Различныя главизны собранныя от иного номоканона, о тайнах святых.
Священник аще по небрежению, пролиет святыя дары, имать запрещение, лета три. творя на всяк день поклон пятьдесят.
Вопрос. Аще от святаго потиря или от святаго дискоса, пролиет что на землю, кое тогда священник исправление подъимет. Ответ. Понеже ина слава солнцу, а ина слава луне. а иже на землю пролиявшимся святыням, есть различие. аще убо прежде херувимския песни, и еже на святей трапезе предложения святаго потиря. и святаго дискоса, случится некое таковое прегрешение, лености будет истязание и малым запрещением вещь исцелеет. ибо прежде жертвы святых молитв, и еже теми совершения падшееся, тело и кровь Господня не вменяется. аще ли же по освящении и совершении божественых таин припадет зло. и святая убо со всякою честию да соберутся, и место на нем же падоша, огнем и водою да почтется и изменится. яко же выше написася во 155, главе. Поползнувыижеся, да будет истязан. и аще убо от небрежения его, припаде зло, зельными запрещеньми, и лишением литургии, да исцелеет. аще ли бесовскому искушению, легчае казнь приимет. и невольное бо согрешение, исцеления требует правильнаго. да не мнится снискати лукавыи. удобною казнию подкрадуя, священнодействущаго незазорное.
Вопрос. Аще по нерадению священическу, агньца снеде пес, или иное ползущее. что должно есть сотворити. Ответ. Священник да есть празден священьства, плежущее скрыи под землю доле. Аще ли от зависти диявольския бысть зло, да есть празден на время, яко же изволится архиереови. яко же глаголет Нил сиречь Кавасил Диррахийский епископ.
Вопрос. Аще падет некое ползущее, во святыи потир, литургисающу ему, что достоит сотворити. Ответ. Развали оное ползущее, и погреби е на сокровенном месте. священник же да есть празден на время, яко же изволится архиерею.
Вопрос. Аще священник пренебрежет врученная ему святая, и от нечистых снедена будут. Ответ. Да отлучится лет шесть. Аще ли литургисающу ему, падет звезда от дискоса. да есть празден дний осмь. Кир Симеона Солунскаго, о священстве.
Вопрос. Недостойне священнодействущаго, прията ли есть жертва, и крещение, и от него бываемая вся, или ни; или духовник быв, прощавает ли согрешения многажды и не имея книгу или заповедь, убо ли суть прощена от него. Ответ. Яко же не всех убо избирает Дух Святыи, всеми же действует. прочее архиерей же и иерей, и духовник имея служение. и всяк ин причетник, правильно рукоположеный. Божий есть истинный раб, и спасению человеческому слуга, и ангел Божий, и святыни преподатель, и весь есть божественнаго просвещения, и благодати. и мзду своея службы, тамо приимет многую от Бога, паче же елико тщатель есть к божественным, и неленостно к ним имея, ниже нерадивне прилежа, мнимаго ради благоговения. несть бо говение еже праздну остати. но аще точию правильне прият служение, да действует. занеже спасительно есть ему, и всем верным, живым же и усопшим. аще ли ни, слово о своей праздности даст Богу. и сие глаголет богоявленныи Василии. Всяк же не[?] по правилом рукоположеныи святитель. или священник, или причетник, или духовнаго служения слуга, действует убо рукоположения благодать, за приходящих спасение. и когождо по вере приемлет. и ни един есть непричастен. не[?] рукополагаемии от сих, рукоположени суть, и разрешении от грех, или связании. разрешении суть, или связании, и тайны же вся тайны. Не человек бо действует, но сквозе орудие благодать. Горе же орудию оному, еже чрез волю действующаго действует. и горе человеку оному, призрителеви толиких. аще бо в дольних, и человеческих. недаемая недостойне приемляи в себе, великаго достоин бывает осуждения, яко тать сыи и разбойник. и дерзнутель и хищник, и чрез достоиньства его пренебрегатель. кольми паче осужден будет, иже в божественых и небесных пренебрегая, и наипаче в самого Бога делех. и аще причащаяися токмо недостойне, осужден есть. недостойне же действуяи, кольми паче. и сия убо о приемших рукоположение. иже аще прежде, и аще послежде согрешиша, недостойнии суть вси. И аще покаятися, и спастися радят, да престанут действовати, священьства святейшая дела, исповеданием и плачем, Бога милостива деюще. несть им иное что на покаяние, аще не прежде, престанут священнодействовати.
Аще ли нецыи попущением Божиим в толикое приидоша дерзнутие, яко еже неверне и злочестивне. неверие бо есть вещь таковая, еже кроме священьства прияти хиротонию, священная действовати. несть слово рещи о осуждении сицевых. сие бо дело горше есть и самых тех нечестивых бесов во ангела светла, точию преобразующихся, безбожных же сущих и противных Богу. таковии не токмо велие и неисчетное томление подъимут, на божественыя от них, ниже божественая дела. понеже благодати рукоположения не имут. но и месть приимут иную, за прельстившихся от них, или негде крещенных, или рукоположеных. сии бо не хиротонисани, ни крещени суть. ни что же бо дает не имеяи. и ничто же приемлет что, от неимущаго, аще и мнится имети. тем же и прельщен бысть, и веруяи быти священник, или крещен, несть, и погибели сих крестивыи повинен. не может бо человек имети не прием от Бога. кроме бо Мене рече не можете творити ничтоже. О духовнем же служении, подобен есть согрешению, нерукоположне действующаго, и иже без повеления и заповеди святительския действует.
И се да уведят и хранят епископи и священницы, яко должни суть имети духовники, пред ними же часто да исповедают помышления своя и грехи вся. кроме же исповеди да не дерзают литургисовати. Аще бо людином сие узаконоположися. и никтоже тайнам божественным причастник будет не исповедавыися. колми паче иерей должен есть сие хранити. Тогожде, аще случися пролияти святая на входе. или снедена будут от некоего животнаго, что сотворити подобает. Случаются сицевая, и проливаются святая, паче же искушением лукаваго, и невниманием священническим. священник убо ему же случится пролияти святая, да исповесться прежде архиереови, и потом довольныи да приимет канон. наипаче же аще разделением сего, или невниманием случися, и божественныя службы да возбранится на время. аще ли же нужда и потреба есть священника на месте, воздержанием и молитвою, и коленопреклонением, буди канон ему, да не отнюд преткнется спасительное дело. во время же оное в не же случися бывшее на святая. аще убо в храме, входу совершающуся, излияся еже в потиру все, единение паки да творит, и молитву предложения да глаголет, и тако прочее от великаго входа, молитвеная да совершает.
Такожде аще случится пренесеный божественый хлеб, от мышей, или от инаго животнаго снеден быти. и неведыи священник, по входе же увесть, да принесет ин хлеб, пресек обычне, глаголя пророческая словеса, и елика глаголати и творити обычно, и молитву проскомидии глаголати. таже наводит от великаго входа молитвы, яже тайнейшии суть паче, яже первее убо речены быша, очишение и моление имущая, и к священнодейству устрояющая священника. пролияныя же дары должен есть собрати в сосуд некии свят, и на месте священнем, и известнем скрыти, да не будут попираема, или ино что от неподобных постраждут.
Изрядно же место да будет, идеже по причащении, священник омывается. еже должен есть утверждено имети отвсюду, исчинено, и внимати да не отпадет что отвне места онаго, и от помытия, понеже свято есть, устне же от причастия освященная, и руце умыи. и яко священ потирь, оно есть место, и помытие свято. им же и исцеления яко же познахом бывают, мажущимся от сего неким недужным, или испивающим. и подобает сие подаяти просто. но хотяи испити, постен да будет. такожде и хотяи помазатися должен есть омыватися послежде, на особнем месте. или тамо идеже священник по причащении омывается, или на твердейшем месте.
Пролиянная же святая, собрати должен иерей благоговейно, с сущею тамо землею, и персти останком. аще мраморие постлано есть, взяти е оттуду, и на месте священнем, и особнем положити. аще ли велико и недвижимо, да просек во глубину довольне место, идеже распрострешася святая, и изнесено тамо положити на месте, якоже рехом. но и просеченое место да измыет, аще возможно. аще ли святая не вся излияшася, но часть оста, да и другую приложь елико в потребу, свершит яже священнодейства. Аще ли святая на одежду излияшася. аще убо прежде совершения, честная же суть и многоценная, особно в сосуде священнем омыеши довольно, яко да ничтоже останет во одежде. омытие же влиеши в место священное, и утверженое, яко же речеся. Аще ли по совершении излияшася, по всякой нужде, да отрежется часть оноя священныя одежды. и божественныи покров да будет измовен, и той на особне месте. идеже и священныи потирь измывати мощно, и губу наполнившуюся гноения, и молия, и священныи покров. и сия омывати во время свое, точию в твердем месте благоговейно, а наипаче во еже добре имущии и твердо, глаголемей умывальницы несть вред, но паче боголюбезно. в честь и красоту, Божиих священных сосудов. обретаем бо и в ветсем учинении. яко великая церковь имеяше некую калпу, сиречь умывальницу, в ней же священныя омываху чаши теплою водою.
Тем же внимати должен есть священник, всем святостем, и священному преданию прежде священных, и соединению животворящия крови, и божественныя плоти. яко еже на скрижали чисто, и твердо имети, с чистым утвержено платном и честным. то бо есть божественое тело, и кровь Владычняя, и поклонятися, и кадити, и почитати подобает всем прилежанием. и горе к востоком над божественою трапезою поставлены имети, и призирати, да не случится некое нерадение, от неподобающих.