Краткое житие святителя филофея, митрополита тобольского и сибирского

АКАФИСТ СВЯТИТЕЛЮ ФИЛОФЕЮ, МИТРОПОЛИТУ ТОБОЛЬСКОМУ И СИБИРСКОМУ

Кондак 1

Избранный Богом на апостольское служение во стране Сибирстей, истинный ревнителю монашеского жития и длагочестия, духовнаго просвещения начальниче и всем верным помошниче, приими похвальныя песни сия от нас, со умилением тебе зовущих:

Радуйся, Святителю отче Филофее, земли Сибирския просветителю.

Икос 1

Ангелов Творец посла тя на просвещение языков земли Сибирстей, во стране и сени смертней седящих и мерзким идолам поклоняющихся. Ты же, ревностию о Господе Вседержителе поревновав, научил еси их почитати истиннаго Бога, в Троице Святей славимого, да тобою просвещении, принесут благодарения сицевая:
Радуйся, отче святый, апостолов сонаследниче;
Радуйся, святителю дивный, таин Божиих проповедниче;
Радуйся,верою просветивый край дивный и суровый;
Радуйся, отрасль многоплодная лозы Христовой;
Радуйся, любовию люди ко Творцу приведый;
Радуйся, яко наставил еси заблудшия на путь истинный;
Радуйся, Промыслом во страну Сибирскую пришедый;
Радуйся, Богом данный тебе талант умноживый;

Радуйся, Святителю отче Филофее, земли Сибирския просветителю.

Кондак 2

Видевше умныма очима сердца твоего беды человеков, от сетей диавольских уловляемых, восхотел еси послужити Царю Небесному в чине иерейстем, отче святый Филофее, да приведеши ко Христу заблудших чад Его. Темже постави тя Господь пастырем стаду словесному, да исправиши беззаконныя, обратиши отпадшия и научиши всех взывати Богу:

Аллилуия.

Икос 2

Разумом Божественным дивно просвещаем, духовныя премудрости научен был еси во граде Киеве. Пастырем же быв, прещедро духовное богатство свое людем расточил еси, в вере и добродетельнем житии утверждая и подвизая паству свою на брань с князем мира сего. Мы же, видящее таковое твое о людех попечение, с любоввию зовем ти:
Радуйся, наставниче благочестивого жития;
Радуйся, помошниче жаждущих спасения;
Радуйся, пастырю стада Христова;
Радуйся, делателю вертограда Христова;
Радуйся, милостивый утешителю скорбящих;
Радуйся, молитвенниче наш неусыпающий;
Радуйся, о людех твоих усердный ходатаю ;
Радуйся, паствы твоея перед Богом предстателю;

Радуйся, Святителю отче Филофее, земли Сибирския просветителю.

Кондак 3

Сила Вышняго укрепи тя, отче Филофее, егда возжелал еси поработити Господеви в чине ангельском, взем на рамо крест Его. Иго же благое восприим, невозвратно Христу последовал еси, поя Ему:

Аллилуия.

Икос 3

Имуще велию любовь ко Творцу своему, благодатиею Божиею укрепляем, монашеский постриг восприял еси в лавре Киево-Печерстей. По сем же, вся прелести мира презрев, на высоту добродетели от силы в силу восходя, ангельским житием твоим научаеши всех работати Единому Богу и тебе, угоднику Его, воспевати:
Радуйся, соблазны мира сего презревый;
Радуйся, искушения плотския победивый;
Радуйся, треволнения житейская оставивый;
Радуйся, Единому Богу работати восхотевый;
Радуйся, монашеского жития наставниче;
Радуйся, обителей иноческих устроителю;
Радуйся, верный Христов служителю;
Радуйся, любви к Богу носителю;

Радуйся, Святителю отче Филофее, земли Сибирския просветителю.

Кондак 4

Бурею помыслов не сокрушился еси, преподобне отче Филофее, егда избра тя братия лаврская на служение икономское, да о хлебе насущнем для иноков промышяя, непрестанное молитвенное славословие Богу возсылаеши, образ Его в себе носящее и воспевая ему со страхом и трепетом:

Аллилуия.

Икос 4

Слыша царь Петр о тебе слух похвален, яко мудрым строителем и крепкаго иноческаго жития устроителем показался еси, отче Филофее, во обители града Брянска мудро жительство по Бозе созидая, избра тя, мужа непорочнаго, во архиерея пастве Сибирстей. Тем же и мы, таковому всеблагому и мудрому Промыслу Божию радующееся, со умилением поем ти:
Радуйся, яко иго благое Христово восприял еси;
Радуйся, яко образ жития святого показал еси;
Радуйся, яко царем земным избран был еси;
Радуйся, яко воле Царя Небеснаго последовал еси;
Радуйся, во апостольском звании людем служителю;
Радуйся, ко Христу верный путеводителю;
Радуйся, бисера духовнаго добрый стяжателю;
Радуйся, Христова благовестия учителю;

Радуйся, Святителю отче Филофее, земли Сибирския просветителю.

Кондак 5

Яко звезда светлая показался еси, святителю Филофее, граду Тобольску. Добрым пастырем и предстоятелем явился еси, неустанно в трудех пребывая и о Церкви Сибирстей неусыпное попечение имея. Иереям мудрый наставник и учитель был еси, о пастве твоей денно и нощно молитвы вознося, да ни едино овча погибнет, но вси благодарственно воспоют Богу:

Аллилуия.

Икос 5

Видяще паству свою духовно неустроенну и непросвещенну, и в пороках многоразличных коснящу, создал еси школу для отроков Сибирских, сии словесем мудрости Божественныя научаемии и в христианских добродетелях тобою наставляемии, укрепляхуся в вере истинней. С ними же и мы благодарными песньми ублажаем тя:
Радуйся, духовнаго просвещения в Сибири начальниче;
Радуйся, младенцем и отроком духовный наставниче;
Радуйся, мудрый насадителю нивы Христовой;
Радуйся, неленостый проповедниче Божия Слова;
Радуйся, новокрещеных на путь истинный наставляяй;
Радуйся, в душах верных храм веры созидаяяй;
Радуйся, в воспитании чадам добрый помошниче;
Радуйся, учащим и учащимся скорый заступниче;

Кондак 6

Проповедают чудная деяния твоя и славу Божию, святителю отче Филофее, яко о лепоте храмов Божиих ревнителем себе являя, создал еси в престольнем граде придел каменный в церкви Успения Пресвятой Богородицы. По сем же, искусныя зодчия собрав, тщанием своим мнози храмы Божия обновил и устроил еси. Людие же Божии, взирая на искусное строение и благолепие церковное, тобою устроенное, со умилением воспеваху Богу:

Аллилуия.

Икос 6

Возсиял еси светильник светлый, святителю Филофее, во обители Святыя Троицы, юже видел еси неустроенну и к падению приходящу, возжелал обновити и из камня создати ю, тем же вси людие, зрящее церковь Троицкую, тобою диво созданную, града Тюмени украшение, благодарственно вопиют ти:
Радуйся, храмов Божиих чудный строителю;
Радуйся, обители Троицкия присный покровителю;
Радуйся, яко оплот Православия обитель сию устроивый;
Радуйся, яко до кончины своея попечение о ней имевый;
Радуйся, яко снабдевати ю повелеваеши;
Радуйся, яко заступлением своим нас не оставляеши;
Радуйся, яко духом своим зде обитаеши;
Радуйся, яко мощами своими обитель Троицкую украшаеши;

Кондак 7

Хотяще от временного жития отыти ко Творцу всех и Господу, тяжкое время болезни претерпел еси, святителю отче Филофее. Всякое же попечение житейское отложше, схиму с именем Феодор приял еси на одре болезни, и Божиим даром земли Сибирской воистину явился еси, воспевая Богу:

Аллилуия.

Икос 7

Цудо велие показа на тебе Господь, схимонаше Феодоре, егда в разслаблении телесе тя лежаща, от одра смертнаго возстави, духом благодати Таинством елея немощь естества исцеливши. Видя же твое благодатное от болезни воздвижение, с радостию и умилением взываем ти:
Радуйся, праведниче, в немощи силу Божию явивый;
Радуйся, схимниче, всею душею Господа возлюбивый;
Радуйся, яко в скорбех упование на Бога возложивый;
Радуйся, яко смирением силу демонскую сокрушивый;
Радуйся, яко в житии твоем образ кротости нам показавый;
Радуйся, яко и в болезни хвалу Богу возсылавый;
Радуйся, яко нас в немощех и скорбех не оставляеши;
Радуйся, яко малодушныя укрепляеши;

Кондак 8

Странно бо видети, како ты, стар сый и немощами обложен, святителем Иоанном послан бысть проповедати в народы языческие веру христианскую. О спасении же языков страны Сибирския возревновав, хладный и суровый край благодатным словом Евангельскаго проповедания согрел еси и научил еси верою и любовию воспевати Богу:

Аллилуия.

Икос 8

Весь был еси ревности Божественныя, святителю Христов Филофее, не убоялся еси злобы врага рода человеческаго, и того напасти презрев, небоязненно учил еси народы Сибирския заповедем Христовым. Множество же многое спасенных тобою чад Божиих от власти диавольския, похвалу добродетельней жизни твоей приносящее, вопиют ти таковая:
Радуйся, светом Боговедения страну Сибирскую озаривый;
Радуйся, благодатию Божиею сердца наша напоивый;
Радуйся, ко Христу языки Сибирския обративый;
Радуйся, во тьме идолослужения седящих просветивый;
Радуйся, апостольских трудов наследниче;
Радуйся, небоязненный Христов проповедниче;
Радуйся, церквей Сибирских утверждение;
Радуйся, архиереев Божиих украшение;

Кондак 9

Всех ко Христу приводя, по рекам и весям Сибирским путь шествуя, от злобы язычников напасти и скорби смертныя претерпел еси, егда тии видевше тя, святителю Филофее, с проповедию Христовою пришедша, устремишася, стрелами и копиями хотяще уязвити. Но всесильною десницею Божиею от всякого зла ограждаем, ничтоже губительно претерпел еси, напастей же и козней диавольских избежав, благодарно вопиял еси Христу Богу:

Аллилуия.

Икос 9

Вития многоглаголивыя не возмогут уразумети, како ты летами и немощами телесными долу преклоняем, велия труды апостольския подъял еси на рамена своя, о спасении рода заблудшаго печалуя. Разслабленныя и недужныя исцелял еси даром прозрения, грешных на путь истинный наставляя, всех ко Христу приводя и нас научая пети тебе:
Радуйся, дивный духом кротости и любви;
Радуйся, крепкий деяньми в истинней вере;
Радуйся, тьму идолослужения разгнавый;
Радуйся, злобу демонскую укротивый;
Радуйся, веру православную утвердивый;
Радуйся, землю Сибирскую прославивый;
Радуйся, престолу Божию со апостолы предстоятелю;
Радуйся, теплый о нас пред Богом ходатаю;

Кондак 10

Спаса Христа Единаго возлюбив, о спасении душ многих подвизался еси. Егда же время отшествия твоего от мира сего бреннаго приближися, во обители Святыя Троицы затворился еси, душу свою в путь вечный уготовляя, пред иконою Богоматери взывал еси Богу:

Аллилуия.

Икос 10

Стена тверда и нерушима бысть тебе Господь наш Иисус Христос и Пречистая Матерь Его. Темже подвигами жития своего утружден, тихо душу свою в руце Божии предал еси, завещав, да упокоется тело твое при входе в церковь Троицкую, дабы входящими в ону всегда попирался бы прах твой. Мы же, таковому твоему смирению дивящеся, взываем:
Радуйся, мощами твоими во обители Святыя Троицы почивый;
Радуйся, по успении ангельскими ликами восприятый;
Радуйся, во обители Небесныя вселивыйся;
Радуйся, радостию ангельскою возвеселивыйся;
Радуйся, чтущим память твою скорый помошниче;
Радуйся, сирых и смиренных присный заступниче;
Радуйся, светильниче веры, ко Христу приводяй;
Радуйся, пастырю добрый, со святыми предстояй;

Кондак 11

Песнь хвалебную принесоша тебе людие Божии, яко выну моления и прошения тех исполняеши, святче Божий, на место упокоения твоего притекающе. Паства же сибирская на гробе твоём заупокойныя службы служаше и вся просимая получаше, благодарно взываше к Богу:

Аллилуия.

Икос 11

Светом Божественным во обителех райских осияваем, присна себе молитвенника и ходатая о гресех наших пред Богом являеши. Нам же, к заступлению твоему молитвенно притекающим, не престаеши помощь благодатную подавати, с любовию зовущим тебе:
Радуйся, светильниче, божественным огнем сияющий;
Радуйся, из тьмы неведения изымающий;
Радуйся, Света Невечерняго сияние;
Радуйся, путеводителю наш во спасение;
Радуйся, научая горе умы устремляти;
Радуйся, наказуяй единаго на потребу искати;
Радуйся, возлюбивый врагов по заповеди Христовой;
Радуйся, мудрый проповедниче Бога Слова;

Кондак 12

Благодати дар, от мощей твоих обильно источаемый, гонителями веры Христовой ненавистен Бысть! Сего ради верныя людие святыя мощи твоя сокрыша под спудом в церкви Вознесения Господня, да не утрачен будет светильник благочестия, но да явится в последние времена в радость людям, поющим Богу:

Аллилуия.

Икос 12

Како возможем воспети милосердие Божие к нам, грешным, яко по прошествии смутнаго времени торжества власти богоборческия, возсия благолепием обитель Троицкая твоими молитвами, отче святый Филофее, из руин восставшая. Велию милость нам явивши, указа Господь место твоего временнаго упокоения, и мы, обретше благоуханныя мощи твоя, с радостью воспеваем ти:
Радуйся, помошниче к тебе притекающим;
Радуйся, добрый учителю монашествующим;
Радуйся, болящим здравие подаваяй;
Радуйся, о прощении кающихся Бога умоляяй;
Радуйся, отроков во благочестии воспитателю;
Радуйся, душ смиренных благодатный руководителю;
Радуйся, пастве твоей в бедах скорое поможение;
Радуйся, проповедниче кротости и смирения;

Кондак 13

О пречудный и прехвальный святителю отче Филофее! Нынешнее малое моление наше тебе от благодарных сердец приносимое приемше, вознеси о нас твою всесильную молитву ко Господу, да избавит нас от всяких бед, скорбей, напастей и обстояний; да укрепит нас в православной вере и благочестном житии; испроси у Господа прегрешений наших прощение и от вечныя смерти спасение, да твоими молитвами сподобимся со всеми святыми пети Богу:

Аллилуия.

Сей кондак читается трижды. Посем чти:

Икос 1

Ангелов Творец посла тя на просвещение языков земли Сибирстей, во стране и сени смертней седящих и мерзким идолам поклоняющихся. Ты же, ревностию о Господе Вседержителе поревновав, научил еси их почитати истиннаго Бога, в Троице Святей славимого, да тобою просвещении, принесут благодарения сицевая:
Радуйся, отче святый, апостолов сонаследниче;
Радуйся, святителю дивный, таин Божиих проповедниче;
Радуйся,верою просветивый край дивный и суровый;
Радуйся, отрасль многоплодная лозы Христовой;
Радуйся, любовию люди ко Творцу приведый;
Радуйся, яко наставил еси заблудшия на путь истинный;
Радуйся, Промыслом во страну Сибирскую пришедый;
Радуйся, Богом данный тебе талант умноживый;

Кондак 1

Избранный Богом на апостольское служение во стране Сибирстей, истинный ревнителю монашеского жития и длагочестия, духовнаго просвещения начальниче и всем верным помошниче, приими похвальныя песни сия от нас, со умилением тебе зовущих:

Тропарь, глас 3

Начальниче духовнаго просвещения, народов Сибири крестителю, Церквей Православных устроителю, царствие Божие в душах верных насаждал еси и блаженство небесное восприял еси, похвало Сибири, святителю Филофее моли Христа Бога спастися душам нашим.

Кондак, глас 3

Ко Господу Иисусу любовь от юности стяжал еси, благодать Святаго Духа в пастве твоей утверждая, Апостольским трудом наследниче, многия души Отцу Небесному всыновил еси и подвиг сугубый совершил еси, преподобне отче Филофее, молитвенниче о душах наших.

Величание

Величаем тя, святитедю отче Филофее, и чтим святую память твою, Ты бо молиши о нас Христа Бога нашего.

КРАТКОЕ ЖИТИЕ СВЯТИТЕЛЯ ФИЛОФЕЯ, МИТРОПОЛИТА ТОБОЛЬСКОГО И СИБИРСКОГО

Родился будущий святитель в 1650 г. В Малороссии, в семье князя Богуслава Рафаловича Лещинского и принцессы Анны фон Денхоф. Обучался в Киево-Могилянской коллегии, затем женился и служил приходским священником. Овдовев, принял постриг в Киево-Печерской лавре с именем Филофей. Здесь будущий святитель ревностно предался подвигам благочестия, упражнялся в посте и молитве и был образцом для всех окружающих его. Обитель Печерскую отец Филофей любил всей душой и называл её «местом своего духовного рождения и воспитания». Вскоре братия избрала священноинока Филофея на должность строителя Брянского Свенского монастыря. Оттуда святитель и был призван на архипастырское служение в Сибирь.

4 января 1702 г. в Москве архимандрит Филофей был посвящен в сан митрополита Тобольского и Сибирского. Дела в обширной Сибирской епархии были достаточно запущены, предшественник святителя Филофея по кафедре, митрополит Игнатий (Римский-Корсаков), уже более двух лет жил в Москве, будучи тяжко болен. Митрополит Филофей, приехав в Тобольск, ревностно занялся исправлением нравов духовенства и мирян, строительством новых храмов и монастырей. В огромном Сибирском крае в то время было всего 160 храмов. За время служения святителя Филофея на Сибирской земле их число возрасло до 448.

Большую заботу преосвященный Филофей имел о повышении образовательного уровня духовенства огромной сибирской епархии. Вскоре после прибытия в Тобольск 31 декабря 1702 г. святитель Филофей делает представление государю о необходимости учреждения в Тобольске школы для духовенства, в которой он планировал учить детей не только духовного, но и других сословий для их будущего поставления в духовный чин. Обучать святитель Филофей намеревался не только славянской и русской грамматике, но и латинскому языку. Представление митрополита было одобрено государем 1 марта 1703 г., но с некоторыми ограничениями: было отказано в преподавании латинского языка, а также в государственном финансировании будущей школы. В 1704 г. школа начинает работать на содержании непосредственно от архиерейского дома, преподавание ведут грамотные ссыльные малороссияне. Таким образом, в Тобольске стараниями святителя Филофея начало духовному образованию было положено раньше, чем во всех других провинциальных городах России. В 1705 г. для привлечения умов духовной молодёжи к добродетельной жизни митрополит ввел представление спектаклей на библейскую тематику.

Митрополиту Филофею Сибирь обязана появлением в 1704 г. первого церковного хора из сосланных казаков. При нем с особым тщанием велось каменное церковное строительство, которым руководили зодчие из Киева. В 1710 г. их стараниями в Софийском соборе Тобольского Кремля был создан резной иконостас, вызвавший своей красотой всеобщее изумление сибиряков. Святитель Филофей стал возобновителем пришедшего в упадок Преображенского монастыря в Тюмени, который был перестроен в каменном исполнении и стал называться Свято-Троицким.

Большое внимание митрополит Филофей уделял миссионерству в Сибирском крае. Из Тобольска по благословению митрополита Филофея были направлены миссии на Камчатку, в Монголию, в Восточную Сибирь.

В 1709 г. святитель по причине болезни был уволен от управления епархией и отошёл на покой в Тюменский Троицкий монастырь, где принял схиму с именем Феодор.

Сменивший на сибирской кафедре митрополит Иоанн (Максимович) предложил уволенному митрополиту организовать миссионерскую работу по просвещению местных инородцев светом Христовой веры. Схимитрополит Феодор с радостью откликается и начинает подбор спутников. Нельзя не отметить, что такое решение само по себе было великим подвигом: миссионеру было более шестидесяти лет, дороги отсутствовали, передвигаться приходилось только по воде. Большое содействие будущим миссионерским поездкам оказал образованный сибирский губернатор князь Гагарин. Святитель Иоанн снабдил схимитрополита Феодора сотрудниками из монахов и священников, а губернатор дал ему судно, гребцов, переводчиков, знающих остяцкий язык и его наречия, 10 казаков для охраны миссии, 2000 рублей денег, большое количество вещей для раздачи новокрещеным остякам.

С 1712 по 1715 г. святитель совершил 5 миссионерских путешествий к инородцам Западной Сибири. Уже в 1712 г. после его проповеди в Самарове остяки сами сжигают своего идола; на его место миссионеры водружают крест. Вообще же первое путешествие характерно повсеместным уничтожением идолов, крещены были только не многие из старейшин остяцких юрт. В 1713 г. схимонах Феодор совершил второе путешествие по Иртышу и обратил до трёх с половиной тысяч язычников. Третье путешествие митрополит совершил в 1714 г. зимой и крестил до 600 вогулов-язычников.

Четвёртое имело целью обращение остяков, живших по берегам Оби вблизи города Берёзова, река Сосьва стала крещальной купелью остяков, и здесь были построены 4 храма. Весной 1715 г. схимитрополит Феодор совершил пятое миссионерское путешествие к кондинским вогулам и крестил их вместе с шаманом Нахрачом. Много помогали делу Евангельской проповеди чудеса, происходившие иногда при крещении.

По смерти митрополита Иоанна (Максимовича) святитель Филофей вторично управлял епархией до 1721 г. В 1716 г. он благословил место под строительство нового городка, который был назван Омском, для защиты от набегов киргизов.

Не оставлял святитель Филофей и трудов миссионерских. В 1716, 1717, 1718 годах в летнее время он осуществлял миссионерские поездки вниз по Оби и её притокам: Ваху, Югану, Агану и другим рекам и крестил живущих там остяков и самоедов «в иных волостях до сущего (грудного) младенца мужского и женского пола». Для новокрещённых строились церкви и часовни. В 1718-1719 годах святитель Филофей с миссионерской целью ездил в Иркутск и далее на Байкал. Результатом миссионерской деятельности святителя Филофея было обращение к вере во Христа более 40 тысяч сибирских инородцев.

1721 г. он вновь отошёл от управления епархией на покой в Тюменский Свято-Троицкий монастырь, но продолжал заниматься просвещением и утверждением в вере сибирских инородцев. Память о нём с любовью долгое время хранилась жителями Сибири.

31 мая (по старому стилю) 1727 г. в возрасте 76 лет старец-митрополит тихо почил в Троицком монастыре г. Тюмени. Тело его погребено было в Троицком Тюменском монастыре, вне церкви, около северных дверей, «дабы,-как выражался святитель,-мимоходящие попирали прах мой ногами». Место его погребения вскоре стало местом паломничества не только для жителей Тюмени, но и всей Сибирской епархии.

Внешний вид митрополита Филофея, по описаниям очевидцев, был таков: «роста был высокого, сухощав и под старость несколько согбен; на бледном лице его как бы написаны кротость и одушевление; нос имел длинный, волосы седые, был тих, весма снисходителен ко всем и тщеславия весьма не имел».

В 1923 г. его честные останки были тайно перенесены в Георгиевско-Вознесенскую церковь г. Тюмени, где в безвестности находились 83 года. 25 июля 2006 г. мощи митрополита Филофея были обретены. 21 октября 2006 года состоялось торжественное перенесение мощей святителя в Тюменский Свято-Троицкий монастырь, где они и почивают в настоящее время.

Наши рекомендации