The Present Simple (Indefinite) Tense

Настоящее простое время

Формообразование

• Настоящее простое время (Present Simple)образуется при помощи инфинитива смыслового глагола без частицы to. Глагол в форме третьего лица единственного числа имеет окончание —s/—es.

Подлежащее + V/ Vs  

Утвердительное предложение

Подлежащее Сказуемое Дополнение Обстоятельство
места времени
I You We They   read     books.      
He She It   reads   books.    

Ex.: We study. - Не (she) studies. They start working. - It starts raining.

Вопросительная и отрицательная формы глаго­ла образуются при помощи вспомогательного глагола do, does (don't, doesn't) в настоящем времени и инфинитива смыслового глагола без частицы to.

Вопросительное предложение

Вспомогательный глагол Подлежащее Сказуемое Дополнение Обстоятельство
места времени
  Do   I you we they   read     books?      
  Does he she it   read   books?    

Отрицательное предложение

Подлежащее Сказуемое Дополнение Обстоятельство
места времени
I You We They   don`t read     books.      
He She It   doesn`t read   books.    

Запомните:

  Вспомогательный глагол does забирает на себя окончание - s/-es смыслового глагола.  

Ex.: Do you like sweets? - I don't like sweets.

Does she play the piano? - She doesn't play the piano.

Употребление

• Present Simpleупотребляется для выражения:

1. Обычных фактов, регулярных, повторяю­щихся действий в настоящем времени.

Ex.: My friends like to travel. – Мои друзья любят путешествовать.

He visits his grandparents every Sunday. – Он навещает бабушку с дедушкой каждое воскресенье.

We have English grammar twice a week. – Мы занимаемся грамматикой английского языка два раза в неделю.

2. Общеизвестных истин. Это время характер­но для пословиц и поговорок, в которых отра­жается человеческий опыт и мудрость.

Ex.: The Universe is endless. – Вселенная бесконечна.

The sun rises in the east and sets in the west. – Солнце встает на востоке и садится на западе.

Still waters run deep. – В тихом омуте черти водятся.

Old love doesn't rust. – Старая любовь не ржавеет.

3. Последовательности действий, происходя­щих в момент речи.

Ex.: She enters the room, sees a fax on the table, reads it, and calls the secretary. – Она входит в кабинет, видит на столе факс и звонит секретарю.

3. Действия, происходящего в момент речи с глаголами, которые обычно не употребляются в длительной форме. К их числу относятся следующие группы глаголов:

а) чувственного восприятия: to see, to hear, to smell, to fell, to sound, to notice.

б)умственной деятельности и глаголы обладания: to realize, to know, to think, to remember, to prefer, to believe, to understand, to recognize, to belong, to need, to possess, to own.

в) глаголы, выражающие чувства и желания: to like, to love, to hate, to care, to want, to wish, to desire.

г) глаголы со значением «казаться», «выглядеть»: to seem, to look, to appear, to resemble.

Ex.: We believe you and understand you. – Мы верим тебе и понимаем тебя.

I see some people in the park. – Я вижу нескольких людей в парке.

It really sounds great. – Звучит действительно здорово.

This house belongs to my parents. – Этот дом принадлежит моим родителям.

Don't worry, Iremember your address. – Не волнуйся, я помню твой адрес.

Now I realize that you know everything. – Теперь я осознаю, что ты все понимаешь.

- Who owns this car? - I do. – Кто владеет этой машиной? – Я.

Однако глаголы первой (a) и второй (б) групп могут иногда выступать в форме Continuous для передачи актуального действия:

Ex.: How are you feeling today?

I can`t say what she is seeing.

д) с глаголами движения для обозначения действия по расписанию или графику.

Ex.: The train leavesat 7 p. m.

5. Времени, уступки, условия в придаточных предложениях после союзов: when, till, until, as soon as, before, after, if, unless, in case, on condition that, even if.

Ex.: If Ted gets this job, he will be happy. – Если Тед получит эту работу, он будет очень счастлив.

Shall I see you before you leave?- Мы увидимся прежде чем ты уедешь?

Find the solution to this question as soon as the boss comes. – Реши этот вопрос до того как придет начальник.

Even if he learns the truth, he will not be cross with me.- Даже если он узнает правду, он не будет злиться на меня.

6. Прошедших действий с глаголами to hear, to be told (в значении «знать», «помнить»).

Ex.: I forgetyour telephone number (забыла, не помню). – Я забыла твой телефон.

We are told she is leaving soon (нам сказали, мы знаем). – Мы знаем, что она скоро уезжает.

I hear you are doing well («слышал», «знаю»). – Слышал, что у тебя все хорошо.

Это время, как правило, употребляется следующими наречиями: always, ever, as a rule, never, every day (week, etc.), now and then, from time to time, generally, seldom, usually, regularly, rarely, sometimes, occasionally.

Вопросы по теме:

1. Как образуется настоящее простое время английского языка?

2. В чем особенность глаголов третьего лица единственного числа настоящего простого времени?

3. Назовите основные случаи употребления настоящего простого времени.

4. Какие группы глаголов могут употребляться только в настоящем простом времени?

5. Назовите основные наречия, употребляемые в настоящем простом времени.

Упражнения

Упражнение 1. Переведите на русский язык и объясните употребление настоящего простого времени:

1. The earth goes round the sun.

2. In Britain most of the shops close at 5.30 p.m.

3. In summer Tom usually plays tennis twice a week.

4. In the morning Mr. Smith wakes up, washes, dresses, has his breakfast, takes his children to school and goes to work.

5. Carpenters make things from wood.

6. Maize doesn`t grow in Britain.

7. Renaissance means “revival”.

8. The train to London leaves at eight, doesn`t it?

9. Good morning. It`s a nice day, isn`t it?

10. ‘What do you usually do in summer? Do you go anywhere?’ – ‘Oh yes. We don`t go to the same place twice, though. We like to see different countries.’

11. Why does Mark never come and see us these days? Is he too busy?

Упражнение 2. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple:

(USUALLY) 1. My sister (to get) up at eight o`clock. 2. She (to be) a schoolgirl. She (to go) to school in the afternoon. 3. Jane (to be) fond of sports. She (to do) her morning exercises every day. 4. For breakfast she (to have) two eggs, a sandwich and a cup of tea. 5. After breakfast she (to go) to school. 6. It (to take) him two hours to do his homework. 7. She (to speak) French well.

Упражнение 3. Поставьте следующие предложения в вопросительную и отрицательную форму:

1. Children usually sleep very soundly.

2. We often drink coffee together.

3. Englishmen seldom speak at breakfast.

4. I read books and listen to music every day.

5. Tony never praises me for anything.

6. He leaves home at 9 a.m. every day.

7. The teacher comes in and shuts the door.

8. He arrives home early.

9. It is rarely cold in Great Britain even in winter.

10. Our secretary types a great number of letters every day.

Упражнение 4. Прочтите следующие упражнения и исправьте, каждый раз составляя по два правильных предложения:

Образец: The sun goes round the earth.

a) The sun doesn`t go round the earth.

b) The earth goes round the sun.

1. The sun rises in the west.

2. Carpenters make things from metal.

3. The River Amazon flows into the Pacific Ocean.

4. Mice catch cats.

5. Ice melts at 100°C.

6. Water boils at 0°C.

7. Sheep eat meat.

8. Birds fly away to the North in winter.

9. The moon rises in the west.

10. Exercise is bad for your health.

11. Journalists never ask questions.

12. Edinburgh is the capital of UK.

13. All dogs like cats.

14. Water freezes at 451°F.

15. Everyone likes to visit the dentist.

Упражнение 5. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple:

1. The swimming bath (to open) at 9.00 and (to close) at 18.30 every day.

2. What time the banks (to close) in Britain?

3. I have a car but I (not to use) it very often.

4. ‘Where your father (to come) from?’ – ‘He (to come) from Ireland.’

5. I (not to understand) the word “deceive”. What “deceive” (to mean)?

6. ‘What you (to do)?’ – ‘I (to be) an electrical engineer.’

7. Faith (not to go) to the library very often. She (to have) a great number of books at home.

8. ‘They often (to interfere) with your work. Why you (to allow) them to make such a noise? Why you (not to tell) them to be quiet?’ – ‘Oh, but they can`t. Children always (to be) noisy.’

9. Who (to come) here most often?

10. He (not to approve) of your behaviour.

11. Ted never (to feel) at ease here. He (to be) too shy, he (not)?

12. ‘I never (to complain) of anything. Rita (not to complain) either.’ – ‘Oh, but she (to do)!’

Упражнение 6. Заполните пробелы глаголами в форме настоящего простого времени:

1.They (to talk) about stickers. 2. Мike (to collect) cassettes. 3. Tom and Sue usually (to read) comics. 4. Uncle George (to go) to the dentist twice a year. 6. Our friends (to play) football in this park. 7. My mother (to go) shopping in our family. 8. They (sit) down. 9. Carol never (to say)_________________ good-bye. 10. Nelly (to help) Tom with the homework. 11. My elder brother (to live)________ in a big house. 12. The children (to like) hamburgers. 13. Bill (to have) nine posters. 14. I (to be) at home.

Упражнение 7. Заполните пробелы глаголами в форме настоящего простого времени:

1.My parents often (to watch) me. 2. They (to be) hungry. 3. Mum (to wash) all the dirty clothes. 4. Peter (to have) a big black car. 5. Dad (to buy) a new car every year. 6. Tom (to play) football. 7. In summer it (to be) very hot. 8. I (to be) good at school. 9. On Friday we always (to have) our piano lesson. 10. Mary (to do) her homework herself. 11. Richard (to watch) TV in the evening. 12. I (to like) big cities. 13. He (to study) in the library. 14. She always (to go) to work at 7. 15. Bill and Tom sometimes (to drive) to London.

Упражнение 8. Постройте вопросительное предложение (общий вопрос):

Образец: I am hungry. - Are you hungry?

1. Peter goes to the party. 2. His schoolbag is brown. 3. Mary can ski. 4. We meet our friends. 5. The teacher hands out the books. 6. Pat is a clever boy. 7. The monkey takes the banana. 8. Tony is hungry. 9. Tim has a brother. 10. They are at Sarah's party. 11. You like apples. 12. Winter begins in December. 13. They are at home. 14. Tom can play football. 15. My mother speaks Spanish. 16. He goes to school. 17. She wants an ice cream. 18. We are ready. 19. Lions eat meat. 20. Donald can skate. 21. Tamara likes sweets. 22. The cat is on the chair. 23. Pam wants another T-shirt. 24. Mother irons my shirts. 25. They listen to the teach­er. 26. I like black shoes. 27. We run to school. 28. It is raining. 29. They talk about stickers. 30. She helps Roger. 31. They can dance. 32. I like good books. 33. We live in a big city. 34. I can play the guitar. 35. They are cool. 36. We are pen friends. 37. The parrot eats apples. 38. They are Austrian. 39. Brad listens to the radio. 40. Elephants eat grass. 41. I am good at school. 42. They go to school by bus. 43. Henry does his homework. 44. Simon reads comics. 45. Sally smokes.

Упражнение 9. Постройте специальные вопросы на основе приведенных пред­ложений:

К подлежащему:

1. Не eats bread. 2. I jump high. 3. He jumps low. 4. We like apples. 5. She likes oranges.

К сказуемому:

1. They read English books. 2. He reads Russian books. 3.I speak English. 4. She speaks French. 5. You swim in the river.

К дополнению:

1. Jake takes his car from the garage. 2. We pay duly. 3. I visit him in the hospital. 4. Julia reads English books.

К прямому и косвенному дополнениям:

1. Не gives me his pen.

К обстоятельству:

1. Не swims in the sea. 2. They work at the factory. 3. She is in the office. 4. They change cash at the exchange office-pay at the desk.

Упражнение 10. Поставьте вопросы к приведенным предложениям:

1. They are from Russia (2 вопроса). 2. I have a business passport (2 вопроса). З. Не has an invitation from an engineering company (3 вопроса). 4. He is with his wife (2 вопроса). 5. There are my dogs (2 вопроса). 6. I have a contract with this company (3 вопроса). 7. I can swim in the river (3 вопроса). 8. They are Russian engineers (1 вопрос). 9. He has a knife (2 вопроса). 10. Jake is their brother (2 вопроса).

Упражнение 11. Переведите на английский язык.

1.Его родители живут в Москве, и он навещает их каждый месяц. 2. Почему вы не хотите воспользоваться такой прекрасной возможностью? 3. В это время он всегда занимается, и родственники стараются не мешать ему. 4. – Вам нравятся книги этого писателя? – Не очень, а Вам? – Мне тоже. 5. Я не знаю, почему она всегда опаздывает. Наверное, она живет далеко от университета. 6. – Где вы покупаете такие интересные диски? – В магазине напротив моего дома. 7. – Почему ты так редко к нам заходишь? – Я сейчас очень занят. Мы репетируем каждый день. 8. – Кто помогает тебе готовиться к занятиям? – Моя сестра. Она помогает мне очень часто. 9. Ларри редко гуляет с собакой (to walk smb`s dog). У него очень мало свободного времени. 10. – Почему Ник так редко бывает на занятиях? – Он часто болеет. 11. Разве вы не хотите пойти с нами на дискотеку? 12. Где Лесли? – Не знаю. В это время он обычно сидит дома. – Его там нет. 13. Мой брат ходит в школу каждый день, а мы учимся пять дней в неделю. 14. Почему вы никогда не приходите на занятия вовремя? 15. Тед покупает очень много книг и словарей. 16. Кто знает перевод этого слова? 17. Наш поезд отправляется в 18.00; у нас еще есть время. 18. Что означает это выражение? 19. – Когда вы приходите домой? – Обычно в семь часов, иногда – позже. – Вы очень устаете? – Иногда я чувствую себя очень усталой, но это быстро проходит. 20. Мне никогда ничего не рассказывают.

Самостоятельная работа

Задание № 1. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple.

(USUALLY) 1. My working day (to begin) at seven o`clock. I (to get) up, (to switch) on the radio and (to do) my morning exercises. It (to take) me fifteen minutes. At half past seven we (to have) breakfast. My father and I (to leave) home at eight o`clock. He (to take) bus to his factory. My mother (to be) a doctor, she (to leave) home at nine o`clock. In the evening we (to gather) in the living room. We (to watch) TV and (to talk).

Задание № 2. Задайте вопросы к следующим предложениям, начиная с вопросительных слов в скобках.

Образец: Tom plays tennis. (How often?)

- How often does Tom play tennis?

I have breakfast in the morning. (What time/ usually?)

- What time do you usually have breakfast?

1. Ann watches TV. (How often?)

2. Fred manages to cope with any problem. (How?)

3. It is his problem, not mine. (Whose?)

4. Steve`s friends come to our place regularly. (How often?)

5. I write to my parents. (How often? Whom?)

6. He has dinner in the evening. (What time/ usually?)

7. Tom works. (Where?)

8. We come to the University at the same time. (Why?)

9. People often do stupid things. (Why?)

10. It is often cold in my flat. (Why?)

11. The car breaks down. (How often?)

12. Cats catch mice. (Who?)

Задание № 3. Задайте все типы вопросов к следующим предложениям:

1. Carol lives in a very nice cottage with her family.

2. I usually get up early because I hate being late to my office.

3. No one lives in that house now. They believe it is haunted.

4. Pete always reads some pages from one book or another before going to bed.

5. We seldom see each other these days… I don`t know why.

6. Gerry goes to the video arcade every day.

7. It takes him hours to get here.

8. This newspaper is two days old.

9. Lots of people enter this University every year.

10. I enjoy reading his books. They are so fascinating.

11. The milkman brings us milk very early.

12. Phil enjoys sports, but he doesn`t enjoy music at all.

Задание № 4. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple:

1. Romance (to live) by repetition. Each time one (to love) is the only time. Difference of object (not to alter) singleness of passion. It merely (to intensify) it.

(O. Wilde)

2. All influence (to be) immoral… Because then the person (not to think) his natural thoughts, and (not to burn) his own passions. His virtues (not to be) real to him. His sins, if there (to be) such things as sins, (to be) borrowed. He (to become) an echo of someone else`s music… The aim of life (to be) self-development.

(O. Wilde)

3. ‘But position and wealth (not to be) everything. Mind you, I (not to believe) these rumours at all… Sin (to be) a thing that (to write) itself across a man`s face… People (to talk) sometimes of secret vices. There (to be) no such things. Vice… (to show) itself in the lines of the mouth, the droop of the eyelids, the moulding of the hands even… But you, Dorian, … - I can`t believe anything against you. And yet I (to see) you very seldom… Why (to be) it, Dorian, that a man like the Duke of Berwick (to leave) the room of a club when you (to enter) it?’

‘…Stop, Basil. …You (to ask) we why Berwick (to leave) the room when I (to enter) it. It (to be) because I (to know) everything about his life, not because he (to know) anything of mine…’

(O. Wilde)

Задание № 5. Переведите на английский язык.

1. – Как Вы обычно добираетесь до университета?

– Я еду на автобусе, а затем на метро.

– А Ваша сестра?

– Она не пользуется метро. Она ездит на работу на автобусе.

2. – Как часто Вы смотрите фильмы на английском языке?

– Примерно два раза в неделю. Мой брат предпочитает смотреть фильмы на русском, он еще не настолько хорошо знает английский. А я понимаю практически все, что говорят в фильмах.

– А в каком классе учится Ваш брат?

– В одиннадцатом.

– Он ходит в Вашу школу?

– Да.

– А кто преподает английский в его классе?

– К сожалению, наша учительница сейчас на пенсии. Но я знаю учителя, который учит брата английскому. Это очень хороший учитель.

– Ваш брат любит английский?

– Да. Иногда я помогаю ему. Но обычно он занимается сам.

Наши рекомендации