Тема: ''Medical Education in Great Britain''.

2. Значение изучения темы: развитие профессионального интереса, приобщение студентов к социо-культурной среде носителей английского языка, изучение специфики медицинской социальной среды.

3. Цели занятия: Отработка лексико-грамматического материала, формирование навыков перевода с русского на английский язык – Rendering, а также навыков изучающего чтения, развитие навыков устной речи и письменной, через составление сообщений по проблемам образования в англоязычных странах, дать представление о жизни, интересах студентов за рубежом.

4. План изучения темы.

4.1. Исходный контроль знаний.

1. Обсуждение ситуационной задачи.

2. Ответы на вопросы.

4.2. Изучение нового материала.

1. Введение и отработка лексики.

relation взаимосвязь

properties качества

stimulus (stimuli) стимул

to reject отвергнуть

to insult оскорблять

soul душа

scales весы

to appoint назначать

to acquire приобретать

property собственность, владения

Тема: ''Medical Education in Great Britain''. - student2.ru Тема: ''Medical Education in Great Britain''. - student2.ru undergraduates студенты 1—4-го курсов

В. A. (Bachelor of Arts) бакалавр искусств

Ph.D. доктор философии

M.S. (Master of Sciences) магистр

graduate students магистранты и докторанты

sensory perception чувственное восприятие

drug addiction зависимость от

2. Изучающее чтение текста «Cambridge university department of psychology»

(см. приложение).

1) Прочитайте и ответьте на вопросы по тексту.

1. When was the Department of Psychology at the University of Cambridge founded?

2. Why was the proposal by James Ward rejected?

3. Who was the first lecturer in psychology?

4. What was Dr. Rivers famous for?

5. What is unusual about the Department of Experimental Psychology at the University of Cambridge?

6. What are the research degrees at the Department of Psychology at the University of Cambridge?

7. Who is included in the research staff?

8. What are the benefits of education at the Department of Experimental Psychology at the University of Cambridge?

9. Why education at the University of Cambridge makes you better equipped as a graduate student?

2) Закончите предложения.

1. William Rivers conducted research in ...

2. The Department of Experimental Psychology is famous for...

3. The University of Cambridge is unusual because ...

4. All undergraduates at Cambridge study for the B.A. degree, even...

5. Research degrees at the Department of Psychology include ...

6. The research staff includes...

7. Research staff at Cambridge conducts research on ...

3) Решите ситуационную задачу. Обменяйтесь мнением.

You have a friend who wants to borrow some money. He always pays it back, but it takes a lot of time. Today he needs thirty dollars, but you want to use this money to buy a birthday present for another friend. What will you do?

4.3.Самостоятельная работа по теме.

1. Rendering: текст (смотри приложение).

2. Explain the gesture “Running the fingers through the hair”.

4.4. Итоговый контроль знаний.

Индивидуальная проверка переводов, исправление ошибок, выставление оценок за самостоятельную работу.

Основные понятия и положения темы.

Тема обеспечивает базовую, профессионально ориентированную подготовку по английскому языку.

Студенты могут сравнить систему образования в России и Англии. Увидеть отличия в системе обучения. Британская система медицинского образования высоко ценится во всем мире и привлекает студентов из многих стран. Каждый, кто хочет стать доктором в Соединенном Королевстве, должен, прежде всего, сдав экзамены после пяти лет обучения в медицинской школе и больнице, получить первую ученую степень – степень бакалавра – по терапии или хирургии: за этим следует еще один дополнительный год практической работы в специально утвержденной клинике. Организация, регулирующая все, что связано с медицинской профессией в Великобритании, называется Генеральный Медицинский Совет (ГМС). Он составляет реестр всех врачей, получивших образование. В этой стране могут заниматься врачебной практикой только те, чьи имена содержатся в медицинском реестре. Из 46 университетов Великобритании в 19 существуют медицинские школы, несущие ответственность за обучение будущих врачей.

Вводятся новые лексические единицы, выполняются речевые упражнения, способствующие совершенствованию речевых навыков.

Самостоятельная работа предполагает работу с текстом, по переводу с русского на английский язык. Это задание способствует совершенствованию навыков письменной речи. Составление сообщения по теме выявляет уровень сформированности письменной речи и лексико-грамматических навыков.

Задания для уяснения темы.

6.1.Вопросы для самоподготовки.

1) Переведите на русский язык.

1. Psychophysics is the relation between the stimuli and experienced sensations.

2. Money is a good stimulus for good work.

3. Experience in biology is always good in psychology.

4. I want to become a famous psychologist or psychiatrist.

5. Psychology is a science about mind, brain, and behaviour.

6. Religion studies human soul.

7. The Dean of our department is elected and appointed by the rector.

8. Our university has a lot of property — ten buildings, a fitness center and a swimming pool.

9. Traditions of famous Russian psychologists are continued to the present day.

10. Psychiatry and psychology are two related fields.

2) Измените форму глагола в данных предложениях, Present Simple на Future Simple.

6.2. Тестовые задания.

1. Закончите предложения.

1) These days …. are often interactive, with regular opportunities for the students to ask questions.

2) In ….. …. students learn how to treat and manage patients.

3) Dissections of …. is an important part of the anatomy component.

4) The …. …. at the University of Edinburgh is one of the oldest in the UK.

5) She’s a …. at the Royal; one of the leading pediatric heart specialist in the country.

6) The Royal …. of Surgeons in Edinburgh dates from 1505.

7) We have a …. each week where we discuss topics in a small group with our lecturer.

2. Переведите предложения на английский язык.

1. Этот магистрант проводит исследования по восприятию ощуще­ний.

2. Исследовательская лаборатория проводила исследования по те­мам внимания и памяти.

3. Мой друг — аспирант факультета психологии Кембриджского уни­верситета. Он окончил Московский государственный универси­тет со степенью магистра и потом поступил на факультет психоло­гии Кембриджского университета.

4. Я планирую карьеру психолога.

5. Я хочу получить подготовку университетского уровня по медици­не, в то же самое время получая квалификацию психолога.

6. Психология — это одна из дисциплин, которая занимаются изуче­нием мозга, сознания и поведения.

3. Спросите о недостатках информации. Начните вопрос с вопросительного слова, данного в скобках. Ответьте на вопросы.

1) Premedical training of students will take … years. (How many years…)

2) We shall study clinical subjects in … years. (When …)

3) In pathology classes the students will learn about …. (What …)

4) We shall have medical practice …. (Where …)

5) During the period of internship an intern will …. (What …)

6) … will make a diagnosis after a thorough examination of the patient. (Who …)

6.3. Ситуационные задачи.

1. You have a friend who wants to borrow some money. He always pays it back, but it takes a lot of time. Today he needs thirty dollars, but you want to use this money to buy a birthday present for another friend. What will you do?

2. Explain the gesture “Running the fingers through the hair”.

7. Список тем по УИРС, предлагаемый кафедрой.

1. Проблемы медицинского образования в Великобритании и России.

2. Психологическое образование в Великобритании и России.

8. Рекомендуемая литература.

Основная: Тексты «Medical Education in the UK», «Cambridge university department of psychology», текст для письменного перевода с русского на английский язык.

Дополнительная: словари, справочники по грамматике.

Medical Education in the UK.

The majority of students enter the five-year course. Only 8 medical degree schools in the UK offer a one-year pre-medical foundation course for applicants who fail to meet the standard matriculation requirements. The Pre-medical programme is designed for students without the prerequisite science backgrounds. This year you study basic medical sciences such as cell function, physiology and chemistry, in addition to medical data handing. Follow in successful completion of this programme, you may then progress to the Bachelor of Medicine and Bachelor of Surgery programme.

The programme is split into two Phases. The first Phase, or pre-clinical training, extends over two academic years and interdisciplinary teaching covers normal and abnormal structure function and behavior. You study: basic cell biology: organization of tissues; blood; cardiovascular and respiratory biology; nutrition, metabolism and endocrinology; gastrointestinal and hepatobiliary system; skeletal and locomotor system; neurological sciences; human reproduction urinary tract; identity and deference; pathology; basic pharmacology; medical microbiology. You also look at medicine in society and take modules in personal and professional development. Clinical skills teaching includes practical, demonstrations and case discussions, and hospital visits in the region. You also undertake an attachment to a GP which includes a "family and patient study”.

Phase II, or clinical training, lasts for three years. Phase II, starts with a 12-week clinical skills block covering basic history-taking and examination. This is followed by the essential junior rotations which provide students with clinical experience of specialties such as public health and neurology. Core material which underpins this clinical experience is provided in weekly resource-day teaching. As part of this Phase you undertake three modules, each lasting for seven weeks, in hospital medicine, investigative medicine, and community medicine, and you may choose from a range of approximately 250 topics on offer. These students-selected modules are followed by a nine-week elective period which gives you the opportunity to study medicine almost anywhere in the world. In the senior rotations, students undertake full-time clinical attachments in the region. At the end of this Phase you take a short Pre-registration House Officer Course to conclude the degree programme, after which you will graduate with a degree. This Course will prepare you for your year as a new graduate House Officer. Within the medical curriculum, you are offered the chance to undertake the degree of Bachelor of Medical Science. This is a one-year research project which enables you to pursue a specific subject in more depth at the end of your second or fourth year. Some students may choose to extend their period of research to undertake a PhD qualification.

Text

Внутри самих школ зачастую применяются различные системы обучения, однако, содержание курса в принципе то же самое, впрочем, как и требования, предъявляемые к поступающим.

Обучение продолжается пять лет. На теоретическую подготовку до начала клинической практики отведено два года. Основы медицины преподаются по 10 предметам, предназначенным для того, чтобы вооружить студента теоретическими знаниями, необходимыми для подкрепления практического обучения в больницах на протяжении оставшейся части курса.

Предметы и число часов, отводимых на их изучение, на протяжении двух лет, нижеследующие:

Анатомия 387

Бактериология и вирусология 18

Иммунология и патология 19

Медицинская биохимия 209

Медицинская генетика 33

Фармакология 97

Физиология 278

Психология 53

Социальные науки, связанные с медициной 21

Статистика 23

В среднем 44 процента учебного времени, отводимого на все эти предметы на протяжении двух лет, отдается лекциям, а 26 процентов практическим занятиям и семинарским работам. Оставшиеся 30 процентов приходятся на самостоятельную работу и занятия с руководителем группы. Студенты поделены на группы по 10 человек. Каждой группой руководит преподаватель с кафедры анатомии, психологии и медицинской биохимии.

«Сambridge university department of psychology»

In 1877 James Ward proposed to open a laboratory in Cambridge to study psychophysics, the relationbetween the physical properties of stimuli and experienced sensations. This proposal was rejected by the University because it would insult religion by putting the soul on a pair of scales. However, in 1897, William Rivers was appointed University Lecturer in Physiological and Experimental Psychology. Rivers was to become famous as a neurologist, psychologist, anthropologist, and psy­chiatrist.

In 1901 Psychology acquired a room, in 1903 a property in Mill Lane, and in 1912 the Psychological Laboratory was founded. Research and teaching in experimental psychology is continued to the present day.

The Department of Experimental Psychology at the University of Cambridge is famous for its teaching. Students are taught by researchers of international importance and many of its past students have impor­tant positions in psychology and related fields throughout the world.

The University of Cambridge is unusual because undergraduates are not admitted to the Department of Psychology. The subject is taught as an experimental science at second and third-year levels within the Natu­ral Sciences. All undergraduates at Cambridge study for the Bachelor of Artsdegree — even those studying the sciences. The Department admits graduates to study for research degrees. These include the Ph.D. (re­quiring three years of research) and the M.S. (two years).

The research staff includes university teaching officers (lecturers, and professors), research assistants, laboratory staff, and graduate stu­dents. They conduct psychological research on sensory perception, at­tention, memory, language, psychopathology, associative, animal be­haviour, and drug addiction.

Занятие № 3

1. Тема: «Medical Education in the USA».

2. Значение изучения темы:данная тема способствует выработке умений и навыков, необходимых для использования английского языка, как средства получения информации по специальности, развивает профессиональный интерес, приобщает студента к социо-культурной среде носителей английского языка, позволяет познакомиться со спецификой медицинской социальной среды.

3. Цели занятия: развитие навыков устной речи, через применение информации в разных ситуациях профессионального общения, знакомство с системой образования в США и проблемами студентов и врачей, развитие навыков работы с учебными текстами. Повторение грамматического материала Present Simple Continuous, Present Perfect, Present Perfect Continuous.

4. План изучения темы.

4.1. Исходный контроль знаний.

1. Выборочный перевод текста «Medical Education in the UK».

2. Индивидуальный устный опрос темы «Medical Education in Great Britain».

4.2. Изучение нового материала.

1. Введение новой лексики:

higher education resident, residency, premeds, teaching hospital, ward, academic achievement, medical school;

2. Изучающее чтение текста «Medical Education in the USA» (см. приложение).

Задания:

1. Найдите в тексте ответы на следующие вопросы и прочитайте их вслух.

1. When does a student apply for admission to medical school? 2. What is the most important factor in the selection of students? 3. What is the aim of personal interview with applicants to medical school? 4. What degree do students receive at the end of four years of study? 5. Where can the graduates work after their residency?

2. Прочитайте и скажите, какие предложения соответствуют содержанию текста, а какие нет. Исправьте их.

1. At the age of 18, American children finish their secondary school. 2. Students study at least 3 years in a college before they apply to a medical school. 3. The competition to a medical school is very high. 4. The third- and fourth-year students work in clinics and out-patient departments gaining practical medical experience. 5. During their period of residency a young doctor works under the supervision of a specialist. 6. The cost of medical education in the USA is very high.

3. Найдите в тексте предложения в Present Perfect Simple и переведите их.

4.3. Cамостоятельная работа.

Прочитайте текст «Education skills, abilities and knowledge» (см. прил.) и определите, какие из приведенных ниже предложений соответствуют, и какие не соответствуют его содержанию. Исправьте неверные утверждения.

1. A psychologist must be able to inspire and to lead. 2. If a psychologist wants to have private practice, he needs a license. 3. All states require a psychologist to complete a doctoral degree. 4. A psychologist is not allowed to work without license. 5. Most states require that applicants pass an examination prior to becoming licensed.

2. Найдите в тексте и переведите на русский язык слова и словосочетания, которые относятся к психологическим терминам.

3. интерактивные формы работы.

4.4. Итоговый контроль знаний.

Индивидуальный контроль письменного перевода, выставление оценок за самостоятельную работу, и работу на занятии.

Основные понятия и положения темы.

Тема "Medical Education in the USA" знакомит студентов с системой медицинского образования в Америке. На занятии студенты овладевают новой лексикой в сочетании с усвоенной ранее. Изучающее чтение отрабатывается на материале текста "Medical Education in the USA". Содержание текста соответствует данному виду чтения. Материал связан с профессиональным интересом студентов, что развивает мотивацию к овладению иностранным языком.

Повторяется грамматический материал Present Perfect Simple, Perfect Continuous и Present Continuous. Студенты отрабатывают навыки монологического и диалогического высказывания.Занятие способствует развитию мыслительных операций, а именно анализу, синтезу и классификации.

Задания для уяснения темы.

6.1. Вопросы для самоподготовки.

1. Ответьте на вопросы.

1. When does a student apply for admission to medical school? 2. What is the most important factor in the selection of students? 3. What is the aim of personal interview with applicants to medical school? 4. What degree do students receive at the end of four years of study? 5. Where can the graduates work after their residency?

2. You are a student, which branch of psychology do you think you have the qualities for? Make a list of qualities for another specialty.

6.2. Тестовые задания.

1. Закончите предложения, используя глаголы, подходящие по смыслу, в Present Perfect Simple или Present Perfect Continuous, или Present Simple Continuous.

1. I’ve been photocopying the reports all morning, but I still Complete the sentences with suitable verbs. Use the present perfect simple or continuous or the present simple continuous.

1. I’ve been photocopying the reports all morning, but I still haven’t finished.

2. I don’t want to spend a lot of money today because I _____________________________ as much as I can until I __________________ on holiday.

3. I remember meeting your brother last summer, but I ___________________________ him this year. What _______________________________ since then?

4. I ___________________________ with my cousin in London. I ________________________ there before, but he_______________________ there for several years, so he can show me around.

5. I’m sorry I’m late. _________________________ a long time?

6. Why ____________________________ for a little while? You _______________________________ a break since we started to work.

7. We _______________________ the stupid film since lunchtime. Let’s switch over the other channel.

8. Jenny’s really excited about going to Spain. She ______________________ there before, although she _____________________ Spanish for several years.

9. Peter rarely ________________________________ time to visit his parents these days, but he _____________________ lunch with them tomorrow because it’s his father’s birthday.

6.3. Ситуационная задача.

1. The doctor is always a student, and always is improving. Express your opinion.

2. You are a student, which branch of psychology do you think you have the qualities for?

Make a list of qualities for another specialty.

Наши рекомендации