The Working Day of a Businessman

Московская финансово-юридическая академия

Кировский филиал

Методическое пособие

По английскому языку

Для самостоятельной работы студентов

Дневного и заочного отделений колледжа

Часть III

Киров-2007

Печатается по решению кафедры общегуманитарных и социально-экономических дисциплин, протокол № 2 от 10. 10. 2007

Методическое пособие по английскому языку для самостоятельной работы студентов дневного и заочного отделений колледжа. Часть III

Составитель:В.Н. Иванова, преподаватель

Рецензент:Л.Г. Кочурова, кандидат педагогических наук, старший преподаватель английского языка Кировского филиала Российского университета инноваций

©Иванова В.Н., 2007

©Кировский филиал Московской финансово-юридической академии, 2007

Пояснительная записка

Методическое пособие для самостоятельной работы предназначено для студентов дневного и заочного отделений колледжа. Ориентация на самостоятельную работу определила структуру пособия: материал равномерно распределён на четыре части – каждая охватывает объём материала одной сессии. Все части представляют собой подробное изложение теоретического материала по грамматике английского языка и комплексы упражнений для закрепления по каждой теме. Также в данном пособии представлен подбор базовой лексики и учебные тексты по основным разговорным темам. Для осуществления контроля усвоенного материала в каждой части пособия предлагается контрольная работа.

Курс «Иностранный язык (английский)» формирует у студентов навыки устной и письменной речи на уровне разговорного и профессионально-ориентированного английского, знакомит будущих специалистов с традициями, менталитетом, культурой, политической системой, экономикой, правилами делового этикета.

Для того чтобы овладеть необходимыми знаниями, умениями и навыками, нужно регулярно работать над языком, уделяя время всем видам речевой деятельности: чтению, письму, аудированию, монологической и диалогической речи. Содержание пособия отвечает нормам государственного образовательного стандарта, согласно которому выпускник должен:

- владеть лексическим (1200 – 1400 лексических единиц) и грамматическим минимумом, необходимым для чтения и перевода (со словарём) иностранных текстов профессиональной направленности;

- обладать элементарными умениями общения на иностранном языке.

Данное методическое пособие позволяет организовать самостоятельную работу студентов по основным направлениям, оговорённым в государственном стандарте:

- основы общения на иностранном языке: фонетика, лексика, фразеология, грамматика;

- основы делового языка по специальности; профессиональная лексика; фразеологические обороты и термины;

- техника перевода (со словарём) профессионально-ориентированных текстов.

Используя данное пособие, студенты смогут лучше усвоить и закрепить новый материал в классе, организовать работу над иностранным языком в домашних условиях, вспомнить изученный ранее материал и выполнить домашнюю контрольную работу, а также систематизировать знания, приобретённые в процессе изучения этой дисциплины, и подготовиться к промежуточному или итоговому контролю в виде зачёта.

Раздел 6.My Day (Мой день)

Лексика:

1. Фразы для описания распорядка дня:

1. My alarm clock rings at … to wake me up.

As I am an early-riser, I wake up early, at about … o’clock.

I am a sleepy head. That’s why my mother wakes me up.

As a rule I wake up at … .

2. I prefer to stay in bed for another … minutes.

As a rule I get up at … .

I am used to get up early.

In fact I get up early very well.

3. Then I do morning exercises.

I hardly ever do exercises.

I am a lazy-bones, you know. Therefore I never do morning exercises.

I don’t do morning exercises. Instead I take my dog out for a walk and it is a good exercise for me.

4. I (never) make my bed.

I go to the bathroom and wash myself, clean my teeth, shave.

In the morning I usually take a (warm) shower / bath. It helps me to look fresh.

I make up.

5. After that I go to the kitchen and have breakfast.

I am fond of cooking and I always cook / make breakfast myself.

My mother usually cooks breakfast for me.

For breakfast I usually have … .

6. As a rule from … till … o’clock I have some spare time.

During my free time / When I have some free time I like … .

It takes me … hours to do my homework.

I spend … hours / minutes to do my homework.

Sometimes I go to the library to get ready for seminars.

7. As any person I have some home duties.

For example, I sweep the floor, clean the room / flat, clean the carpet with a vacuum-cleaner, water the flowers, wash the linen, iron the linen, go shopping, wash the dishes / wash up and so on.

8. At 12 o’clock I usually have dinner and leave home for college.

I have dinner at home. For dinner I usually have … .

Sometimes I have dinner in the canteen, because the prices are rather low and food is tasty.

Besides when our lessons begin in the morning, I get very hungry by 2 o’clock.

9. I go to college at about … o’clock.

As I live (not) far, it usually takes me … minutes to get there by bus / trolley-bus / car.

I always go there on foot.

I come to college at … .

As a rule I am never late for classes.

I am always in time for the lessons.

As for the lessons they begin at … o’clock. But on Monday and Friday my lessons begin at … o’clock.

10. We usually have 4 classes a day.

They last till … .

I am at college from … till … p.m.

My lessons are over at … .

I usually stay at college till … o’clock.

We have lessons 6 days a week, except Sunday.

11. Then I go straight home.

After the lessons I go to the nearest bus-stop and take bus number … .

I come home at … .

I come home very tired.

12. I have a short rest.

First of all I go to the bathroom and take a shower. It helps me to relax after a long and difficult day.

I have supper at … .

As I keep to a diet I don’t have much for supper.

After that I have time for myself. I prefer to … during this time.

I go for a walk to breath in fresh air.

If there is an interesting program or a film on TV, I watch it till late at night.

I and my parents discuss our problems and news.

We speak about the latest news and share our impressions of the day.

13. At … I clean teeth, wash myself and go to bed.

I like to read before I go to sleep.

I fall asleep at … .

Текст

The Working Day of a Businessman.

Mr. White is a successful British businessman. He is the president of a trade firm. He is in business for about 15 years already. His company produces good equipment. The equipment is sold well in England. But he needs more customers. He has an idea. Why not sell his equipment abroad? He wants to look for new customers in foreign markets. He knows that it will take months or years to become a successful exporter. Anyhow, he has decided to go to Russia to study the market and the possibility to sell the equipment there.

Mr. White’s working day begins very early. He gets up at 6 o’clock. His wife and children get up later. He goes to the bathroom to take a bath. Then he has breakfast. For breakfast he has some bacon and eggs, tea and sandwiches. He goes for work at 7 o’clock. His office hours begin at 8 o’clock, but he usually comes earlier to get ready for work.

In the morning the secretary brings him letters and cables. He reads the mail and sends the answers to foreign firms. He often receives businessmen from some countries of Europe in his office. They usually come to discuss prices, terms of payment, shipment and delivery and other business points. Sometimes he goes abroad on business to have talks with foreign customers. He speaks two foreign languages.

At 12.30 Mr. White has lunch. He finishes work at 6 o’clock in the evening, but if there is some urgent business, he stays at the office later.

Mr. White usually has dinner ay home. After dinner he reads newspapers and magazines, listens to the radio or watches TV and helps his wife about the house. He goes to bed at 11.

Mr. White is busy 6 days a week. But he likes his work and believes that his business will develop quickly.

Грамматика:

1. The Future Indefinite Tense (будущее неопределённое время).

+ - ? Who…?
shall+V (I, we)   will+V shall+not+V =shan’t+V will+not+V =won’t+V Shall____ V? Will____V?     Who will+V?  

Примеры образования утвердительных, отрицательных и вопросительных форм:

+ We shall write 2 difficult tests tomorrow.

My sister will enter the University next year.

- We shan’t write 2 difficult tests tomorrow.

My sister won’t enter the University next year.

? 1) общий

Shall we write 2 difficult tests tomorrow?

Ответ: Yes, we shall. We shall write 2 difficult tests tomorrow.

Will my sister enter the University next year?

Ответ: Yes, she will. My sister will enter the University next year.

2) альтернативный

Shall we write 2 difficult tests or dictations tomorrow?

Ответ: We shall write 2 difficult tests tomorrow.

Will my sister enter the University or college next year?

Ответ: My sister will enter the University next year.

3) a)разделительный(+)

We shall write 2 difficult tests tomorrow, shan’t we?

Ответ: Yes, we shall. We shall write 2 difficult tests tomorrow.

My sister will enter the University next year, won’t she?

Ответ: Yes, she will. My sister will enter the University next year.

b) разделительный (-)

We shan’t write 2 difficult tests tomorrow, shall we?

Ответ: Yes, we shall. We shan’t write 2 difficult tests tomorrow.

My sister won’t enter the University next year, will she?

Ответ: Yes, she will. My sister won’t enter the University next year.

4) a) специальный (tomorrow)

When shall we write 2 difficult tests?

b) специальный (tests)

What shall we write tomorrow?

c) специальный (difficult)

What kind of tests shall we write tomorrow?

d) специальный (2)

How many difficult tests shall we write tomorrow?

e) специальный (shall write)

What shall we do tomorrow?

f)специальный (next year)

When will my sister enter the University?

g) специальный (the University)

What will my sister enter next year?

h) специальный (will enter)

What will my sister do next year?

5) вопрос к подлежащему

Who will write 2 difficult tests tomorrow?

Who will enter the University next year?

Употребление Future Indefinite:

1) Для выражения однократных или повторяющихся действий в будущем.

Например: She will know the results tomorrow. – Она узнает результаты завтра.

На будущее время в предложении могут указывать следующие обстоятельства времени: tomorrow –завтра, the day after tomorrow –послезавтра, in a few days –через несколько дней, next week -на следующей неделе, soon –скоро, in 2008 –в 2008 году, on Monday –в понедельник.

Наряду с Future Indefinite будущее действие выражается посредством конструкции to be going to+инфинитив.

Например: I am going to help him. – Я собираюсь помочь ему.

Упражнения для закрепления грамматики:

Наши рекомендации