Святого Пророка Аггея. 16/28

Зарею лученосною[174] [175] облияем, и видения сподобляем, и чис- тейшаго и невечерняго просвещения явлься, блаженне, исполнен, тя воспевающия соблюди, моля Единаго Господа всем дати велию милость.

Чистейший твой ум, присно зря Бога, яко мощно, тамош­ними далечесиятельно даровании, блаженне, облисга.

Благословенная препрославленная Мати Неискусомужная, умерщвленную грехми душу мою и страстьми невоздержания погребенную оживотвори.

Слову Безначальному в последних временах явитися, Бого- видче пророче, провозвестил еси явленно, взывая: пойте, священ- ницы, людие, превозносите Его во веки.

Вкусив еже паче слова Боговидения, отрясл[176] еси, пророче, попечения земная и препрославленному Богу предстал еси дос­тойно. Темже вси тя[177], вернии, ублажаем.

XXIV

Святого Пророка Даниила и святых трех отроков
Анании, Азарии и Мисаила. 17/29

Даниил чудный, сердце стяжав чисто Духа жилище и от Него просвещаемый, будущих явление прорицает явственно: пророчества светлостию удобряемый и ясно сказуяй державных пребеззаконных царей сокровенная сония.

На Престоле седящего и Ангелы обстоимаго, непостижимо­го1 видел еси Судию, суща Праведнаго, пророче чудный. Удивль же ся ужасному и страшному видению, назнаменал еси сущим потом всем, написав Второе пришествие воплощшагося Бога нашего.

Гору видел еси мысленную, Данииле Священнейше, едину Пречистую Приснодеву Отроковицу, из Неяже отсечеся Камень краеугольный и лесть сокруши всю.

Священну жизнь пожив, Богоявление, желаний муж нарекл- ся еси. Мужественно[178] [179] бо страсти поправ, к несгареющейся пре­ставился еси жизни.

От нощи неведения Боговедением просветивый концы, про­свети мя утром человеколюбия Твоего, Господи.

Страдальческия подвиги пророчествия уяснив проповеда- нием, сияеши обоими[180], Божественнаго вдохновения исполнен.

Премудр показался еси, блаженне, паче ума премудрости сияньми, величайший Богоглаголиве Данииле, и вся просве­тил еси.

Даниил Тя, Дево, гору прописа яве Божественный, трие же отроцы, видевше пламень орошающ, Твое Божественное Рожде­ство песненно восхваляют, яко Спаса, и Зиждителя, и Господа[181].

Мысленному Солнцу Правды из Девическия утробы воз- сияти хотящу, якоже светлыя звезды, предосияют нам от пещи огненныя равночисленнии Троицы отроцы, странное Таинства собою предзнаменающе. С ними убо и Даниил, светлейший про­рок, предозаряет концем светом проречения, Христа проповедуя нерукосечный камень, от горы присенныя, Девы, происходящаго, во спасение душ наших.

XXV

Святого мученика Севастьяна
и дружины его. 18/30

Божественными уясняем зарями чесгныя Троицы, присно­памятне, верою чтущия твое светозарное и священное торжество твоими молитвами Света причастники покажи.

Имея помысл световиден и приятен честных осияний, Еди­наго возжелел еси, воистинну Сущаго, яко смыслен и мудр, муче­ниче страсготерпче, и Сего верою получил еси.

Утвердив на камени умнем восхождения сердца твоего бла- гочестномудренно, мучениче многострадальне, не превратился еси коварсгвы лютаго1 змия, но всем утверждение благочестия в Духе[182] [183] был еси.

Мощь тебе, Тивуртие, дарует Господь немощию плотскою поборити врага: огню бо распаляему, юношески вшел еси, муче­ниче крепчайше, и Небесную росу восприял еси.

Твердосгию ума, честнейше, показался еси неутомлен, егда бияху тя палицами нещадно и сгрецаху многими стрелами. Тем­же к Свету прешел еси, радуяся, мучениче, Невечернему.

Явился еси среди звезд солнце страждущих с тобою, мучени­че, и ныне просвещаете страдании священными, чистыми светло­стьми, Церкве Божественное утверждение, и все диаволе разоряе­те кичение.

Ужасаются мысленная воинства, Отче зряща Божественное озарение, на Твоих руках несказанно держимо и Твое имущее подобие, да земныя обожит, Дево Мати Всенепорочная.

XXVI

Неделя пред Рождеством Христовым,

Святых Отец. 19/31

Лучами облисгавшеся Богоглаголания, великоименитии пророцы присно ублажаются и, речения Духа плодоносяще, неизреченное Рождество Христа Бога всем проповедаша, законно же кончину прияша, поживше жизнь пречудную.

Страхом Тебе смертная отверзаются врата, и сокрушаются вереи вечныя: честным бо Твоим схождением возсгаша1 древние мертвецы, веселием поюще, Христе, Воскресение Твое.

Видением воззрев духовным, пророк древле Даниил Христо­во яви второе пришествие и яже в нем страшная предвозвещает, вопия: Избавителю Боже, благословен еси.

Бездушнаго шума, вотще восклицающего, одушевленных посрами песнь: пещь бо, огнем горящую, телесы попирающе, отроцы невредно Избавителю поют: Боже, благословен еси.

Клеща, юже Исаия пророк древле виде, Божественный угль, Христа, во чреве приходит имущи, всяку вещь греховную попа- ляющий, верных же души просвещающий.

Пламенем не<у>тружденным, Христе, облечену Ти, яко ризою Божественною, огнь святых отрок Твоих угаси зело, и роса Твоим нисхождением поющим шумяще: Священицы, пойте и превозносите Его во веки.

Пеленами Твоими решиши пленицы грехопадений, мно­гою же нищетою вся обогащаеши, Щедре, безсловесныя злобы, положься в ясли безсловесных, человеки[184] [185] изменяеши, Божий Слове Пребезначальне.

XXVII

Святого Мученика Вонифатия1

Благозвания возжелал еси, нареченнаго мучеником, сгра- сготерпче многострадальне, и болезни претерпел еси дерзост­ным разумом, к неболезненному покою преложитися ожидая и почести ища прияти, Всеблаженне, Небесныя, и райское селе­ние, и Свет Невечерний, и жизнь вечную.

Распинаема Христа Человеколюбца видящи, Пречистая, и ребра ископоваема копием, плачущи, вопияше: Что сие, Сыне Мой, что Ти безблагодатнии людие воздаша, за яже сотворил еси добрая им, и тщишися безчадсгвовати Мя, Вселюбезнейший: удивляюся, Благоутробне, Твоему вольному распятию.

Тристаты крепкия, Рождейся от Девы, безстрастия во глу­бине души тричастное потопи, молюся, да Тебе, яко в тимпане, во умерщвлении телесе победное воспою пение.

Усердным помыслом подвигом ревновав доблих страдальцев, пострадал еси крепко и змия умертвил еси страдании твоими живо­носными, сградальче Вонифатие2, святых Ангелов собеседниче.

Гору Божию, юже провиде Даниил, скинию мысленную, Марию Чистую, славы священие, трапезу, Божественный хлеб вмещшую, вси вернии, единомудренно воспоим.

Якоже возжелал3 еси, славне, свободу Вышнюю, от ига рабо­ты избавляешися, сграсгем честным поревновав, славне, иже за милосердие раба бывшаго.

Грехолюбив сый, молю Тя, безгрешнаго Бога рождшую, вземлющаго грехи мира, Пречистая, многогрешную душу мою ущедрити и грехи моя многия очисгити: грешным бо Ты еси очи­щение, и спасение верным, и заступление.

1 В автографе: Бонифатия

“ В автографе: Бонифатие

3 В печатном источнике: возжелел

Очищен, яко<же> злато, мучениче, язв горнилом, чистей- ши<й> явился еси, нося Зиждителя страстей изображение.

Девство по Рождестве запечатанно познавающи, Отроковице, несказанно рожденнаго Слова из боку Твоею верно величала еси.

Просвещение Твое, Господи, ниспосли нам и от мглы пре­грешений разреши ны, Блаже, Твой мир даруяй.

Яко светозарная возшел еси звезда от запад, и зашел еси, мучениче, сграданьми терпеливно, абие к западом возсиял еси, озаряя концы.

Вражия изнемогоша <Богомудре> на тя коварствия, ибо к Богу воззрением неуклонным плотския раны, якоже бесплотен, терпел еси.

Скверны всякия омый, Дево, душу мою, вопию Ти, и спаси мя, Чистая, Яже истиннаго Бога Спаса на земли воплощшая.

Биемый, ранами плотскими уязвил еси безбожныя, неис- цельно недугующия неведением, и болящим явился еси врач, страдальче Вонифатие[186].

Возвышаем к Богу, блаженне, прилогом подвигов, враги невидимыя разразил еси и низриновенным помощник, сграсто- терпче, был еси.

Влачим по земле, якоже камень многоценен, страдальче, прелести низложил еси утверждение, верных же сердца наипаче верою утвердил еси.

Разорити крепость твоего исповедания тщася, льстивомуд- ренный во внутренняя твоя клокочущее олово немилостивно вливает, но яве посрамися.

Яко крин, во удолиих мысленных процвел еси мучеников, Вонифатие[187], якоже финике, возвысился еси, яко кедр, познался еси миродыханен, явился еси избранный, яко кипарис, благовон- сгвуя души наша.

Яко солнце от запад, возсиял еси и восточного града досгигл еси, идеже пострадав и смертию зашед, к жизни востекл еси и Рим светлый досгигл еси, сего ограждая мольбами твоими.

Светом мя озари <Твоим>, Всенепорочная, во тьме содер- жимаго греховней, Богородице, и подаждь во дне ходити Божест­венных повелений, Богоневесго, яко да пою Тя, Всепетую.

XXVIII

Предпразднество Рождества и память С<вята>го
Священномученика Игнатия Богоносца.

20/1 ян<варя>

Предпразднуем, людие, Христово Рождество, и, ум вознес- ше к Вифлеему, вознесемся мыслию, и узрим в вертепе велие Таинство: отверзеся бо Едем от Девы Чисгыя Богу происходягцу, совершен Сый тойжде в Божестве и человечестве. Темже воззо­вем: Святый Боже, Отче Безначальный, Святый Крепкий, Сыне Воплотивыйся, Святый Безсмертный, Утешительный Душе: Троице Святая, слава Тебе.

И нравом причастник, и престолом наместник апостолом быв, деяние обрел еси, Богодухновение, в видения восход: сего ради слово истины исправляя, и веры ради пострадал еси даже до крове, Священномучениче Игнатие, моли Христа Бога спасгися душам нашим.

Пшеница чиста Божия есмь, вопиял еси, отче: тгцуся от зве­рей дивиих смолотися, да сокрушится мое тело, да снедятся удеса моя, и снедь да будут зверем, да Богу чист хлеб явлюся.

Странное мучения тризнище терпеливне совершил еси, чудно паче всех предпосградавших мужество показал еси, любо­вию разжигаем неослабного рачения, якоже бо огнь твою возжже душу.

Уяснил еси зарею страданий твоих землю, священне Игна- тие, узник явився: обтек бо, яко солнце, лучами мучения, вечер от востока, весь уясняя, просветил еси.

Павловым исправлением поревновав благочестиво, вся его беды претерпел еси, Священномучениче досгочудне, восточная светлосге и вечерняя звездо.

Долгая твоя гонения и нерешимыя узы, яже в Риме терза­ния и огнь гонителей в ничтоже вменял еси, священномучениче, за твоего Рачителя.

Течении1 веры, яко солнце, землю доблесгвенне претекл еси от конец небесе и, зашед незаходимо от земли ко Христу, облисга- ваеши миру свет нетления.

Живоприемный Источник приснотекущий, светоносный светильник благодати, храм одушевленный, сень пречистую, Небесе и земли пространнейшую, Богородицу, вернии, величаем.

XXIX

Святыя мученицы Иулиании[188] [189], яже в Никомидии. 21/2

Слезами умиления слез да убежим, грешнии, муки будущия сграшныя, Христовы стопы приемше, полагаему в пеленах яко Младенцу, вопиюще: Вся дела Господня, Господа пойте и превоз­носите во вся веки.

Осияв светоявленными добротами твою мысль, Создатель всех и Бог Небесных тя чертогов, девственно ликующую, муче­нице Богомудрая, удостой.

Тя, разумную ластовицу, и нерастленную горлицу, и голуби­цу, свидетельством позлащенна имущу крила, и к Богу полетев­шую, и почившую, почитаем.

Процвела еси во удолех <мученических>, яко крин, сграсго- носице Иулиание1, и, яко шипок благовонен, девством была еси, и красному Жениху твоему Божественное обоняние бывши.

XXX л

<Иже во святых отца нашего> Петра,
Митрополита Киевского и всея России

Божесгвеннаго свыше явления просветився светлостию[190] [191], Петре, твердый умом, законов избегл еси естественных, якоже сени, благодатью истинною, всемудре, окроплен.

Великий Христов святитель[192] да воспоется, столп светлый, просвещающий ны чудес светлостьми, облак росный, пламень страстей погашающий и орошающий верных мысли, Божествен­ный Петр!

Жезлом воздержания страстей море разделив, блаженне, яко Моисей, на безстрастия гору взошел[193] еси и, прием мысленныя скрижали, паству твою научил еси Христову закону.

Крепкий, державный, воплотивыйся ныне Бог явися сущим во тьме сени смертныя. Свет увидите, вернии, велик, Христа в пещере, имуща от Девы родитися страшно, Юже верно вос­поим.

Светильник светосиян<ен> явился еси миру, просвещаяй блистаньми Божественных твоих словес <верных помышления, святителю отче Петре. Темже вси священную твою и Божествен­ную память днесь радостно совершаема

Окорми молитвою твоею паству сию многочеловеч­ную твою, и бури ветр противных, чувственных и мысленных устави твоими молитвами, и избави всяких искушений и смущений, и даже до конца невреждену соблюдай.

Положи тебе Церкве Своея основание Христос, и столпа крепка и непозыбленна во век, соблюдающа и подгверждающа град твой пребыти не<пожолебим до конца и от врагов ненаветуем.

XXXI

Святыя Великомученицы Анастасии Фармаколитрии,
<еже есть Узорешительницых 22/3

Воскресения дар прияла еси, Анасгасие Всехвальная, постра­давши на судилище: демонов бо множество погубивши, морю предала еси, страсгоносице, мученице досгочудная.

Сеченое, сечется море Чермное, волнопитаемая же изсу- шается глубина, таяжде купно безоружным бывши проходима и всеоружным гроб. Песнь же Богокрасная воспевашеся: славно прославися Христос, Бог наш.

Всевиновная и вседержительная Жизнь, безмерная Муд­рость Божия, созда дом Себе от Чисгыя Неискусомужныя Матере: храмом бо телесным обложився, славно прославися Христос, Бог наш.

Яко Человек явился еси существом, не мечтанием, тако Бог нравом воздаяния, естеством, Спасе, еже приял еси. Темже, от Девы Божественное пришествие Твое чтуще, величаем.

Ночь1 лесгнаго омрачения, просвещением Духа озаряема, честная, претекла еси смысленне и ныне вселилася еси, идеже есть Божественное сияние Несозданныя Троицы.

Благочестным дерзновением гонителей притупила еси раз- жженных глагол стрелы, спасительным Словом обогатившися,

В печатном источнике: Нощь

Анастасие, и Божественною любовию двизания душевная упра- вивши.

Точию, мученице, вопияла еси: ищу Господа, к единой Того любви душу привязах, Сего осиятися чистейшими богатно бли- станьми иду, обычая простотою.

Дух премудрости, Дух Божий, Дух крепости и совета, знания же и разума, Дух Божесгвеннаго страха из ложесн Твоих Сына воплощшагося, Дево, исполни.

Возсия звезда Пудова от земли Халдейския, движущи на поклонение звездословцы, яко писася.

Житейское море, воздвизаемое зря напастей бурею, к тихо­му пристанищу Твоему притек, вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.

Обуревает зима сопротивных помышлений смиренное серд­це мое лукавых духов наветами, благолюбивая Владычице: укроти сию ходатайством Твоим.

Капли врачеваний изливаеши тучами Божественных даро­ваний, и страстей реки воспрятуеши, и помощесгвуеши люте бедствующим, всеславная Мученице Христова, Божесгвеннаго Воскресения тезоименитая.

Изцеляя человеческое естество, древним преступлением истлевшее, без тли нов раждается Младенец и в Твоих недрех, яко на престоле сидит, Безневестная, Отеческаго не оставль соседения Божеством.

Воскресения Христова тезоименита сущи, падша мя ныне воскреси молитвами твоими, от чудес твоих каплю искапавши, мученице, души моей и запаления лютаго греха угашающи. Мир бо спасаеши от страстей многообразных всегда, имиже и аз иску- шаемь есмь. Ты бо всем вся подаюгци, миру точиши исцеление1.

1 В печатном источнике: исцеления

Огнь испепелила еси лестный, якоже дети, пламени приоб- щившися, показоваше тепло рачение, Богомудрая, егоже к твое­му стяжала еси Владыце и Жениху.

Тучи проливаеши врачеваний, усгавляющи паление недугов, и люди присно устрояеши песнопети: благословен еси, Господи Боже, во веки.

Крепчайшими словесы Хрисогона, страстотерпице, укрепль- шися, идолов немощное попрала еси суровсгво, доблесгвенне пострадавши.

XXXII

Наши рекомендации