Преподобныя матере нашея Ксении

В пристанище Божественное устремившися, тихо прешла еси волн мирских мятеж, души же твоея корабль весь, всечесгная, непогрузим везущи от сластей горести, Таинственных имений полн сущий.

Страннаго суща всякия добродетели и удалившагося от Бога деяньми безмесгными, присвой мя Сему молитвами твоими бла­гоприятными, Ксение честная, преподобная, твое странное житие благохвалящаго.

Странную уразумевши Жизнь, на Небесех пребывающую и непреходящую, звание яко деяние пременила еси и потекла еси, якоже Елень жаждущий, Безсмертнаго в след Обручника.

Светлый облаче мысленнаго и пресветлаго Солнца, возсияв­шаго из чрева Твоего, Дево, просвети души поющих Тя.

Из горы приосененныя, Слове, пророк, единыя Богороди­цы, хотяща воплотитися боговидно усмотри и со страхом славо- словяше силу Твою.

Вено Христу принесла еси чистоту, умерщвление удес и болезни воздержания и восприяла еси Небесное Царство и веч- нующее наслаждение.

Благословен Господь, пристанище тихое врачеваний показав честную твою раку нам, присно бедствующим пучиною и бурею страстей, монашествующих славо и дев похвало, Богоносная Ксение.

ЬХУ

<Иже во святых отца нашего> Григория,
Архиепископа Константина града, Богослова

Богословными твоими уст<н>ы, Богослове Григорие, Бого- словным языком твоим изъявил еси в Троице поемаго Бога Еди- носущнаго, Отца, и Сына, и Духа Святаго, изсушил еси буйство еллинов и лжу, истину проповедуя Боговещанными твоими гла­голы.

И вид твой честен, и зрак говеин, священный Григорие, сего ради тя радостными песнопеньми почитаем и глаголем: радуй­ся, звездо умная, озаряющая концы светлостию премудрых твоих глаголов; радуйся, трубо, проповедующая миру Иисусовы запо­веди.

Пращею слов<ес> твоих Божественных, Богодохновенне, державно, преславне, поразил еси, якоже волка, Ария, и далече отгнав от стада Христова, пастырю всеизряднейший, твоя овцы согревая и прохлаждая злаком Троицы Единосугцныя. Сего ради тя почитаем, Пастырю пастырей Григорие.

Яко сияние молнии, изыде твое вещание, верныя убо оза­ряющее, еретики же низлагающее, громовными стрелами.

Ум твой огнесиянен, и пламеноносна уста, имже еретичесг- вующих, Григорие, попаляются безбожная учения.

Огненным языком твоим Богоглаголивым, Григорие, бого­борная попалил еси еретичесгвующих языкоболия, Божествен­ная яко истинно явился еси уста, Духом возглаголавшая Величия Божия и писаньми вообразившая сокровеннотайныя Троицы Единосильное Существо, и, Трисолнечным светом просветив земный мир, молишися непрестанно о душах наших.

Радуйся, Богословия исгочниче и Богозрения высокаго обитель: вышнюю бо глубину, отче, с благочестивым помыслом испытав, всем уяснил еси.

Радуйся, реко Божия, яже присно полна вод благодати, <всяк веселящая град Царя Христа Божественными словесы и ученьми; сладостный поток>, неисчерпаемая пучина, сдогматов известный хранитель законный; теплейший Троицы поборник, орган Духа Святаго>, ум бодрый, богогласный язык, глубину Писаний сказую- щий. Христа ныне моли душам нашим даровати велию милость.

Богоглаголиваго Григория Приснопамятнаго пою.

Богослова втораго, столпа Света Небеснаго, мудрости Божия трубу, приидите, сего словес рачителие, любовию сошед- шеся, восхвалим того, яко Богопроповедника.

Имея премудрости источник, непрестанно исгочающ, твоих всемудрых учений, Христову Церковь, всеблаженне[271], исполнил еси, над всеми вопиющую Богу: Свят еси, Господи.

Благочестия велегласен проповедник и благознаменит Бого­словия Богослов, сокровище Боговидения обильно предлагается и раздает богатно нам богатство неотъемлемо.

Ритор Огнедух<н>ов<ен>ный, Боговещанная цевница бла­годати, Богословным вдохновением и вещанием Богодуховным благознамените возшумев, Триипосгаснаго Существа нам песнь воспе.

Отверз уста словом Божиим, отрыгнул еси премудрость, проповедниче Света, и мудрование Божественное вселенной все­ял еси.

Ум Пресущный, источник Слова и Духа, из Присносущнаго Богословным громом, Всеблаженне, Богословсгвуя, благочесгно научил еси, сему от Него научаем, яко предочисгив твой ум вещ­ных, Отче, приятий.

Всему огню Боговидения, всеблаженне Григорие, присгупль, чистотою ума же и души несытне саморучно Трисиянный почерпл еси Свет Равновидный.

Зарями объят Трисолнечнаго озарения, от <о>блисгания же раз<ж>жен и Божественными лучами ум освещая, и противосия- тельныя лучи всем изблисгал еси.

Потоплен разумом не быв, и до дна испытав глубины Божия, и оттоле бисер почерп[272] ты Владыце, и молчание, якоже слово, Григорие, положил еси всеизряднейше.

Молитвою чистою свирепеющееся утишил еси море и, странных оплевав словес слатину, ты Владыце, яко Небесная кап­ля, люди верныя исправил еси, Григорие.

О<т> Богословныя и высокия мудрости <твоея> исполни мой ум, убогий и страстный, яко да воспою житие <твое>, Отче: не могу бо слова принести тебе, аще не ты подаси ми крепость слова, и разум, и мудрость, яко да от твоих твоя принесу тебе, и от богатства добродетелей твоих оттуда1 обрящу вину, и увен­чаю честную и святую твою главу, с верными взывая: радуйся, отче, Богословия уме краснейший[273] [274].

БХУ1

Преподоб<наго> отца нашего Ксенофонта и дружины его

Страсти умертвивше плотския, в безстрастия ризы одея- сгеся, жития чистотою сия исгкавше, житие равноангельское[275], в телеси суще еще, крепкомудреннии, показавше, славы удостои- сгеся вси Ангельския в Вышних, Божесгвенныя наслаждающеся светлости.

Огосподсгвовавше плотскому мудрованию, Духа богатство сокровищсгвовасте, благодать врачеваний приемше от Источни­ка дарований, к Немуже ныне прешедше, вечно почиваете.

Воинства Ангелов и святых лики превзыдоша истинно[276] вели­чия Твоя, Чистая. Темже Христа умоли о людех согрешших.

ЬХУН

Перенесение мощей <иже> во святых
отца нашего Иоанна Златоустаго

Златокованную трубу, Богодохновенный орган, догматов пучину неизчерпаемую, церковное утверждение, ум Небесный, премудрости глубину, чашу всезлатую, изливающую реки учений медоточивых[277] и напаяющую тварь, песненно воспоим.

Звезду незаходимую, зарями просвещающу учений всю под­солнечную, покаяния проповедателя, 1убу всезлатую, мокроту лютаго отчаяния изъемлющую и орошающую сердца, истаявшая грехи, Иоанна достойно Златословеснаго почесгвим.

Земный Ангел и Небесный человек, ластовица благоглаго- лива и многогласна, добродетелей сокровище, камень неразсед- ный, <верных воображение, мучеником подобен, равносгоятель святых Ангелов, апостолов единонравный, в песнех да возвели­чится Златоусгх

Светозарнейший светослове, Златоусте всемудре, моли спа­сти и просветити души наша.

Величит слава моя Господа, отдавшаго ми невесговожда и утверждение веры, приятие достоинств моих и воспокой моих скраний, высоту смиренномудрия, и глубину милостыни, и широ­ту моея нищеты, и долготу покаяния. Темже молим тя, преподоб­ие отче, мир испроси и велию милость душам нашим.

Точит, яко мироположница красная, чудес Божественнаго мира, Златоусте, рака твоя миру, и врачеваний струями души благоухает чествующих тя, Христовыми благодатьми, яко неве­щественными ароматы, обогатил еси, благовоние же даруеши присноживущее верою притекающим. Темже, наслаждающеся благодатей твоих, премудре, и пречистых и Божественных напи- тавшеся мощей твоих, верно просим душам нашим дати велию милость.

Яко златозарен же и красен златоглаголив орган, божествен­но поя Церкви, от Бога, Златоусте, даровался еси, Ластовица бла- гоглаголива.

Колеснице Слова словесная и одушевленная[278], радуйся, Все­непорочная, Давидская, радуйся, колеснице многоименная, колес­нице, тьмами назнаменательная. Радуйся, без суждения Херувимы превышающая и Серафимы превосходящая.

Ума твоего Божественная, блаженне, блистания многокоз- ненный не терпя, искушения воздвизает на тя, якоже древле на Иова, но убо омрачися множае: се бо по заточении светлейший в паству твою вшел еси.

Восток Отеческаго озарения и солнце Возсиявшаго прежде денницы от Отца, радуйся, Богородице, облаче легкий и одушев­ленный1, Дево; радуйся, Мати, радуйся, Благословенная, радуйся, Препрославленная, Всенепорочная.

Свеща дел моих дряхла бысть, Иоан<н>е Златоусте, и ужа- саюся к сретенью священных твоих мощей, но ты сам насгави мя и стези моя исправи, покаяния подая ми время, всесвяте, яко Того еси проповедник Божественный, и страстей моих многовидных утиши бурю и, от сетей велиаров<ых> исхитив мя, в конец спаси мя, яко да пою твое досгойне славное возвращение, яко прежде и успение дерзнув прославих[279] [280], Иоанне Златоусте.

<Но> возвратился еси от изгнания[281] сладостен, якоже солнце, облаки покрыто бывшее, зело величайший светильниче, свето­носных тайным светозарением златых учений твоих просветив­шимся всем, Иоанне Златоусте.

Во всю землю произыде, Отче, вещание твоих догматов, безумная же царица тя изгнати месгне повеле, но солгася: ты бо, яко исполин высокотечен, везде осияваеши словес твоих[282] лучами.

Пронзает мое сладкою стрелою сердце Твое желание, Всепе­тая, и понуждает мя, радуйся, звати Тебе всегда и вопити: радуй­ся, тихое пристанище; радуйся, потопившая мысленнаго фараона, сладчайшее непроходимое море.

ЬХУШ

Преподоб<наго> Отца нашего Ефрема Сирина

Пророчески омакая постелю слезами и поучением Жи­тия творя покаяние, Суда страх делы нам от словес показал еси, и твою почитаем вси, сошедшеся, всеблаженне, память, преслав- ных деяний самодетелю Господень, Ефреме приснопамятне. Тем­же и ныне молим тя: молися Христу Богу о душах наших.

Глаголов сила твоих протече весь мир, высокотворным сия­нием смирения слепоту душ отгонящи, блаженне.

Видев твоего Господь смирения преславную высоту, высоко- творное слово тебе дарует, имже ересей лютая смиришася возно­шения.

Твою плавающий догматов тишину, Ефреме Богомудре, пучины треволнений избавляются душевредных и бури ересей, возничуще, верою спасаются.

Уязви<в>ся любовию Вседержителя, все твое житие, рыдая, скончал еси, вопия со ужасом, преподобие: ослаби волны Твоея, Спасе, благодати, сею мя богатно соблюдая в будущей жизни.

БХ1Х

Перенесение мощей Святаго
священномученика Игнатия Богоносца

Игнатия восточную в песнех звезду пою.

Разумев прознательною силою твоея благородие души, всех Владыка и Бог, Богоносе Игнатие, сияньми благодати Богосвет­лыми1 просвети.

Лучами умнаго осияем солнца, всемудре, от Востока устре­мился[283] [284] еси светло, якоже чувственное солнце, мрак <западный> озаряя проповеданием.

Мудрости ел<л>инския разорил еси догматы, Ипосгасную имея Божию мудрость, священнотайниче1, и с шумом прелести память погубил еси.

Светолучными зарями, Всеблаженне, просвещаем, зарею светоначальнаго лития осиявся, Небесное приял еси, радуяся, наслаждение, Богоносе, мучеников похвало.

БХХ О

Св<ятаго> Священномученика Ипполита,

Папы Римскаго, и Великих Иерархов: Василия Великаго,
Григория Богослова и Иоанна Златоустаго

Троицы избрание, нетленнаго же злачника цвети мировон- нии и зело краснейший, мысленнаго же яко суще солнца лучи, и просвещающия землю своими Божественными осиянии, да восхвалим Иоанна Великаго с Божественным Богословом Григо­рием и Высокоумнаго Василия.

Василий, Божественный ум, Григорий, Божественный глас, Иоанн, всекрасный светильник, трие высочайший угодники[285] [286] Троицы и служителие да спрославятся.

Благодати Органы, Гусли Духа, благознаменитыя трубы про­поведания, сграшныя и достослышанныя, с высоты шумящия гро­мы и славу Божию сказующия концем три проповедники великия Троицы, Иоанна и Василия достойно с Григорием прославим.

Еретичествующих паки глагольное зломыслие Духом побе­див, блаженне, священномученик изряден любовию Владыки был еси.

Приял еси дарований множество Духом, священномучени­че, от Бога во отверзении Божественных усген твоих и приводи- ши, благодарно тебе умерщвляя.

Яко дерзновение, всеблаженне, ко Спасу Христу ныне стя­жав, вся, верно тя чтущия, спасай от бед, и напастей, и лютых обсгояний, и от страстей, и падений, и нужд благоприятными молитвами твоими.

Трисолнечнаго Света три возвышаю солнца.

Светел от жития и вещей, светел от словес и учений, во всех пресиявая паче всех, якоже другое паче звезд солнце, многопетый Богослов днесь блажится.

Труба великая Церкве, светильник, просвещаяй вселенную, проповедник, вещанием объемляй вся концы, Великоименитый Василий сподвизает собрание сие.

Дух Божий исполни Василия художества; огненных же имя­ше языков <един> Григорий и огнем высокоречия дхне; Христова же уста во Иоанне глаголаху.

От обстояния сизбави мя>, Мати Божия, и бури, и бед Твои­ми молитвами, Едина Всепетая.

Река дарований духовных наполнися даже и до разлития, и доброе лице земли, яко сладостный поток, от златых напаяет уст, веселящи и утучняющи Христов всякий град Божественных волн струями.

Что ми злато, что ми богатство, и слава, и могутство? дымо- ве, расходящийся по воздуху: вся да изчезнут, вся да преносит ветр. Мне богатство едино многорачительно, учителей тройца[287] витийствующая.

Точит река нетленную пищу и Божественное питие, точит алчущим безсмертное брашно и жаждущим нетленное питие, вода жива во веки и содержащая живы пиющия: вси многотеку- щия жизни насытитеся.

Неиспытан<н>а земная глубина к Небесной высоте, но от земли святыя вознесе вышше небес Небесное желание.

Нов Тя источник, Дево, и вину тайн1 имуще, трие Богогла- гольницы новыми предложеньми новолепное приличествуют наречение.

Божия гласы, свыше возгремевшия нам пречудно, молнии же лучи, иже ваша вещания приемлюще, всемудрии, купно убо поем с вами: благословен Бог отец наших.

Испущени будут гради от каменопращных языков, сокру­шающий[288] [289] гнилая учений, аще кто посреде дерзнет суесловников, правая не вещая: благословен Бог отец наших.

Теснит мя широта Твоих величий, Владычице, подавляющи слово от частости, и преславно ми случается еже недоумеватися от благомощесгва, темже толико Тя Возвеличившаго славим.

Радуйся, святителей троица, Церкве великая забрала, столпи благочестия, <верных утверждение>, еретичесгвующих ниспаде- ние, <Хрисговы упасшии люди Божественными учении и различ­ными добродетельми воспитавший, благодати яснии проповед­ницы, законы произложившии Христову исполненик», вожди к Вышним, райсгии входы, <Хрисга умолите низпослати душам нашим велию милосгьх

<Радуйся, святителей троица>, небошесгвеннии земнии Ангели, <мира спасение, человеков радость и вселенныя учите­лие, Слова поборницы, врачеве премудрии недугов душевных и телесных>, приснотекущия реки духовныя, <словесы напаю- щии земное все лице, Богословнии степени, златослови Боже- сгвеннии, Христа умолите низпослати душам нашим велию милость >.

<Радуйся, святителей троица, земныя тверди солнца, лучи и светила от Трисолнечнаго озарения>, помраченных прозрение, сцвети благовоннии рая краснейший, Богослове, мудрый же Василие, Златоусге,> Дщицы Духа, скрижали Богоначертаныя, ссосцы, источающий спасения млеко, мудрости украшение>, Христа умолите душам нашим даровати велию милость.

БХХ1

Святых Чудотворцев
и Безсребренников Кира и Иоанна

Дождеродныя облаки, преизящесгвующ<и>я многотекущи­ми благодатей чудесы, мученицы Господни, всю землю мысленно напаяете, здравая песнопения Богу приносите понуждающа.

Воинством духовным препоясався, Кире всечесгне, земное же воинство оставив, Иоан<н>е Всехвальне, на демоны взясге от Христа победительная.

Долу влекущия сласти поправше, к мучения страдаль­цы Божественной высоте светло взястеся благодатью, Кире и Иоан<н>е, вселенныя светильницы. Темже молимся омрачения греха и недугов избавити ны, сущаго над всеми Бога моляще.

Невечерния благодати светозарение враги низложи любо- мрачныя льсти, сея работорцы, светильники сияющия, Кира и Иоанна показавши.

Тя, Спасе, двойца1 мучеников возжеле, Ты Святый во свя­тых, Кира и Иоанна достойно почел еси.

Тя единаго любите небоязненным мудрованием, помазав- шеся девством, Иоанн и Кир мужество соделаша.

В печатном источнике: двоица

БХХН

<Иже во святых отца нашего> Никиты,

Наши рекомендации