Read the text and supply it with a title.

Over the last five years, the revolution in information technology (IT) has resulted in innovations that are having increasingly visible effects on the life of the average American. These developments affect not only how people work, but where they work, how much they work, or with whom they interact face-to-face or electronically. Will future workers continue to share physical proximity with their colleagues, or work largely alone wedded to digital devices with occasional electronic mail or voice communication? What will these changes mean for social trust and social life beyond the family? Will the growing trend of working at home with the aid of IT help strengthen the family or add to the intrusion of the workplace into the home? Will it reduce the hours people work, or increase them by infusing work into every sphere of life, devouring leisure time and family life? And how will the Internet affect the role and use of the traditional media?

These same IT innovations are revolutionizing information and entertainment delivery, affecting their production and consumption, transforming social life and behavior, even political institutions and the role of citizens within them. Some argue that the new technology of email, online discussions, on-demand information, and web-powered information diffusion and interest aggregation will lead to a more informed, engaged, and influential mass public. Will one live in a better informed and connected, more engaged and participatory society or in a society of lonely ex-couch potatoes glued to computer screens, whose human contacts are largely impersonal and whose political beliefs are easily manipulated, relying on the icons of a wired or wireless society? The human meaning of these changes remains unclear at present. Some greet these developments with euphoria, others warn of dire consequences. The truth is likely to be somewhere in the middle. Some of the social/political changes will be liberating, some will have little social effect, but others may be harmful or even socially and politically explosive; some may even be perverse, and the most critical ones may well be unanticipated by everyone. For answers to these questions, one must move from ideological claims to empirical evidence.

Exercise 1. Answer the following questions.

1. To what possible consequences of IT revolution do you agree?

2. What consequences do you consider not to be probable?

3. Do you see some changes in your life that have already occurred. Do you like these changes or not?

Written translation

Translate the texts using key-words.

ЧТО ТАКОЕ ИНТЕРНЕТ?

Где бы вы ни были, повсюду вы читаете, смотрите или слышите об Интернете.

Работаете ли вы в сфере образования или бизнеса, являетесь ли вы сотрудником государственного учреждения, работаете ли вы на компьютере, вам, вероятно, не раз задавали такой вопрос: «Какой у вас адрес в Интернете?»

Так что же такое Интернет? Внезапно ли появилась эта глобальная сеть (1)? Сколько людей пользуются сегодня Интернетом? В каком направлении развивается Интернет?

Ответы на эти вопросы позволяют специалистам развивать эту чрезвычайно важную коммуникационную систему.

Различают следующие этапы развития компьютерной техники:

1. Эра (2) «Черной Коробки» (1939–1970).

В то время компьютеры представляли собой гигантскую массу электронных ламп (3), транзисторов или интегральных схем (4). Они и заполняли огромные черные металлические коробки. Если вы закуривали или повышали голос они со свистом вздыхали(5) и останавливались. Большинство из них производилось фирмой IBM.

2. Эра Персональных Компьютеров (1970–1990).

Изобретение микросхем и новых операционных систем означало, что более дешевые и меньших размеров компьютеры могут теперь выполнять больший объем работы и гораздо быстрее.

Мини-миниатюризация и усовершенствование программного обеспечения (6) предоставили компьютеры в распоряжение (7) малого бизнеса и семьи. К концу этого периода большинство людей пользовалось программами фирмы Майкрософт.

3. Эра Всемирной Сети (1992).

Начало Интернету было положено (8) в оборонной промышленности, а также исследователями академических лабораторий, работавшими над проблемой создания неразрушаемой (9) глобальной компьютерной коммуникационной сети. Несколько десятков специалистов США, в Объединенном Королевстве и в Норвегии – вот и все, кто (10) в это время являлся истинными знатоками Интернета (11). Новое средство (12) связи стало популярным тогда, когда операторы начали отправлять друг другу послания, чтобы обменяться (13) новыми идеями и обсудить общенаучные проблемы. Так возникла электронная почта (14).

Интернет сегодня – это крупнейшая электронная коммуникационная сеть в мире. Еще совсем недавно некоторые источники утверждали, что Интернет связывает свыше 40000 различных сетей более чем в 100 странах. Полагают, что свыше 5 млн. главных компьютеров участвует в Интернете и предоставляют услуги 40 миллионам пользователей (15) во всем мире.

Однако очень трудно установить (16) реальное число пользователей, чтобы сказать, насколько широко распространен Интернет. Никто не управляет этой сетью. Она не имеет руководства (17), устанавливающего правила пользования и наделенного властью внедрять их.

Интернет расширяется во всевозрастающем темпе (18). Легче говорить о том, насколько Интернет вырос за годы, прошедшие с его внедрения (19), чем назвать точное количество его пользователей.

(1) global network;

(2) age;

(3) vacuum tubes;

(4) integrated circuits;

(5) to wheeze;

(6) software;

(7) to put within reach;

(8) to be started;

(9) indestructible;

(10) the sum total of …;

(11) Net-heads;

(12) medium;

(13) to share;

(14) e-mail;

(15) user;

(16) to pin down;

(17) regulatory body;

(18) rate;

(19) introduction.

Наши рекомендации