строке:
1) glass/ cup/ jar/ water
2) magazine/ newspaper/ news/ article
3) cloud/ weather/ tree/ flower
4) event/ information/ reporter/ programme
5) money/ wallet/ coin/ banknote
6) bookcase/ furniture/ wardrobe/ armchair
7) sheep/ ox/ meat/ cow
8) bag/ luggage/ purse/ suitcase
9) music/ song/ piano/ sound
10) tomato/ potato/ carrot/ soup
· Образование множественного числа существительных (Plural)
1. N+ -s: bed - beds [z], cat - cats [s], place - places [iz];
2. N-ss/-sh/-ch/-tch/-x+ -es [iz]: bus – buses, class – classes, dish – dishes, bench – benches, watch – watches, box - boxes;
3. N– согласная -y+ -s = -ies: baby - babies; party - parties;
N - гласная - у+ -s =ys: day – days, boy - boys;
4. N-ef+ -s = -ves: shelf – shelves, life – lives, исключения – roofs, gulfs, proofs, beliefs, chiefs, handkerchiefs;
5. N - согласная -о+ -es: hero - heroes/ potato - potatoes/Ho: photоs, pianos;
N -гласная гл. -о+ -s = - os: radio - radios; zoo - zoos;
6. Запомните: man – men, woman – women, child – children, mouse – mice, ox – oxen; foot –feet, tooth – teeth, goose - geese; sheep – sheep, deer – deer, fish - fish;
7. Сложные слова:
a) bookcase – bookcases, tooth-brush - tooth-brushes, postman – postmen, Englishman – Englishmen, forget-me-not - forget-me-nots;
b) father-in-law - fathers-in-law, passer-by - passers-by;
c) man-servant - men-servants, woman-doctor - women-doctors;
8. существительные в единственном числе: news, physics, politics, mathematics, optics, money, weather, information, advice, furniture;
9. существительные во множественном числе: trousers, scissors, billiards, dominoes, clothes, glasses (очки), police.
Упражнение 22.
а) Образуйте форму множественного числа существительных и впишите их в соответствующую колонку таблицы:
- s | - es | - ies | - ves |
desks | dishes | armies | calves |
1) pig, tree, cat, frog, bird, star, rabbit, ball, table, hand;
2) glass, bus, dress, box, watch, fax, stress, bench, address, kiss;
3) lady, toy, family, fly, play, diary, library, strawberry, body, country;
4) leaf, loaf, wife, knife, roof, thief, wolf, life, belief, handkerchief.
b) Образуйте форму множественного (если это возможно) и прочитайте в соответствии с правилами чтения окончаний множественного числа:
Key, child, match, schoolboy, coffee, dress, snow, knife, tooth, flower, money, church, photo, monkey, shelf, deer, city, boat, tomato, address, fish, milk, umbrella, perfume, furniture, information, party, wife, hero, man, bus, watch, fax, mouse, policeman, foot, woman, goose, sheep.
Упражнение 23.
а) Образуйте форму множественного числа от существительных, данных в скобках:
Пример: I like to read English (book). - I like to read English books.
1) Не often goes to different (country). 2) All the (boy) in our class are good (sportsman). 3) My friend always tells me funny (joke) and (story). 4) I put (knife), (fork) and (match) on the (shelf) and your (child) will not take them. 5) I have got (goldfish) at home. 6) We can see (wolf) and (fox) in the zoo. 7) (Deer) and (hare) live in the forest. 8) The (leaf) on the trees are beautiful in autumn. 9) Moscow has got a lot of good (library). 10) I like to cook new (dish).
b) Измените предложения, употребив во множественном числе соответственно все существительные, местоимения и глаголы:
Примечание: неопределенный артикль “a” не употребляетсяс существительными во множественном числе.
Пример: The girl is very beautiful. – the girls are very beautiful.
1) The story is very boring. 2) Is he a German or an Englishman? - He is an Englishman. 3) We can see a cow, a horse, a goose, a sheep and an ox. 4) Put the book on the shelf. 5) Is it a mouse? 6) Her child studies at school. 7) She is a real lady. 8) My foot hurts. 9) Peel the potato and slice the tomato. 10) Where is the glass?
c) Перепишите предложения, сделав соответствующие изменения, где это возможно и необходимо. Обратите внимание на указательные местоимения:
this (единственное число) – these (множественное число);
that (единственное число) – those (множественное число)
Пример:
Those young men are good students. - That young man is a good student_.
1) Сhairs are pieces of furniture. 2) Where are the keys to the boxes? 3) Those young women often go to the cinema. 4) The wives of the sailors always come to the shore to meet their husbands. 5) Andrew has got two expensive watches. 6) Your trousers are too short for you now. 7) I like buying new clothes. 8)We get along with our sisters-in-law very well. 9) I need tomatoes, carrots and onions for the salad. 10) My feet hurt me a lot.
· Притяжательный падеж существительных (Possessive Case)
Чей? Чья? Чье? Чьи?
Существительное в единственном числе: N+'s=N's: Ann's book, James's house;
Существительное во множественном числе: Ns+'=Ns': the boys’ books
Сравните: the student's test - the students'tests;
Today's newspaper, the sun's rays.
Примечания.
1) В притяжательном падеже употребляются одушевленные существительные. Неодушевленные существительные не употребляются в притяжательном падеже за исключением существительных, обозначающих
а) время и расстояние (a month's holiday, a kilometre's distance);
б) страны, города, а также слова world, city, country (Moscow's theatres, our country's population).
2) Притяжательный падеж составных существительных образуется путем прибавления -s' к последнему слову: my brother-in-law's books.
3) Когда два лица являются обладателями одного предмета, окончание притяжательного падежа прибавляется к последнему существительному: Jack and Andrew's friends, Mary and Ann's room.
Упражнение 24.
a) перепишите словосочетания, заменив предложную конструкцию притяжательным падежом:
Пример: the poems of Pushkin - Pushkin's poems
1) the friend of my brother; 2) the table of our teacher; 3) the house of the Browns; 4) the life of businessmen; 5) the questions of the students; 6) the room of my brother; 7) the novels of Agatha Christie; 8) the flat of James; 9) the voice of this girl; 10) the luggage of the passengers.
b) Перепишите словосочетания, используя притяжательный падеж, где это возможно:
1) the roof of the house; 2) the boots of Ann; 3) the birthday of my brother; 4) the top of the page; 5) the party of George; 6) the clothes of the girls; 7) the end of the street; 8) the beginning of the month; 9) the magazine of yesterday; 10) the problems of the children.
с) Замените выделенные местоимения данными в скобках существительными в притяжательном падеже:
1) His son is ten (my friend). 2) Their children are excellent students (his sisters). 3) Their parents are teachers (these children). 4) Her daughter studies at university (my aunt). 5) Her father is an accountant (my cousin). 6) We like his classes (Mr Andrew). 7) I think her boyfriend is very nice (Mary). 8) Their house is spacious and comfortable (my grandparents). 9) Her family is big (Alice). 10) I often reread their letters (my friends).
Упражнение 25. Выберите правильный вариант ответа:
1)... is Alex.
a. My brother's name | b. My brothers' name | c. My brothers name |
2)... are red.
a. The tree's leaves | b. The trees' leaves | c. The leaves of the tree |
3) Is this...?
a. the car of Jane | b. the Jane’s car | c. Jane's car |
4) really like....
a. the Smith's house | b. the Smiths' house | c. the house of the Smiths |
5) I always buy... for my little sister.
a. children's books | b. childrens' books | c. children books |
6) Is it... over there?
a. James daughter | b. James's daughter | c. the James's daughter |
7) Do you know...?
a. the street's name | b. street's name | c. the name of the street |
8) Where is...?
a. yesterday's newspaper | b. the yesterday's newspaper | c. yesterday newspaper |
Упражнение 26. Переведите на английский язык:
театры страны, музеи мира, работа летчиков; дочь Елены, дети Елены и Джорджа;
родители детей, вчерашний журнал, сегодняшний разговор;
друг зятя, подруги золовки;
письмо Джонса, письма Джонса, адрес семьи Джонсов; центр России, экипаж (crew) корабля.