Упражнения, тексты и задания пособия

1. позволяют активизировать речемыслительную деятельность

учащихся,

2. способствуют развитию навыков систематизации и обобщения материала.

3. могут быть использованы как на аудиторных занятиях, так и для организации самостоятельной работы учащихся,

4. послужат эффективной формой контроля усвоения лексико-грамматического материала

Примерная схема занятий

Первое занятие: ознакомительное чтение, выяснение главной идеи текста, разбивка текста на смысловые параграфы, озаглавливание параграфов, перевод новой лексики, отработка произношения, детальное чтение и перевод текста, ответы на вопросы.

Домашнее задание: чтение и перевод текста, запоминание новых слов и выражений.

Второе занятие:знакомство с грамматическими явлениями в данном тексте, теоретическая информация по грамматике по принципу от простого к сложному, практика перевода предложений с английского языка на русский и с русского языка на английский язык, лексико-грамматические упражнения.

Домашнее задание: выучить грамматические правила и выполнить лексико-грамматические упражнения.

Третье занятие:краткий пересказ данного текста, просмотр видеосюжета (если есть), а далее на выбор учащихся: эссе, проект или устный рассказ.

Раздел 1.Тексты и лексико-грамматические упражнения.

Тема 1

About myself

Лексический блок

It is both pleasant and a bit difficult to speak about myself. It is pleasant because every person enjoys speaking about his or her interests, likes or dislikes. But at the same time it is difficult because to study a person, especially yourself, it is a great journey, not a little walk.

Speaking about my character I'd like first of all to define what character is. These are some qualities that make a person different from others. People often say about me that I am not like others. I don't think that I am something special. When candles are out all cats are grey. But of course if you come closer and turn on the light you can see that some features are typical to me.

But to cut the long story short I think I am a good humoured, very responsible, hard working and emotional person. I like creativity and appreciate this trait in others. I don't like to he and I feel when others do. I try not to be late and I hate when others don't come on time. I prefer to associate with clever and polite people. It is very annoying when somebody whom I trust turns out to be unreliable. But I try to treat other people so as I want them to treat me. I see the man whom I am looking for also as a person with a strong and sound body and mind. The person, who is interesting to talk to, whom I can trust and rely on.

As for my interests I am fond of psychology in the sphere of dealing with people and the questions of how to form your thoughts in the most favorable way. I adore travelling, seeing other people, their traditions, customs, to get acquainted with their culture, going sightseeing. Besides I like different kinds of music, I like music with rhythm you can dance to.

Questions:

1.Where and when were you born?

2. What relations do you have in your family?

3. How well do you do at school?

4. What is your favorite subject?

5. Who is your favorite writer?

6. What sport do you go in for?

7. What are you going to be?

8. Why is it both pleasant and a bit difficult to speak about oneself?

9. What can you tell about your character?

10. What personal qualities do you appreciate?

11. What are you fond of doing?

12. What do you hate that other people do?

13. What is it annoying to you about other people?

14. How do you try to treat other people?

15. What are your interests and hobbies?

16. What do you adore doing?

Vocabulary:

At the same time — в то же время, одновременно

To define — определять, давать определение

When candles are out all cats are grey — в темноте все кошки серые

Feature — особенность, характерная черта

To cut the long story short — короче говоря

Responsible — ответственный, дисциплинированный; надежный

Creativity — творчество

To appreciate — (высоко) ценить

To lie — лгать, обманывать

To associate with — общаться с

Annoying — раздражающий; досадный; надоедливый

To trust — верить, доверять(ся), полагаться (на кого-л.)

To treat — обращаться, обходиться, вести себя по отношению к кому-либо; относиться

To rely on — полагаться, надеяться; доверять, быть уверенным

Psychology — психология

To deal with — иметь дело с кем-либо

Тo adore — обожать

Exercise 1.Translate from English into Russian.

1). Let me introduce myself.

2). My full name is Oleg Orlov.

3). I have been named after my father and I am very happy about it.

4). I was born on May 3, 1991 in Volgograd.

5). I descend from the family of the office-workers.

6). I am the only child in the family.

7). My father is a doctor, he works at a hospital.

8). My mother is a housewife.

9). I am a pupil of the eleventh form of a secondary school.

10). I want to enter the University of Volgograd.

11). That is why I have to study twice as hard as an ordinary pupil.

12). I do not only do my best at school, I take a preparatory course at the University.

13). My favorite subject at school is Literature.

14). My teacher of Literature is an well-educated man with broad outlook and deep knowledge of the subject.

15). He teaches us to understand Russian classics, to appreciate the language and style.

16). He also encourages me in my desire to enter the Philological Department of the Volgograd University.

17). Whether I shall be a teacher or a researcher we shall know later on.

18). I am always very busy, but when I am free I am fond of reading books and I am fond of sports.

19). I've got the first category in volleyball and have many friends among sportsmen, but my best friend is Paul.

20). I like to travel.

21). My parents and I have visited many ancient Russian towns.

22). I am on friendly terms with my parents.

23). I am very happy.

Грамматический блок

Существительные в английском языке почти не склоняются, а во множественном числе к ним добавляется буква -s или две буквы -es:

dog – собака, dogs – собаки

bush – куст, bushes – кусты

Если слово заканчивается буквой-y, то во множественном числе она как правило превращается в две буквы ie:

country –countries (страна - страны)

Существительные с окончанием на -f, или -fe, во множественном числе меняют f на v, и к ним добавляется все тот же суффикс -es:

leaf – leaves (лист - листья)

thief – thieves (вор - воры)

Но существительные заканчивающиеся на -ief, -oof, -ff, -rf, во множественном числе получают обычный суффикс -s.

chief - chiefs (руководитель - руководители)

hoof - hoofs (копыто - копыта)

cliff - cliffs (утес - утесы)

scarf - scarfs (шарф - шарфы)

Эти правила образования множественного числа справедливы для подавляющего большинства английских существительных, но есть несколько исключений, их надо запомнить:

foot – feet (ступня - ступни)

goose – geese (гусь - гуси)

louse – lice (вошь - вши)

mouse – mice (мышь - мыши)

man – men (мужчина - мужчины)

woman – women (женщина – женщины)

person – people (человек – люди)

child – children (ребенок - дети)

tooth – teeth (зуб - зубы)

ox – oxen (бык - быки)

Наши рекомендации