Им. проф. М.А. Бонч-Бруевича»

Им. проф. М.А. Бонч-Бруевича»

Н.Н. Никифорова, М.В. Яценко

Комиссаров А.Б.

Вводный курс английского языка

Учебное пособие

СПб ГУТ

Санкт-Петербург

УДК

ББК

Рецензенты:

кандидат филологических наук,

доцент кафедры иностранных языков ИвГМА

Е.Н. Клёмина

доцент кафедры И и Р СПбГУТ

Л.М. Марасанова

Утверждено

редакционно-издательским советом СПбГУТ

в качестве учебного пособия

Никифорова Н.Н.

Технический иностранный язык (вводный курс английского языка): учеб. пособие для бакалавров, специализирующихся в сфере связи и информационных технологий / Н.Н. Никифорова, М.В. Яценко, А.Б. Комиссаров – СПб. : Издательство СПбГУТ, 2013. – стр.

Предназначено для бакалавров, специализирующихся в сфере связи и информационных технологий, которые продолжают изучение английского языка (специальности: 210700, 231000, 230100, 090900, 100100, 210400, 221700, 200700, 022000, 211000, 201000, 220700, 230400). Пособие предваряет основной курс английского языка и используется на занятиях в первом семестре. Большое внимание в нем уделяется правилам чтения и произношения английских букв и звуков, а также способам словообразования в современном английском техническом языке. Кроме того, в пособии прорабатываются некоторые разговорные темы, которые помогут студентам коротко рассказать о себе, о своем институте, о своем городе. Очень актуальным представляется включение в пособие таких тем, как «телефонный разговор», «написание электронных и другого рода сообщений», «оформление конверта». Пособие содержит дополнительные материалы и рекомендации для самостоятельной работы студентов.

УДК

ББК

Никифорова Н.Н., Яценко М.В., Комиссаров А.Б., 2013

Федеральное государственное образовательное

Бюджетное учреждение высшего профессионального

образования «Санкт-Петербургский государственный

университет телекоммуникаций им. проф.

М.А. Бонч-Бруевича», 201

Занятие 1 «Speaking about myself»

Let me introduce myself …/ I’d like to say a few words about myself …

I should say that for me it is not easy to speak about myself, but I’ll try.

I’m Maria / My name is Maria.

I’m 17 / I’m 17 years old / I’m a girl of 17.

I was born on the 2nd of October 1995 in the city (town) of Novosibirsk.

Novosibirsk is (well / best) known for its scientific center called Academgorodok which houses dozens of scientific and research institutes.

After finishing school I decided to enter the Saint Petersburg State University of Telecommunications because …

Now I’m a student of …….. faculty.

At school I was good at Maths and …

Despite my efforts I was not so good at ….

School for me was not only lessons and learning.

I had a lot of friends there among my schoolmates as I am quite sociable.

We took part in different activities, such as sport competitions, talent contests, parties and other.

As for my hobbies, they are reading, swimming, and dancing.

I’m especially fond of …./ I also go in for … / I’m quite interested in …

I’m keen on …

Of course I hope to make friends here at the University.

And finally I hope to get a proper education and to have a successful career.

Упр. 1. Расспросите своих товарищей по группе.

1. What is your full name?

2. Where do you come from?

3. When did you start school?

4. Was it a specialized English school?

5. How many years did you study at school?

6. Which subjects were you good / bad at?

7. When did you finish school?

8. Did you take preparatory courses at the University?

9. Are you keen on reading / painting / listening to music?

10. Who is your favorite writer / painter / singer?

11. Do you like travelling?

12. Which countries / cities have you been to?

13. Do you enjoy English lessons?

14. Have you got a lot of friends?

15. Do you enjoy hanging out with them?

Words and phrases for learning.

To be known/ famous for, to enter a university, to be good/ bad at, to take part in, to be fond of, to go in for, to be interested in, to be keen on, to enjoy, to hate, hard-working, confident, ambitious, kind, creative, lazy, clever, calm, modest,

easy-going (легкий в общении, оптимист, не загружающий себя проблемами), friendly, shy, talkative, selfish, to hang out.

Для самостоятельного изучения.

Работа со словарями.

При изучении иностранного языка важную роль играют словари различного типа: общие и специальные, одноязычные (толковые) и двуязычные, словари этимологические, синонимов, антонимов, фразеологических выражений и т.д. Для успешного пользования общими двуязычными словарями необходимо помнить следующее:

1. Словарь дает не перевод слов, а только возможные, и часто далеко не все, эквиваленты каждого данного слова. Словарь только указывает (ориентирует нас на то), что слово может означать в определенном контексте.

2. Необходимо хорошо понимать условные обозначения, сокращения и символы, используемые в словарных статьях.

Рассмотрим некоторые сокращения и символы, используемые в словарях:

a. / adj. (adjective) - прилагательное

adv. (adverb) – наречие

cj. (conjunction) - союз

С/count (countable nouns) – исчисляемые существительные

U (uncountable/mass nouns) – неисчисляемые существительные

int. (interjection) – междометие

n. (noun) – существительное/ s. (substantive) – имя существительное

pl. (plural) – множественное число

prep. (preposition) - предлог

p.p. (past participle) – причастие прошедшего времени

pron. (pronoun) - местоимение

prs. p. (present participle) – причастие настоящего времени

sing. (singular) – единственное число

smb. (somebody) – кто-то

smth. (something) – что-то

syn. (synonym) - синоним

v. (verb) – глагол

~ (тильда) – заменяет основное слово

Цифры 1, 2, 3 стоят перед различными возможными значениями данного слова для разных контекстов.

Области науки, техники, промышленности обозначаются сокращениями:

тех.- техника выч. – вычислительная техника и т.д.

Одноязычные словари содержат транскрипцию, толкование, примеры употребления для каждого из значений слова, а также информацию о его грамматических характеристиках.

Например:

Communication /kəmju:nɪ'keɪʃ(ə)n/

noun

1[uncountable/mass noun] the imparting or exchanging of information by speaking, writing, or using some other medium:

Television is an effective means of communication. /I/

At the moment I amin communication withLondon. /II/

· [count noun] a letter or message containing information or news:

A telephone communication. /III/

· the successful conveying or sharing of ideas and feelings:

There was a lack ofcommunication betweenPamela and her parents. /IV/

· social contact:

She gave him some hope of her return, or at least of their future communication. /V/

2 (communications) means of sending or receiving information, such as telephone lines or computers:

Satellite communications /VI/

[as modifier]:A communications network /VII/

3 (communications) means of travelling or of transporting goods, such as roads or railways:

A city providing excellent road and rail communications /VIII/

Derivatives: communicationaladjective

Упр.1. Ответьте на вопросы.

1. Какую информацию о грамматических характеристиках слова «communication» вы узнали?

2. Какая дополнительная информация содержится в словарной статье одноязычного словаря?

3. Переведите на русский язык примеры употребления из одноязычного словаря.

Упр.2. Посмотрите на словарную статью и найдите.

1) произношение, 2) толкование, 3) примеры употребления, 4) грамматические характеристики, 5) часть речи.

data /'deɪtə/ (a)

noun (b)

[uncountable/mass noun/ U] (c)

facts and statistics collected together for reference or analysis: (d)

There is very little data available. (e)

· the quantities, characters, or symbols on which operations are performed by a computer, which may be stored and transmitted in the form of electrical signals and recorded on magnetic, optical, or mechanical recording media: (f)

Now the data is being transferred from magnetic tape to hard disk. (g)

Ответы:

К упр. 1. 1) может быть как исчисляемым (С/count), так и неисчисляемым (U/mass) существительным; 2) примеры употребления и однокоренные слова. 3) Телевидение является эффективным средством связи. /I/. Сейчас я общаюсь (переписываюсь) с Лондоном. /II/. Телефонное сообщение. /III/. Памеле и ее родителям не доставало общения. /IV/. Она дала ему некоторую надежду на своё возвращение или, по крайней мере, на их будущее общение. /V/. Спутниковая связь. /VI/. Сеть связи. /VII/. Город, предоставляющий отличное автодорожное и железнодорожное сообщение. /VIII/.

К упр. 2. 1) a 2) d, f 3) e, g 4) c 5) b

Изучая иностранный язык необходимо не только переводить иностранные слова на родной язык, но и запоминать их значения. Вы можете выписывать новые слова, организуя их в группы по различным принципам:

1. однокоренные слова digit, digital, digitally, digitize, digitizer, digitized; Internet, intranet, network;

2. синонимы manage/handle (управлять, обращаться с чем-либо)

3. части речи communication (n.), communicate (v.)

4. сочетаемость access information, ~ an application, ~ a network, ~ an account.

Занятие 2 “ University”

Фонетика

Английский алфавитсодержит 26 букв: 6 гласных (a, e, i, o, u, y) и 20 согласных. Запомните их названия! Они могут понадобиться, когда Вам нужно уточнить, каким образом пишется то или иное слово. Вас могут попросить произнести его по буквам (spell).

I Aa [ei] Bb [bi:] Cc [si:] Dd [di:]

II Ee [i:] Ff [ef] Gg [ʤi:] Hh [eiʧ] Ii [ai] Jj [ʤei] Kk [kei] Ll [el]

III Mm [em] Nn [en] Oo [əu] Pp [pi:] Qq [kju:] Rr [a:(r)]

IV Ss [es] Tt [ti:] Uu [ju:] Vv [vi:] Ww [̍dʌblju:] Xx [eks] Yy [wai] Zz [zed]

(Список букв английского алфавита разбит на 4 строки. Буквы, которые входят в каждую строку, составляют одну четвёртую часть объёма печатного словаря. Зная алфавит по таким «четвертям», при поиске слова Вы быстро сможете открыть словарь в нужном месте).

Упр. 1. Работайте в парах. Продиктуйте по буквам Ваше имя, фамилию, адрес электронной почты Вашему партнеру. Запишите его информацию на слух, а затем проверьте результат. / Spell your name and surname, e-mail address.

Знаки транскрипции.

Поскольку большинство английских букв имеет несколько вариантов чтения, в качестве условного обозначения звучания слова в словаре используются транскрипционные знаки. Каждый знак, в отличие от буквы, может обозначать только один звук вне зависимости от положения в слове.

Запомнив знаки транскрипции, Вы сможете прочитать любое слово по словарю.

Обратите внимание, что часть транскрипционных знаков совпадает по написанию с буквами, но при этом не всегда совпадает их чтение (Ср.: [j]-you и j-job). При написании транскрипции используются квадратные скобки [], круглые скобки в транскрипции означают, что звук, заключенный в них, может не читаться.

В транскрипции любого слова, содержащего более одного слога, используются знаки ударения. Они ставятся перед слогом (а не над ударной гласной как в русском языке) и могут обозначать основное (̍) или второстепенное (ˌ) ударение. Например: [ɪ'lektrɒn] [ˌelek'trɪsətɪ]

Ниже приводятся соответствия транскрипционных знаков звукам английского языка.

Простые гласные звуки:

1. [æ]* cat, black 2. [ʊ]/[u] put, pull 3. [ʌ] bus, cut 4. [i] / [I] sit, little 5. [e] ten, pen 6. [ɒ]/[ɔ] not, hot 7. [ə] paper, general 8. [ɑ:]/[a:] car, far 9. [i:] see, meet, meat 10. [ɔ:] for, more 11. [u:] blue, you 12. [ə:]/[ɜ:] girl, purl

Дифтонги:

1. [ei]* day, take 2. [ai]* like, I 3.[au] about, found 4. [ou]/[əu]/[əʊ] no, rose 5. [ɔi]* boy 6. [iə] near, here 7. [ɛə]/ [eə] square, care 8. [uə] sure, cure

Согласные звуки:

1. [b] bag 7. [m] mother 13. [v]* five 19. [dʒ] James, page
2. [d] dog 8. [n] never 14. [s] six 20. [h]* hat
3. [g] give, dog 9. [ŋ]* going 15. [z] zero, nose 21. [l] lamp
4. [p ]paper 10. [θ]* thing, think 16. [ʃ] sure, she 22. [r] rat  
5. [t] table 11. [ð]* they, there 17. [ʒ] garage, regime 23. [j] you, young
6. [k] cat, cake 12. [f]* five 18. [tʃ] chair 24. [w]* what, window

Обратите особое внимание на произнесение звуков, обозначенных звездочкой*, которые подробно рассмотрены в следующей части.

Правила чтения.

Большая часть английских согласных читается в соответствии со следующими правилами чтения.

Чтение отдельных согласных:

  c     [s] перед e, i, y place, cycle, pencil
[k] в остальных случаях come, can, clock, cut,
[ʃ] перед i + гласная (в безударном пол.) special, social, efficient
  g [dʒ] перед e, i, y wage, region *Искл. give, get
[g] в остальных случаях glad, got, big
    s [s] в начале слова; и на конце после глухих согласных sun, same, its, books, keeps
[z] на конце слова после гласных и звонких согласных; между гласными is, rise, lands, nose, rose, boys, plays
  x [gz] перед ударной гласной exam, exist
[ks] в остальных случаях text, six, box
j [dƷ] перед гласными job

Чтение согласных в сочетаниях с «h»:

sh [ʃ]   fresh, shape
    ch [tʃ] в словах английского происхождения French, check, bench, much
[k] в словах латинского и греческого происхождения mechanic, chemistry, school
[ʃ] в словах французского происхождения machine
  gh - после ударной гласной night, brought
[f] на конце слова enough, rough,
    th [ð] (звон- кий)   в служебных словах и между двумя гласными this, these, that, with, bathe, mother.  
[θ] (глухой) в остальных случаях thick, thin, three, tenth, teeth, depth.
  wh [h] перед «o» whom, whole
[w] в остальных случаях when, why
tch [tʃ]     switch, pitch
ph [f]   physics, phone

Сочетания, которые чаще всего встречаются в суффиксах существительных:

tion [ʃn]   dictation
  sion [ʃn] после согласной tension
[ʒn] после гласной division
ture [tʃə]   fracture, future
  sure [ʃ] после согласной pressure
[ʒ] после гласной measure, treasure

Прочие сочетания:

wr [r]   write, wrote
qu [kw]   quite, quick
kn [n]   knife, knee
nk [ŋk]   sink, ink, sunk,
  ng [ŋg]   Перед звуками [l, r, w] single, language, angry.
[ŋ] в остальных случаях song, long, hang, bring.

Упр. 3.Прочтите данные пары слов.

Sin – thin; sink – think; wise – with; zip – this; this – myth; that – depth; rice – rise; caps – cabs; wine – vine; went – vent; back – bag; lack – lag.

Упр.4. Прочтите слова, обращая внимание на правила чтения согласных.

Educational center, technical, located, location, national, building, discharge, theory, atmosphere, structure, switching, channel, television, management, further, branch, excellent, lecture, gym, equipment, experiment, journal, region, complex, specialized.

Упр. 5. Прочтите и переведите текст.

Фонетика

Чтение гласных букв.

Гласные в английском языке читаются по-разному в зависимости от положения в слове. Если гласная буква стоит под ударением и не вступает в сочетание с другой гласной буквой, то она, чаще всего читается в соответствии с типом слога.

Выделяют 4 типа слога:

I тип – открытый слог1) заканчивается на гласную – me,go;

2) после гласной стоит одна согласная, а затем гласная, чаще всего – непроизносимая «e» –la-ke, no-se, vi-ne.

(Гласная читается так, как она называется в алфавите).

II тип – закрытый слог1) после гласной стоит одна согласная, а далее нет гласного – pot;

2) после гласной стоят две или более согласных, за которыми может следовать гласная – little.

(Все гласные обозначают краткие звуки).

III тип – гласная + «r»1) после гласной стоит «r», на которую слово заканчивается car;

2) после группы «гласная + r» стоит согласная – girl.

(Все гласные обозначают долгие звуки).

IV тип – гласная + «r» + гласная.После группы «гласная +r» 1) всегда стоит гласная, не читаемая гласная «е»- care, here;

2) или читаемая гласная – Mary.

(Гласные (кроме «о») обозначают дифтонги, «i» - трифтонг).

Определив тип слога, Вы сможете прочитать большинство одиночных ударных гласных даже в незнакомых словах.

Чтение гласных в 4-х типах слога:

  I тип – открытый слог II тип – закр. слог III тип – гласная + «r» IV тип – гласная + «r» + гласная
a [ei]take, skate, brave [æ] lamp, that, hand [a:]car, charge, march [ɛə]/ [eə] square, care
e [i:]these, Swede, cede [e]desk, spend, text [ə:]/[ɜ:] her, term, nerve [iə] here, sphere
u [ju:]huge, cube, dupe [ʌ] but, bulb, bus [ə:]/[ɜ:] purl, hurt, burn [juə] cure, lure
i/y [ai ]drive, wide, size [i]sit, little, gyp [ə:]/[ɜ:] girl, first, bird [aiə] fire, tire, hire
o [ou]/[əu]/[əʊ] stone, slope, woke [ɒ]/ [ɔ] stop, spot, box [ɔ:] form, storm, north [ɔ:]more, store, core

Упр. 1. Пользуясь таблицей «Чтение гласных в 4-хтипахслога», прочтите следующие слова и обратите внимание на чтение гласной в соответствующих типах слога.

A: plate, flag, spark, fare. O: close, job, short, spore. E: scene, pen, serve, here. U: use, must, curve, pure. Y/ I: type, hint, Byrd, wire.

Далеко не всегда на чтение гласной влияет только тип слога. В этом занятии/ блоке рассмотрены основные случаи изменения чтения ударных гласных в зависимости от окружения.

Чтение гласной «а» в зависимости от сочетания с согласными:

Перед «l»+ согл. [ɔ:] also, fall, talk
перед нечитаемой «l» + согл. m, f, v [a:] half, calm
перед нечитаемой «l» + др. согл. [ɔ:] chalk, walk, talk, always
перед «n» + согл [a:] answer, can't. But!hand
перед «s» + согл. [a:] class, last, task
Перед «th» [a:] bath, father
перед «f» + согл. [a:] staff, craft
после «w» [ɔ:][ɒ] want, wall

Упр. 2. Пользуясь таблицей «Чтение гласной «а» в ударном слоге», прочтите следующие слова.

Tall, plant, ask, was, call, father, all, small, fast, pass, install, shaft, warm, path, rather.

Чтение гласной «a» в сочетаниях с гласными и «w»:

aw au ai ay
[ɔ:] [ɔ:] [ei] [ei]
law, saw, auto, autumn plain, pain may, say

Упр. 3. Пользуясь таблицей «Чтение гласной «a» в различных сочетаниях», прочтите следующие слова.

Flaw, fault, audio, launch, author, main, domain, draw, mail, play, way.

Чтение гласной «е» в различных сочетаниях:

eаперед d, l (th) earперед согласной ei перед gh eu, ew   ey  
[e] [ə:] [ei] [(j)u:] [ei]
bread health weather earth learn heard eight weight weigh few new neutral convey they But! key [i:]

Упр. 4. Пользуясь таблицей «Чтение гласной «e» в различных сочетаниях», прочтите следующие слова.

Head, spread, death, earn, search, heard, grew, few, grey, news, thread, steady.

Чтение гласной «i» в различных сочетаниях:

ie igh, ign i + ld i+ nd
[i:] [ai] [ai] [ai]
brief, chief, field light, might, sign child, wild, mild kind, find, mind

Упр. 5. Пользуясь таблицей «Чтение гласной «i» в различных сочетаниях», прочтите следующие слова.

Design, believe, assign, high, piece, bright, resign, right, highlight, remind.

Чтение гласной «о» в различных сочетаниях:

oi, oy [ɔi] boil, oil, toil, boy, joy, toy
o + ld [ou] bold, gold, hold
оо +к [u] book, look, hook
oo [u:] moon, soon, too
ооr [ɔ:] door, floor. But! poor
ou [au] found, pound, round
ough +t [ɔ:] ought, brought, fought
ough [ʌf] enough
our [ɔ:] course, source, resource
o+m, n, th, v [ʌ] some, none, mother/cover
ow [ou] blow, slow, below
ow [au] down, cow, how
w + or [ə:] work, word, world

Упр. 6. Пользуясь таблицей «Чтение гласной «o» в различных сочетаниях», прочтите следующие слова.

Load, flow, grow, road, round, sound, down, about, mouse, loop, cool, worm, worse, mountain, son, show, how, company, bought, founder, tool, coin, sought, rough, tough, other, reboot.

Упр. 7. Прочтите и переведите текст.

Steve Jobs

Steven Paul Jobs, an inventor, computer programmer and businessman, was born in California, USA, on 24 February, 1955. His biological parents were university graduate students and gave him up for adoption. The infant was adopted by Clara and Paul Jobs and named Steven Paul Jobs.

The family lived in Mountain View within California's Silicon Valley. As a boy, Jobs and his father would work on electronics in the family garage. Paul would show his son how to take apart and reconstruct electronics. When Steve Jobs was 13 he met computer club guru Steve Wozniak. Wozniak was a brilliant computer engineer, and the two developed great respect for one another.

In 1976, when Jobs was just 21, he and Wozniak started Apple Computers. Jobs and Wozniak are credited with revolutionizing the computer industry by democratizing the technology and making the machines smaller, cheaper, intuitive, and accessible to everyday consumers.

There is a story that Steve Jobs had the idea for a home computer when he was picking apples in an orchard in Oregon. He looked at the apple in his hand and decided to call his future company Apple.

The company grew very fast. Seven years later, Jobs introduced the Macintosh computer in a brilliant demonstration that he gave himself. However the sales of the first Macs were disappointing. This led to tensions in the company, and in 1985 he resigned.

In 1986, Jobs bought Pixar Animation Studios. This corporation produced the first full-length completely computer-animated film Toy Story, in 1995. After trying a few different presidents, the Apple management realized that they needed Steve Jobs and asked him to come back. He accepted and started adding colour to the company. Until 1998, all computers were grey or beige. Steve changed all that with brightly coloured iMacs, egg-shaped computers that offered high-speed processing at a reasonable price. Then came iTunes, the iPod, the iPhone and the iPad. Apple became a popular company once again.

On October 5, 2011, Apple Inc. announced that co-founder Steve Jobs had died. He was 56 years old at the time of his death.

Упр. 8. Ответьте на вопросы.

a) Who was Steve Jobs?

b) What did his father teach Steve?

c) What was Steve Wozniak’s occupation then?

d) When did the two men start their company?

e) Why was Steve Jobs pushed out of Apple?

f) What did Jobs do when he returned to Apple?

g) How did Jobs and Wozniak influence the computer industry?

Упр. 9. Закончите предложения, используя слова в рамке.

held resigned put forward was honoured started best known came became involved deeply attracted

1. In 1933 Norbert Wiener was elected to the National Academy of Science (USA), from which he ____________________ in 1941.

2. In 1940, Norbert Wiener ___________ to work on a research project on anti-aircraft (противовоздушная оборона) devices.

3. The idea of cybernetics __________ to Norbert Wiener when he began to consider the ways in which machines and human minds work.

4. Norbert Wiener was ________________ to mathematical physics.

5. Niels Bohr is _________________for the development of the Bohr model of the atom.

6. Just before World War II, Bohr ________________ a theory of nuclear fission.

7. In America Niels Bohr __________________ in the Atomic Energy Project which aimed to build the first atomic bomb.

8. Niels Bohr ___________ many important positions and ____________ by many important scientific institutions.

Упр. 10. Скажите другими словами.

Пример: Jobs and Wozniak are credited with revolutionizing the computer industry by democratizing the technology - Jobs and Wozniak are best known for revolutionizing the computer industry by democratizing the technology.

1. Steve Jobs had the idea for a home computer when he was picking apples in an orchard in Oregon.

2. Jobs introduced the Macintosh computer in a brilliant demonstration that he gave himself.

3. Norbert Wiener’s first important position was that of Instructor of Mathematics at Massachusetts Institute of Technology.

4. Norbert Wiener was greatly interested in many different disciplines.

5. Ernest Rutherford proposed the concept of a nucleus within the atom.

Способы словообразования в английском языке

Рассмотрим основные значения суффиксовпо частям речи.

Основные суффиксы существительных (nouns):

-er/-or профессия, действующее лицо, устройство programmer visitor scanner программист посетитель сканер
-ant профессия assistant ассистент
-ian профессия technician техник
-ist профессия scientist ученый
-age действие, состояние shortage нехватка
-ance/-ence действие, состояние assistance помощь
-ing процесс, действие, состояние pharming фарминг — метод интернет-мошенничества
-ion/-tion/-ation процесс, действие, состояние compression connection сжатие связь
-ment действие, его результат management управление
-ty качество или состояние density плотность
-ness качество или состояние effectiveness эффективность
-ship качество или состояние partnership партнерство
-ics название науки, отрасли physics физика
-ware изделия одного вида software программное обеспечение

Основные суффиксы прилагательных (adjectives):

-able, -ible возможность действия portable accessible портативный доступный
-al наличие качества electrical электрический
-ant, -ent наличие качества resistant different сопротивляющийся различный
-ful наличие качества colourful красочный
-ive наличие качества, свойства active активный
-less отсутствие качества wireless беспроводной
-ous наличие качества famous известный

Основные суффиксы наречий (adverbs):

-ly greatly очень, значительно
-wards backwards назад, обратно

Основные суффиксы глаголов (verbs):

-ate [-'eit] graduate окончить вуз
-en [-(ə)n] harden закаливать
-fy [-'fai] intensify усиливать
-ize, -ise [-'aiz] specialize специализироваться

Обратите внимание: при добавлении суффикса может измениться ударение!

photograph photographer photographic photographically

Упр. 11. Прочтите и переведите слова.

Nouns Verbs Adjectives Adverbs
activity activate active actively
magnet, magnetism magnetize magnetic magnetically
digit, digitizer, digitizing digitize digital digitally
electricity electrify electrical electrically
computer, computation compute, computerize computable, computational computationally

Упр. 12. What are these professions?

1. A person qualified in a branch of engineering.

2. A person making connection of lines in a telephone exchange.

3. A person who installs electrical equipment.

4. A person who gives professional advice.

5. A person who conducts analysis.

Упр. 13. Закончите предложения, используя слова в скобках с нужными суффиксами.

1. I’ll email my report to you as an ________________ (attach).

2. The growth of the Internet has increased the need for effective data ___________ (secure).

3. Aircraft flight ______________ is used to train pilots (simulate).

4. The field of ____________ studies the ways people and machines process information (cybernetic).

5. Niels Bohr was one of the most distinguished _________________ of all time (physics).

6. Today we can see the _______________ of telecommunications, IT and Media at device level (converge).

Упр.14. Переведите на английский язык, используя слова в скобках.

Производить, производитель, производство, продукция, продуктивный (produce); потреблять, потребитель, потребление, потребляемый (consume); обмениваться информацией, коммуникационное устройство, передача (связь) (communicate); управлять, устройство управления, управление (администрирование), легко управляемый (manage), обрабатывать, устройство для обработки, обработка (process).

Words and phrases for learning.

To take apart, to be credited with, accessible, a consumer, to have an idea, to introduce, to resign, to realize, to hold a position of, to put forward, to become involved, to be deeply attracted to, to graduate from, to specialize in.

Для самостоятельного изучения.

Список слов, при чтении которых чаще всего допускаются ошибки.

верно неверно Список слов
[æ] [a] сhat, spam, scanner, hacker, camera, antivirus, android, macro-, nano-, avatar, add-on, atom, gadget, radio, as
[ei] [a] data, calculator, operator, generator, navigator, modulator
[ʌ] [у] function, instruction, result, publish, structure, illustrate, public, multi-, sub-
[ʌ] [o] company, front, other, cover, some
[ai] [и] virus, client, diagram, satellite, via, binary, cyber-, hyper-, bio-, micro-, supply, apply, reply, identify, amplify
[ou] [o] control, protocol, process, photo, program, radio, video
[ɔ:] [aу] author, authorization, audio, audible, automatic, launch, fault
[ɔ:] [a] call, alternative, install
[dʒ] [г] general, generate, logic, register, digital, intelligent
[ s ] [ ц] centre, medicine, process, access, cell
ударение ecommerce, arithmetic, command, engine, register, control, content

Занятие 4 “ City”

Фонетика

London

London is the capital of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. London is one of the most beautiful and fascinating cities in the world. London is a commercial, financial, political, industrial and cultural center of the country. It is also one of the world`s important ports and one of the largest cities in the world.

London was a small Roman town but in the 11 th century it became the capital of England. The medieval (cредневековый) London was an important trading center. In the 19 th century new forms of transport such as cars and trains appeared in London. Nowadays it is one of the largest cities in the world. It is divided into four main parts: Westminster, the City, the West End and the East End. Westminster ['westminstə] is the political centre of the city. The City is a business centre because there are a lot of banks and offices there. The majority of people work in this part of London. The West End abounds (изобиловать) in shops, hotels, restaurants, clubs, parks and theatres which attract customers and tourists from different countries. The East End is an industrial district of the city. Many parts of London are changing. Some of the poor areas become fashionable and people move into them.

There are a lot of famous sights in London such as the Tower of London, Westminster Abbey ['westminstə 'æbi], Big Ben (renamed the Elizabeth Tower in honour of Queen Elizabeth II’s Diamond Jubilee), the Houses of Parliament ['hauziz əv 'pa:lɘment], the Trafalgar Square [trə'fælgə 'skwƹə], St. Paul`s Cathedral. The Buckingham palace ['bʌkiŋəm 'pælis] is the official residence of the Royal family. As for the modern architecture there is the Shard – the tallest building in the EU and the second tallest in Europe after Moscow’s Mercury City Tower.

There are many galleries and museums in London. The national gallery contains the richest art collection of different schools and periods. It is famous for the works of Rembrandt and Rubens. The Tate Gallery is a national gallery of modern art. It includes paintings of many countries. The British museum consists of the national museum of archeology and ethnography. It is famous for its priceless collection of ancient art. It comprises artifacts from different countries.

London has many parks and gardens. The most famous and beautiful ones are the Regents Park (with the Zoo), the St. James Park and the Hyde Park. There are a lot of theatres, concert halls, cinemas, pubs, restaurants, and nightclubs in London. There are two opera houses in the West End. The main theatres and cinemas are concentrated here. They are open till late at night. London becomes very beautiful when people hold festivals there.

Упр. 5. Работайте в парах. Обсудите следующие вопросы:

1. What can you tell about the history of London?

2. What are the most famous sights of London?

3. What parks of London do you know?

4. Do you like St. Petersburg?

5. When was St. Petersburg founded?

6. What places of interest in St. Petersburg can you name?

7. What is the main street in St. Petersburg?

8. What magnificent palaces and park complexes in St. Petersburg and its suburbs do you know?

9. Is St. Petersburg an exciting place for every tourist?

10. What makes St. Petersburg “the cultural capital of Russia”?

Words and phrases for learning.

To appear, to divide into, to attract, a customer, a district, an area, to move into, a sight, a palace, a gallery, to contain, to include, to consist of, to comprise, to be famous for, a priceless collection, to hold a festival.

Тексты для самостоятельного изучения.

Washington, DC.

Washington is the capital of the United States of America. The city was founded in 1791. It is situated on the Potomac river. The city is not very large. It is in the District of Columbia. This city was named after the first president of the United States.

The center of the city is the Capitol. It is the highest building in the city which contains the Senate and the House of Representatives. Not far from the Capitol is the Congressional Library. The official residence of the President of the United States is the White House. The White House is one of the oldest buildings in the city.

Washington is a large cultural and scientific center of the country. Washington attracts a lot of tourists from many countries due to (благодаря) its restaurants, fashionable hotels and different places of interest such as the National Academy of Sciences, the Congressional Library, the National Museum, the National Gallery of Art, the White House, the Monument to George Washington, the Lincoln memorial, the Jefferson memorial. Washington is the political and economical center of the USA, but there are no skyscrapers in it so the density (плотность) of population is not as high as in the other states.

Asking the way

A) You: Excuse me, can you tell me the way to Buckingham Palace? Am I going in the right direction?

Stranger: Certainly, sir. Go straight ahead for two blocks and then turn right. You can`t miss it.

You: Is it far?

Stranger: I think it`s about a mile. (that`s rather close). You`d better go there on foot.

You: Thank you. You`ve been very helpful.

Stranger: That`s all right.

B) Policeman: Can I help you sir?

You: Yes. Could you tell me where the British Museum is? How do I get there?

Policeman: Well, the quickest way is to get the tube, Northern Line, to Tottenham Court Road station. It`s just round the corner. Or you can take Bus 3.

You: Do I change the bus?

Policeman: Yes. You change to bus 11. It goes directly to the British Museum.

You: Do you know if it is open in the morning?

Policeman: Oh, yes. It opens at 9 o`clock in the morning.

The admission is free.

You: Thank you very much. Good-by.

Policeman: No thanks at all, sir.

C) Stranger1: Excuse me, m`am (разговорная сокращенная форма [maem] от madam.

I think I`m lost. Could you tell me how to get to California Bank?(Do you know where the exchange counter is?)

Stranger 2: Of course. It`s on Tenth Street, just across (from) the Library.

Stranger 1: On Tenth?

Stranger 2: That`s right. Do you know where that is?

Stranger 1: I`m afraid I don`t.

Stranger 2: Well, you follow this street, Sunset Road (go two blocks), then take a second turn (turning) on your left and the Bank is in front of you. (turn to the right at the traffic-lights).

Stranger 1: Thank you. You`ve been extremely helpful.

Stranger 2: You are welcome.

D) Stranger 1: Excuse me. Does this bus go to the Library of Congress?

Stranger 2: No, this bus won`t take you there. You`ll have to change at Dupont Circle. The buses are packed, It`s rush-hour.

By the way, you can get there by subway.

There`s a subway station over there.

Stranger 1: O.K. Thanks a lot.

Stranger 2: It`s nothing. Good luck!

Занятие 5 “Writing e-mails”

Упр.1. Прочтите расположенный ниже материал и подготовьтесь к написанию электронного сообщения/обычного письма (делового, резюме и т.д.) своему другу/преподавателю/директору фирмы и т.д.

Речевые формулы написания электронного сообщения.

В английском языке приняты разные способы написания: email и e-mail

I`ll email you tomorrow with the dates.

I`m just e-mailing Jenny the dates for the conference.

I`m just checking my email.

Образец электронного сообщения:

From: Mary Jones ([email protected]) (is pronounced: Mary dot Jones at hotmail dot com) – «от кого»

Sent: 21 October 2011 20 : 20 * - «отправлено»

To: John Gales ([email protected]) (is pronounced: Gales at gopher hyphen systems dot com) - «кому»

Subject: –«тема»

Cс: - carbon copy «копия»

Bcc: - blind carbon copy «скрытая копия» (строки cc/bcc заполняются при необходимости)

Пример электронного сообщения:

From: Mary Jones (Mary.Jones@ hotmail.com)

Sent: 21 October 2011 20 : 20

To: John Gales ([email protected])

Subject:My visit to Russia

Cс: [email protected]

Hi John,

How`s it going? Are you okay? I`ve been to Russia. I went to work here on the Scientific Exchange Programme between our two Universities of Communication. It allows students from our Universities to visit scientific establishments for two months.

I hear you and Charles plan to go to Russia in one week too. That would be great! Is it a tourist trip? Inform me about your arrival. I`ll meet you at the airport and show you St. Petersburg. It is a very beautiful city. By the way, it will be a good chance for you to pick up some Russian.

TX (=Thanks)*,

Mary

Tel/

Enc./Enclosure: (в приложении:) Sights of St. Petersburg

* Abbreviations are sometimes used in informal messages.

Some abbreviations are:

BFN by for now

KIT keep in touch

BTW by the way

GR8 great, etc.

Как составлять письма на английском.

Письма, с которыми мы сталкиваемся, можно разбить на две группы: повседневные и деловые. В свою очередь деловые письма могут быть разных типов: информационное письмо, письмо-просьба, письмо-благодарность, письмо-жалоба, рекламное письмо и т.д. Письмо может быть официальное или неофициальное. Кроме того, письмо может быть составлено в разных стилях/форматах: блокированный/полублокированный стиль и неблокированный стиль. Отличие блокированного формата от неблокированного состоит в том, что все строки письма начинаются слева, с линии поля. Красная строка (абзацный отступ) отсутствует. Между абзацами соблюдается пробел в одну строку. В общем виде (независимо от типа письма) его структура выглядит следующим образом:

I. Если Вы пишите на чистом листе бумаге, а не на бланке организации, составление письма (letter) начинается с Вашего обратного адреса (return address), который, как правило, пишется в правом верхнем углу страницы (в блокированном формате может писаться и слева). При этом соблюдается обратный по сравнению с русским порядок написания: номер дома, улица, город, почтовый индекс, страна.

II.<

Наши рекомендации