Сие святителем и игуменом должно есть исполняти ко всем

еже учити братию по правилу Великаго Василия. глава. 50.

Аще игумен не прилежно учит люди своя, сиречь, уверенную ему паству, и не творит со опасением по правилу. но предания неполезная и суетная. и самохотение дарует прежде бывшим. и овех убо любит, овех же ненавидит, инех же ни любит, ни ненавидит. а других паче любит. да весть яко за сие на[?] равенство, далече есть любве Божия. сицевыи да оставит власть, и последних достоинство да имать.

Инок аще ударив с яростию якова любо животное, или разбиет, да отлучится, три месяца, и поклонов триста [и пса не бити с яростию. аще животное не бити кольми паче человека].

Аще ли в руку взем древо, окровавит и, шесть месецев, да запретится, и поклонов тысяща на день.

Аще кии инок потязует иного инока, в коей любо главизне, или клевету нань изречет, и посмеяние, имать запрещение, пятьдесят дний, и поклонов сто на день.

Имеяй ненависть на кого, в дом молитвы да не входит, донеле же примирение сотворит, да сотворят же оба, и поклонов пятьдесят.

Аще кии инок спутьшествует жене, поприще едино, да отлучится едину седмицу, на всяк день творя поклонов сто.

Инок соблудив, без причастия да будет, лет 7, творя всегда, поклонов триста, окроме епитемии.

Аще кии инок пляшет, или корчемная поет, или бесовьская творит вся, яже юнии творят, да отлучится три лета, на всяк день поклонов тысяща.

Инок играяи в гусли, и с миряны часто сообщаяся, а не с подобными себе, да отлучится два месяца, творя поклонов, сто и пятьдесят.

Инок сокровищуяи и в росты дая сия, или престанет, или да отлучится покаявжеся, да запретится лето едино, поклонов сто и пятьдесят.

Аще кто от инок куплю деет, или да престанет, или да лишится образа.

Аще кии послушник особь имать вещь, кроме воли игумена своего, да отлучится лето едино, и поклонов две тысящи.

Инок аще сокровенно что имать во общем житии, да отлучится дондеже покается. такожде игумен, имеяи что особное, да запретится.

Аще кии инок имея сребреники, и не исповесть я при смерти своей, должен есть игумен расточити их над ним. глаголя сице, сребро твое с тобою в погибель да будет, и тако без пения погребут и. да молитжеся о нем игумен с братиями дний 40, творяще на всяк день поклонов 40. и минувшим четыредесятним днем, начнут пети над ним уставленыя помины, и погребения. а яже утаеная от него вся, требующим и нищим да разделяется.

Аще кии инок лишится собора святыя литургия, да сотворит поклонов, 200. исповедаяся греха сего. зане смертен есть. паче же, аще в неделю и святыя дни, лишится кто небрежением литургии.

Лишивыися вечерни, и павечерницы, да сотворит поклонов, 150. Лишивыися полунощницы, да сотворит поклонов, 100. Лишивыися утрени, да сотворит поклонов двесте.

Аще кии брат укоризну приим от брата, и молен быв от дружины си, и не простит согрешившему, да отлучится седмицу едину.

Инок аще имать вещи, и любит я, да отвержет от себе, ибо пакостит души его.

Аще кии брат буесловит, и безчествует братию, и миряны рогалюет. поклонов 100. еще же должен есть пред ими же оболга и оклевета, славу и честь благую воздати, глаголя, яко он сицу оклеветах и ложь рекох, но он честен, праведен и свят есть, по святому Златоустому и Отечьнику.

Аще кии инок речет, яко имам род, да отлучится днии осмь, поклонов всегда, 40. отнелиже бо пострижеся, и обещася Богу, рода не имать.

Инок на блуде ят быв, или на брако общению, супружества видом си, блудодеющих запрещению подлежит, сиречь, лет, седмь.

Аще инок будет мужеложник, имать лет шестьнадесять, творя, всегда поклонов шесть сот.

Инок имея великии образ, аще соблудит да запретится лет, пять надесять, сухоядыи всегда хлеб с водою, плачася и рыдая, творя поклонов сто шестьдесят, кроме канона своего.

Инок великаго образа. аще биет кого верна, или неверна, да сотворит поклонов триста.

Аще кии инок пиет вино чрез силу, болие ему мясо ясти, а не упиватися вином, в нем же есть блуд.

Инок аще упиется или оклеветает. или без страха смеется, или от чревообъядения изблюет, да запретится яко же выше.

Крадыи, иже вверенныя ему службы, конечнее да возвратит, и отдаст под анафемою, а зане украде запрещается лето едино и поклоны. аще же церковное украде или присвоив или даде кому, вящьшему запрещению подлежит. чти канон, 10, первовтораго собора, и апостол, 25. священныи же да извержется.

Инок аще лобжет якову любо жену, или отроча спящее, да сотворит поклонов пятьсот. негли рещи, яко ниже в светлую неделю достоит иноку, ниже матерь свою лобзати. а сотворивыи сие имать поклонов триста.

Аще кии инок сотворит без причастия божественных таин быти днии четыридесять, кроме вины, да запретится лето едино.

Аще кии инок уснет без молитвы игуменовы, да сотворит поклонов пятьсот.

Иноку не достоит да власы его прост мирянин стрижет, но освящен кто или инок.

Аще кто презвитер, или диякон, или инок, ведыи писания, а пренебрежет си утреню, или часы и вечерню, аще и в пути сыи, но пекиися о житейских, свое правило презирает, да имать запрещения лета два. простыи же да сотворит поклонов осмь сот.

Иже не извещает деяния, и помыслы своя духовному си отцу на всяку седмицу, да запретится днии пятьнадесят. иерей же прежде литургии неисповедаяся тому же подобне да запретится.

О устроении трапезы прежде причаститися коей любо святыни да потом ясти.

Не приноси брашна во уста своя, о иноче прежде даже не пожреши. ниже беседуй, сущу брашну во устех твоих. ибо ядыи в трапезе, и глаголяи что, кроме Исусовы молитвы, юже заповедахом глаголати, подобен есть псом ядущим. и свиниям, и коткам.

Но сие есть устроению иноческому лепо, еже благодарити прежде ястия и послежде. такожде беседовати нимало что, но спасительная и полезная. и да не возрадуется враг о безчинии нашем. паче же да возрадуется, иже обретающеися с нами ангели. о них же и повесть сия прилично зде прилагается [Патерик, слово 16].

Глаголаше убо некии старец, яко седящим единою с старцем, и глаголющим о пользе. бе некто мних прозорливыи, и видяше ангелы помогающия им и хвалящя я. егда же прихождаше иная беседа, отхождаху ангели, и каляхуся свиния посреде их полныя смрада, и оскверняху я. егда же паки глаголаху о пользе, прихождаху ангели и прославляху я.

О святей и великой, 40-це. и о всякой среде, и пятке [выш. прав. 98. святых апостол прав. 69].

Аще кто епископ, или священник, или диякон, или поддиякон, или чтец, или певец, не постится великую 40-ницу и дни страстей, и всяку среду, и пяток, да извержется. аще ли мирянин да отлучится, но точию за немощь телесную да пощадится.

От Зонарева толкования.

Всяцем образом сие правило ищет. да вернии святую 40-ницу, и дни страстей. среды и пятки. во всех седмицах, во всем годище, кроме светлыя недели, и всех всеедных недель, в посте пребывают. разве кто за телесную немошь поститися не может. ибо за смирение плоти, пост умышлен бысть. аще же недугом, или немощию. соодолевается плоть, еже от поста смирение оное несть нуждно. а правила сего не хранящих, освященных убо изврещи повелевает. простых же отлучает, сиречь, от причастия на время.

Ведомо же буди, яко в равном чину полагает правило, святую 40-ницу, и всяку среду и пяток. Разрешаяи же среды, или пятка пост, кроме немощи телесныя, и праздников, приимет месть, иже апостольское шестьдесят девятое истязует правило. но иже немощи ради понуждени. оливою и рыбами тело успокоити возмогут. мяса же и сыра и масла кравияго, ниже коснутися есть прощено, в великую 40-цу, аще и конечне умрети хощет.

Такожде ниже в среду, или в пяток. ибо егда разрешаем за еже несмешатися со инославными, единомудрствовати, вкушающе мяса и сыра, зазор отражаем. и наипаче аще с таковыми случится жительствовати, да не убо изветом сим чреву угаждаем.

В постных днех, о девятом часе по обычных молитвах, точию хлебом и водою, и зелием, и смокви, и финики, потребу исполняем телесную. аще кая сему не стужит немощь.

Толкование.

Смотри зде опасно, что святых апостол правило глаголет, аще бо не за немощь телесную возбранится кто, поститися должен: но понеже нецыи немощи разум, зле приемлюще, и равносущею и несущею немощию, разсуждающе вину, за уповаемую немощь, от самолюбия бо водими, не хощут покоритися апостольскому правилу, непомышляюще вины о гресех.

Приведем же мало что, и мы по вместному о сем, и изъясним на пользу чтущих.

Немощь веждь сие божественое правило глаголати, яже тело преклонитися устрояет, и все совершеное недвижение, тому подает, а не за уповаемую немощь ему заповеда.

Ложен сии извет есть и вина. стомах болит ми. Слезень студенеет. нозе не стоят просто. Руце недобре суть, уши звенят. Глава горит с болезнию. и недуг мя лют сих ради ожидает. и о сих попечение противное. Владычнему повелению не пещибося о утреней повелени быхом, но насущнаго хлеба дневнаго просити. здравия дар свышьше есть, и живота соблюдение и даяние, и смотри наведение. Аще ли же сопротив речет кто. како Тимофееви Павел, вина мало пити повеле, стомаха ради его и частых недуг да знает сицевыи, яко неведения есть полн сыи. буди первее ты яко же Тимофей, и тако пии и ты вино яко же и он, изсушися от частых, постися прежде крепце, и воду пии леты многими, и прочая труды Тимофеевы покажи. умертви си тело, и тогда пии вино в меру. но и то убо не в постныя дни. несть бо явлено. аще Тимофей в тех вино пияше. но в прочая за укрепление плоти, да может многочеловечныя грады учити, и приводити к Богу живу и истинну.

Великаго Афанасия. Среды и пятка час поста учинен есть, даже до девятаго часа, излишнее же аще сотвориши, сие на твоем изволении. аще ли и приложение возможеши сотворити, и в том доблествене обучися. Такожде от счинения. Не приступай поста Господня, сиречь среды и пятка. аще не некиим недугом отягчен еси, кроме самыя Пятьдесятницы, и Богоявления четыридесятницу же и святую седмицу страстей Христовых сохранено соблюди.

Разрешай посты, егда брат к тебе приидет. посты же соборныя, сиречь, среды и пятки, и великия 40-ца, не разрешай. но иже от своего произволения, сиречь понедельник, вторник. и четверток.

Никифора патриарха.

Аще навечерие коего любо Владычняго праздника, в среду или в пяток случится, не достоит разрешати поста в вечер, ради утрешняго праздника.

Вопрос. Не достоит ли разрешити среду и пяток, ради памяти святаго великаго, или апостола. Ответ. Отвеща собор, никакоже. небо сию и сию рекоша апостоли, но просто всякую среду и пяток.

Обаче настоятеля в том разсуждение да держится. праведнику бо закон не лежит.

Ельма же в памяти святых, и Господьских праздник. паче же в няже бдения бывают, достоит нам разрешати пост среды и пятка. Глаголет Великии Григории. еллинския быти со пресыщением, и вино питием праздники. А отец наш Иоанн Лествичник показует не творити извета чревообъядению, праздники.

Глаголет и Лаодикийскаго собора правило, не достоит иноку разрешати поста во все лето, кроме субот и недель. в тыя бо достоит и варение ясти, и порано разрешати, и не ожидати девятаго часа, и просто вси отцы повелевают согласно, яко подобает иноку все лето поститися, до часа 9-го кроме субот и недель.

Аще кто Бога ради, произволит воздержатися от вина, или сыра, или иного чесого, невозбраняется от отец, токмо особночиние, яко мнению подательно. А со советом воздержаяися, и сокрушением сердца, и многим смирением, не точию да не возбраняется, но и да поработитится на овощие. или ин вид обилующ. Глаголет бо Великии Антонии, послушание с воздержанием, покаряет и зверя. Изряднее же всяк спастися хотяи, всяку среду и пяток всего лета, по 69-му правилу святых апостол, сухоядением, и водопитием, должен есть совершати. аще ли кто не может, за немощь телесную, да разрешает на вино точию, и то с сокрушением сердца, удаляяся всячески рыбы и масла. храняижеся и вина, яко заповеди исполнитель, мзду обрящет.

Наши рекомендации