Positive body language

eye contact to keep audiences' attention (though Asian audience might feel aggressed.)

facial expressions should be natural and friendly. Don't forget to smile.

raise eyebrows to show surprise

open eyes wide

squint your eyes

knit your eyebrows to show consternation or puzzlement

posture – stand straight but relaxed (do not slouch or lean)

movement - to indicate a change of focus, keep the audience's attention

move forward to emphasize

move to one side to indicate a transition

gesture

up and down head motion or other movements to indicate importance

pen or pointer to indicate a part, a place (on a transparency).

shrug of the shoulders to indicate "I don't know!"

hands - back and forth = two possibilities, more or less

arm - movement back, forth

Negative body language

loss of eye contact: looking at notes, looking at screen, at the board, at the floor

don't stare, or look blankly into people's eyes

swaying back and forth like a pendulum

back turned to the audience

nervous ticks

hands in pockets

VI. Voice and Pronunciation

Correct pronunciation is important if one is to be understood correctly. Incorrect pronunciation is perhaps the first cause of communication breakdown. If the listener is not accustomed to the speaker’s native language, he/she will not understand a mispronounced word. Mispronunciation also tires the listener’s ear and he/she will perhaps even stop trying to understand the speaker if it becomes too difficult.

The voice, or more precisely the qualities of the voice, should be used to its/their fullest. Qualities include loudness, speed (fast or slow), variety, pitch (high or low), silent moments or pauses. The voice is important:

to indicate importance, meaning

to create atmosphere and to avoid sounding monotonous and putting the audience to sleep!

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Обучениеиностранному языку в экономическом вузе носит многоцелевой характер: с одной стороны, формирование у студентов способности и готовности к межкультурной коммуникации, с другой – необходимость овладения стратегиями иноязычного профессионального общения.

Авторвыражаетнадежду, что данное пособие послужило хорошей основой для дальнейшего формирования у студентов навыков и умений иноязычного общения, для расширения их кругозора и развития культуры мышления, а также для формирования навыков самостоятельной работы.

Автор желает студентам дальнейших успехов в изучении иностранных языков!

List of Literature

1. Matthew Bishop. Economics. An A-Z Guide. The Economist in association with Profile Books LTD, 2009

2. The Eurosystem. European Central Bank, 2008

3. Dieter Gerdesmeier. Price Stability: Why Is It Important for You?European Central Bank, 2008

4. John Black, HigarHashimzade, Gareth Myles. Oxford Dictionary of Economics. Oxford University Press, 2012

5. Paul Harvey, Rhodri Jones. Britain Explored. Pearson Education Limited, 2007

6. Christopher Garwood, Guillermo Gardani, EddaPeris. Aspects of Britain and the USA. Oxford University Press, 2009.

7. Lidia Raitskaya, Stuart Cochrane. Macmillan Guide to Economics. Macmillan Publishers Limited, 2007

8. Paulene Cullen. Cambridge Vocabulary for IELTS. Cambridge University Press, 2011

Internet sources:

URL:http://www.ecb.europa.eu

URL:http://www.ehow.com

URL:http://www.toptenz.net

URL:http://www.deu.edu.tr

URL:http://www.britannica.com

URL:http://www.usa.usembassy.de

URL:http://www.englishschool.ac.cy

URL:http://www.intellectuals.ru

URL:http://www.globalreporting.org

URL:http://www.s-cool.co.uk

URL:http://www.angelstartups.co.uk

URL:http://www.ecb.int

URL:http://www.askmen.com

URL:http://www.el.mdu.edu.tw

URL:http://www.career-success-for-newbies.com

URL:http://www.encyclopedia.com

URL:http://www.princetonreview.com

URL:http://learning.blogs.nytimes.com

Благодарности

Данное учебное пособие – плод труда не только автора, но и коллектива кафедры «Иностранные языки» Финуниверситета. Хотелось бы выразить особую благодарность заведующей кафедрой Седовой Т.В., доцентам Николаевой Т.Н., Матявиной М.Ф., а также старшим преподавателям Калининой О.К. и Мещеряковой О.В. за ценные советы и рекомендации, которые очень помогли автору при создании пособия.

Следует отметить, что некоторые разделы пособия были созданы при непосредственном участии студентов факультета МЭО (Iи IIкурсов), которые оказали автору техническую поддержку, а также были первыми, кто ознакомился с содержанием учебного пособия.

Contents

Предисловие  
Unit I  
Part 1 History of the US Economy  
Part 2 Top Ten Issues Facing our Youth Today  
Unit II  
Part 1 Basics of Economics  
Part 2 Education in the US  
Unit III  
Part 1 Market, Types of Economies  
Part 2 Choosing a University Course  
Unit IV  
Part 1 Competition  
Part 2 Strengths and Weaknesses of a Student  
Unit V  
Part 1 Money: History and Functions  
Part 2 Money and the Meaning of Life  
Unit VI  
Part 1 Forms of Money  
Part 2 Student’s Success  
Unit VII  
Part 1 Inflation, Deflation and Price Stability  
Part 2 From College to Career  
Unit VIII  
Part 1 History of English Clearing Bank  
Part 2 Career: Economist  
Unit IX  
Part 1 Globalization  
Part 2 Why Learn Languages?  
Unit X  
Part 1 The European Union  
Part 2 21ST Century Education  
Appendix I  
Appendix II  
Appendix III  
Заключение  
List of Literature  
Благодарности  
Contents

Наши рекомендации