Универсальность против лингвистической и культурной относительности речевых актов

С точки зрения Остина иллокутивные акты возможны благодаря существованию социально приемлемых традиционных действий. Поэтому такие речевые акты должны рассматриваться как предмет исторических и культурных изменений. По мнению Серла, существует ограниченное число основных типов иллокутивных функций (1969: 64, 1979: 29), которые могут рассматриваться как «естественные виды использования языка» (Searle и Vanderveken 1985: 179). Следовательно, есть основание утверждать о универсальности, по крайней мере, в отношении содержания иллокутивных функций, в то время как способы их выражения в языке могут варьироваться. Некоторые лингвисты-антропологи оспаривают даже мысль о том, что концепцию речевых актов Серля, основанную на интенциях (намерениях) говорящего, можно применить для незападных культур в ее общем смысле (Rosaldo 1982; Ouranti 1988). Браун и Левинсон (1978) сместили акцент с видов речевых актов на виды стратегий для их совершения, предложив объяснить их межкультурные сходства ссылкой на универсальную абстрактную модель вежливого использования.

Развитие межъязыковой и кросс-культурной прагматики позволит по-новому взглянуть на рассматриваемые проблемы на основе эмпирических данных. В соответствии с предложением Фершуерена (1989: 8) относительно его исследований в области основных глаголов лингвистического действия (рассматриваемые в качестве лексикализированного отражения концептуализации лингвистического действия), ничто не должно рассматриваться в качестве универсального до тех пор, пока не будут получены убедительные доказательства, вытекающие из результатов широкомасштабных сравнительных исследований. Другую позицию представляет теория Анны Вежбицкой (1991), придающая большое значение культурным различиям, однако пытающаяся описать их с помощью интуитивно выбранных семантических универсалий.

Analysis

Speech act theory plays an important role in linguistics. It attempts to explain how speakers use language to accomplish intended actions and how hearers infer intended meaning form what is said. That’s why I have chosen the article under the title “Main problems in speech act theory”.

The academic functional style is known to have certain linguistic markers on each language level. On the morphological level, they are represented by academic suffixes and prefixes. For example, primacy, tendency, semantics, pragmatics, successfulness, politeness, appropriateness, prototypical.

As for the lexical level, there is a great number of terms used in the text. They are, for example, speech act, Illocutionary acts, illocutionary force, performative formula, mood, modal verbs and others. Abundance of proper names proves stylistic affiliation of the text (e.g. Austin, Searle, Vendler, Wunderlich, Bach, Harnish, Sbisa). The next characteristic is the presence of abbreviation (e.g. cf., e.g., i.e.). No phrasal verbs or words with emotive colouring are to be found in this passage. Academic Functional style does not imply the usage of expressive means or stylistic devices. However, links verbs, such as to prove or to involve, are used in the text.

The syntactical level of this text as one of the academic functional style is characterized by complete and extended sentences with various types of clauses. Strong reliance on passive voice can be highlighted as a linguistic feature of the style under consideration. (Illocutionary acts have to be understood by hearers. It has been generally maintained… Answers to the first question have been proposed in the literature… Recent research is concerned with scales…). The text is full of participial, gerundial and infinite constructions. (…that he took to be performatives. … only if it were possible to assign illocutionary forces… the proposal has also been made to admit of different modes… partly concerning the internal organization of the theory, partly regarding how the theory itself… and inexplicit ways of performing the same illocutionary act…)

Impersonal constructions are also among typical features (explicit forms for implicit ones… classification of illocutionary acts has been by far the most influential one).

The textual level has also its stylistic markers, such as descriptive narration with argumentation and interpretation. There are a lot of references throughout the text. Transitional signals are also widely utilized to emphasize the logical character of the text. (Therefore… As to the second question, As to the third question, Though … However,…)

To sum it up, all the linguistic markers on each level prove that the text under consideration belongs to the academic functional style.

I consider the title of the text as a good one, as it attracts each reader’s attention and also tells the reader what the paper is about. This title suggests guidelines and consists of nominal group constructions. According to Harley’s classification the title of the article announces the general subject.

Speaking about the structure of the article, we can mention that it is divided into six parts. The first one is the introduction where the author writes where and when the problems discussed in the chapter appeared. The main part of the text is divided into five subtitles, which indicate the contents of the next few paragraphs. For example: "Illocutionary force-indicating devices" or "Modes of understanding".

There are three key-words in the article: Illocutionary force, speech act, performative utterance. Illocutionary force and performative utterance are the common terms of the article. Speech act is the main object of study. Therefore the choice of keywords is logically determined.

Annotations

1)

Рассматриваемая глава «Основные проблемы в теории речевых актов» посвящена основным спорным вопросам, возникающим при изучении индикаторов иллокутивной силы, классификации иллокутивных актов, выявлении модусов понимания, изучении речевых актов и их правдивости, а также сопоставлении универсальности и лингвистической и культурной относительности речевых актов. Особенностью данной главы является приведение мнений наиболее авторитетных исследователей в области теории речевых актов, что позволяет получить наиболее полное представление о вопросе.


2)

Jef Verschueren, Jan-Ola Östman. Handbook of Pragmatics Highlights (volume 1): Key Notions for Pragmatics. John Benjamins Publishing, 2009. Chapter Speech act theory/ Main problems in speech act theory by Marina Sbisa

The chapter is written by professor of Philosophy Marina Sbisa from the University of Trieste who has made a great contribution to the study of speech act theory. The work is devoted to the disputable moments about illocutionary force-indicating devices, classification of illocutionary acts, modes of understanding, truthfulness of the speech acts and study of Universality and the linguistic and cultural relativity of speech acts. The author does not present any subjunctive view points but refers to the distinguished scientists such as John Ostin, John Rogers Searle, Anna Wierzbicka and others. The work would be useful for students and researchers interested in pragmalinguistics and the main aspects of the speech act theory. Despite a big number of specific terms the work is easy for comprehension

Abstract

Speaking about the problems Marina Sbisa covers the following:

Наши рекомендации