Глаголы, которые не употребляются во временах группы Continuous

Следует иметь ввиду, что глаголы, выражающие чувства, восприятие, желание, умственное состояние, не употребляются во временах группы Continuous, так как они не могут выражать действие или состояние как процесс, совершающийся в определённый момент. К числу этих глаголов относятся: to love -любить,to like –нравиться,to hate –ненавидеть, to want –хотеть, to wish, to desire –желать, to see –видеть, to hear –слышать,to feel –чувствовать, to notice –замечать, to know –знать, to understand –понимать, to remember –помнить, to forget –забывать, to believe –верить,to recognize –узнавать, to seem, to appear –казаться, to possess – обладать, to contain –содержать, to consist –состоять и некоторые другие.

Упражнения для закрепления грамматики:

Exercise 1. Используйте соответствующую форму глагола to be.

1) I … taking five courses this semester.

2) Bill…trying to improve his English.

3) It was beautiful yesterday when we went out for a walk, it … not raining, the sun…shining.

4) Sue …wring another book this year.

5) She …listening to her favourite music at 8 o’clock tomorrow.

6) We …playing chess in half an hour.

7) John and Mary …talking on the phone.

8) We …walking down the street when it began to rain.

9) What … you …doing when I come?

10) What … you doing at 6 tomorrow?

Exercise 2. Дайте краткие и полные ответы на следующие вопросы.

1) Are you cooking breakfast now? (No)

2) Was your son playing computer games the whole evening yesterday? (Yes)

3) Will you be sleeping at this time tomorrow? (Yes)

4) Were children doing their homework when you came home? (No)

5) Was he sweeping the floor, while she was washing the dishes? (Yes)

6) Is it raining now? (Yes)

7) Are the students translating the text now? (No)

Exercise 3. Ответьте на вопросы.

1) What is Helen doing in the kitchen? (to cook)

2) Why were the children making such a terrible noise? (to fight)

3) What are you doing in the shop? (to buy)

4) What will Bill be doing here? (to discuss)

5) What is she doing with the dress? (to try on)

6) What is Ann doing at the railway station? (to meet)

7) What were you doing when I came? (to play computer games)

8) Why was Peter playing the piano so late? (to rehearse)

9) Why are you speaking in a whisper? (to sleep)

10) At what time will you be waiting for me? (at 5p.m.)

Exercise 4. Постройте предложения.

1) to learn the rule; now.

2) to watch TV; at 5 p.m. yesterday.

3) to rain; all day long yesterday.

4) to sleep; when I come.

5) to have supper; when I came.

6) to play the piano; Listen!.

7) to swim; from 1 till3.

8) to discuss this problem; the whole evening yesterday.

9) to pack things; still.

10) not to sleep; yet.

Exercise 5. Составьте небольшие рассказы, используя времена группы Continuous.

- Посмотрите в окно и расскажите, что вы там видите.

- Представьте, что вы на вечеринке. Расскажите, что происходит вокруг.

- Вспомните, чем занимались члены вашей семьи, когда вы пришли домой вчера.

- Предположите, чем будете заниматься вы и члены вашей семьи в это время завтра.

Exercise 6. Замечено, что, если родители запрещают что-то своим детям, реакция обычно отрицательная. Догадайтесь, что скажет ребёнок на следующие требования.

Образец: Don’t open the window! – I am not opening it.

1) Tell your friends not to eat the ice-cream.

2) Your brother is playing the piano!

3) Stop fighting, children!

4) Don’t go out, Jack!

5) Stop arguing with me!

6) Bill is hurting you!

7) Mary is wearing my shoes!

8) Is Joanna writing with my pen?

9) You are sitting on our cat!

10) Don’t look through my papers!

Exercise 7. Задайте все возможные вопросы к предложениям.

1) The children are reading an interesting book.

2) We shall be watching TV in the evening.

3) The bus is going to Brest.

4) We were waiting for our friends.

5) You will be working at the report.

6) Pete was hurrying to the theatre.

7) I am cooking supper for my family.

Exercise 8. Вы скучаете по своей семье. Позвоните домой. Расспросите своих близких о том, чем они занимаются сейчас, чем занимались вчера вечером, чем будут заниматься в 9 вечера.

Exercise 9. Раскройте скобки, употребляя глаголы в соответствующем времени.

Наши рекомендации