Ex. 12. Develop the ideas of Ex. 3 without looking into the text.

Ex. 13. Make up a plan of the text, provide each point of the plan with necessary words and word combinations. Compare your plans and discuss them in the classroom.

Ex. 14. Retell the text using your own plan and expressions from Ex. 5, 6, 13.

Ex. 15. Give the gist of the text in three or four sentences.

Ex. 16. Role play.

Choose roles and prepare a dialogue. One of you argues that the Roman culture retained a unique identity, another one thinks that the Greek influence was too strong.

Ex. 17 Study the table and comment on it:

753 ВС — legendary foundation of Rome

509 ВС — beginnings of the Republic

390 ВС — Gallic Celts sack Rome

312 ВС — Rome's first major road built in Italy

c. 280 ВС — early Roman coinage

218-201 ВС — second Punic war with Carthaginians, Hannibal invades Italy

146 ВС - Carthage and Corinth destroyed

58-51 ВС — Caesar's conquest of continental Gaul

55-54 ВС — Expedition to Britain

27 ВС — Augustus declared emperor, beginning of the empire

44 ВС — Julius Caesar murdered

AD 27-68 — Julio-Claudian dynasty

AD 43 — Roman occupation of Britain

с. AD 122 — Hadrian's Wall begun

AD 313 — freedom of Christian worship recognized under Constantine

AD 286 — initial division of Empire under Diocletian

AD 330 — Constantinople consecrated as new Imperial capital

AD 395 - final division of the Empire into East and West

AD 410 — sack of Rome by Visigoths

AD 476 - deposition of the last Roman emperor of the West

VI. WRITING SKILLS

Ex. 18. Make up sentences using expressions from Ex. 3,5,13. Provide similar historical context.

Ex. 19. Topics for essay writing:

1. The stages in Rome's development.

2. The Romans and the Greeks (interconnection and interdependence).

3. The Roman Empire.

4. The Roman Republic.

Ex. 20. Look back through the text and find words and phrases to do with:

1. politics;

2. warfare;

3. arts.

VII. TRANSLATION SKILLS

Ex. 21. Translate into English:

Древний Рим

История Древнего Рима богата событиями. Его нельзя оценить однозначно: он и велик, монументален, и страшен некоторыми чертами своего исторического бытия. Из века в век Рим расширял свою территорию путем завоевания чужих земель, покорения племен и народов, пока из маленького городка-полиса не превратился в огромную мировую державу от западных берегов Средиземного моря до Кавказа.

Вся его писанная и неписанная история, все легенды, религия должны были подкреплять примерами из прошлого идею военного могущества римлян.

Родоначальником государства официально был признан Эней, сын богини Венеры. Его божественное происхождение утверждало идею божественности самого Римского государства. От бога Марса и Сильвии рождаются братья Ромул и Рем. Брошенные в реку своим дядей, они чудом спасаются. Затем их находит и выкармливает волчица. Символом Рима, его государственным гербом стало изображение волчицы с двумя младенцами. Братья выросли и основали город Рим. По преданию, это произошло в 753 году до н.э., и до 509 года он управлялся царями. Первым царем города стал Ромул. В честь него и был назван город. Последним стал Тарквиний Гордый.

Затем римляне отказались от монархического правления и уста­новили республику. Она просуществовала около пятисот лет, до 31 года до н. э. Республику сменила империя. С 31 г. до н. э. до 14 г. н. э. Римской империей правил Октавиан Август, и годы его правления римляне назвали золотым веком своей истории.

Римское государство в конце концов пало. Это произошло в 476 г. н. э., когда был низложен последний римский император Ромул Августул. Два человека, стоявшие у колыбели и смертного одра Рима, разделенные двенадцатью веками, носили одно и тоже имя — Ромул.

Ex. 21. Translate into Russian:

The Roman Empire

The Republic ended and the Roman Empire began with the rise of Caesar Augustus to power. It was a new era in European history. In 27 ВС he got the title of Augustus. For the next 41 years Augustus gave the Romans good government. To better the administration, he appointed men whom he knew could be trusted to office from every class. In order to solve the problems of so many people without jobs, he put Rome's citizens to work on construction projects building forums, granaries, baths, temples, libraries, and roads. "I found Rome built of sun-dried brick; I leave it clothed in marble," he boasted of his accomplishments.

Augustus appointed able men to supervise the postal service and the grain trade. The emperor also gave Rome its first fire department. Education was another concern for him. Augustus paid the salaries of school teachers and librarians and urged that students be given a basic training in citizenship.

The emperor was well aware that the army had become bloated during the wars of the Late Republic. So he reduced the size of the army from 60 to 28 legions. Dismissed soldiers, 100,000 of them, were settled in different parts of the Empire furthering its Romanization. He also expanded Rome's borders even farther. The Rhine River became a permanent boundary between Germans and Romans for the next 300 years. All the territory south of the Danube was brought under Roman Rule. In Anatolia the Roman border was placed on the Euphrates River.

The reign of Augustus lasted until AD 14 when he died at 76 years of age. He had truly become father of his countrymen. His vision for the Empire was to unite all people for service on behalf of Rome. He came close to success. It is not too surprising that some people thought him a god.

Words to remember

artifactsn pl - артефакты, памятники материальной культуры, остатки материальной культуры древнего человека

bustlen - суета, суматоха

campaign[kæm'pein] n — 1. кампания (against, for);поход, операция; 2. (military)~ - военная кампания, война; Do not mix up with company!

company['k∆mpənı] п - компания, товарищество, фирма, общество (акционерное, с каким-л. типом ответственности и т. п.); гильдия (ист.); Do not mix up with campaign!

posev - низложить, свергнуть; сместить (с должности) (from),Syn: dethrone

derivev — 1. устанавливать происхождение, возводить (к чему-л.); 2. происходить, Syn: come from

diversea — отличный от чего-л., несходный, Syn: different

exposev — 1. подвергать действию, оставлять незащищенным (to); 2. подвергать (опасности urn. п.); бросать на произвол судьбы

formerlyadv — когда-то, прежде, раньше, некогда

frontiern — 1. граница, рубеж между двумя государствами, Syn: boundary;2. форт, приграничная крепость

garrisonv - размещать войска (в крепости, городе и т. п.) в целях защиты

hostagen — заложник

hostilityn — 1. враждебность (against,to, between),враждебный акт; 2. (pl) военные действия (between),Syn: war, campaign

identityn - 1. идентичность, тождественность, Syn: sameness; 2. подлинность, Syn: authenticity;3. личность; ~ cardудостоверение личности; 4.своеобразие; отличительная черта, особенность; national~ - национальные особенности, Syn: peculiarity

infantrymann — пехотинец

navala — (военно-)морской, флотский

nonethelessadv — несмотря на, однако

oustv - вытеснять; свергать, устранять

overnightadv — быстро, скоро; вдруг, неожиданно

recruitv - укомплектовывать (отряды, войска и т. д.), призывать (новобранцев и т. п.); набирать, вербовать (новых членов, добровольцев и т. п.)

sharev - участвовать (in- в)

subduev - подчинять, покорять, подавлять

thoroughlyadv — полностью, совсем; основательно

turmoiln — беспорядок, Syn: disorder

visuala — изобразительный, наглядный

Unit XII

NEIGHBOURS OF HERCULES

I. PRETEXT EXERCISES

Ex. 1. Make sure you know how to pronounce the following proper names:

Ex. 12. Develop the ideas of Ex. 3 without looking into the text. - student2.ru

Ex. 2. Practice the pronunciation of the following words:

neighbours, renewed, release, hyperactive, inherent, beguiling, multi-culturalism, laudatory.

Ex. 3. Read the words correctly and guess their meanings:

an Afrocentrist, Afrocentrism, a Eurocentrist, Eurocentrism, sexism, tunics, a demi-god, a blitz, a corrective, copyright, to echo, mandate, saccharine.

II. TEXT XII

NEIGHBOURS OF HERCULES

Why Greek Tunics are Back.

Наши рекомендации