Разделительный вопрос (tag-question / disjunctive question).

При постановке такого вопросительного предложения в английском языке человек пытается выразить сомнение, удивление, подтверждение сказанного. Аналогом данного вопроса в русском языке является оборот не правда ли?, не так ли?. Такой вопрос состоит из двух частей: первая – это само предложение целиком, с неизмененным порядком слов, и без тех частей речи, к которым собственно задается вопрос; вторая – краткий вопрос, в котором появится вспомогательный или модальный глагол, присутствующий в сказуемом первой части. Есть два способа образования такого вопроса в английском языке:

предложение утвердительное, краткий вопрос отрицательный;

предложение отрицательное, краткий вопрос положительный.

Примеры:

My mother prefers meat to fish, does not she? — Моя мать предпочитает рыбе мясо, не так ли?

I am a pessimist, ain’t/aren’t I? – Я пессимист, не правда ли?

You can cook this dish, can’t you? – Ты можешь приготовить это блюдо, не так ли?

She doesn’t go to the church, does she? – Она не ходит в церковь, не так ли?

Общим вопросом называется вопрос, требующий ответа “ Да” или “ Нет “. В англ. языке они начинаются с глагола, на втором месте будет стоять подлежащее, т. е. порядок слов повествовательного предложения, где на первом месте всегда стоит подлежащее, а за ним сказуемое – меняется. Такой способ называется «инверсией»

(сказуемое или часть сказуемого ставится перед подлежащим)

Итак, возьмем самые простые предложения:

1) I am a student/ - Общий вопрос: -Am I a student? (инверсия)

Краткие ответы: - «Да» -Yes, I am.

«Нет» - No, I am not.

2) He is my friend - Is he my friend? - Yes, he is. No, he is not..

3) We are at the lesson. - Are we at the lesson? - Yes, we are. No, we are not.

4) This is our classroom. - Is this our classroom? - Yes, it is. No, it is not.

(речь идет о классной комнате.) Каким местоимением следует заменить существительное «комната»? - местоимением - it, обозначающим неодушевленный предмет. Вы знаете также, что это местоимение it обозначает в англ. яз, и животных в ед. числе.

5) This is a cat. –Is this a cat? Yes, itis. No, itisnot Н о, если речь идет, о животных во множ. ч., они заменяются местоимением 3 л. мн. ч. «они» - they.

6) These are books. – Are these books? - Yes, they are. No, they are not.

7) These are cats. –Are these cats? - Yes, they are. No, they are not.8

8) Pete and Ann are in Kiev. Are Pete and Ann in Kiev? Yes, they are. No, they

are not.

9) Those are good pencils. Are those good pencils? Yes, they are. No, they are not.

10) That is his tie. Is that his tie? Yes, itis. No,

itisnot.

Exercise1. .Задайте вопросы к следующим предложениям (общие и специальные):

1. Our family lives in a three-room flat.

2. They went to the same school.

3. He will read this book tomorrow.

4. They are playing chess now.

5. Our friend is working now.

6. Her mother is an accountant.

Exercise2. Переведите следующие предложения:

1. Вам нравится больше английский или французский?

2. Он живет в Ростове или в области?

3. Она его младшая или старшая сестра?

4. Студенты уже сдали экзамены или нет?

5. Петровы поедут летом на юг или на север?

6. Ваш друг учится в академии или в университете?

7. Он знает ее лучше или вы?

Week 4.

Text 4. Theories of economics.

Classical liberalism

Grammar: The noun. Plural form of the nouns. Possessive case.

Communicative practice: “Meals”.

Text 4.

Theories of economics

CLASSICAL LIBERALISM

In the seventeenth century, liberalism emerged as the radical philosophy that attacked authoritarianismand paternalism in the political sphere by defending the rights of the individual against the commands of monarchs and other rulers.The seventeenth-century philosopher John Locke questioned claims to political authority based on birth, social status, privilege,and divine right.Political authority either derivedfrom the consent of the governed or else was illegitimate.

Later in the eighteenth century, liberals added the notion of the “rule of law”, the idea that government in its legislative capacity had to enact general rulesthat apply to all citizens equally. The substitution of the rule of people for the rule of law created a capricious, uncertain, and sometimes cruel community life. This early variety of liberalism – often termed “classical liberalism” – stimulated the development of the social sciences by insisting that what holds society together and promotes an orderly commercial economy is the mutual interplay of the passions and interests of ordinary citizens in the market.

A basic principle of liberal thought is that individuals are the best and most accurate judges of their own interests and can be relied uponto pursue those interests with great dedicationand creativity. The mighty arm of the state with its web of relations and bureaucratic agents often does more harm than good when trying to substitute administrative methods of organization for impersonal market processes that spring outof self-interested individual action.

The philosopher and American revolutionary, Thomas Paine, wrote that “society is created by our wants, governments by our wickedness.”

Classical liberals are not anarchists and at the very least recommended a minimal state: a state that protects lives, defines property rights, and enforces private contacts. A great many classical liberals (such as Adam Smith and the later classical school of economists) went somewhat further and requested that the state build and maintain certain public works (bridges, canals, highways, harbors, recreational parks,and so on), maintain standing armies, provide basic education, promote intention and innovation, and intervenein the market on a limited scale for specific humane purposes such as the enactment and enforcementof child labor laws.

Generally, the classical liberal believes in the general rule of laissez-faire and wants to preserve self-regulating market processes as much as possible. The classical liberalism is confidentthat with the enactment of strict constitutional safeguards and the elimination of monopoly and the never-ending varieties of special-interest legislation, peace and material progress are within the reach of all societies and all social classes.

The leading works of classical liberalism include Adam Smith’s Wealth of Nations (1776), Herbert Spencer’s The Man versus the State (1892), Friedrich A. Hayek’s Constitution of Liberty (1960), Ludwig von Mises’s Liberalism: A Socio-Economic Exposition (1962), and Milton Friedman’s Capitalism and Freedom(1962).

Vocabulary

authoritarianism –авторитаризм

paternalism –патернализм

rulers – правители

privilege –привилегия

divine right –божественное право

derived - производное

illegitimate –не легитимный

to enact –вводить

capricious – прихотливый, капризный

to rely on (upon) – полагаться на кого-либо (что-либо)

dedication –посвящение

spring out –происходить из

wickedness –злобность

harbo(u)r -бухта

recreational parks – парки отдыха

intervene – вмешиваться

to enforce – следить за соблюдением

confident –уверенный


Наши рекомендации