Work in groups and discuss questions 1-4. 1 Работа в группах и обсуждение вопросов 1-4
1 How do you do most of your travelling? Как вы делаете большую часть своего путешествия? By car, bus, train, or another method? На машине, автобусе, поезде или другом методе?
2 Look at the graph. Is there a similar pattern in your country? Посмотрите на график. Есть ли аналогичная модель в вашей стране?
3 What are the advantages and disadvantages of car use in your country? Каковы преимущества и недостатки использования автомобиля в вашей стране?
4 Has your government taken steps to solve the problems caused by cars in your country? Explain what these steps are and whether or not they have been effective.
4 Ваше правительство предприняло шаги для решения проблем, вызванных автомобилями в вашей стране? Объясните, каковы эти шаги и были ли они эффективными.
2 Briefly present your answers to the class. Кратко представляйте свои ответы на занятия.
TASK 2 Referring to the main ideas in a text
Read Text 1 and underline the main ideas. Прочтите текст и подчеркните основные идеи.
Can the planet sustain two billion cars? Not as we know them. Today's one billion vehicles are already releasing extraordinary quantities of greenhouse gases into the atmosphere. They are using up the world's conventional petroleum supplies, starting political arguments over oil, and putting pressure on the roads of today's cities. Billions of hours are wasted stuck in traffic, and billions of people are sickened by pollution from cars. From Paris to Fresno, and Delhi to Shanghai, conventional motorization, conventional vehicles, and conventional fuels are polluting cities. Cars are arguably one of the greatest man-made threats to human society.
Может ли планета выдержать два миллиарда автомобилей? Не так, как мы их знаем. Сегодня один миллиард автомобилей уже выпускает необычные количества парниковых газов в атмосферу. Они используют обычные запасы нефти в мире, начинают политические споры по поводу нефти и оказывают давление на дороги сегодняшних городов. Миллиарды часов теряются в пробках, а миллиарды людей отвратительно загрязняются от автомобилей. От Парижа до Фресно и Дели до Шанхая обычные автомобили, обычные транспортные средства и обычные виды топлива являются загрязняющими городами. Автомобили, возможно, являются одной из величайших антропогенных угроз человеческому обществу.
Yet cars aren't going to go away. The desire for personal vehicles is powerful and everywhere. Cars offer unprecedented freedom, flexibility, convenience, and comfort, unmatched by bicycles or today's public transport. Cars have many benefits for those fortunate enough to own them. They have transformed modern life and are one of the great industrial success stories of the twentieth century. What, then, should be done about the soaring vehicle population? Radical changes are called for. Vehicles need to change, as do the energy and transportation systems in which they are embedded. Even according to the most conservative scenarios, dramatic reductions in oil use and carbon emissions will be needed within the next few decades to avoid sefious economic and climate change.
Но машины не собираются уходить. Желание персональных транспортных средств является мощным и повсеместным. Автомобили предлагают беспрецедентную свободу, гибкость, удобство и комфорт, непревзойденные велосипедами или современным общественным транспортом. Автомобили имеют много преимуществ для тех, кому посчастливилось владеть ими. Они превратили современную жизнь и являются одной из великих индустриальных историй успеха ХХ века.
Listen to an extract from a seminar discussion. Identify which ideas from Text 1 the speakers refer to. Do they agree or disagree with these ideas? Прислушайтесь к выдержке из обсуждения на семинаре. Определите, какие идеи из текста 1 говорят ораторы. Согласны ли они или не согласны с этими идеями
6.6 Listen again and note down the phrases the speakers use to: Слушайте еще раз и обратите внимание на фразы, которыми пользуются колонки:
1 refer to the text. Обратитесь к тексту
2 respond to a point in the text. Ответьте на точку в тексте.
3 respond to each other's points. Ответьте на точки друг друга.
UNIT 6B SPEAKING
ACADEMIC LANGUAGE