Упр.5. Выразите удивление, используя образец.

Model: - I work hard.

- Do you really work hard?

- Yes, I do.

1. I have dinner at 6 o’clock.

2. He spends his summer holidays in the Crimea.

3. I like English very much.

4. My friends get good marks at the exams.

5. My friend always answers the teacher’s questions well.

6. Our teacher asks many difficult questions.

7. She dances very well.

8. Our Institute team always wins cups.

9. It takes me 15 minutes to get to the Institute.

10. He plays chess very well.

Упр. 7*. Поставьте данные предложения в вопросительную и отрицательную форму.

A.

1. He knows the answer. 2. He usually has breakfast at 8 o’clock. 3. The

bell rings at 8.30. 4. The flowers look fresh. 5. He lives in a big city. 6. She has a cold shower every day. 7. He remembers their address. 8. He plays chess well. 9. She leaves home at 9 a.m. 10. She agrees with you. 11. They feel very cold. 12. Tom looks well. 13. They pick apples in the garden. 14. The last train leaves at midnight. 15. The star moves round the Sun.

B.

1. It takes me an hour to get to the Academy. 2. We do morning exercises every morning. 3. He does his work well. 4. I have breakfast at home. 5. There are many flowers in the vase. 6. It is cold in the room. 7. They are students. 8. There is much water in the glass. 9. My Mum is at home. 10. I am hungry. 11. It snows in winter. 12. It rains in autumn.

Упр. 9*. Поставьте все возможные вопросы к данным предложениям.

1. They always buy fresh fruit in the market.

2. He often helps his parents about the house.

3. Mary works in the office as a secretary.

4. We plays tennis on the court with our friends.

Упр. 10.* Раскройте скобки, поставив глаголы в нужном лице и числе.

A.

1. I (to like) weekends. All our family (to spend) a lot of time together at the weekend. My father (to work) in a school six days a week. My mother (to work) at a department store. She (not to work) on Sundays. My brother (to go) to school five days a week. On Saturday morning we (to clean) the house together. In the afternoon we (to work) in the garden. In the evening we (to sit) in the living-room and (to watch) films on TV. On Sunday my parents (to go) to church, I (to listen) to music, Nick (to play) football in the yard and Tom (to read) new magazines. On Sunday afternoon we (to have) a big dinner.

B.

1. The Volga and the Neva (to be) famous rivers. 2. Mother often (to tell) children stories before bedtime. 3. Our children (to go) to school in the morning. 4. My little brother (to collect) postcards and stamps. 5. I (to like) white coffee and my father (to prefer) his black. 6. Anything that he (to say) (to be) very interesting. 7. Our friends (to live) in a house that (to stand) on a hill. 8. Every year we (to spend) our holidays in the country. 9. What this sentence (to mean)? 10. I (to live) in Kirov which (to be) my native city. 11. Tom (to study) very well. 12. My sister (to have) a good appetite and she always (to eat) heartily. 13. Open the window. The room (to be) terribly stuffy. 14. What you (to see) over there? 15. In England the traffic (to keep) to the left but on the Continent it (to keep) to the right. 16. Nick (to be) one of the cleverest boys we (to have) in our group. 17. I often (to come) to see my old aunt. 18. It (to take) me two hours to do my homework.

Упр.12*. Переведите на английский язык, используя настоящее неопределенное время.

А. Мой дядя инженер. Он очень занят. Его рабочий день начинается рано утром. Он встает в семь часов. Он умывается, одевается и завтракает. После завтрака он идет на работу. Он работает в институте. Он любит свою работу. Он женат. Его жена – врач. Она работает в больнице. Вечером она изучает французский язык. Она посещает курсы французского языка. Мой дядя не говорит по-французски, Он говорит по-русски и по-немецки. Сын моего дяди – ученик. Он ходит в школу. В школе он изучает английский язык.

В. 1. Когда вы встаете? – Я встаю в семь часов. 2. Когда встает твой брат? – Он встает в половине восьмого. – А твоя сестра тоже встает в половине восьмого? – Нет, моя сестра не ходит в школу, она еще не школьница. Она встает в девять часов. 3. Мой брат работает в больнице. Он врач. Он встает в шесть часов. Он работает каждый день. Но по выходным он не работает. По воскресеньям он отдыхает. 4. Ты говоришь по-немецки? – Нет, я говорю по-английски.

ПРОШЕДШЕЕ НЕОПРЕДЕЛЕННОЕ ВРЕМЯ

THE PAST INDEFINITE TENSE

Прошедшее неопределенное время обозначает:

а) однократное действие в прошлом;

б) цепь последовательных действий в прошлом;

в) повторяющееся действие в прошлом.

Для него характерны следующие обстоятельства времени: yesterday, the day before yesterday, last week (month, year, etc.), two days (three months, etc.) ago, the other day (на днях), in 1990 и другие.

Прошедшее неопределенное время образуется при помощи 2-й формы смыслового глагола.

V II

По способу образования форм все глаголы английского языка делятся на правильные и неправильные.

Вторая (и третья) форма правильных глаголов образуется при помощи окончания –ed или –d, прибавляемого к основе инфинитива.

Например: to ask – asked

to play – played

to answer - answered

to invited – invited

Окончание –ed читается следующим образом:

[ıd] – после букв “t”, “d”: wanted[ıd], landed [ıd]

[d] -после гласных и звонких согласных (кроме “d”): opened [d]

[t] - после глухих согласных (кроме “t”): stopped [t]

Вторая (и третья) форма неправильных глаголов образуется особо (см. таблицу неправильных глаголов). Неправильные глаголы нужно запоминать сразу во всех трех основных формах.

Предложение в прошедшем неопределенном времени имеет тот же порядок слов, что и любое английское утвердительное предложение.

I место - подлежащее II место – сказуемое III место – дополнение IY место – обстоятельство
The students passed the exams in summer
Peter passed the exams well

Вопросительная и отрицательная формы в прошедшем неопределенном времени образуются при помощи вспомогательного глагола did. Смысловой глагол при этом употребляется в I форме.

Пример вопросительного предложения:

0 место – вопрос. слово I место – вспомог. глагол II место – подлежа- щее III место смысл.гл. в I форме IY место- дополне- ние Y место – Обст-во
(When) Did they pass the exams in summer?
(How) Did Peter pass the exams well?

! Вопрос к подлежащему задается без вспомогательного глагола.

Например: We went to the theatre yesterday.

Who went to the theatre yesterday?

Пример отрицательного предложения:

I место – подлежащее II место – вспом. гл.+ отрицание III место – смысл.гл. в I форме IY место – дополнение Y место – обстоятво  
The students did not (didn’t) pass the exams in summer
The students did not (didn’t) pass the exams well

На русский язык предложения в Past Indefinite переводятся прошедшим временем совершенным и несовершенным видом.

У П Р А Ж Н Е Н И Я

Наши рекомендации