Unit 2. Let the Music Begin

I. A musical tour of Britain

1. Отвечая на вопросы данного упражнения, учащиеся могут пользоваться музыкальной картой Британии и ЛСС.

Дополнительный материал для организации беседы с учащимися по теме “A musical tour of Britain”.

From North to South

If you ever did a musical tour of Britain, you might get some surprises. Electric guitarists and pop singers are not the only musicians to be heard. There are many strong, local traditions of music still very much alive today.

Let’s start in the north, in Scotland. The national instrument is the bagpipes. Not everyone likes the sound it makes, but to the Scots, bagpipe music is the most exciting in the world. For centuries, up to the First World War, Scottish pipers led the soldiers into battle, played for their royal masters, and at weddings and funerals. The bagpipers are still very popular, and every town has a pipe band.

South over the Border, into the north of England, we come to the land of the brass band. This is the country of factories and coal mines, many of which have their own bands. Some of these are incredibly good. The Grimethorpe Colliery Band, for example, is internationally famous. The bands have an annual competition and Britain’s best classical composers write music especially for them.

Let’s go south again, to central and southern England. Music is always to be found in the village church, where the choir sings the old hymns which every schoolchild learns. Here also, in the pub, you may meet a singer of old folk songs, or a troupe of dancing Morris men.

But now we must go west, for we will find the best choral music in Wales. The Welsh have always been famous for their singing. Even before the Romans came, 2,000 years ago, their “bards” were known to the ancient world. They still meet every year at the “Eisteddfod”, a Welsh competition. Now their “male voice choirs” are very popular, with their special rich, strong sound.

London, like all the great cities of Britain, has a long tradition of classical music. Every night English and international musicians perform in the concert halls and opera houses. London is one of the great classical music centres of the world.

Our music tour is over, and it’s time to catch our plane home. But in the London underground we’ll pass some young “buskers”, singing or playing a guitar or a flute. They look modern enough, but don’t be mistaken. People like them have been playing in the streets of Britain ever since history began.

2. Key: a) Eisteddfod. Учащиеся могут прочитать информацию об этом фестивале в ЛСС. В справочнике помещены статьи о Eisteddfod и eisteddfod. Which is meant in the text? b) Aldeburgh Festival; c) Promenade Concert. Если учащиеся не могут ответить на вопросы упражнения, они возвращаются к нему по мере получения информации в цикле.

II. Music: the soundtrack of our lives

1.2) Возможные варианты выполнения упражнения:

а) разделив учащихся на группы, можно дать задание, кто больше напишет прилагательных. На доску учитель (ученик) записывает то, что не повторяется;

б) из предложенного списка знакомых прилагательных учащиеся выбирают те, что соотносятся с музыкой.

  acceptable ancient blind beautiful characteristic cold-hearted courageous dangerous delicate delicious emotional enjoyable exotic extravagant fashionable gentle marvellous old-fashioned remarkable ridiculous rhythmic snobbish specific surprising terrific ugly wonderful bountiful great awful brilliant cheap colourful crazy difficult disgusting dramatic everyday famous graceful happy horrible military pretty talented

В менее подготовленной группе можно предложить:

в) восстановить слово по буквам (индивидуализированные задания).

1.3) Учащиеся работают в парах, задавая друг другу вопросы, включенные в таблицу. Значение незнакомых слов они узнают из словаря или спрашивают учителя.

2. Учащиеся слушают следующие произведения: Л. Бетховен «Аппассионата», С. В. Рахманинов «Весенние воды», П. И. Чайковский «Осенняя песня».

3.1) Учащиеся высказывают предположения. Они могут называть различные прилагательные. Обратите внимание учащихся на рубрику: “Don’t mix up”. Учащиеся прослушивают “God save the Queen” и “Let my people go”.

Louis Armstrong sings the hymn “Let my people go” that sounds like a jazz song. Actually it belongs to “Gospel Songs and Spirituals” or religious songs that were created by black Americans.

3.2) Учащиеся могут еще раз прослушать начало гимна.

The British anthem begins with the words God save the Queen. The British honour the Queen because she is the head of the state.

3.3) Key: P. M. Глиэр «Гимн великому городу» из балета «Медный всадник», гимн Французской республики (информация в ЛСС), гимн США (информация в ЛСС). Учащиеся приходят к выводу: There are official anthems and official and non-official anthems of different cities. Спросите учащихся: Does your city have an anthem?

3.4) Информация в ЛСС.

III. Music and Musicians

1. Возможные варианты работы:

а) Сильные учащиеся слушают тексты без опоры, слабые — с опорой на текст. Предварительно пояснены следующие слова: bars, signature, tune (перевод); peak, hearing (догадка).

б) Jigsaw reading.

2.1) Учащиеся работают в парах. Один читает информацию о С. Рахманинове на данной странице, другой — в ЛСС. Затем учащиеся задают друг другу вопросы, чтобы узнать дополнительные факты о композиторе.

6.2) Key: Germany, Italy and Russia are considered to be musical countries.

7. Дополнительный вопрос: What pros and cons do you agree / disagree with?

8.1) Учащиеся слушают: Л. Бетховен «Лунная соната», А. Н. Скрябин «Этюд», Т. Альбинони «Адажио», И. О. Дунаевский «Увертюра к фильму „Дети капитана Гранта“», П. И. Чайковский «Щелкунчик».

9.1. Учащиеся могут обратиться к тексту (см. Scripts).

IV. All dressed up and going to the Prom

1. Учащиеся читают вопросы, слушают пленку и отвечают на вопросы.

2.1) Key: The orchestra plays classical music written by composers from all over the world.

2.2) Key: A conductor from any country can join the orchestra.

3. При организации работы следует обратить внимание не только на количество предложенных произведений, но и на то, как составить программу, чтобы она включала композиторов из разных стран и музыку разных стилей.

4. Перед выполнением упражнения нужно убедиться, что учащиеся понимают значение слов distracting, forbidden, to cough, to ensure, alarm (имеются в виду часы с сигналом).

4.3) Учащиеся могут использовать разную лексику. Если необходимо, обращаются к словарю, спрашивают учителя. Например, они могут употребить следующие выражения: to whisper during the concert, to unwrap chocolate bars, etc. Пояснить, что слово a bar имеет несколько значений, в данном цикле проходят два: музыкальный такт и плитка (шоколада).

5. В качестве образца можно использовать следующий диалог.

— Did you enjoy the concert?

— I’m afraid I didn’t.

— Why?

— I’m sorry to say but I didn't hear well enough what was being played on the stage.

— Did you?

— One of my neighbours was constantly coughing, another was whispering to his girl-friend.

— Oh boy! Couldn’t you help it?

— I asked that guy not to whisper but he didn’t stop it.

6, 7. Перед выполнением упражнения 6 желательно обратить внимание учащихся на использование структур to be going to..., ...is said to... . Учащиеся могут обратиться к грамматическому справочнику и выполнить упражнение из Рабочей тетради. В качестве раздаточного материала нужно приготовить программы различных концертов, рекламные объявления о репертуаре концертных залов, театров и т. д.

Данные упражнения направлены на повторение разговорных формул inviting, refusing / accepting the invitation.

Примерный диалог:

— Why not go to the concert?

— I don’t feel like going to a classical music concert. Are you sure we’ll like it?

— I am. The orchestra is going to play to full houses. Because they have Glinka, Prokofiev and Rachmaninoff in the programme. More than that their conductor is famous Svetlanov. The music is sure to overwhelm you with different feelings. Are you ready to join me?

— Yes, I am. I will go to the concert. I believe your musical taste is very good.

Or:

— I am afraid I am not. This music is not for me. I find it boring.

V. Many people choose pop

1.1) Учащиеся должны догадаться о том, что это за группа по экспозиции (group from Liverpool — The Beatles). В скобках указаны названия фирм, которые спонсируют эти группы и представляют их широкой публике.

1.2) Key: Ray Charles, the late Elvis Presley, Cliff Richard.

2. Учащиеся работают со словарем.

Key: The word Beatles is combined of the words beetle and beat. In the early sixties it was popular to give names of insects to pop groups. The core of the creative work was beat, so it was not an ordinary “beetle”.

3. Key: Elvis Presley.

4.1) Учащиеся могут привлечь информацию из Книги для чтения. Режимы: парная / групповая работа.

6.1) Данное задание имеет обобщенный характер: придумать обычные (общие) вопросы, которые задаются популярным певцам, например:

When did you start singing?

Are / Were your parents musicians?

Do / Did they have an ear for music?

What kind of songs do you like to perform?

Is a performance just a joy or an ordinary work for you?

Do you have any musical prizes? If so, what are they? What did you receive them for?

What public do you like: in larger or smaller cities?

Do you compose songs yourself?

Who is your favourite composer?

What is your favourite book / film / performance / artist?

6.2)-3) Для выполнения этого задания нужна предварительная подготовка, то есть учащиеся должны знать детали биографий популярных исполнителей. Упражнение может быть домашним заданием.

Информация, которую можно использовать в качестве раздаточного материала:

Roxette

Per Gessle and Marie Fredriksson first met in Halmstad in Sweden in 1979 when Marie was playing the electric piano with a band called Strul. The group wasn’t making a lot of money so she was also working in a hospital as a nurse, teaching music and working as a gardener. Per was spending his time weighing mushrooms, singing folk songs to sick people in hospitals and teaching in a school. Later, in the 1980s Per was performing in a group called Golden Times and Marie was a solo singer. They were both very successful and lots of people bought their records and went to their concerts. Per left his group and began to sing with Marie. An American student took a CD of their music home to Minneapolis and told his local radio station, “You must play this record!” The song was called The Look. After a few weeks, DJs all over America were playing the song. It wasn’t long before The Look was number one in the American pop charts. Now they are very famous everywhere, but in Sweden they are of course superstars, you can even see their pictures on Swedish postage stamps.

Clockwork

Since February 1989, when she had her first big hit, Paula Abdul has had fantastic success. Her records have been selling in millions.

She was born in 1963 in Los Angeles and lives there now. Her whole life is about song and dance as she says. She choreographed (planned) the dancing in the American Oscars and the films Coming to America and The Doors. In 1990 American high school students (students between the ages of 14 and 18) voted her the “hero of Young America”. The newspapers called her the “The New Madonna”. How does she feel about her success? “It’s wonderful,” she says. “I never expected it to be like this.” She’s very happy if people compare her to Madonna. “Madonna has had an incredible career. She is a hardworking girl who’s achieved so much.”

But Paula hasn’t done everything yet. She’s been choreographing films for years but now she wants to star in one herself.

Clockwork

7. Следует обсудить следующее:

What does a CD cover look like?

What information would you as an agent suggest for a CD cover?

9. Key: A tapemate gives full information about a singer, the country he / she lives in, his / her habits, hobbies and family. It is used as a cassette cover.

10. Данное упражнение может быть домашним, индивидуальным, групповым заданием (оформление tapemate). Текст желательно обсудить в классе.

11. Поясните, что слово message имеет несколько значений. Учащиеся по словарю находят подходящее для данного контекста. Из высказываний учащиеся выписывают ключевые фразы в две колонки: positive opinion, negative opinion. Дополнительная информация к разделу используется по усмотрению учителя.

Наши рекомендации