Порядок слов в вопросительном предложении. Вспомогательные глаголы to be, to have, to do, will/shall, would/shouldили модальные глаголы Подлежащее Остальная часть сказуемого

Общие вопросы

(General Questions)

Вспомогательные глаголы to be, to have, to do, will/shall, would/shouldили модальные глаголы Подлежащее Остальная часть сказуемого Остальные члены предложения
Will you go there tomorrow?
Have you finished your composition?
Can you play tennis?

Краткий ответ, кроме слов yes или no, содержит подлежащее, выраженное обычно местоимением, и вспомогательный или модальный глагол в утвердительной или отрицательной форме.

– Does he live in Minsk? – Yes, he does. – No, he doesn’t.   – Он живет в Минске?– – Да. – Нет.
– Can you do it? – Yes, I can. – No, I can’t. – Вы можете это сделать? – Да. – Нет.

Отрицательная форма общих вопросов выражает удивление и соответствует в русском языке вопросам, начинающимся с разве? или неужели?

Don’t you want to see our park? Разве Вы не хотите посмотреть наш парк?

Разделительные вопросы

(Disjunctive Questions/TagQuestions)

Особым видом общих вопросов являются так называемые разделительные вопросы.

Разделительный вопрос представляет собой утвердительное или отрицательное повествовательное предложение, к которому присоединён краткий общий вопрос, состоящий из соответствующего местоимения и того вспомогательного или модального глагола, который входит в состав сказуемого повествовательного предложения.

Краткий общий вопрос соответствует в русском языке словам не правда ли?, не так ли?, да?

He is here, isn’t he? Он здесь, не так ли?
He isn’t here, is he? Его здесь нет, не правда ли?
You will come, won’t you? Ты придешь, не так ли?
Your brother can repare radio-sets, can’t he? Твой брат может чинить радиоприемники, не правда ли?

На разделительные вопросы обычно даются ответы с краткими утвердительными или отрицательными фразами.

Today’s Monday, isn’t it? Yes, it is.
You don’t like coffee, do you? No, I don’t.

Обратите внимание на следующие случаи образования разделительных вопросов:

1. I am aren’t I?
2. I used to didn’t I?
3. Imperative (повелительное предложение) will you/won’t you/can you/could you?
4. Let’s shall we?
5. Let me/him etc. will/won/t you?
6. Don’t will you?
7. There is/are isn’t/aren’t there?
8. This/That is isn’t it?
I am younger than she, aren’t I? Я моложе, чем она, не так ли?
She used to live here, didn’t she? Она раньше жила здесь, не правда ли?
Please close the window, will you/won’t you/can you/could you? Пожалуйста, закрой окно.
Let’s go to the cinema, shall we? Давайте пойдем в кино.
Let him do it, will you/won’t you? Позвольте ему сделать это.
Don’t talk, will you? Не разговаривайте.
There are four chairs in the room, aren’t there? В комнате есть четыре стула, не так ли?
That book is yours, isn’t it? Эта книга твоя, не так ли?

Специальные вопросы

(Special Questions)

Специальными вопросами называются вопросы, целью которых является получение какой-либо дополнительной информации.

Специальные вопросы относятся к какому-нибудь члену предложения. Они начинаются с вопросительного слова, которое показывает, к какому члену предложения относится вопрос.

Вопросительное слово Вспомогательные или модальные глаголы Подлежащее Остальная часть сказуемого Остальные члены предложения
Who gave you these flowers?
Whose works won the Nobel Prize?
What happens if you heat water?
What are you writing?  
Where are you going?  
When did you come home?
Why have you done that?
How old are you?    
How much is it?    
How long have you been waiting for me?
Who is she talking to?

Альтернативные вопросы

(Alternative Questions)

Альтернативный вопрос по форме представляет собой два общих вопроса, соединённых союзом or (второй вопрос обычно бывает неполным). По содержанию альтернативный вопрос является специальным, т. к. относится к какому-нибудь члену предложения, поэтому требует полного ответа, как и специальный вопрос.

– Do you like tea or coffee? – I like tea./Tea. – Ты любишь чай или кофе? – Я люблю чай./Чай.

Повелительные предложения

(Imperative Sentences)

Повелительные предложения выражают побуждение к действию с целью выполнить желания, приказания, просьбы, разрешения, совета говорящего. В отрицательной форме повелительные предложения могут выражать запрещение.

Повелительные предложения содержат глагол-сказуемое в повелительном наклонении. Эти предложения характеризуются отсутствием подлежащего.

Come here! Иди сюда!

Прибавление слова please (в начале или в конце предложения) или willyou или won’tyou в конце предложения смягчают приказание, превращая его в просьбу или приглашение.

Give me some water, please. Дай мне немного воды, пожалуйста.

Употребление усилительной формы повелительного наклонения делают просьбу более настойчивой.

Do be serious, George! Будь же ты серьёзным, Джордж!

Восклицательные предложения

(Exclamatory Sentences)

В восклицательных предложениях высказанная мысль сопровождается выражением каких-либо эмоций (удивления, восхищения, радости, негодования и т. п.) В восклицательных предложениях часто выделяется какой-нибудь член предложения.

How well he speaks English! Как хорошо он говорит по-английски! (выделено обстоятельство)

EXERCISES

Exercise 1. Point out subjects and predicates in the following sentences. Translate the sentences into Russian.
1. Snow melts in spring.
2. Everyone is ready to work with him.
3. One needn’t go abroad to enjoy life.
4. The last lesson was very difficult for the students.
5. The Andersons will travel to South America by air.
6. He was late for the dinner.
7. The men were very tired after all of the hard work.
8. It has been snowing for ages!
9. Tom’s friend finished all of the work for him.
10. He began to study the data very carefully.
Exercise 2. Point out objects. Translate the sentences into Russian.
1. They pick mushrooms in September.
2. Ann bought a BMW.
3. One can see him in the pub at ten o’clock sharp.
4. The students studied the irregular verbs.
5. Ms Peters wrote those letters.
6. We’re going to look for winter coats at that department store.
7. He addressed the letter to the A.B.C. Company.
8. I’m looking for my briefcase and my books.
9. The students knew the answers to the questions.
10. The president sent his reply to our secretary.
Exercise 3. Point out attributes and adverbial modifiers. Translate the sentences into Russian.
1. I am going to open the parcel delivered.
2. Alice went to the movies last night.
3. They will be there for two weeks.
4. Mr. Burke bought his new car last Saturday.
5. Dorothy bought the pink dress.
6. Mother put the cups and saucers in the cupboard.
7. That modern chair is very expensive.
8. That student has a very poor attitude towards his studies.
9. The tunnel to Brooklyn is near the Battery Park.
10. Mr. Kaufman’s car is in the alley behind our house.
Exercise 4. Put questions to the words in bold type.
1. Bill’s birthday is on the twelfth of August.
2. There are twenty-one floors in that building.
3. John is coughing because he has a bad cold.
4. That is Professor Moore’s briefcase.
5. That customer wants four packages of cigarettes.
6. Mr. Wilson gave the annual report to Mr. Johnson.
7. Those two dictionaries belong to Mr. Kramer.
8. Bill lives in London.
9. Mrs. Andersonbought a winter coat for her trip.
10. They need very little help in order to finish the job.
Exercise 5. Define the types of the sentences. Translate them into Russian.
1. What fine weather!
2. Charles Dickens was born at Landport, Portsmouth.
3. Come to the blackboard!
4. Haven’t you seen him yet?
5. Do come to see me tomorrow.
6. You are not tired, are you?
7. How wonderful!
8. He could not help smiling.
9. Do you live in town or in the country?
10. It often rains in autumn.
Exercise 6. In most cases the words and the expressions within the brackets are not in the correct order. Put the words in the brackets in the right order.
1. That museum has ____ (ancient/Egyptian/valuable) vases.
2. Donald bought a ____ (green/little/jeweiry) box for his wife.
3. Mr. Smith sold ____ (to Bill Benson/his old car/last week).
4. George said it was ____ (yesterday/in the city/quite cold).
5. The Taylors were ____ (in Bogota/last year/for two months).
6. You can see ____ (good programs/at night/on television).
7. That employee gets ____ (to the office/every morning/late).
8. It is difficult ____ (to speak/correctly/for me/English).
9. What ____ (will/say/your friends) about this changr in plans?
10. Where ____ (have/gone/all of the students) since last week?
Exercise 7. Translate the following sentences into Russian.
1. There is much water in the pond.
2. There was such a sledge in the camp with ten dogs hitched to it.
3. I haven’t transletd the text – Neither have I.
4. She finished her work yesterday. – So did he.
5. Here is the magazine you asked for.
6. There goes the secretary; he will answer your questions.
7. Had we waited to carry the canoe, time would have been lost.
8. Had I not been ill I should have come by all means.
9. No sooner had this letter arrived than his mind was at work planning a meeting.
10. Not only the position of the earth changing but the earth itself is undergoing changes.

Сложное предложение
(The Compound Sentence and the Complex Sentence)

Сложное предложение состоит из двух или нескольких простых предложений, выражающих одну мысль.

Сложные предложения бывают двух типов: сложносочиненные (The Compound Sentences) и сложноподчиненные (The Complex Sentences).

Наши рекомендации