Exercise 2. Образуйте отрицательные формы при помощи not или no или при помощи вспомогательного глагола
1) We have a good playground near our house.
2) Children have toys.
3) I have breakfast at 7 a.m.
4) We have got many friends in different cities of our country.
5) My room has one window.
6) Yesterday I had a talk with the director.
7) You will have many new subjects at college.
8) My friend has a sister.
9) You have two English dictionaries.
10) She has got a computer.
Exercise 3. Поставьте общие вопросы к следующим утверждениям и дайте на них краткие ответы.
a) 1. I have a new tape-recorder. 2. They have enough money to buy a flat. 3. She has time to do it now. 4. We’ll have holidays in summer. 5. This man had a heart attack last month.
b) 1. English people have tea many times a day. 2. We had a good time out of town. 3. I have coffee only in the morning. 4. The pupils have classes six days a week. My friend usually has dinner in our school canteen.
Exercise 4. Задайте альтернативные вопросы своему собеседнику.
1) You have many (few) friends at school.
2) I had dinner at home (at school) yesterday.
3) They have a house (a flat) in Kirov.
4) He has a lot of English (French) books.
5) Her family had a rest in the countryside (abroad) last summer.
6) I usually have coffee (tea) in the morning.
7) We have meals three (four0 times a day.
8) You will have five (six) lessons tomorrow.
Exercise 5. Дополните разделительные вопросы.
1) You haven’t got this information, …?
2) The English alphabet has 26 letters, …?
3) You had breakfast at home, …?
4) She won’t have a party next week, …?
5) The child has milk before going to bed, …?
6) You haven’t got English text-book today,…?
Exercise 6. Задайте специальные вопросы, используя предложенные вопросительные слова.
Who, when, where, what, how many, how often, what kind of.
1) We shall have a lecture on history tomorrow.
2) English people have many old customs and traditions.
3) She had two difficult exams last week.
4) I have got a new computer.
5) He has a letter for you on the table.
Exercise 7. Заполните пропуски формами глагола “to be”и “to have” в Present, Past и Future Indefinite.
1. She … a new telephone number. Her telephone number … 3229367.
2. It … Sunday tomorrow. I … at home. I … no lessons.
3. - … she a family? – Yes, she … .Her family … not very large.
4. I … a test next week. It … three tasks. I hope, they … easy.
5. The classroom … 15 desks. The desks …green.
6. Students … new desks and a teacher … an old desk.
7. Last week we … a dictation. It … not big but it … many new words.
8. It … warm today. But yesterday the weather … cold.
9. - You … a new dress, …not you? – Yes, it …new.
10. – What … your future profession? – I … a doctor. My parents … doctors too. It … our family tradition.
Exercise 8. Переведите на английский язык.
1) У нас был дом. Он был большой. Сейчас у нас квартира.
2) Скоро у тебя будет экзамен. Он будет сложный.
3) Ты хорошая студентка. У тебя хорошие оценки.
4) У моей сестры двое детей. Они мои племянники.
5) У меня была машина. Она была старая.
Числительные.
Количественные (Отвечают на вопрос «сколько?») | Порядковые (Отвечают на вопрос «который?») | |||
1 – 12 | 13 – 19 (ударение на 1-м и 2-м слогах) | 20 – 90 (ударение на 1-м слоге) | 100 и далее | |
1–one 2–two 3–three 4–four 5–five 6–six 7–seven 8–eight 9–nine 10–ten 11–eleven 12–twelve | 13-thirteen 14-fourteen 15-fifteen 16-sixteen 17-seventeen 18-eighteen 19-nineteen | 20-twenty 21-twenty-one 22-twenty-two и.т.д. 30-thirty 40-forty 50-fifty 60-sixty 70-seventy 80-eighty 90-ninety | 100-a/one hundred 200-two hundred и т.д. 425-four hundred and twenty-five 1,000-a/one thousand 2,000-two hundred 6,250-six thousand two hundred and fifty 100,000 a/one hundred thousand 1,000,000 a/one million 8,729,050-eight million seven hundred and twenty-nine thousand and fifty | 1-ый-the first 2-ой-the second 3-ий-the third 4-ый-the fourth 5-ый-the fifth 16-ый-the sixteenth 20-ый the twentieth 97-ой-the ninety-seventh 100-ый-the hundredth |
Hundred, thousand, million + существительные
Hundred, thousand и millionпринимают окончание –s, когда они выражают неопределённое количество сотен, тысяч, миллионов. В этом случае они превращаются в существительные и после них употребляется существительное с предлогом of.
Сравните:
five hundred cities-500 городов hundreds ofcities-сотни городов
two thousand books-2000 книг thousands ofbooks- тысячи книг
six million schools-6000000 школ millions ofschools-миллионы школ
Номера глав, страниц, параграфов, домов ,комнат, трамваев и т.п.
При обозначении номеров глав, страниц, параграфов, частей книг и т.п. порядковые числительные часто заменяются количественными числительными, следующими за существительными, в отличие от русского языка, где в подобных случаях обычно употребляются порядковые числительные. Существительные в этих случаях употребляются без артикля:
the first part = part one первая часть
the fifth chapter = chapter fife пятая глава
the ninth paragraph = paragraph nine девятый параграф
the tenth page = page ten десятая страница
Количественные числительные употребляются также при обозначении номеров домов, комнат, трамваев, размеров обуви и т.п. В русском языке при таких обозначениях возможно употребление как количественных, так и порядковых числительных. Существительные в этих случаях употребляются без артикля:
I usually take bus 5 (bus five) – Я обычно езжу на пятом автобусе.
He lives in apartment 10 (apartment ten) – Он живёт в квартире № 10.
Номера телефонов
При телефонных вызовах в Англии каждая цифра номера телефона называется отдельно. Цифра 0 читается [ou]. Когда первые две или последние две цифры номера телефона одинаковые, употребляется слово doubleдвойной.
Например: 66340224 – double six three four 0 two two four
Хронологические даты
Годы в английском языке обозначаются количественными числительными. Слово yearпосле указанного года не употребляется, но возможно употребление фразы in the yearперед указываемым годом. Числительное, обозначающее год, разбивается на две части – сначала произносится число сотен, а затем - число десятков и единиц.
Например: 1995 год – nineteen ninety-nine
в 1995 году – in nineteen ninety-nine = in the year nineteen ninety-nine
1900 год - nineteen hundred
2000 год – twenty hundred = two thousand
2006 год – twenty hundred and six = two thousand and six = twenty 0 six
Даты обозначаются порядковыми числительными.
Например: 15 – е мая 1948 года
15th May, 1948 The fifteenth of May, nineteen forty-eight
May 15th, 1948 или
May 15, 1948 May the fifteenth, nineteen forty-eight.
15 – го мая 1948года
on 15th May, 1948 on the fifteenth of May, nineteen forty-eight
on May 15th, 1948 или
on May 15, 1948 on May the fifteenth, nineteen forty-eight.
Время
watch – часы (наручные)
clock – часы (настольные, настенные)
alarm clock - будильник
hour hand – часовая стрелка
minute hand – минутная стрелка
face of the clock/watch - циферблат
My watch is right/wrong. – Мои часы идут правильно./Мои часы идут неправильно.
My watch is (5 minutes) slow/fast. – Мои часы отстают/спешат (на 5 минут).
a.m. – in the morning (from 00 to 12) – до полудня
p.m. – in the afternoon/in the evening (from 12 to 24) – после полудня
What time is it? = What’s the time? – Который час?
It’s: 9.00 (nine o’clock = nine a.m.)
|
|
9.15 (a quarter past nine a.m.)
9.45 (a quarter to ten a.m.)
|
|
|
|
9.35 (25 minutes to ten a.m.)
|
|
Дробные числительные
Простые дроби | Десятичные дроби |
½ a/one half 1/3 a/one third 2/3 two thirds ¼ a/one fourth = a/one quarter ¾ three quarters = three fourths 2 2/5 two and two fifths | 0.1 - nought point one = point one 0.01 – nought point nought one = point nought one 2.35 – two point three five 32.305 – three two ( = thirty-two) point three nought five |
Упражнения для закрепления грамматики: