III. Лексический минимум по теме MICROORGANISMS.

Выучите следующие слова и словосочетания:

Запомните чтение следующих слов.

microorganism ['maikrou'o:ganizm] – микроорганизм

aerobic [,eia'roubik] –аэробный

anaerobic [ae,nei'robik] – анаэробный

coccus ['kokas] (picocci ['koksai])–кокк

bacillus [ba'silas] (pi bacilli [ba'silai])– бацилла

virulent ['virulent],–заразный, вирулентный

lobar ['louba] –долевой, лобарный

pneumococci [,nju:mo'koksai], – пневмококки

consolidation [kan.soli'deifn], – консолидация, уплотнение, затвердевание

mucous ['mju:kas], – слизистый

membrane ['membrein], – перепонка, оболочка, мембрана

phagocyte ['faegasait]– фагоцит

growth [grouG] прост; увеличение; новообразование; опухоль

however [hau'eva] cj однако, тем не менее, несмотря на

favourable ['feivarabl] а благоприятный; положительный; удобный

multiply ['mAltiplai] v размножать (ся)

size [saiz] п размер, величина

certain ['sa:tn]a некоторый; некий; определенный

environment [in'vaiaranmant] п окружающая среда

invade [in'veid] v вторгаться; поражать болезнью

destroy [dis'troi] v разрушать, уничтожать

occur [a'ka:] v встречаться, случаться; происходить

reveal [n'vi:l] v показывать, обнаруживать, выявлять

persist [pa'sist] v сохраняться, продолжать существовать

impair [im'pea] v повреждать, ухудшать; нарушать

skin [skin] п кожа

catch [kaetj] (caught, caught [ko:t]) v схватить; заболеть; заразиться report [n'po:t] v докладывать; сообщать; и доклад; сообщение

III. Устная тема Microorganisms

Базовый текст.

Прочтите и устно переведите текст.

MICROORGANISMS

All the existing microorganisms can be divided into two main groups — aerobic and anaerobic. Aerobic microorganisms must have atmospheric free oxygen for their life and growth. However one knows that free oxygen is not favourable for the development of anaerobic microorganisms.

Bacteria vary in shape and according to this feature they are divided into some groups. Spherical bacteria have been called cocci. They are also subdivided into several groups. Rod-shaped (палочковидные) bacteria are called bacilli.

When bacteria multiply they divide. The growing organism increases in size up to a certain limit and in due time divides. The process of division depends on the conditions of the environment.

Any minute [mai'nju:t] (мельчайший) virulent microorganisms may invade the human body. But due to the local protective agents of the human organism they are destroyed. In this case no disease occurs.

However the local protective agents of the human organism are not always able to destroy completely the invading microorganisms. It is known that in such a case a local or general infection may occur.

Most of the microorganisms produce diseases when they enter the tissue and destroy it. If one examines under the microscope the alveoli of the lung of the man with lobar pneumonia a great number of pneumococci can be revealed. While the disease persists the lung may be considerably impaired because of the consolidations which may develop in it.

But the human organism can fight against the microorganisms which have passed its first protective barriers, i.e. skin and mucous membranes.

The prominent Russian scientist 1.1. Mechnikov had made many investigations before he was able to come to the conclusion that leucocytes could catch and destroy certain microbes. 1.1. Mechnikov called them phagocytes or microbe cell destroyers.

Вопросы для обсуждения.

1. What conditions are favourable for the growth and life of both aerobic and anaerobic microbes?

2. According to what are bacteria divided into groups?

3. To what limit do growing organisms increase in size when they multiply?

4. Due to what are minute virulent microorganisms destroyed when they invade the human organism?

5. In what case may local or general infection occur?

6. What can be revealed under the microscope in the alveoli of the lung of the man with lobar pneumonia?

7. Why may the lung be considerably impaired while the disease persists?

8. What barriers do skin and mucous membranes form?

9. What is the role of leucocytes in the human body?

IV. Домашнее задание к следующему занятию.

1. Повторить лексику по теме Microorganisms.

2. Выучить грамматический материал урока 1.

V. Контроль.

Устный опрос.

Письменная работа по лексике и грамматике.

Подготовить материал для участия в кейс анализе по теме занятия.

Список основной литературы

1. Маслова, Алевтина Макаровна. Английский язык для медицинских вузов : учебник / А. М. Маслова. - 5-е изд.,испр. - М. : ГЭОТАР-Медиа, 2014. - 336 с.

2. Кондратьева, Виолетта Александровна. Немецкий язык для обучающихся-медиков : учебник / В. А. Кондратьева, Л. Н. Григорьева. - 2-е изд., испр. . - М. : ГЭОТАР-Медиа, 2012. - 400 с. : ил.

3. Евсюкова, Т. В. Английский язык [Электронный ресурс] : учебник / Т. В. Евсюкова, С. И. Локтева . - 2-е изд,. стереотип. - М. : ФЛИНТА; МПСИ, 2011. - 358 с.

4. Гильфанова, Ф. Х. Немецкий язык [Электронный ресурс] : учебное пособие / Ф. Х. Гильфанова, Р. Т. Гильфанов . - 2-е изд., стереотип. - Б. м. : ФЛИНТА, 2012. - 320 с.

5. Муравейская, М. С. Английский язык для медиков [Электронный ресурс] : учебное пособие / М. С. Муравейская, Л. К. Орлова. - 11-е изд. - М. : ФЛИНТА, 2011. - 384 с.

6. Английский язык. EnglishinDentistry : учебник / Л. Ю. Берзегова [и др.] ; ред. Л. Ю. Берзегова. - 2-е изд., испр. и доп. - М. : ГЭОТАР-Медиа, 2013. - 360 с. : ил.

Наши рекомендации