Find out the difference between the following synonymous words and expressions. Fill in the blanks in the sentences below with the most suitable word

a) Adolescent (adolescence) – teenage – young (youth)

b) To calm – console – soothe

c) To challenge – defy (defiance) – disobey – rebel (rebellion) – resist (resistance) – get out of control/ hand – run wild/ riot

d) To disappoint – disillusion – frustrate

e) To dominate (domineering) – patronize (patronizing) – restrain (restraining) – restrict (restrictive) – repress (repressive)

a) Adolescent (adolescence) – teenage – young (youth)

1. You are too ____ to smoke.

2. John changed from a friendly and cheerful young child into a confused ____.

3. Jenny has two ____ sons, aged 14 and 16.

b) To calm – console – soothe

1. The mother was making endearing noises to ____ the crying baby.

2. We tried to ____ him down, but he kept shouting and swearing.

3. Mary’s friends came to ____ her when her child was taken to hospital.

4. The announcement will ____ the fears of the population.

c) To challenge – defy (defiance) – disobey – rebel (rebellion) – resist (resistance) – get out of control/ hand – run wild/ riot

1. Billy ____ his mother and in ____ smoked openly in the house.

2. Teenagers tend to ____ against people in authority.

3. John ____ me to race him across the lake.

4. The defenders of the city ____ the enemy onslaught for a month.

5. For the last several years teenage delinquency has been ____.

6. Feminists ____ the traditional female roles.

7. The police were called when the situation was getting ____.

d) To disappoint – disillusion – frustrate

1. As David grew older he became increasingly ____ with liberal ideas.

2. The family’s hopes that their daughter would go on to University were ____.

3. I felt a little ____ when she didn’t come to the party.

4. His bitter ____ with the movement turned him into a traitor.

e) To dominate (domineering) – patronize (patronizing) – restrain (restraining) – restrict (restrictive) – repress (repressive)

1. If you can’t ____ your dog you must lock it up.

2. The sale of alcohol is ____ in Britain.

3. It was obvious that her husband completely ____ her.

4. It’s a cruel and vicious regime that ____ all opposition.

5. Don’t try to ____ me, I know just as much about it as you do.

Translate the following using your active vocabulary.

Я отчетливо помню, как в возрасте 13 лет я переживала время, которое все вокруг меня шепотом называли «переходным возрастом». Это был период великих перемен, возмужания и крушения надежд. Тогда казалось, что мое прежнее «я» перестало существовать, а привычный мир, прочный и стабильный, стал чужим и враждебным. Детское чувство защищенности сменилось ощущением собственной уязвимости и полного одиночества, отчего хотелось плакать и одновременно восставать против всех и вся. Легко ли отважиться и вступить в этот мир, даже если чувствуешь себя вполне взрослой? Это было все равно, что ходить по тонкому льду.

Пытаясь найти себя и свое место в этой жизни и приспособиться к ней, я была целиком поглощена своими чувствами и уже не искала общества родителей. Спокойная и послушная девочка, которая прежде все время крутилась вокруг мамы, вдруг отдалилась от семьи и стала выходить из-под контроля. Не представляю, как мои бедные родители балансировали между «настроениями» своей взбунтовавшейся дочки, которая вела себя непредсказуемо: то замыкалась в себе, то открыто не повиновалась им.

Думаю, что не раз мои выходки ставили их в тупик (сбивали с толку). Как бы то ни было, родители проявили достаточно гибкости, такта и проницательности и не поддавались на мои провокации, которые иной раз принимали достаточно серьезный, антиобщественный характер.

Они никогда не потакали моим капризам, но и не пытались решать проблемы с позиции силы, только чтобы «сохранить лицо». Лишь когда я совсем отбивалась от рук, родители ужесточали правила, чтобы обуздать меня, удержать от по-настоящему серьезных проступков. Но, даже устанавливая правила и ограничения, они никогда не стремились излишне опекать меня, не подавляли мою личность, но щадили мое чувство собственного достоинства.

Оглядываясь назад, я вижу, что это был очень тяжелый период, болезненный и для меня, и для моей семьи. Тем не менее, он был исключительно важен для моей дальнейшей жизни, хотя в то время были основания думать иначе(в обратном смысле). Мои родители, мудрые и бесконечно терпеливые, не прятались от возникающих сложностей, зная, что замалчивание (соблюдение приличий) способно лишь создавать новые (наращивать) проблемы. Они сумели избежать крайностей и помогли мне заглянуть в суть моей личности, пересмотретьпредставление о себе и принять мудрые решения в жизни. За это я буду благодарна им всегда.

8. Read the storyCONFESSIONS OF A TOTALLY COOL MOM (Reader) and make up a list of expressions relevant to the forthcoming discussion. Be ready to answer the following questions.

1) Why did Alison’s mother stop being “cool”? How did she account for her loss of status?

2) Speak about the mother’s biggest blunders and faults. Why do you think the girl made such a fuss about them?

3) Name the things teenagers usually make “a big deal” of.

4) What advice did the teenage girls give Alison’s mother? Did she gain any hope of becoming cool again by following those rules? Comment on the rules.

Discussion

1) What do adolescents’ parents often complain about?

2) What are the puzzles of adolescence?

3) How will the teenager show he/ she is upset?

4) What is particularly important for adolescents’ parents?

5) What can be a great source of stability for the adolescent?

6) What helps teenagers make wise choices?

7) What is teenagers’ usual attitude to rules and limits?

8) The author says “the adolescent needs parents to struggle against, to have rows with.” Do you think this is right?

9) Do teenagers need limits or restrictions? Why?

10) Why do teenagers try to cut themselves off from the family for a while?

11) What kind of behaviour should really alarm the parents?

Наши рекомендации