KEY STRUCTURES AND WORD STUDY. Ex 4 Give the four forms of the following verbs.

Ex 4 Give the four forms of the following verbs.

mean, lose, write, take, leave, found, build, learn, catch, think, hear, keep, study, stay, tell, sell.

Ex 5 Make up five groups of three words associated in meaning or area of usage.

enjoyment examination freshman infirmary college
high school library entertainment student fun
gymnasium undergraduate test university quiz

Ex 6 Choose the right word.

1. (і) I was more than sure I had to look for some — meaning in his words, (ii) The old boathouse was the boy's favourite — place. (hiding, hidden). 2. (і) Her — remark upset me. (ii) The — flowers were beautifully arranged on the dinner table, (cutting, cut). 3. (і) The young man you heard me mention earlier is one of our most — writers, (ii) The — trip was to remain a promise, (promising, promised). 4. (і) Не gave me a bitter smile and I thought to myself that only a — man could smile like that. (ii) It was — news, but not — enough to make him lose hope. (disappointing, disappointed). 5. (і) She was past forty, but still a woman of extremely — appearance, (ii) She met me with a — smile and I knew she was happy to see me. (pleasing, pleased). 6. (і) The stranger gave me an — look. (ii) It was a most — idea. (interesting, interested).

Ex. 7 Recast the following, using in (a) adjectives, in (b) adverbs instead of nouns with the suffix '-ness'. Make other necessary changes. Translate the sentences into Russian.

(a) 1. Thank you for your kindness. 2. We admired the richness of colour in his paintings. 3. The pleasantness of her manners made people like her at once. 4. Her words were full of bitterness. 5. I shall never go to Batumi again, I couldn't stand the dampness of the climate there. 6. Life looked good, still there was a heaviness in her heart that she didn't know how to explain. 7. They chose the place for its quietness. 8. I was extremely upset by my friend's coldness.

(b) 9. He looked at his elder brother with fondness. 10. She took the news with a lightness that surprised us greatly. 11.1 want to give you a warning — she always gets down to work with eagerness but quickly loses interest. 12. I've never heard him speak to anyone with such softness.

Ex 8 Translate the following sentences into English, using a different phrasal verb in each.

(a) move about, sit about, stand about, lie about, go about, get about, run about, look about

1.Он всюду ездит на своей машине. 2. Она была еще очень слаба после болезни и с трудомпередвигалась по комнате. 3. В коридорах стояли студенты и обсуждали результаты экзаменов. 4. Он последнее время многоездит по стране. 5. Книгилежали везде: на столе, на стульях и даже на кровати. 6. Детиносились по саду, они играли в какую-то свою игру. 7. Она вошла в зал иогляделась — ни одного знакомого лица. 8. Нельзя жепросто так сидеть и ничего не делать

(b) show sb about, follow sb about, take sb about, move sth about, leave sth about, carry sth about

1. Он всегда иповсюду носил с собой портфель, и вот однажды он его потерял. 2. Он обещалповозить меня по городу на машине. 3. На следующий день ожидался приезд группы туристов, которым он должен былпоказать город. 4. По-моему, они все времядвигаютмебель. Как ни придешь, у них вся мебель расставлена по-новому. 5. Это редкие книги. Их нельзяоставлять без присмотра. 6. Собаканеотступно следовала за нами.

Ех 9 Paraphrase the following sentences according to the model.

Model 1: It wasso cold.

It wassuch a cold day.

1. He is so hard-working. 2. The idea is so splendid. 3. The mistake was so awful. 4. The joke was so funny. 5. The question is so unexpected. 6. The story is so touching. 7. The cross-word puzzle is so difficult. 8. The present was so expensive. 9. The discovery was so important. 10'The decision was so quick. 11. He used to be so famous ten years ago. 12. This coat is so warm. 13. The rain was so heavy. 14. It was so disappointing to hear her refusal.

Model 2: The day wasso cold that we stayed indoors.

It wassuch a cold day that we stayed indoors.

1. I was so disappointed that I couldn't speak. 2. He couldn't imagine that the work would be so difficult. 3. She was so lucky that we all envied her. 4. The student's graduation paper was so interesting that it was published. 5. Everybody laughed because the story was so funny. 6. The subject was so difficult for him that he failed at the exam. 7. The speaker's voice was so strong that it carried right across the hall. 8. The woman's hat was so funny that people turned their heads.

Ex 10 Translate the following sentences, using the word 'idea'.

1. Как этаидея пришла вам в голову? 2. Японятия не имею,что он за человек. Мне никогда не приходилось иметь с ним дело. 3. Онине представляли себе, что поездка окажется такой удивительной. 4. Яне знаю, что он имел в виду. 5. Мы ине думали, что она такая обидчивая. 6. — Когда они приезжают? —Понятия не имею. 7.Я и понятия не имел, что он когда-то был известным шахматистом. 8. Они ине предполагали, что им придется делать пересадку в пути. 9. Что за страннаямысль! 10. Мнеи в голову не пришло, что она примет это так близко к сердцу. 11. Он человек передовыхидей.

Ex 11 Translate the following sentences, using 'take (sb) time (hours, days, weeks, etc)'.

1. У него ушла еще одна неделя на то, чтобы закончить дипломную работу. 2. Обсуждение первого вопроса заняло, по крайней мере, час. 3. Ему потребовались месяцы напряженной работы, чтобы разрешить эту важную проблему. 4. Если вы располагаете временем, то пойдемте с нами на экскурсию в музей. Она займет часа два-три. 5. Чтобы добраться до Владивостока поездом, вам потребуется около недели. 6. Спорт занимает большую часть его свободного времени. 7. Сколько времени вы обычно тратите на дорогу в институт? 8. У него ушло очень мало времени, чтобы подготовить конференцию.

Ех 12 Translate the following sentences, using 'now that'.

Теперь, когда 1. все экзамены были сданы, он мог подумать об отдыхе; 2. всё готово, мы можем отправиться в путь; 3. он был вне опасности, он мог спокойно обдумать свое положение; 4. получено так много важной информации о Луне, ученые разрабатывают новые планы; 5. они достигли вершины горы, они готовы были забыть все трудности пути; 6. он так привык к ним, ему не хотелось уезжать.

Ex 13 Study the following phrases and (a) recall the sentences in which they are used in the text, (b) use them in sentences of your own.

get (be) usedto sth/sb;at first; look sbup; walk (show) sbabout/round a place; be goodat sth;on sb's left/right; remind sbof sth/sb; nextto sth/sb; bebehind(in one's work, etc); catchup with sb/sth; (all) over the place (world, etc); hearof sb/sth;in the Middle Ages; look sthup in the encyclopedia (a dictionary); (all)through the term (year, etc); bethrough with sth/sb; keep sthin the head;at the end (beginning) of sth; take partin sth; failin a subject (at an exam); be ready (prepared) for sth; asfor/to me (him, etc); hearfrom sb;at once.

Наши рекомендации