Список рекомендуемых Интернет-сайтов

Для самостоятельной работы студентов

1. Английские переводные словари

http://www.multilex.ru/

http://lingvo.yandex.ru/en

http://www.languages-study.com/english-dictionary.htm

http://multitran.ru/

http://rambler.ru/dict/

2. Английский язык. Грамматика.

http://www. study. ru/support/handbook/

http://www.mystudv.ru/

http://linguistic.ru/

3. Английский язык. Фонетика

http://www.alleng.ru/english/phn.htm

4. Тесты он-лайн для изучающих английский язык.

http://www.linguist.ru/test/eng/test.html

http://www.languages-study.com/english-tests.html

5. Порталы для изучения английского языка.

http://www.englishlanguage.ru/

http://www.study.ru/

http://www.englishouse.ru/

http://www.native-english.ru/

http://www.linguist.ru/

6. Бесплатный он-лайн курс английского языка.

http ://www. englspace. com/online/

7. Бесплатные он-лайн энциклопедии.

http://en.wikipedia.org/wiki/

http://encarta.msn.com/

8. Новости зарубежных СМИ.

http://www.alleng.ru/english/news.htm

http://www.britannia.com/panorama/news/

9. Журналы для изучающих английский язык.

http://www.english4u.com.ua

http://www.coolenglish.co.uk/exercise.htm

10. Упражнения для изучающих английский язык

http://www.english.ru/exercises.html

Контрольная работа № 1

Контрольная работа № 1 выполняется студентами на первом курсе. Для того, чтобы правильно ее выполнить, необходимо усвоить следующие разделы.

1. Имя существительное. Множественное число. Артикли и предлоги как показатели имени существительного. Выражения падежных отношений в английском языке с помощью предлогов и окончания -s. Существительное в функции определения и его перевод на русский язык.

2. Имя прилагательное. Степени сравнения имен прилагательных.

3. Местоимения: личные, притяжательные, указательные.

4. Форма настоящего (Present), прошедшего (Past) и будущего (Future) времени группы Indefinite действительного залога изъявительного наклонения. Спряжение глаголов to be, to have в Present, Past и Future Indefinite. Повелительное наклонение и его отрицательная форма.

5. Простое распространенное предложение: прямой порядок слов повествовательного и побудительного предложений в утвердительной и отрицательной формах; обратный порядок слов вопросительного предложения.

6. Оборот there is (are).

7. Типы вопросов.

8. Предлоги. Употребление, типы предлогов.

Вариант 1

Задание 1.Вставьте необходимую форму глагола “to be” или “to have”.

1. I ... a pupil.

2. My father ... not a teacher, he ... a scientist.

3. ... your aunt a doctor? - Yes, she ... .

4. She … a small house with a beautiful garden.

Задание 2.Переведите на английский язык, используя притяжательный падеж:

a) городская башня;

b) лунный свет;

c) двухнедельное отсутствие;

d) детский велосипед;

e) журнал учителя.

Задание 3.Образуйте множественное число имен существительных. Обратите внимание на указательные местоимения и согласование подлежащего со сказуемым.

a. A table, a fox, a room, a lady, a knife.

b. 1. This man is an engineer. 2. That woman is my sister. 3. This child is my son.

Задание 4.Вставьте артикли, где необходимо.

1.... Moscow is situated on ... Moscow River. 2. ... Moscow is a river that moves very slowly.

Задание 5.Дайте сравнительную и превосходную степень следующих прилагательных:

a) tall

b) large

c) short

d) beautiful

e) good

Задание 6.Поставьте данный в скобках глагол в нужную форму, выбрав время Present, Past или Future Indefinite. Обратите внимание на вспомогательные глаголы и их место в утвердительных, вопросительных и отрицательных предложениях.

1. He (not to spend) last summer in the country.

2. You (to go) to the south next summer?

3. My friend (to live) in St Petersburg.

Задание 7.Вставьте предлоги, где это необходимо.

1. I live not very … …my office.

2. My working day starts … 9.00.

Задание 8.Постройте предложение в соответствии с порядком слованглийского предложения.

are / there / three cushions / the sofa / on.

Задание 9.Переведите текст на русский язык.Задайте вопрос подчеркнутомучлену предложения.

English in our life

Needless to say that it is necessary to learn foreign languages, English is used not only in such large English-speaking countries as Great Britain, the United States of America, Canada, Australia, but also in many other parts of the world. That's why pupils have got such subject as a foreign language at school.

I learn English because I want to read foreign literature in the original. I know and like such English and American writers and poets as Lewis Carroll, Mark Twain, William Shakespeare, Jack London, and many others. I understand that I must learn English. If I know English well, I'll be able to read books by English and American writers in the original.

Вариант 2

Задание 1.Вставьте необходимую форму глагола “to be” или “to have”.

1. ... you an engineer? - Yes, I....

2. Usually he… breakfast at half past seven.

3. ... your sister at school? - No, she ... not at school.

4. She … a lot of friends.

Задание 2.Переведите на английский язык, используя притяжательный падеж:

a) книги учителей;

b) дверь моей спальни;

c) население Лондона;

d) ресурсы океана;

e) сумки почтальонов.

Задание 3.Образуйте множественное число имен существительных. Обратите внимание на указательные местоимения и согласование подлежащего со сказуемым.

a. A star, a mountain, a tree, a shilling, a man.

b. 1. That is not a bus. 2. That isn't a goose. 3. This isn't a mouse.

Задание 4.Вставьте артикли, где необходимо.

1. Look at ... clock! It is ... quarter past ten. Go to ... bed at once.

Задание 5.Дайте сравнительную и превосходную степень следующих прилагательных:

a) high

b) beautiful

c) good

d) big

e) convenient

Задание 6.Поставьте данный в скобках глагол в нужную форму, выбрав время Present, Past или Future Indefinite. Обратите внимание на вспомогательные глаголы и их место в утвердительных, вопросительных и отрицательных предложениях.

1. What time you (to come) to college every day?

2. You (to go) abroad last summer?

3. I (not to eat) ice cream tomorrow.

Задание 7.Вставьте предлоги, где это необходимо.

1. I don't work …Saturday and … Sunday.

2. I like to listen … the radio while I have my … breakfast.

3. Usually I have a cup … tea and some … sandwiches … breakfast.

Задание 8.Постройте предложение в соответствии с порядком слованглийского предложения.

want / in the right-hand corner / they / put / a coffee table / to.

Задание 9.Переведите текст на русский язык. Задайте вопрос подчеркнутомучлену предложения.

My day off

A lot of people in our country work five days a week but students and pupils work six days. They have only one day off. It is Sunday.

I like this day very much. On this day I wake up later than usual. But sometimes I don't get up till nine or ten o'clock. I read morning newspapers or listen to music.

As soon as I get up I air the room, make my bed and do morning exercises. Then I have breakfast, clear away the dishes and wash up.

In the evening all the members of our family get together. We have our supper, make plans for tomorrow, watch TV or read books. Reading is my hobby. Sometimes we receive guests at our place or go for a walk. I enjoy my days off very much.

Вариант 3

Задание 1.Вставите необходимую форму глагола “to be” или “to have”.

1. She ... an actress.

2. Last year she …a rest in Spain.

3. He … many different computer games.

4. My uncle ... an office-worker.

Задание 2.Переведите на английский язык, используя притяжательный падеж:

a) команда корабля;

b) мировая известность;

c) годовое отсутствие;

d) свадьба Джона и Мэри;

e) детская комната.

Задание 3.Образуйте множественное число имен существительных. Обратите внимание на указательные местоимения и согласование подлежащего со сказуемым.

a. A boy, a goose, the watch, a mouse, the sheep.

b. 1. This room is very large. 2. There is a man and a woman in the street. 3. This lady is that gentleman's wife.

Задание 4.Вставьте артикли, где необходимо.

1. ... Africa is ... very large continent lying to ... south of ... Europe and to ... south-west of ... Asia.

2. My friend is ... very good chess-player.

Задание 5.Дайте сравнительную и превосходную степень следующих прилагательных:

a) long

b) light

c) fast

d) angry

e) favourite

Задание 6.Поставьте данный в скобках глагол в нужную форму, выбрав время Present, Past или Future Indefinite. Обратите внимание на вспомогательные глаголы и их место в утвердительных, вопросительных и отрицательных предложениях.

1. He (to spend) last summer in the country.

2. I (to think) she often (to worry).

3. You (to write) a dictation tomorrow?

Задание 7.Вставьте предлоги, где это необходимо.

1. Modern life is impossible … traveling.

2. I think that travelling … air is the fastest and the most convenient way.

3. We produce a wide range … engines … automobile industry.

Задание 8.Постройте предложение в соответствии с порядком слованглийского предложения.

eight chairs / opposite the door / a round table / there is / and.

Задание 9.Переведите текст на русский язык.Задайте вопрос подчеркнутомучлену предложения.

Travelling

Millions of people all over the world spend their holidays travelling. They travel to see other countries and continents, modern cities and the ruins of ancient towns, they travel to enjoy picturesque places, or just for a change of a scene. It is always interesting to discover new things, different ways of life, to meet different people, to try different food, to listen to different musical rhythms.

People travel by train, by boat and by car. All means of travel have their advantages and disadvantages. And people choose one according to their plans and possibilities.

The best way to study geography is to travel, and the best way to get to know and to get acquainted with the people is to meet them in their own homes.

Вариант 4.

Задание 1.Вставите необходимую форму глагола “to be” или “to have”.

1. Mary ... dinner at two o'clock.

2. The pencils ... in the box.

3. Usually he… breakfast at half past seven.

4. She ... not a sister, but she ... a brother.

Задание 2.Переведите на английский язык, используя притяжательный падеж:

a) работы Маркса;

b) машина отца;

c) имена детей;

d) слова песни;

e) тетрадь Сэма.

Задание 3.Образуйте множественное число имен существительных. Обратите внимание на указательные местоимения и согласование подлежащего со сказуемым.

a. An eye, a shelf, a box, the city, a mouse.

b. 1.That woman is my sister. 2. This child is my son. 3. That goose is big.

Задание 4.Вставьте артикли, где необходимо.

1. You can buy ... lot of goods at... self-service shop.

2. At ... confectionary we usually buy ... cakes, ... pies,... buns,... tarts.

Задание 5.Дайте сравнительную и превосходную степень следующих прилагательных:

a) lazy

b) beautiful

c) big

d) boring

e) wide

Задание 6.Поставьте данный в скобках глагол в нужную форму, выбрав время Present, Past или Future Indefinite. Обратите внимание на вспомогательные глаголы и их место в утвердительных, вопросительных и отрицательных предложениях.

1. My grandmother (not to bake) pies every Sunday.

2. Tomorrow Nick (not to go) to school.

3. Where you (to spend) last summer?

Задание 7.Вставьте предлоги, где это необходимо.

1. We produce a wide range … engines … automobile industry.

2. Many companies are interested … buying our engines.

3. People … some professions, … example journalists or businessmen just can’t do without flying … plain.

Задание 8.Постройте предложение в соответствии с порядком слованглийского предложения.

not / the bedroom / there are / bedside tables / in / any.

Задание 9.Переведите текст на русский язык.Задайте вопрос подчеркнутомучлену предложения.

Sports and games

It goes without saying that one of the most important tasks today is to bring up a healthy generation.

That′s why most governments pay special attention to sport and physical education. Most colleges and schools have well-equipped gyms, swimming pools and tennis courts, where pupils and students can develop physically and get all the necessary skills and habits.

Nowadays almost all people are fond of some sport, because it helps them to keep fit and because they enjoy it. There are summer and winter kinds of sports. The most popular outdoor winter sports are: shooting, hunting, skating, skiing, hockey. In summer people have excellent opportunities for swimming, rowing, fishing and others. You can go in for gymnastics, boxing, wrestling, play volley-ball, basket-ball and tennis all year round.

Вариант 5

Задание 1.Вставьте необходимую форму глагола “to be” или “to have”.

1. Ben ... my friend.

2. I ... in my room now, and he ... in his room.

3. Ann ... a new hat. And Kate ... not it, she ... a coat.

4. ... they students? - No, they ... not. - They ... drivers.

Задание 2.Переведите на английский язык, используя притяжательный падеж:

a) ответ ученика;

b) тренер моего брата;

c) детские игрушки;

d) квартира ее брата;

e) колесо автомобиля.

Задание 3.Образуйте множественное число имен существительных. Обратите внимание на указательные местоимения и согласование подлежащего со сказуемым.

1. A lady, a knife, a Negro, a match, a way.

2. 1. What is that child's name? 2. There was a lady, a gentleman, a boy and a girl in the room. 3. Is this worker an Englishman or a German?

Задание 4.Вставьте артикли, где необходимо.

1. We put... sugar into our ... coffee and ... tea.

2. Usually I have ... breakfast at ... 7.30.

3. Oh, how tasty ... pie is!

Задание 5.Дайте сравнительную и превосходную степень следующих прилагательных:

a) small

b) imaginative

c) little

d) dry

e) old

Задание 6.Поставьте данный в скобках глагол в нужную форму, выбрав время Present, Past или Future Indefinite. Обратите внимание на вспомогательные глаголы и их место в утвердительных, вопросительных и отрицательных предложениях.

1.I (not to play) computer games yesterday.

2. You (to watch) TV tomorrow?

3. He (not to play) chess every day.

Задание 7.Вставьте предлоги, где это необходимо.

1. Modern life is impossible … traveling.

2. I think that travelling … air is the fastest and the most convenient way.

3. Usually we have just a cup of coffee and a sandwich … breakfast.

Задание 8.Постройте предложение в соответствии с порядком слованглийского предложения.

on / a lot of / there / are / pictures / the walls?

Задание 9.Переведите текст на русский язык.Задайте вопрос подчеркнутомучлену предложения.

My flat

We live in a new 16-storeyd block of flats in Strogino. It is situated in a very picturesque place not far from the Moskva River. There is a big supermarket on the ground floor and it is very convenient to do every day shopping.

Our flat is on the first floor. It is very comfortable and well-planned. We have all modern conveniences, such as central heating, electricity, gas, cold and hot running water and a telephone. There are three rooms, a kitchen, a bathroom and a hall in our flat. There is also a balcony and we can enjoy a lovely view of the river.

The largest room in our flat is the living room and we use it as a dining room and as a sitting room.

Вариант 6

Задание 1.Вставьте необходимую форму глагола “to be” или “to have”.

5. We … hurry tomorrow’s morning.

6. A small girl … a pet. It … a beautiful kitten.

7. Bread ... on the plate.

8. They … worried about their exam results last Monday.

Задание 2.Переведите на английский язык, используя притяжательный падеж:

f) квартира моего брата;

g) поэмы Байрона;

h) книги этих студентов;

i) ручка двери;

j) крыша автомобиля.

Задание 3.Образуйте множественное число имен существительных. Обратите внимание на указательные местоимения и согласование подлежащего со сказуемым.

1. A dress, a toy, the sheep, a tooth, a child.

2. 1. This room is very large. 2. There is a match in the box. 3. Has this lady a knife?

Задание 4.Вставьте артикли, где необходимо.

4. Is … Amsterdam in … United States or in … Netherlands?

5. He went to … prison to visit his son.

6. ... Black Sea is in ... south of our country.

Задание 5.Дайте сравнительную и превосходную степень следующих прилагательных:

f) easy

g) far

h) expensive

i) bad

j) big

Задание 6.Поставьте данный в скобках глагол в нужную форму, выбрав время Present, Past или Future Indefinite. Обратите внимание на вспомогательные глаголы и их место в утвердительных, вопросительных и отрицательных предложениях.

4. He (to live) on the third floor.

5. Who (to ring) you up an hour ago?

6. He (not to play) the piano tomorrow.

Задание 7.Вставьте предлоги, где это необходимо.

4. My sister got a very comfortable flat ... last year.

5. I live not very… my office.

6. My working day starts … 9.00.

Задание 8.Постройте предложение в соответствии с порядком слованглийского предложения.

likes / room / sometimes / in / their granny / to rearrange / her / the furniture.

Задание 9.Переведите текст на русский язык.Задайте вопрос подчеркнутомучлену предложения.

Books in our life

We cannot imagine our life without books. Books are our friends. They play a very impor­tant role in our life. We learn very much from books. Books educate people in different spheres of life. They develop our imagination, make us think and analyse. They help to form our character and the world outlook. Books help us in self-education and in deciding problems of life.

People read both for knowledge and for pleasure. Different people read different books. There are different kinds of books: novels, short stories, tales, fairy-tales, poems, plays, atlases and text-books. Books can be humorous, adventurous, detective, fantastic, political, scientific.

So many people, so many tastes. Books are certainly one of the greatest invention of the man.

[1] В наличии в библиотеке колледжа

Наши рекомендации