Найдите в каждом ряду слово, противоположное по значению первому слову ряда.

1.artificial a) man-made b) natural c) extraordinary d) unnatural

2. press a) encourage b) make c) force d) compel

3. demand a) necessity b) need c) requirement d) want

4. remain a)go away b) stay c) rest d) leave

5. useful a) helpful; b) effective c) useless d) good

Вставьте пропущенное слово.

1. After World War II there was _________ for natural resources and creation of jobs.

2. The need for land to settle made the nations to ___________ deforestation programs.

3. Deforestation has _______________ consequences.

4. A violent __________ in 1988 created flash floods.

5. The destructive floods ________ the region's economy back 20 years.

Отметьте правильные предложения T (True), а неправильные F (False).

1. The text describes the greenhouse effect.

2. People need more and more land to settle down.

3. Deforestation can increase soil quality.

4. Cutting forests is dangerous for people.

5. The destruction of forests can cause the change of the climate.

5) Дайте ответы на следующие вопросы.

1. What consequences can deforestation have?

2. What did the Thai government's 30-year policy lead to?

3. Why did many Thai people suffer in 1988?

4. What other environmental problems do you know?

5. Is the problem mentioned typical in our country and in your region?

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 3

Appendix 1

Present Particle (Причастие I)

Present Participleобразуется при помощи окончания–ing.

Active Passive
asking having asked being asked having been asked

Функции:

1) Определение:

The man standing at the corner is my brother. – Человек, стоящий на углу, - мой брат.

The houses being built in our town are not very high. – Дома, строящиеся в нашем городе, невысокие.

2) Обстоятельство:

Going home I met an old friend. – Идя домой, я встретил старого друга.

Having finished work I went home. – Закончив работу, я пошел домой.

Appendix 2

Past Particle (Причастие II)

Past Particleвсегда пассивно. Образуется путем суффикса –edк основе правильного глагола или путем чередования звуков в корне неправильного глагола.

Функции:

1) Определение:

The book translated into English is very long. – Книга, переведенная на английский язык, длинная.

2) Обстоятельство(причины и времени):

Caught red-handed Tom could not deny anything. – Пойманный на месте преступления, Том не мог ничего опровергнуть.

Appendix 3

Absolute Participle Construction

(Независимый/Обособленный причастный оборот)

В состав независимого причастного оборота, также называемого абсолютным причастным оборотом, может входить как Participle I, так и Participle II.

Независимый причастный оборот с причастием I:

Выражает действие, не связанное с действием, обозначенным глаголом-сказуемым предложения.

Существительное в общем падеже (местоимение в именительном падеже)
  Participle I

+


Действие, выраженное причастием, относится к этому существительному (или местоимению).

Этот оборот характерен для письменной речи и почти не употребляется в разговорной.
В предложении этот оборот выступает в роли различных обстоятельств и на письме всегда отделяется запятой от остального предложения. На русский язык переводится придаточным предложением.

1) The weather permitting, we shall go to the country. - Если погода позволит, мы поедем за город. (обстоятельство условия)

2) It being very cold, we could not go for a walk. Так как было холодно, мы не смогли пойти на прогулку. (обстоятельство причины)

Независимый причастный оборот с причастием II:

Существительное в общем падеже (местоимение в именительном падеже)
  Participle II

+


Этот оборот употребляется в функции различных обстоятельств и переводится на русский язык соответствующим обстоятельственным предложением.

His work finished, he went home. - Когда его работа была закончена, он пошёл домой.

Appendix 4

Gerund (Герундий)

Active Passive
giving beating e.g. He remembered readingthe book spoken about by all. – Он вспомнил, что читал книгу, о которой все говорили. being given being beaten   e.g. He didn’t remember being knocked down. – Он не помнил, как был сбит с ног.

Примечание:

Существует ряд слов, после которых используется активная форма герундия, несмотря на то, что субъект находится в пассивной позиции:

- глаголы:

to want

to need

to deserve

to require

- прилагательное:

worth

Функции:

1) подлежащее:

Swimming is pleasant.

2) часть сказуемогопосле глаголов to finish, to start, to continue, to go on, to keep и др.

He finished reading the newspaper.

3) предложное дополнение:

I am fond of reading.

4) прямое дополнение:

Do you mind my smoking here?

5) обстоятельство времени:

On coming home I took a bath.

6) обстоятельство образа действия:

Instead of going home he went to the movies.

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 4

Для выполнения контрольной работы № 4 необходимо проработать следующие разделы курса английского языка:

1. Времена в пассивном залоге.

Вариант I

I. Замените активный залог на пассивный, как в примере.

1. The engineers develop a new method. - New methods are developed by the engineers.

2. Someone broke the window.

3. He built this house two years ago.

4. The postman delivers letters once a week.

5. I have written two letters.

6. We will translate the text tomorrow.

7. This specialist designed a new bridge.

II. Раскройте скобки, используя соответствующий залог (Active or Passive) и время, как в примерах.

1. The engineers (use) new machining methods. - The engineers use new machining methods.

2. Many Russian engineers (employ) in foreign companies nowadays. - Many Russian engineers are employed in foreign companies nowadays.

3. A new piece of equipment (use) in the last experiment.

4. A new machine (test) next week.

5. The head of the company (employ) a new manager last week.

6. At this laboratory specialists (test) new devices.

7. This table (make) of wood.

8. Who (make) this piece of furniture?

III. Выберите правильный вариант ответа.

1. This specialist ______ a new method of metal treatment.

a) discover b) discovered c) is discovered

2. The new method of metal treatment was ____ by this specialist.

a) discover b) discovered c) is discovered

3. He has _____ all the invitations.

а) sent b) send c) is sent

4. All the cards have _____.

a) been send b) be sent c) been sent

5. The engineers will _____ some new equipment in their experiment.

a) use b) used c) be used

6. A new device will ___ in the experiment.

a) use b) be used c) is used

7. They have _____ the stolen things.

a) found b) be found c) is found

8. The stolen painting has ________.

a) found b) be found c) been found

9. These subjects aren’t ____ in this course.

a) study b) studied c) studying

Прочитайте текст и выполните задания после текста

A MELTING POT

The United States of America has probably one of the most “mixed populations” in the world. This is why it is often called “melting pot”. The first Americans were the Native Americans- there are about 2 million of them today, about 0, 8% of the population. Their ancestors came to America over a “land bridge” from Asia 40,000 years before Columbus.

The European Arrive

Many years later, in the 1600s, people arrived from Europe. The first group came from England and France. Today about 32 million Americans (about 13%) have English ancestors from over 300 years ago. The Europeans also took people by force from Africa to work for them in the “New World”. As slaves they had a very hard and difficult life, and many of them died during the journey to America or on tobacco and cotton farms. There are about 30 million black Americans (about 12% of the population) in the United States today and most of them are descendants of slaves. More recently, people have come to the United States from other parts of the world. Between 1820 and 1860 many people came from Germany and Ireland – about 58 million (about 23%) of Americans have German ancestors and about 39 million (15%) have Irish ancestors. From 1860 to 1920 many people came from other European countries including Russia, Poland, Greece, Turkey and Italy.

The USA today

Today the fastest growing group in the United States is Hispanic. There are about 25 million Hispanics (about 9% of the population) in the United States who came from Spanish-speaking countries such as Cuba, Mexico and Puerto Rico. There are also large numbers of people from Asian countries, including China, Japan, Korea and the Philippines. In total, there are about 7, 5 million Asian Americans (about 3% of the population).

1) Найдите в тексте следующие слова и составьте с ними предложения, используя информацию из текста:

ancestor; slave; cotton farm; descendants; bridge; recently; journey.

Наши рекомендации