I. Study Text A and explain the meaning of the words and phrases listed below
in an unthinking moment, idly turn the leaves, a fatal malady, premonitory symptoms, complication, to walk the hospitals, to time the pulse, all for nothing, the prescription ran, a family hotel, to follow the directions, his life was preserved.
II. a) Write English equivalents of the following words and phrases. Use them in sentences of your own:
1. застыв от ужаса; 2. заинтересоваться чём-л.; 3. интересный случай с медицинской точки зрения; 4. защищать диплом; 5. отнимазь у кого-л. время; 6. каждые шесть часов; 7. забивать голову непонятными вещами.
b) Write these words in English and transcribe them:
болезнь, симптом, отчаяние, тиф, алфавит, дифтерит, холера, талия, скарлатина, аптекарь.
c) Find in the text synonyms of the following words and phrases and explain how they differ:[14]
illness (4 words), friend, doctor, look quickly, imagine, do a favour to smb., die.
III. Write 10 questions to Text A covering the main points. Prepare to discuss the test using the words and phrases from Ex. П.
IV. Study Texts В and С and translate these sentences into English:
1. Я страдаю от бессонницы. 2. Я все время чихаю и кашляю. 3. У меня болит горло. 4. В довершение ко всему я простудился. 5. Я задыхаюсь. 6. С легкими у васвсе в порядке. 7. Глубоко вдохните через нос. 8. У вас может быть нервное расстройство. 9. Регулярно питайтесь и придерживайтесь овощной диеты. 10 По столовой ложке три раза в день. 11. Обещаю полное выздоровление в течение трех месяцев. 12. Я Это обдумаю. 13. Я рада, что застала тебя дома. 14. У меня уйма новостей. 15. Ни одного! 16. Она досаждала ему уже два дня, 17. Я была единственным врачом в приемной. 18. Бедняжка! 19. Не говори глупостей! 20. Для начала я как раз выбрала самый легкий зуб. 21. Ну, и как у тебя пошли дела? 22. Я сделала ему пару уколов. 23. Может быть, мне лучше забежать..? 24, Он их сохранит на память обо мне.
V. Reproduce Text В so that a question is asked about each sentence said by the patient or the doctor. Recite the dialogue in class.
Example: Patient: You'd better ask me what is not the matter with me, doctor.
Doctor: Is it really as bad as that? What are you complaining of ?
Patient: Insomnia... and pains in the stomach.
Doctor: Oh, dear, isn't it too much for one man?
VI. Relell Text С in indirect spech: a) speaking on the part of the old man;
b) reproducing Nell's talk with Bert over the telephone. You may find the following phrases useful:
a) to look a miserable wreck, to suffer from, to cheer smb. up, to be in despair, to be in high spirits; b) to be afraid that, to be sorry for, to doubt smb.'s skill, to wonder if..., to feel hurt, to suggest that one should...
VII. Study Essential Vocabulary (II) and