I-II курсов неязыковых специальностей

Пособие по английскому языку

Для студентов заочной формы обучения

I-II курсов неязыковых специальностей

Волгоград – 2015

Ю.А. Иванова, Т.Н. Покусаева

Пособие по английскому языку для студентов заочной формы обучения I-II курсов неязыковых специальностей. – Волгоград, 2015.

Данное пособие посвящено обучению и изучению грамматики. Авторы ставили своей целью представить этот сложный и актуальный в настоящее время материал в наиболее доступной форме. Кроме того, в пособии представлены тексты лингвострановедческого характера и упражнения для работы с ними.

Предназначено для студентов 1-2 курса заочной формы обучения, желающих изучить и совершенствовать владение грамматикой английского языка.

Предисловие

Пособие предназначено для студентов заочной формы обучения, желающих совершенствовать владение грамматикой английского языка. В пособии также содержатся тексты лингвострановедческого характера, на основе которых обучающиеся смогут познакомиться поближе с культурой англо-говорящих стран.

Упражнения по грамматике содержат тренировочный материал по изучаемым грамматическим темам. Интересный материал представлен на основе современной лексики.

Свою задачу мы видим в том, чтобы помочь активизировать и актуализировать знания основных грамматических правил на вполне доступном материале, привлекающим своей занимательностью.

Важно подчеркнуть, что весьма объемный материал, собранный в пособии, позволяет достаточно полно охватить те разделы современной грамматики английского языка, которые традиционно представляют трудности для обучающихся.

Материал, представленный в пособии, организован с учетом возрастающей сложности. Кроме того, в процессе овладения грамматическими явлениями обучающиеся смогут ознакомиться с рядом реалий, характерных для быта, образа жизни и традиций англо-говорящих стран.

Пособие содержит лингвострановедческие тексты, дополненные словарями и разнообразными упражнениями для расширения словарного запаса и направленными на стимулирование иноязычной коммуникации.

При составлении пособия авторы опирались на современную методику преподавания иностранного языка – коммуникативное обучение языку.

Авторы надеются, что собранный в пособии материал сможет придать жизненную силу сухим грамматическим правилам, превратив достаточно скучную работу по тренировке грамматических явлений в одновременно полезное и приятное занятие, повысив, тем самым, уровень мотивации обучающихся, также благодаря текстам, направленным на развитие коммуникативных навыков.

Удачи и успехов Вам в работе по нашему пособию!

Авторы

Содержание

Множественное число имен существительных ……………………………………..5

Исчисляемые существительные ………………………………………………..5

Неисчисляемые существительные ……………………………………………..5

Притяжательный падеж имен существительных ……………………………………6

Степени сравнения имен существительных ……………………………………….....7

Разряды местоимений ……………………………………………………………….....8

Глагол «To be» …………………………………………………………………………9

Глагол «To be» в настоящем времени …………………………………………9

Глагол «To be» в прошедшем времени ……………………………………...10

Конструкция «There is/ there are» ……………………………………………………11

Конструкция «There was/ there were» ……………………………………………….12

Времена группы «Simple» …………………………………………………………....12

Настоящее неопределенное время ……………………………………………12

Глагол «To have» в настоящем времени ……………………………………..15

Прошедшее неопределенное время …………………………………………..16

Глагол «To have» в прошедшем времени ……………………………………18

Будущее неопределенное время ……………………………………………...18

Конструкция «Be going to» …………………………………………………….21

Модальные глаголы …………………………………………………………………..22

Времена группы «Continuous» ………………………………………………………29

Настоящее продолженное время ……………………………………………...29

Прошедшее продолженное время …………………………………………….31

Будущее продолженное время ………………………………………………..34

Времена группы «Perfect» ………………………………….. ……………………….36

Настоящее совершенное время ……………………………………………….36

Прошедшее совершенное время ………………………………………………38

Будущее совершенное время ………………………………………………….40

Страдательный залог ………………………………………………………………….43

Инфинитив ……………………………………………………………………………..45

Герундий ……………………………………………………………………………….46

Согласование времен …………………………………………………………………48

Прямая и косвенная речь ……………………………………………………………..49

Условные предложения ………………………………………………………………54

Список неправильных глаголов ……………………………………………………...58

Тексты для чтения ……………………………………………………………………..64

Литература ……………………………………………………………………………..90

Множественное число имен существительных (Plurals)

Исчисляемые существительные (Countable Nouns):

1) -s: a car – two cars;

2) -s, -ss, -sh, -ch, -x, -o → -es:

a bus-buses, a dress-dresses, a brush-brushes, a torch-torches,

a box-boxes, a tomato-tomatoes.

Исключения: a radio-radios, a piano-pianos, a photo-photos, a kilo-kilos;

3) гласная + у →-s: a boy – two boys;

4) согласная + у →-ies: a strawberry-three strawberries;

5) -f, -fe → -ves: a wolf-two wolves, a wife-four wives;

Исключения: a roof-roofs, a cliff-cliffs, a giraffe-giraffes.

6) Исключения: a child-children, a man-men, a woman-women, a goose-geese, a tooth-teeth,

a foot-feet, an ox-oxen, a mouse-mice, a sheep-sheep, a deer-deer.

________________

Образуйте множественное число следующих существительных:

a lemon, a peach, a roof, a fox, a key, a piano, a potato, a book, a child, a raspberry,

a sandwich, a mouse, a policeman, a baby, a pen, a watch, an ox, a toy, a duck.

________________

Неисчисляемые существительные (Uncountable Nouns):

1) еда (food): bread, chocolate, jam, honey, meat, salt, butter, cheese, и т.д.;

жидкости (liquids): milk, coffee, tea, water, wine, lemonade, petrol, oil, и т.д.;

материалы (materials): paper, gold, iron, silver, wood, и т.д.;

абстрактные существительные (abstract nouns): happiness, love, beauty, и т.д.;

другие существительные (other nouns): money, snow, weather, hair, и т.д.

2) неисчисляемое существительное можно преобразовать в исчисляемое путем

добавления дополнительного исчисляемого существительного перед ним:

a jar of marmalade (jars of marmalade)

a bottle of beer (bottles of beer)

a piece of pie (pieces of pie)

a loaf of bread (loaves of bread)

a cup of coffee (cups of coffee)

a bar of chocolate (bars of chocolate)

a glass of milk (glasses of milk)

a kilo of meat (kilos of meat)

a carton of milk (cartons of milk)

a bowl of soup (bowls of soup)

a can of fruit juice (cans of fruit juice)

a jug of orange juice (jugs of orange juice)

a slice of bread (slices of bread)

a tin of fish (tins of fish)

a packet of spaghetti (packets of spaghetti)

3) с неисчисляемыми существительными и исчисляемыми существительными во

множественном числе используется some:

some cheese

some bananas

_______________

Преобразуйте следующие неисчисляемые существительные в исчисляемые:

1) some Coke – two glasses/ bottles/ cans of Coke

2) some milk – five ……………………………………………

3) some bread – ten ………………………………………….

4) some chocolate – seven ………………………………..

5) some water – eight ……………………………………….

6) some soap – six …………………………………………….

7) some cheese – four ………………………………………

8) some meat – two ………………………………………….

9) some honey – three ………………………………………

10) some lemonade – nine ……………………………….

_______________

Притяжательный падеж существительных (Possessive Case)

1. 's(ед.ч.)/' (апостроф)(мн.ч.)– люди, животные:

1) принадлежность: Mary's bag, the girl's house-the girls' house, Jill's and Bob's bicycles, Paul and Tina's house;

2) отношения между двумя и большим количеством людей: Tom'suncle;

3) магазины и дома: He is at the baker's, they are at Bob's;

2. of – неодушевленные предметы: the legs of the table.

________________

Выберите правильный вариант:

1. Mary is …………………………………………………………………………. .

A. Ann's friend B. Anns' friend C. Ann friend

2. Feed ……………………………………………………………………………… .

A. Rita rabbit B. the rabbit of Rita C. Rita's rabbit.

3. ………………………………………………………………………….. are green.

A. The eyes of Helen B. Helen's eyes C. Helens' eyes.

4. …………………………………………………………………………… are black.

A. The hands of the clock B. The clock's hands C. The clock hands.

5. ………………………………………………………………………………. is old.

A. My father's car B. My fathers' car C. The car of my father.

6. …………………………………………………………………………… are dirty.

A. The shoes of the girls B. The girls' shoes. C. The girls shoes.

7. This is ……………………………………………………………………. hamster.

A. Peter B. Peters' C. Peter's.

8. Is this …………………………………………………………………………….?

A. Mark' house B. Mark's house C. the house of Mark.

9. …………………………………………………………………………… is Pippin.

A. My cat's name B. My cats' name C. My cats name.

10. ……………………………………………………………………………… are red.

A. The tress leaves B. The tree's leaves C. The leaves of the tree.

_____________

Степени сравнения прилагательных (Comparisons)

Односложные и двусложные прилагательные
Положительная степень Сравнительная степень (прилагательное + er) Превосходная степень (the + прилагательное + est)
big happy short new loud bigger happier shorter newer louder the biggest the happiest theshortest thenewest theloudest
Многосложные прилагательные
  more +прилагательное the most +прилагательное
beautiful interesting more beautiful moreinteresting the most beautiful the most interesting

Исключения:

Положительная степень Сравнительная степень Превосходная степень
good bad much/many/a lot of little far old better worse more less farther/ further older/ elder the best the worst the most the least the farthest/ the furthest the oldest/ the eldest

Сравнительные конструкции:

1) than – чем (используется в сравнительной степени прилагательных):

Tom is taller than Kate.

2) as … as – такой же … как (используется положительная степень прилагательных):

Peter is as tall as Tom.

3) not so … as – не такой … как (используется положительная степень

прилагательных)

not as … as – не такой … как (используется положительная степень прилагательных):

Tom is not as/ so strong as Peter.

_____ _______

1. Образуйте сравнительную и превосходную степени прилагательных:

sad, pretty, dangerous, big, small, weak, slow, safe, fat, good, little, bad, expensive,

exciting, long, friendly, nice, horrible, noisy, heavy, cold, fast, tall, clever, tasty, much.

2. Закончите предложения, используя as…as или than, а также слово, данное в скобках:

1) A football match isn’t …………… a hockey match (exciting).

2) The big dictionary is ……………….… the small dictionary (good).

3) Henry's car isn’t ……………………………. Tim's (fast).

4) Sam isn’t ………………………….. I am (strong).

5) The railway station is …………. from my house ………….. the bank (farther).

6) He doesn't eat ………………………………… you (much).

7) England has ……………… people ………… Holland (more).

8) Chocolate isn’t ……………………….. milk (healthy).

9) Donna isn’t …………………………. her cousin (old)

10) This knife is ……………………… that knife (sharper).

________________________________________________________________________________

Разряды местоимений (Pronouns)

1. Личные, объектные и притяжательные местоимения

Личные Объектные Притяжательные
I Me My Mine
You You Your Yours
He Him His His
She Her Her Hers
It It Its
We Us Our Ours
You You Your Yours
They Them Their Theirs

1) Объектные местоимения располагаются за глаголом в качестве дополнения, а личные местоимения – перед глаголом в качестве подлежащего:

Look at them! They are acrobats.

2) Выбор притяжательного местоимения зависит от того, сопровождается оно существительным или нет:

His flat is very small.

The brown bag is mine.

2. Указательные местоимения:

This apple is for you. These are flowers.

That is a farmhouse. Those books are colourful.

________________

1. Напишите he, she, it, we, you или they:

1. Tony 5. Sam and I 9. Mary and you 13. Jenny

2. mice 6. cats 10. woman 14. boys

3. ring 7. man 11. Mr and Mrs Smith 15. elephant

4. Anna 8. balls 12. dishes 16. brush

2. Выберите подходящее местоимение:

1. Look at they/ them.

2. I/ Me am reading.

3. Her/ She has got a red dress.

4. Give that ball to me/ I.

5. Where is her/ she?

6. Do you want to play with we/ us?

7. He/ him isn’t coming to the party.

8. I/ Me have a bike.

9. Listen to he/ him.

10. Do you know she/ her?

3. Выберите правильный вариант:

1. This is our/ours car.

2. Is this yours/your house?

3. That bag is hers/her.

4. Are these their/theirs books?

5. This is mine/my camera.

6. Is that her/hers dog?

7. These aren’t our/ours pens. They are your/yours.

8. She's mine/my sister. Her/hers name is Ann.

9. Are those your/ yours boxes?

10. This watch is not him/his.

________________

Глагол ‟To be”

Настоящее время (Present Simple Tense)

Утвердительная форма Отрицательная форма Вопросительная форма
Длинная Короткая Длинная Короткая
I am You are He is She is It is We are You are They are   I'm You're He's She's It's We're You're They're I am not You are not He is not She is not It is not We are not You are not They are not   I'm not You aren't He isn't She isn't It isn't We aren't You aren't They aren't   Am I? Are you? Is he? Is she? Is it? Are we? Are you? Are they?

It is a box.

It is not/ isn’t a box.

Is it a box?

Краткие ответы:

Are you…? Yes, I am/ we are. No, I'm not/ we aren't.
Is he/ she/ it…? Yes, he/ she/ it is. No, he/ she/ it isn’t.
Are they…? Yes, they are. No, they aren’t.

Are they British? Yes, they are/ No, they aren’t.

Прошедшее время (Past Simple Tense)

Утвердительная форма Отрицательная форма Вопросительная форма
Длинная Короткая
I was I was not I wasn't Was I?
You were You were not You weren't Wereyou?
He was He was not He wasn't Washe?
She was She was not She wasn't Wasshe?
It was It was not It wasn't Was it?
We were We were not We weren't Were we?
You were You were not You weren't Wereyou?
They were They were not They weren't Were they?

Временные показатели: yesterday, last week, last month, last year, two days ago,

three weeks ago, five months ago, four years ago, in 1975, etc.

He was in Paris.

He was not/ wasn’t in Paris.

Was he in Paris?

Краткие ответы:

Were you…? Yes, I was/ we were. No, I wasn’t / we weren't.
Was he/ she/ it…? Yes, he/ she/ it was. No, he/ she/ it wasn’t.
Were they…? Yes, they were. No, they weren’t.

Was he late yesterday? Yes, he was/ No, he wasn’t .

________________

1. Исправьте ошибки:

1) She are a secretary.

2) Sarah and I am sisters.

3) He weren’t in London.

4) Ben and Tim is at school.

5) The girls was with us.

6) Horses and cows is animals.

7) Their address are correct.

8) England are a country.

9) We isn’t on holiday.

10) Tim are from America.

2. Заполните пропуски, используя am, is, are, was, were:

1. I … cold. Please, close the windows.

2. Carl … tired. He is going to bed now.

3. Tim and Jean … in Spain last week.

4. … the cameraman at the studio now?

5. Sarah … ten years old in 1995.

6. I … a secretary. I work in a big office.

7. Tom … at Peter's house yesterday.

8. You … a child. You should obey your parents.

9. Mum and Dad … at home last night.

10. Terry … my friend. He lives next door.

3. Вставьте is, isn’t, are, aren’t, was, wasn’t, were, weren’t:

1) « … they from Spain?»

«Yes, they … ».

2) « … Michael Jackson a famous sportsman? » «No, he …» «He … a famous singer».

3) « … he married?» «No, he …» «He … single».

4) « … Marilyn Monroe a famous actress?» «Yes, she …».

5) « … she busy tonight?» «No, she …» «She … free tonight».

_______________

Конструкция ‟There is/ there are”

перевод на русский язык с обстоятельства места

Утвердительная форма Отрицательная форма Вопросительная форма
Длинная Короткая
There is There are There is not There are not There isn’t There aren’t Is there? Are there?

There is a sofa in the room. There are two pictures on the wall. There isn’t a TV in the room. Is therea table in the room?

___________

Заполните пропуски, используя there is или there are в нужной форме:

1. … lots of rooms in the Royal Hotel. It is very big.

2. … any books in the box. It is empty.

3. … twenty-five children in my class.

4. … a swimming pool at the hotel?

5. … expensive hotels in this town. They are all cheap.

6. It is winter now. … any leaves on the trees.

7. … some lions in the zoo.

8. «Can we listen to some music?» «No, … a radio in this room».

9. … a lot of cars in the street today.

10. … shops in the centre of the city?

___________

Конструкция‟There was/ there were”

Утвердительная форма Отрицательная форма Вопросительная форма
Длинная Короткая
There was There were There was not There were not There wasn’t There weren’t Was there? Were there?

There weren’tany tall buildings in 1963 there. There were some old houses. There weren’t many cars and there wasn’tmuch noise fifty years ago. Were there any shops here? Was there a post office?

__________

Вставьте there was или there were:

1. … a newspaper on the table.

2. …. twenty people at the party.

3. …. a car outside my house this morning.

4. …. a lot of messages for Chris at the office.

5. … pets in the house.

6. …. a hundred guests at the wedding.

7. …. no clouds in the sky yesterday.

8. …. a call for you this morning.

9. …. lots of holes in my jacket.

10. …. a lot of people in the room.

__________

Времена группы ‟Simple”

Настоящее неопределенное время (Present Simple Tense)

Образование:

1) утвердительная форма для всех лиц (кроме 3-его лица единственного числа)

совпадает с формой инфинитива (без to);

2) в 3-м лице единственного числа в утвердительной форме глаголы принимают

окончание –s или –es;

3) отрицательная форма образуется с помощью вспомогательного глагола do/does,

частицы not и формы инфинитива смыслового глагола (без to);

4) вопросительная форма образуется с помощью вспомогательного глагола do/does.

При этом вспомогательный глагол ставится перед подлежащим:

Утвердительная форма Отрицательная форма Вопросительная форма
Длинная Короткая
I work You work He works She works It works We work You work They work I do not work You do not work He does not work She does not work It does not work We do not work You do not work They do not work I don’t work You don’t work He doesn’t work She doesn’t work It doesn’t work We don’t work You don’t work They don’twork Do I work? Do you work? Does he work? Does she work? Does it work? Do we work? Do you work? Do they work?

Употребление:

1) для выражения постоянных действий:

He works in an office.

2) для выражения повторяющихся действий или заведенного распорядка:

She usually plays basketball at the weekend.

3) для выражения общеизвестных истин, физических и химических законов, а также

явлений природы:

The moon moves round the earth.

4) для выражения действий, которые происходят согласно расписанию или программе

(поезда, автобусы):

The bus leaves in ten minutes.

Временные показатели:

usually, always, every day/ week/ month/ year, on Mondays/ Tuesdays, in the morning/

afternoon/ evening, at night/ the weekend

Краткие ответы:

Do you…? Yes, I/ we do. No, I/ we don't.
Does he/ she/ it…? Yes, he/ she/ it does. No, he/ she/ it doesn’t.
Do they…? Yes, they do. No, they don’t.

Do the waiters arrive at four o'clock? Yes, they do/ No, they don’t. They arrive at five

o'clock.

Используются наречия частотности: never, seldom/ rarely, sometimes, often, usually,

always. Их местоположение в английском предложении – перед смысловым глаголом

(drink, work), но после вспомогательного (to be). Это правило срабатывает для всех

типов предложений (повествовательные, вопросительные, отрицательные):

They never drink coffee.

He is always late for work.

Do they often go to the cinema?

They don’t often go to the cinema.

__________

1. Найдите подходящее место наречиям, данным в скобках:

1) I drink a glass of milk in the morning. (always)

… I always drink a glass of milk in the morning…

2) Kate goes to bed late at night. (never)

3) My mother watches TV. (rarely)

4) You can see clouds in the sky. (sometimes)

5) Ben eats in a restaurant. (seldom)

6) John doesn’t get up early. (usually)

7) They are late for school. (often)

8) We go to the library on Sundays. (always)

9) My parents spend their holiday in Scotland. (never)

10) She reads detectives (often).

2. В парах задайте вопросы друг другу, чтобы выяснить, как часто ваш партнер/ партнерша делает нижеприведенные вещи. Затем, используя ее/ его ответы, сообщите всем, что вы узнали о нем/ ней:

How often do you… Never Seldom Often Always
a) help with the housework?
b) watch TV in the evenings?
c) play computer games in your free time?
d) go to the cinema at the weekend?
e) wake up at 6.30?
f) go to parties?
g) eat Chinese food?

3. Образуйте отрицательную и вопросительную форму, как в образце, к данным утвердительным предложениям:

1) Simon likes tea.

… Does Simon like tea? ...

Наши рекомендации