Не is a student.
We do not write much. — Do we write much?
You have a computer. — Have you a computer? — What do you have?
She does not live in Moscow. — Does she live in Moscow?
He didn't like the film. — Did he like the film? — What film he didn't like?
Особую группу составляют разъединительные вопросы, которые переводятся как утверждения плюс «не так ли?» Они применимы к любому времени. Например:
You speak English, don't you? Вы говорите по-английски, не так ли?
Но: Let us speak English, shall we? Давайте говорить по-английски, хорошо?
Правильные и неправильные глаголы
По способу образования прошедшего времени все глаголы в английском языке можно разделить на две группы: правильные и неправильные. У правильных глаголов вторая и третья формы (Past Indefinite Tense и Past Participle — простое прошедшее время и причастие прошедшего времени) совпадают между
sz
собой и образуются путем прибавления к основе
глагола окончания -ed (d):
to ask — asked to change — changed to receive — received to work— worked
При этом существует ряд особенностей:
а) если глагол оканчивается на -у с предшествую-
щей согласной, то буква у меняется на i и добавляется
окончание -ed
to supply — supplied to apply — applied если глагол оканчивается на -у с предшествующей гласной, то буква у не меняется и добавляется окончание -ed
to stay — stayed to play — played
б) если глагол оканчивается на согласную с пред-
шествующим кратким гласным звуком, то согласная
на конце удваивается:
To stop — stopped
После звонких согласных и гласных звуков окончание -ed или -d произносится как [d] loved, said, а после глухих согласных как [t] looked.
После звуков [d] и [t] на конце слова окончание -ed (-d) произносится как [id] landed, started.
Неправильные глаголы образуют вторую и третью формы различными способами, без четких правил. Это наиболее часто употребляемые глаголы. В конце книги приведен список часто встречающихся неправильных глаголов.
Глаголы в формах Continuous описывают действие как процесс, как длительность — в соотнесенности с определенным моментом в прошлом, настоящем или будущем:
I am going to school (now). — Я иду в школу (сейчас, в настоящий момент).
j was reading a book yesterday at 5 o'clock. — Я читал книгу вчера в 5 часов.
I will be watching TV tomorrow at 7 o'clock. — Я буду смотреть телевизор завтра в семь часов.
Помимо этой функции, глаголы в Present Continuous Tense выражают действие, отнесенное в ближайшее будущее:
We are leaving for Moscow in July. —Мы уезжаем в Москву в июле.
Глаголы в формах Perfect выражают действие завершенное, приведшее к определенному результату (или к отсутствию результата). Можно сказать, что с помощью форм Perfect мы подводим итоги определенному периоду времени, определенных действий. Время подведения итогов — либо настоящий момент Present Perfect, либо момент в прошлом Past Perfect, либо — в будущем Future Perfect.
I have written the letter. (Present Perfect) — Я (только что) написал письмо (передо мной письмо как результат).
I had written the letter when he came. (Past Perfect) — Я написал письмо, когда он пришел. (2 действия, одно завершилось раньше другого)
j will have written the letter by 10 o'clock tomorrow. (Future Perfect) — Я напишу письмо к 10 часам завтра, (действие завершится к определенному моменту времени в будущем).
Exercise 5.6. Open the brackets:
1. He (know) several foreign languages.
2.1(learn) English at school.
Usually the train (leave) at 10 o'clock.
Our grandparents (live) now in Moscow.
He (visit) them regularly last year.
As a rule I (go) to my school by bus.
She (work) abroad next year.
She (not like) poems.
Your children usually (ask) many questions.
At present he (work) at school.
My brother (like) music.
What you (do) yesterday?
His sister (go) to the seaside next July.
Soon we (leave) the school.
Who (take) his book yesterday?
Exercise 5.7. Put the verb to write in the appropriate form:
l.We often... letters to our parents.
What... you... now?
Yesterday they tests from 10 till 12 o'clock.
Who this letter tomorrow?
5.1 some letters last week.
What... you... tomorrow at 10?
When I came in she a letter.
Do you often... letters to your parents?
9.1...not... this article now. I it in some days.
... he... his report at the moment?
What... she... in the evening yesterday?
As a rule he... tests well.
Exercise 5.8. Put the verbs in brackets in the right form:
1. Peter and Ann (go) away five minutes ago. 2. I (write) the letter but I (not send) it. 3. He just (go) away.
4. She already (answer) the letter. 5. She (answer) it on Tuesday. 6. I just (tell) you the answer. 7. I (read) that book in my summer holidays. 8. The greengrocer (sell) now all his vegetables. 9. He (sell) all of them half an hour ago. 10.1 (not see) him for three years. I (be) glad to see him again some time. 11. What you (do)? I (copy) the text from the text-book now. 12. He (go) to Moscow next week? 13. He (not smoke) for a month. He is trying to give it up. 14. When he (arrive)? — He (arrive) at 2.00. 15. You (switch off) the light before you left the house? 16.1 (read) these books when I was at school. I (like) them very much. 17. I can't go out because I (not finish) my work. 18. I already (tell) you the answer yesterday. 19. What you (do) tomorrow In the morning? 20. I (not meet) him last week. 21.1 usually (leave) home at seven and (get) here at twelve. 22. Here is your watch. I just (find) it. 23. You (not have) your breakfast yet?
Exercise 5.9. Translate into English. Pay attention to the tense used:
1. Я никогда об этом не слышал. 2. Мальчику только четыре года, но он уже научился читать. 3. Вы уже переехали на новую квартиру? 4 Вы сделали много ошибок в диктанте. 5. Вы когда-нибудь видели этого писателя? 6. В этом месяце я прочитал две новых книги. 7. Мой приятель уехал в Киев неделю назад и еще не писал мне. 8. Я не видел своего брата за последнее время. 9. Вы читали сегодня в газете статью о нашем новом театре? 10. Вы были когда-нибудь в Лондоне? — Нет, я поеду туда в этом году. 11. Вы уже прочитали эту книгу? — Как она вам понравилась? 12. Я хотел посмотреть этот фильм на прошлой неделе, но смог посмотреть его только вчера. 13. В этом году я собираюсь поступать в институт. 14. Ваш сын уже окончил институт? 15. Его дочь окончила школу в прошлом году.
Exercise 5.10. Translate into English:
1. Он писал письмо, когда я пришел к нему. 2. Он делал свою работу, пока его братья играли в футбол. 3. Я упал, когда бежал за автобусом. 4. Мы делали уроки, когда пошел дождь. 5. Когда учитель давал урок, новая ученица вошла в класс. 6. Когда зазвонил телефон, я работал в саду. 7. Я увидел своих одноклассников, когда я шел по улице. 8. Начался дождь, когда мы наблюдали за игрой.
Exercise 5.11. Put the verb in brackets in the right form. Use past tenses:
1. When I (arrive) the lecture already (start). 2. Peter (sit) in a dark room with a book. I told him that he (read) in very bad light. 3. Mother (make) a cake when the light (go) out. She had to finish it in the dark. 4. When I arrived Jenny (leave), so we only had time for a few words. 5. John (have) a bath when the phone rang. He (get) out of the bath and (go) to answer it. 6. When we (come) to the airport, the plane already (land). 7. He suddenly (realize) that he (travel) in the wrong direction. 8. You looked very busy when I saw you last night. What you (do)? 9.1 (call) Paul at 7.00 but it wasn't necessary because he already (get) up. 10. When I (see) him he (cross) the street. 11. While he (water) the flowers it (begin) to rain. 12. Ann said that she (be) on holiday. I (say) that I (hope) that she (enjoy) herself. 13. When I (look) through your books I (notice) that you (have) a copy of Jack London. 14. She said that she (not like) her present flat and (try) to find another. 15. When Ann (finish) her homework she (turn) on TV.
Exercise 5.12. Define the tense and translate into English:
1. Вчера в 9 часов вечера я смотрел телевизор. 2. Она сказала, что еще не выполнила домашнее задание. 3. Когда пришел мой друг, я еще не кончил завтракать. 4. Когда я встретил ее впервые, она работала в школе. 5. Все студенты выполнили задание правильно после того, как преподаватель рассказал им, как его делать. 6. Когда мы вышли на улицу, ярко светило солнце. 7. Мой друг сказал, что его брат уже приехал.
Я читал книгу, когда услышал телефонный звонок.
После того, как врач осмотрел больного, он поговорил с его родственниками. 10. Когда мы пришли на остановку, автобус уже ушел. 11. Он смотрел телевизор, когда пришел его друг. 12. Почтальон обычно приходит в девять часов утра. Сейчас уже половина десятого, а он все еще не пришел. 13. Каждый вечер я смотрю телевизор. 14. Служащие заканчивают работу в шесть часов вечера. 15. Разве она не знала об этом? 16. Разве вы не видели этот фильм? 17. Она еще не брала своего маленького сына в театр, но уже водила его в кино в первый раз несколько дней назад. 18. Он обычно очень внимательно слушает учителя, но сейчас он не слушает, у него болит голова. 19. Я не играл в футбол с прошлого года. 20. Маленькая девочка часто помогает своей матери. 21. Автор еще молодой человек. Он написал свою первую книгу в 1989 году. 22. Сейчас 8 часов утра и ребенок уже проснулся. Вчера утром он проснулся раньше. 23. В школе он играл в футбол.
Exercise 5.13. Put in the appropriate words from the list:
1. ... I go to the Institute by bus.
2.1 do my morning exercises...
We shall have invited you...
Who has seen him...?
He had worked here...
... the plant was producing new machines.
We have... done our work.
What are you doing...?
He was going home...
Will you have read the book...?
Did you see them...?
We translated this text....
before the Institute
by Tuesday
during October
every day
just
last week
now
9)recently
usually
when we met
when he comes home
already
Exercise 5.14. Change the sentences into questions as in the example and translate them.
Example: He can play chess. — Can't he play chess? — Он умеет играть в шахматы. — Разве он умеет играть в шахматы?
They left for Moscow.
He has finished his work.
She will visit us on Monday.
She has many relatives.
His father works here.
You know his address.
We shall go home together.
They are at home.
I am listening to you.
His friends were working in the garden.
You have done the task.
Lecture б
Text 1: THE UNITED KINGDOM
The United Kingdom, officially the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, is an island nation and constitutional monarchy in north-western Europe, member of the European Union (EU).
Great Britain is the largest of the British Isles. It comprises, together with numerous smaller islands, England and Scotland, and the principality of Wales. Northern Ireland, also known as Ulster, occupies the north-eastern part of the island of Ireland.
The United Kingdom is bordered to the south by the English Channel, which separates it from continental Europe, to the east by the North Sea, and to the west by the Irish Sea and the Atlantic Ocean. The only land border is between Northern Ireland and the Republic of Ireland. The total area of the United Kingdom is 242,752 sq km. The capital and largest city is London.
The names «United Kingdom*, «Great Britain*, and «England» are often used interchangeably. The use of «Great Britain*, often shortened to «Britain*, to describe the whole kingdom is common and widely accepted, although strictly it does not include Northern Ireland.
However, the use of «England* to mean the «United Kingdom* is not acceptable to members of the other constituent countries, especially the Scots and the Welsh.
England and Wales were united administratively, politically, and legally by 1543. The crowns of England and
Scotland were united in 1603, but the two countries remained separate political entities until the 1707 Act of Union, which formed the Kingdom of Great Britain with a single legislature. From 1801, when Great Britain and Ireland were united, until the formal establishment of the Irish Free State in 1922, the kingdom was officially designated the United Kingdom of Great Britain and Ireland.
Hong Kong, which contains all but 200,000 of the 6 million combined population of the dependencies, was returned to China in 1997.
The maximum overall length of the United Kingdom is 1,264 km: the most northerly point is Out Stack in the Shetland Islands. The most southerly is St Agnes in the Scilly Isles. The kingdom's maximum width is 670 km. The mainland of the island of Great Britain is 974 km at its longest and 531 km at its widest; however, the highly indented nature of the island's coastline means that nowhere is more than about 120 km from the sea.
Relative to its size, the scenery of the United Kingdom is very diverse and can change dramatically within short distances. This diversity reflects in part the underlying rocks, which range from the ancient mountains of the Highlands of Scotland to the recent deposits in eastern England.
All of the United Kingdom, except the area of England south of the Thames, was covered with ice during the ice age, and glaciation shaped its most spectacular scenery, including the English Lake District, the loughs of Northern Ireland, the Welsh valleys, and most of Scotland, including the lakes.
The climate of the United Kingdom is mild relative to its latitude, which is the same as that of Labrador in Canada. The mildness is an effect of the warm Gulf Stream. This current brings the prevailing south-westerly winds that moderate winter temperatures and bring the depressions which are the main day-to-day influence on the weather. The western side of the United Kingdom tends to be warmer than the eastern; the south is warmer than the north. The mean annual temperature is 6° С in the far north of Scotland; 11° С in the south-west of England. Winter temperatures seldom are below -10° С and summer temperatures rarely higher than 32° C. The sea winds also bring plenty of moisture; average annual precipitation is more than 1,000 mm.
Rain tends to fall throughout the year, frequently turning to snow in the winter, especially in Scotland, the mountains of Wales, and northern England. The western side of Britain is much wetter than the eastern: average rainfall varies from more than 5,000 mm in the western Highlands of Scotland, to less than 500 mm in parts of East Anglia in England.
The population of United Kingdom is more than 56 mln people, but it is one of the world's leading commercial and industrialized nations. In terms of gross national product (GNP) it ranks fifth in the world, with Italy, after the United States, Japan, Germany, and France.
Vocabulary:
island nation — островное государство constitutional monarchy — конституционная монархия
European Union — Европейский союз to comprise — включать numerous — многочисленные principality — княжество North Sea — Северное море interchangeably — взаимозаменяемо to accept — принимать, допускать strictly — строго, зд. строго говоря
include — включать constituent — составляющий administratively — административно entities — зд. субъекты single — зд. единая
dependencies — находящийся в зависимости
overall length [1еп6] — общая протяженность
maximum width [wldT] — максимальная ширина
indented — зд. изрезанная
scenery ['simori] — пейзаж
dramatically — резко
diversity [dai'va:siti] — разнообразие
deposits [di'pozit] — отложения
glaciation — обледенение
shape — форма
spectacular — впечатляющий
valley — долина
latitude [laetitjurdj — широта геогр.
prevailing — преобладающий
moderate [pn'veihrj] — умеренный
depressions — углубление, впадение
mean — зд. среднеарифметический
average annual precipitation — среднегодовое количество осадков
in terms of — говоря о чем-либо
GNP (Gross National Product) — валовой национальный продукт.
Exercise 6.1. Translate into English.
Официальное название Великобритании — Соединенное Королевство Великобритании и Северной Ирландии.
Соединенное королевство является членом Европейского союза и конституционной монархией.
Lecture б
Северная Ирландия занимает северо-восточную часть острова Ирландия.
Ла-Манш отделяет Соединенное Королевство от континентальной Европы.
Exercise 6.2. Use the following phrases and word combinations to retell the text:
As I understood from the text...
According to the text...
According to the author...
As it is described in the text...
As it is said in the text...
As the author puts it...
7. According to the figures (data, information, opin-
ions) from the text...
Exercise 6.3. Discuss the following statements. Use the following phrases to express your opinion:
1. It seems to me (that)... 2.1 would like to say that... 3. As I see it... 4.1 think that... 5.1 guess... 6.1 suppose...
7.1 (strongly) believe that... 8.1 am (absolutely) sure that...
Statement A: The United Kongdom is a small country. It is one of the leading countries now because it had many rich colonies in the past.
Statement B: UK will loose Northern Ireland soon and Wales and Scotland later, like it lost Hong Kong in 1997, because of the differences in languages, culture and history.
Statement C: British people don't travel much because they live not too far from the sea (ocean).