Употребление английского глагола в активном залоге

(Active Voice)

Диагностический тест: Отметьте предложения ниже – верные (R) или неверные (W) и исправьте ошибки.

  1. The house is smelling unpleasant because we are having it repainted.
  2. Children always look forward to their birthday parties.
  3. Now this book is belonging to me.
  4. You can have a cup of coffee while I speak to the teacher.
  5. He is a young man but he has been writing several novels already.
  6. Yesterday my father left for America where a lecture tour has been arranged for him.
  7. I’m delighted to say that your son passed this difficult exam.
  8. By the time he left school he had learnt English and French.
  9. Do hurry please, the concert will have started punctually at 7.30
  10. By this weekend, I shall done most of the work. Then I shall relax for a few days.

Present Simple

Задание 1. Образуйте форму 3–его лица единственного числа от нижеследующих глаголов, расположите их в соответствующие столбцы и прочитайте их.

Watch, play, fix, buy, go, fly, get, drop, say, dress, cry, mix, dry, sneeze, reach, pay.

+ s Ss, sh, ch, tch, x + es Vowel + y + s Consonant + y ----ies
gets watches plays flies

Задание 2. Образуйте форму 3-его лица единственного числа от нижеследующих глаголов, расположите их в соответствующие столбцы и прочитайте их.

Match, try, bake, dance, ring, keep, hit, work, teach, rise, hate, leave, smoke, arrive, smile, kiss, begin, cry, lose, dress, choose, rob, like, sleep.

/s/ /iz/ /z/
After /f/, /k/, /p/, /t/ After /s/, /t∫ /, /t /, /d/, /z / After other sounds
bakes matches tries

Past Simple

Задание 3. Образуйте форму прошедшего времени от нижеследующих глаголов, расположите их в соответствующие столбцы и прочитайте их.

Cry, stay, stop, hate, taste, prefer, fry, dance, like, type, plan, annoy, destroy, pray, phone, beg, try, tip, play, study, travel, enjoy, empty, tidy

-e ---- +d Double consonant + ed consonant + y ----ied Vowel + y -----+ ed
hated stopped cried stayed

Задание 4. Образуйте форму прошедшего времени от нижеследующих глаголов, расположите их в соответствующие столбцы и прочитайте их.

Add, wash, rain, need, help, want, count, rob, open, work, marry, close, love, end, invite, laugh, hope, kiss

/id/ /t/ /d/
After /t/, /d/ After /k/, /s/, /t /, /f/, /p/, After other sounds
added worked opened

Present Continuous

Задание 5. Добавьте окончание -ing к нижеследующим глаголам, расположите их в соответствующие столбцы и прочитайте их.

Run, swim, drive, play, read, lie, travel, cycle, put, ride, drink, write, tie, fly, take, cut, sleep

+ ing -ie --- y +ing -e ---ing Double consonant +ing
Playing Lying Taking cutting

Глаголы, которые не употребляются во временах группы Continuous в следующих значениях:

tо love любить to hate ненавидеть
to like нравиться to prefer предпочитать
to dislike не любить to want хотеть
to hope надеяться to wish желать
to appear казаться to guess догадываться
to resemble походить, иметь сходство to imagine воображать
to seem казаться to know знать
to believe верить to mean значить
to doubt сомневаться to realize осознавать
to recognize узнавать to consist of состоять (из)
to remember помнить to contain содержать
to suppose предполагать to depend on зависеть
to understand понимать to deserve заслуживать
to hear слышать to fit подходить (по цвету)
tosee видеть to include включать
to sound звучать to involve вовлекать
to belong принадлежать to lack недоставать
to concern касаться, заботиться to matter причинять
to need нуждаться to own владеть
to owe быть обязанным to possess принадлежать

Обратите внимание на глаголы, имеющие разные значения:

Continuous Simple
получать известие to hear слышать
встречаться to see видеть
думать, обдумывать to think думать, полагать
чувствовать, ощущать to feel чувствовать, понимать
пробовать to taste иметь вкус
нюхать to smell иметь запах
любоваться to admire восхищаться

Изучите таблицу видовременных форм английского языка

В Активном залоге

  SIMPLE CONTINIOUS PERFECT PERFECT CONTINIOUS
Present + V1,V1+S/ ES –, ? DO/DOES+V Always, never, in May, often, sometimes, every day, seldom (редко), on Monday + - ?   AM/IS/ARE+V-ing   At the moment, this time, still (всё ещё), now + - ?   HAVE +V3(ed) HAS Just (только что), never, ever (-, ?), already, yet, recently (недавно), this week, today + - ?   HAVE/HAS BEEN+V-ing For 5 years, since 1995
Past + V2(ed) -, ? DID+V1 Yesterday, last month, the day before yesterday, 5 years ago + - ? WAS/WERE+V-ing   At that time yesterday, from 3 to/till 5, all day long (весь день), the whole day (весь день), when you came, while + - ? HAD+V3(ed)   By (к), when you came, by the end of last week + - ? HAD BEEN+V ing For, since
Future +, -, ? WILL/SHALL+V1 Tomorrow, the day after tomorrow, next week, in 5 days + - ? WILL/SHALL BE+ V- ing At that time tomorrow, when you phone, from 3 to/till 5, all day long (весь день), the whole day (весь день), when you come, while. + - ? WILL/SHALL HAVE +V3(ed) By the end of next week, by, when you come + - ? WILL/SHALL HAVE BEEN+ V- ing For, since
Future–in-the Past WOULD SHOULD+V1 WOULD/SHOULD BE+ V- ing WOULD SHOULD HAVE +V3(ed) WOULD SHOULD HAVE BEEN+ V-ing

Почитайте предложения на английском и русском языках, приведенные в таблице. Обратите внимание на русский перевод английских предложений.

This firm …. Эта фирма ….

Produces computers Производит компьютеры (вообще)
Is producing Производит (сейчас)
Has produced Произвела (только что, на сегодняшний день)
Has been producing Производит (с какого-то времени)
Produced Произвела, производила (в прошлом)
Was producing Производила (в определенный момент в прошлом)
Had produced Произвела (уже до определенного момента в прошлом)
Had been producing Произвела (уже сколько-то времени до определенного момента в прошлом)
Will produce Будет производить (в будущем)
Will be producing Будет производить (в определенный момент в будущем)
Will have produced Произведет (к определенному моменту в будущем)
Will have been producing Будет производить (уже сколько-то времени к определенному моменту в будущем)

Задание 6. Переведите на английский язык.

сейчас

1. Я ремонтирую компьютер уже 20 минут

редко

7 часов в день

2. Он работает сейчас (не мешайте ему).

здесь уже несколько лет

в прошлом году

3. Она прочитала книгу (т.е. может рассказать ее содержание)

вчера к 7 часам вечера

неделю тому назад

когда он пришел

4. Мы читали эту книгу вчера

уже два часа, когда он пришел

пока он переводил текст

вчера весь день

уже несколько часов

5. Дождь шел когда я вышел на улицу

вчера (факт)

до того, как вы пришли

в следующем году

6. Он будет изучать английский уже 2 года, когда он поступит в институт

завтра в это же время

уже 2 часа завтра, когда вы позвоните

7. Мы будем читать эту книгу через час

скоро

когда он придет

скоро

8. Они напишут тест завтра к 3 часам

к тому времени, когда он вернется

если вы поможете ему

9. Он закончит курсовую работу когда он соберет весь материал

после того, как переговорит с ним

Задание 7. Заполните пропуски в предложениях, используя правильную форму глагола, данного в скобках.

1. When Meckler lived in Italy, he _____ (always/have) dinner at 9 p.m. 2. Can you be at the station to meet us? We _____ (travel) on the 10 a.m. train, which _____ (arrive) in Edinburgh at 15.30. 3. John was exhausted because he _____ (work) in the garden all day. 4. On their next anniversary Doris and Fred _____ (be) married for 40 years. 5. Just think! This time tomorrow we ____ (lie) in the sun in the Caribbean. 6. My sister _____ (find) a ten pound note while she ____ (walk) to school yesterday. 7. By the time I _____ (arrive), the football match _______ (already/start).8.I ______ (just/finish) reading ‘War and Peace’. It’s a brilliant book. 9. Good luck at the interview. I hope you ____ (get) the job. 10. Five minutes after we ____ (arrive) at the beach it ___ (start) to rain. 11. That has to be the worst film I ____ (ever/see).12.While Alan ____ (drive) home late last night he ____ (run out) of petrol.

Задание 8. Заполните пропуски в предложениях, используя правильную форму глагола, данного в скобках.

Mark Pringle is (be) two years older than his cousin Nick. After he left school, he ___ (get) a job with a music magazine. For the last two years he ____ (work) as a general reporter. ‘I _____ (like) the work’, he says. ‘Next year, I ____ (probably/go) to New York to work as the American correspondent.’

Like Nick, Mark ____ (go) to a public school – Charterhouse – and he ____ (not like) it, either. ‘I ____ (be) very pleased when I ____ (leave) my school two years ago. If I have children, I ____ (not send) them to a state school’.

Mark didn’t go to University. ‘I ____ (not get) very good grades in my ‘A’ Levels’, he says, but that’s O.K., because I ___ (not need) good ‘A’ Level grades to do this job’. At the moment, he _____ (study) Spanish and Portuguese. ‘A lot of good music ____ (come) from South America, and after New York, I ____ (want) to go and live there for a few years.’

Задание 9. Выберите правильный вариант ответа.

1. Shhh! I can’t hear what he ______.

a. says b. is saying c. say d. have said

2. It was ______.

a. at six o’clock rain b. raining last

c. rain last night d. raining at six o’clock last night

3. The police ____Nom.

a. has arrested b. was arrested by

c. have arrested d. were arrested

4. The policeman read the gentleman his rights after he _______ him.

a. had arrested b. arrested

c. was arresting d. arrests

Задание 10. Определите, в какой части предложения содержится ошибка.

1. Lasers is of great value in areas such as communication, industry, medicine.

a b c d

2. The watt is namedafter James Watt, a British engineer who has developed the

a b c d

steam engine.

3. The development of voice recognition shallenable the computer to identify the

a b c d

spoken commands.

4. Images and sounds often added to games makes them more realistic and more

a b c d

exciting.

5. Security systemsdistinguish between faces they has been taught to recognize.

a b c d

Наши рекомендации